Han blev avstängd från alla svenska banker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du har rätt i sak men i praktiken går det inte att skicka svenska kronor som skatteverket kräver från de kryptoplattformar jag vet om i Europa. Därifrån skickar man Euro och det vill skatteverket inte ta emot. Inte ens trijo som artikeln kommer ifrån, vilket är en av finansinspektionen registrerad kryptoplattform i Sverige, kan skicka pengar i SEK. De hanterar Euro. Jag har frågat dem. Orsaken är att de inte lyckats få något avtal med någon svensk bank så de kan inte ha konton i SEK. De jobbar på det men har inte kommit dit än var svaret jag fick.

Inte ens ett företag som försöker följa alla svenska myndighetskrav kan öppna svenskt konto. Jag frågade trijo om man kunde växla bitcoin till SEK via dem för att skicka SEK direkt till skatteverket. Men det går inte. Man måste skicka EUR till sitt svenska bankkonto och därifrån skickar man SEK till skatteverket. Teoretiskt kanske det går att växla EUR till SEK i utländsk bank och därifrån göra banköverföringen till skatteverket men jag har inte testat.

Talade om att mellanlanda på ett utländsk bankkonto och köra en swift/iban-betalning – det går i praktiken! Behövs dock inte om du har ett betalkort kopplat, då kan du betala via t.ex. Billhop så det kommer in på bankgirot.

Permalänk

Var det inte någon incident i Finland härom året? USA hade satt upp en finsk medborgare på sin sanktionslista för inblandning i något mellan Ryssland och Ukraina och sedan kunde inte personen ha finskt bankkonto eftersom bankerna var rädda för strul med USA. Jag tror till och med att någon finsk domstol gav bankerna rätt.

Det låter farligt att låta bankerna hindra en person att ha bankkonto. Ska t.ex. Kina kunna sätta upp Falun Gong på en sanktionslista för att på så vis hindra Falun Gong från att ha bankkonton i hela världen? Det enda rätta är att det är staten och inte bankerna som bedömer sådant. Bankkonto klarar man sig ju inte utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Var det inte någon incident i Finland härom året? USA hade satt upp en finsk medborgare på sin sanktionslista för inblandning i något mellan Ryssland och Ukraina och sedan kunde inte personen ha finskt bankkonto eftersom bankerna var rädda för strul med USA. Jag tror till och med att någon finsk domstol gav bankerna rätt.

Det låter farligt att låta bankerna hindra en person att ha bankkonto. Ska t.ex. Kina kunna sätta upp Falun Gong på en sanktionslista för att på så vis hindra Falun Gong från att ha bankkonton i hela världen? Det enda rätta är att det är staten och inte bankerna som bedömer sådant. Bankkonto klarar man sig ju inte utan.

Nej, där får du nog sluta med ryktesspridning. Boris Rotenberg är finsk medborgare men inte boende i EES. Det handlade bara om överföring från sanktionerade bolag till finskt konto, inte att han inte skulle få ha ett finskt konto.

Inte ett dugg skrämmande alltså.

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att ha ett VISA kort kopplat till sin kryptoplånbok och därefter använda tjänster som billhop för att betala sina räkningar. Det är exakt så kriminella använder kryptovaluta för att leva loppan idag.

Det hela är ett icke problem.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Talade om att mellanlanda på ett utländsk bankkonto och köra en swift/iban-betalning – det går i praktiken! Behövs dock inte om du har ett betalkort kopplat, då kan du betala via t.ex. Billhop så det kommer in på bankgirot.

Ska kolla på Billhop. Tack!

Edit: De tar 2,5% i avgift. Ocker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ska kolla på Billhop. Tack!

Edit: De tar 2,5% i avgift. Ocker!

Betalo tar 1,9 % på vanliga mastercard/visa. Självklart tar dessa bolag betalt, annars skulle de snarare gå back. Kort anslutna till tjänsterna kan vara mycket billigare, lägg till ett antal räntefria dagar på kreditkortet och du ser vad som lockar. Nämnde inte Betalo i inlägget då det kräver bankid.

Permalänk
Medlem

Vill inte hijacka tråden men måste bara nämna att fick precis svar från den bank där vi först ansökt om betalkonto med grundläggande funktioner och de kräver att min sambo skaffar en ID-handling utfärdad av Polismyndigheten. Mig veterligen kan de enbart utfärda Nationellt ID-kort samt Svenskt Pass? Båda kräver svenskt medborgarskap? Eller missar jag någon handling?

De nämner även att internetbank eller betalkort ej ingår i betalkontot eftersom sambon inte har en stadigvarande inkomst här i Sverige. Känner att det är dags att lägga ner försöken och testa nästa bank.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Betalo tar 1,9 % på vanliga mastercard/visa. Självklart tar dessa bolag betalt, annars skulle de snarare gå back. Kort anslutna till tjänsterna kan vara mycket billigare, lägg till ett antal räntefria dagar på kreditkortet och du ser vad som lockar. Nämnde inte Betalo i inlägget då det kräver bankid.

Finns ingen annan lösning så får man väl betala avgifterna som krävs.
Jag har inte problemet än. Har svenskt konto som funkar än så länge.
Är mer vad man ska ta sig till utifall allting skiter sig framöver.
Verkar som att det finns sätt att göra det på men att det kostar lite extra.

Ja det blir ju lite moment-22 om man måste ha bank-id men är nekad konto i svenska banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vill inte hijacka tråden men måste bara nämna att fick precis svar från den bank där vi först ansökt om betalkonto med grundläggande funktioner och de kräver att min sambo skaffar en ID-handling utfärdad av Polismyndigheten. Mig veterligen kan de enbart utfärda Nationellt ID-kort samt Svenskt Pass? Båda kräver svenskt medborgarskap? Eller missar jag någon handling?

De nämner även att internetbank eller betalkort ej ingår i betalkontot eftersom sambon inte har en stadigvarande inkomst här i Sverige. Känner att det är dags att lägga ner försöken och testa nästa bank.

Stämmer att polisen inte kan utfärda ID kort till andra än Svenska medborgare utan det är skatteverket som gäller för övriga personer.

Känns dock att Danske Bank bryter mot lagen ska inte spela någon roll ifall din sambo har inkomst eller inte de ska erbjuda ett grundläggande konto där betalkort och internettjänst ingår

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns ingen annan lösning så får man väl betala avgifterna som krävs.
Jag har inte problemet än. Har svenskt konto som funkar än så länge.
Är mer vad man ska ta sig till utifall allting skiter sig framöver.
Verkar som att det finns sätt att göra det på men att det kostar lite extra.

Ja det blir ju lite moment-22 om man måste ha bank-id men är nekad konto i svenska banker.

Är du kreditvärdig så är det bara att ansöka om kreditkort, använda Billhop och betala kreditkortet med internationell överföring

Eller så går du till Forex och betalar 100 kr per faktura.

Rent krasst går det att kontakta vilket företag som helst och be om att betala till IBAN, men det kostar ju (ibland) det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Stämmer att polisen inte kan utfärda ID kort till andra än Svenska medborgare utan det är skatteverket som gäller för övriga personer.

Känns dock att Danske Bank bryter mot lagen ska inte spela någon roll ifall din sambo har inkomst eller inte de ska erbjuda ett grundläggande konto där betalkort och internettjänst ingår

Internetbank ja då det blir svårt att erbjuda betalningar annars, Swish och BankID nej bara om de är snälla. Du får givetvis betala för betaltjänsterna i internetbanken, många har det som avgift som de sen bakar in i olika kontopaket så vanligt folk inte märker av det. Kör de betalning för tjänst för att de inte anser att du har rätt till några rabatter så får du givetvis se till att aktivera internetbanken/betaltjänsterna.

Skulle tro att de vill ha ett id-kort där personnumret framgår eller liknande handlingar om du ska ha bankid och sånt däremot. Pass och uppehållstillstånd ska räcka för att visa att du är bosatt inom EES och har rätt till konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle tro att de vill ha ett id-kort där personnumret framgår eller liknande handlingar om du ska ha bankid och sånt däremot. Pass och uppehållstillstånd ska räcka för att visa att du är bosatt inom EES och har rätt till konto.

Sambon har Skatteverkets ID samt Migrationsverkets ID för permanent uppehållstillstånd. Där framgår personnummer samt foto och chip. Det är ej tillräckligt enligt bank. Det måste vara ett ID utfärdat av Polismyndigheten. Stred som fan om detta igår sent på eftermiddagen med kundtjänst. Vi kommer lägga ner denna ansökan och försäka hos Ica istället.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Sambon har Skatteverkets ID samt Migrationsverkets ID för permanent uppehållstillstånd. Där framgår personnummer samt foto och chip. Det är ej tillräckligt enligt bank. Det måste vara ett ID utfärdat av Polismyndigheten. Stred som fan om detta igår sent på eftermiddagen med kundtjänst. Vi kommer lägga ner denna ansökan och försäka hos Ica istället.

Händer att folk inte får hämta ut paket med giltig ID-handling på ombud för Postnord också. Handlar bara om okunskap.

Ansökte ni över post eller på kontor över disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Händer att folk inte får hämta ut paket med giltig ID-handling på ombud för Postnord också. Handlar bara om okunskap.

Ansökte ni över post eller på kontor över disk?

På kontor. Haft flera möten för kompletteringar osv...tills ärendet gick till denna "expertkomitte" som nu hävdar ID utfärdat av Polismyndigheten behövs.
Som sagt, så fort sambon har ett betalkonto från annan bank kommer jag avsluta mina engagemang och flytta alla mina tillgångar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jag förstår om ni ger upp, men jag tycker nog att banken har tokfel:

"Skatteverkets id-kort är en godkänd id-handling inom Sverige. Id-kortet använder du för att visa din ålder och för att visa vem du är exempelvis på apoteket, på banken eller i butiker."
Källa: Id-kort | Skatteverket

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag förstår om ni ger upp, men jag tycker nog att banken har tokfel:

"Skatteverkets id-kort är en godkänd id-handling inom Sverige. Id-kortet använder du för att visa din ålder och för att visa vem du är exempelvis på apoteket, på banken eller i butiker."
Källa: Id-kort | Skatteverket

Du behöver inget personnummer för att skaffa konto, internetbank och kort, men då du har ett om du befinner dig i landet lagligt så är det såklart den som registreras för enkelhetens skull.

Betalkontodirektivet gäller konsumenter som är bosatta i EES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du behöver inget personnummer för att skaffa konto, internetbank och kort, men då du har ett om du befinner dig i landet lagligt så är det såklart den som registreras för enkelhetens skull.

Betalkontodirektivet gäller konsumenter som är bosatta i EES.

Vad svarar du på nu? Jag har inte sagt nåt om personnummer. Jag kommenterade ett inlägg av @Opatagio där banken kräver ett id utfärdat av polismyndigheten. Ett id från skatteverket är precis lika giltigt som ett pass eller nationellt id-kort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad svarar du på nu? Jag har inte sagt nåt om personnummer. Jag kommenterade ett inlägg av @Opatagio där banken kräver ett id utfärdat av polismyndigheten. Ett id från skatteverket är precis lika giltigt som ett pass eller nationellt id-kort.

I många affärssystem är det enklare att skapa en kund med personnummer något som också krävs då Opatagio pratade om bankid.

Men bankerna ska följa betalkontodirektivet, då räcker det att visa att du är bosatt inom EES.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Opatagio:

Har din sambo personnummer eller samordningsnummer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sambon har id-kort, det kan du inte skaffa innan du har ett personnummer.

Permalänk
Medlem

Omsättning på en miljon kronor i veckan, som en privatperson, med ett konto för privatpersoner?

Är han dum i huvet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

När du väl har pengarna på ett kort kan du också använda Billhop eller Betalo.

Jo, men likväl måste du ha skräpet mobilt bankid för att legitimera dig hos både Betalo och Billhop.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Personnummer sedan 2018 och folkbokförd här i Sverige sedan dess också.

Skrivet av Petterk:

Sambon har id-kort, det kan du inte skaffa innan du har ett personnummer.

Korrekt, eftersom Skatteverkets ID ska vara gott nog som identifikation i finansiella Sverige skaffades detta i början på 2019.

Finns en rapport från FI där de uppmärksammat detta problem så uppbarligen är detta ingen alltför ovanlig händelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Personnummer sedan 2018 och folkbokförd här i Sverige sedan dess också.
Korrekt, eftersom Skatteverkets ID ska vara gott nog som identifikation i finansiella Sverige skaffades detta i början på 2019.

Finns en rapport från FI där de uppmärksammat detta problem så uppbarligen är detta ingen alltför ovanlig händelse.

Ingen har provat det hos ARN däremot.

Permalänk
Medlem

https://www.realtid.se/daytrader-kraver-f-skattesedel

Denna artikel är något gammal så jag vet inte om detta ännu gäller. Han ville ha sin verksamhet som företag men det gick inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://www.realtid.se/daytrader-kraver-f-skattesedel

Denna artikel är något gammal så jag vet inte om detta ännu gäller. Han ville ha sin verksamhet som företag men det gick inte.

Nej, han ville inte bilda företag utan ha ville bara ha f-skattsedel. Man får göra som alla andra som hanterar sina aktieportföljer och köra i ett aktiebolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, han ville inte bilda företag utan ha ville bara ha f-skattsedel. Man får göra som alla andra som hanterar sina aktieportföljer och köra i ett aktiebolag.

Många har aktieportföljer utan att ha dem i företag. Själv har jag svårt att förstå varför det skulle göra skillnad för banken. Allting verkar krångligare ned företag utan att ge någon fördel för skatt eller annat. Jag tror inte att banken ger banklån bara för att man har det i ett aktiebolag.Eller är det att man som privatperson har lön och anställning i sitt egna bolag och därmed anses mer trovärdig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Många har aktieportföljer utan att ha dem i företag. Själv har jag svårt att förstå varför det skulle göra skillnad för banken. Allting verkar krångligare ned företag utan att ge någon fördel för skatt eller annat. Jag tror inte att banken ger banklån bara för att man har det i ett aktiebolag.Eller är det att man som privatperson har lön och anställning i sitt egna bolag och därmed anses mer trovärdig?

De flesta omsätter inte en miljon i veckan och kallar det hobbyverksamhet och man skaffar lämpligen aktiebolag för att separera ekonomierna för att inte ha personligt ansvar när man börjar få så stor omsättning, företaget lever sitt eget liv som juridisk person och påverkas företaget så påverkas inte den privata situationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skrivet av ronnylov:

Eller är det att man som privatperson har lön och anställning i sitt egna bolag och därmed anses mer trovärdig?

Ja, då har du en deklarerad inkomst och det är vad bankerna kollar.

De flesta som har tillgångar i ett aktiebolag har däremot andra bolag för annan verksamhet. T.ex. att de äger fastigheter eller någon liten affärsverksamhet med några andra anställda. Vill man inte ha all risk så delar man upp tillgångarna i olika bolag.

För att få ett kreditkort behöver du t.ex. en inkomst, så han artikeln handlar om kan inte få kredit på sitt ICA-kort eller whatever. Diverse betalkort som PFC, Lunar, Rocker o.s.v. han kan använda i vardagen ska inte vara något problem däremot.

Permalänk
Avstängd

Det hade inte spelat någon roll om han öppnat aktiebolag, haft tillstånd från FI och följt AML/KYC. Förmodligen så hade han inte kunnat få något svenskt bankkonto ändå och därmed ingen Swish.

Finns en anledning av att t.ex Trijo inte ens erbjuder Swish och använder sig av Clear Junction i UK för deras SEPA betalningar.