Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem

Ni som nyligen gått från android till iphone...

Hej,
Jag tappade min oneplus 8 pro i asfalten häromdagen, byta skärm kostar nästan 4k samt så glappar kamerahuset, så känns inte värt att laga.
Jag hade en iphone 4s en gång i tiden och fullkomligt hatade den, hatade gui och hatade att jag inte kunde ange en låt som ringsignal och inte kunde slänga över mp3or utan itunes. men idag streamar jag ju all musik, streamar all video. använder inte låtar som ringsignal.. jag är inte samma "poweruser" som jag en gång trodde att jag var.

min telefonhistorik
Iphone 4s -> Lumia 925 -> Lumina 950XL -> Samsung galaxy 7s -> Onplus 6 -> Oneplus 8 Pro.

Lumia är ju dom jag saknat mest, Google Services försöker jag överge och kör numer LineageOS med microg (inga google services). Så nu sneglar jag åt Iphone 13 pro eller pro max.

Så ni som relativt nyligen gått över från Android, vad gillar ni och vad ogillar ni med bytet?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej,
Jag tappade min oneplus 8 pro i asfalten häromdagen, byta skärm kostar nästan 4k samt så glappar kamerahuset, så känns inte värt att laga.
Jag hade en iphone 4s en gång i tiden och fullkomligt hatade den, hatade gui och hatade att jag inte kunde ange en låt som ringsignal och inte kunde slänga över mp3or utan itunes. men idag streamar jag ju all musik, streamar all video. använder inte låtar som ringsignal.. jag är inte samma "poweruser" som jag en gång trodde att jag var.

min telefonhistorik
Iphone 4s -> Lumia 925 -> Lumina 950XL -> Samsung galaxy 7s -> Onplus 6 -> Oneplus 8 Pro.

Lumia är ju dom jag saknat mest, Google Services försöker jag överge och kör numer LineageOS med microg (inga google services). Så nu sneglar jag åt Iphone 13 pro eller pro max.

Så ni som relativt nyligen gått över från Android, vad gillar ni och vad ogillar ni med bytet?

Den största anledningen till varför jag inte går över till iOS är notifikationssystemet på iOS. Det är mils sämre än Android tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Om du är osäker kanske det är dumt att börja med en så dyr iphone? Köp en beg SE årsmodell 2020 testa en månad och köp en 13 om du var nöjd med mjukvaran. SE borde inte tappa i värde från det du gav på en månad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har precis nyligen bytt från android till ios. Senast jag hade en egen iphone var 5s. Sen dess har det varit oneplus, huawei och nu senast S21 Ultra.

Jag är inte heller något poweruser längre. Jag streamar musik och video, småsurfar och tar foton.

I mitt fall så är jag än så länge väldigt nöjd med min iphone 13 pro. Framför allt så uppskattar jag att hanteringen är samma i alla appar och os-detaljer så det finns en kontinuitet i gränssnittet jag tycker android saknar. Jag uppskattar även ansiktsupplåsningen som verkligen fungerar över förväntan och jag har inte saknat en fingeravtrycksläsare än. Jag gillar den fysiska switchen mellan ljudlös och ljud på. Batteritiden är bättre och rent generellt är det lite färre småproblem.

Det jag inte är så förtjust i är notifieringssystemet. Det är klart bättre än förra svängen jag körde, men jag tycker det är lite stökigare och lättare att missa notifieringar som jag inte agerat på direkt. Jag tycker även det är lite onödigt stökigt att välja mellan olika bluetoothenheter om flera är anslutna samtidigt. Eftersom jag inte gillar att ha flera sidor med appar att scrolla igenom så saknar jag en appdrawer och tycker det är onödigt jobbigt att behöva pyssla med folders istället. Jag stör mig orimligt mycket på att bildhanteringen är tvärtom. Senaste fotot är längst ner till höger istället för högst upp till vänster.

I stort är jag dock väldigt nöjd och jag ångrar inte bytet. Är det något specifikt du undrar över kan jag försöka mig på att jämföra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har en Oneplus 5T privat och en Iphone 12 som jobbtelefon. Skulle nog vilja säga att skillnaderna spelar ganska liten roll, så länge man inte försöker hålla på med lokala filer. Gmail fungerar likadant, Spotify fungerar likadant, Feedly fungerar likadant och så vidare.

Sen håller jag absolut med @jnsson, notifikationer fungerar klart sämre och är allmänt krångligare i iOS. Skulle även vilja säga samma sak om snabbinställningarna, men det är kanske mest en vanesak. Gillar inte heller riktigt systemet med att alla appar ligger på hemskärmarna (om än i foldrar), tycker Androids (well, hemskärmshanterarens...) system där man själv väljer vilka som ska synas där är mycket bättre.

Dock har jag aldrig fått FaceId att fungera ens i närheten lika konsekvent som fingeravtrycksläsaren på OnePlus, så är ganska ofta jag måste slå in min kod vilket irriterar en hel del, framförallt när man har en företagsmanagerad telefon med alldeles för lång säkerhetskod...

Sen kan jag inte riktigt skaka av mig känslan av att iPhonen inte är min, utan att Apple behåller kontrollen och jag får använda den så länge jag gör precis som de vill att jag ska göra. Det är egentligen inget problem, det var några år sedan det var kul att installera nya roms på telefonen, men det stör lite ändå på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Eftersom jag inte gillar att ha flera sidor med appar att scrolla igenom så saknar jag en appdrawer och tycker det är onödigt jobbigt att behöva pyssla med folders istället.

Nyare iOS har i princip en App Drawer på skärmen längst till höger. Du kan också dra ner mitt på en hemskärm för att få upp ett sökfält där du kan hitta en app även om den inte ligger på hemskärmen. Annars måste jag säga att jag fastnat för att ha en widget med förslag på appar på första hemskärmen. Jag har en plats med 8 appar som telefonen själv gissar att jag vill använda, och den gissar ganska bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Samsung S6 till Iphone X och har nu fortsatt med 13 Pro eftersom jag värderar säkerheten och antalet uppdateringar till OS:er mer än de få saker som jag stör mig på. Det jag stör mig på främst är att tredjeparts tangentbord är avsevärt mycket sämre på IOS (t.ex. SwiftKey) än android. Dock föredrar jag SwiftKey framför original. Launchern är.. funktionsduglig men trist då man inte direkt har några möjligheter att göra den till sin egen. I övrigt har jag nog anpassat mig till Apples sätt att göra saker jämfört med hur det görs på Android. Inte alltid bättre, men det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Gillar inte heller riktigt systemet med att alla appar ligger på hemskärmarna (om än i foldrar), tycker Androids (well, hemskärmshanterarens...) system där man själv väljer vilka som ska synas där är mycket bättre.

Det är inte så längre. App store kommer att lägga nya appar på en hemskärm per default, men det går att ta bort den. Håll ner fingret på en app och välj "Ta bort" så kan du välja om du vill ta bort från hemskärmen eller ta bort helt. Tar du bort den från hemskärmen så ligger den kvar i biblioteket (skärmen längst till höger).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är inte så längre. App store kommer att lägga nya appar på en hemskärm per default, men det går att ta bort den. Håll ner fingret på en app och välj "Ta bort" så kan du välja om du vill ta bort från hemskärmen eller ta bort helt. Tar du bort den från hemskärmen så ligger den kvar i biblioteket (skärmen längst till höger).

Tack, det hade jag inte förstått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nyare iOS har i princip en App Drawer på skärmen längst till höger. Du kan också dra ner mitt på en hemskärm för att få upp ett sökfält där du kan hitta en app även om den inte ligger på hemskärmen. Annars måste jag säga att jag fastnat för att ha en widget med förslag på appar på första hemskärmen. Jag har en plats med 8 appar som telefonen själv gissar att jag vill använda, och den gissar ganska bra.

Jo, jag vet vad du menar. Det är en dynamisk grej som bestämmer lite själv och ett sökfält. Jag föredrar den klassiska i android som går i bokstavsordning.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Tack, det hade jag inte förstått!

Missade att säga - du kan också ändra så att den inte lägger till nya appar på en hemskärm per default, men det inställningen är tyvärr lite dold. Inställningar -> Hemskärmen (tredje segmentet i listan) finns den inställningen.

Skrivet av hundburgaren:

Jo, jag vet vad du menar. Det är en dynamisk grej som bestämmer lite själv och ett sökfält. Jag föredrar den klassiska i android som går i bokstavsordning.

Swipa ner mitt på den skärmen bara så får du alla apparna i bokstavsordning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundburgaren:

Jo, jag vet vad du menar. Det är en dynamisk grej som bestämmer lite själv och ett sökfält. Jag föredrar den klassiska i android som går i bokstavsordning.

Du "swipar" bara nedåt på den sidan och sen har du App Drawer i bokstavsordning (eller bara väljer sökfältet) Har inga egna ikoner alls efter att jag började köra iOS 14/15

Ett tips är även att rensa upp vad Siri tillåts hitta på, vilket gör hela iOS-upplevelsen mycket renare.

Detsamma gäller även notifikationerna. Finns löjligt många inställningar nu med iOS 15, men det tar ett tag att få ordning på de olika profilerna.

@mpat hann före! :'(

En annat tips är förresten att det går att dölja olika hemskärmar genom att klicka på "punkterna" som dyker om när man väljer att redigera skrämen i fråga. Dessa kan även vara unika för olika profiler på telefonen, så man kan köra en för jobb, en för privat, en för spel etc.

Tycker att iOS blivit riktigt bra sedan iOS 13. En fara med att "testa" iOS på en enklare telefon som iPhone SE 2020 är dock att många funktioner kan saknas av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du är osäker kanske det är dumt att börja med en så dyr iphone? Köp en beg SE årsmodell 2020 testa en månad och köp en 13 om du var nöjd med mjukvaran. SE borde inte tappa i värde från det du gav på en månad.

Isåfall skulle jag snarare rekommendera att köpa en beg iphone x eller xs då de är ganska lika iphone 13 design och mjukvarumässigt.

Iphone SE skiljer sig ganska mycket från nyare iphone

Permalänk
Medlem

Jag har och har haft olika androidmobiler. Jag hatar dem alla, så röriga och olika. En gång försvann knappsatsen. Även filsystemet f2fs gick sönder under en uppdatering!
Nyligen fick jag tillfälle att konfigurera en Iphone7. Allt bara funkade direkt. Enda nackdelen jag hittat är priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej,
Jag tappade min oneplus 8 pro i asfalten häromdagen, byta skärm kostar nästan 4k samt så glappar kamerahuset, så känns inte värt att laga.
Jag hade en iphone 4s en gång i tiden och fullkomligt hatade den, hatade gui och hatade att jag inte kunde ange en låt som ringsignal och inte kunde slänga över mp3or utan itunes. men idag streamar jag ju all musik, streamar all video. använder inte låtar som ringsignal.. jag är inte samma "poweruser" som jag en gång trodde att jag var.

min telefonhistorik
Iphone 4s -> Lumia 925 -> Lumina 950XL -> Samsung galaxy 7s -> Onplus 6 -> Oneplus 8 Pro.

Lumia är ju dom jag saknat mest, Google Services försöker jag överge och kör numer LineageOS med microg (inga google services). Så nu sneglar jag åt Iphone 13 pro eller pro max.

Så ni som relativt nyligen gått över från Android, vad gillar ni och vad ogillar ni med bytet?

Jag bytte iofs för många, många år sedan. Men kommer aldrig gå tillbaka till android.
Har arbetat med båda och den största fördelen med iphone är hantering av backup/fler mailkonton som är så mycket smidigare enligt mig.

Sedan är itunes ett satans påfund, men ska du bara streama så är det nog lugnt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Isåfall skulle jag snarare rekommendera att köpa en beg iphone x eller xs då de är ganska lika iphone 13 design och mjukvarumässigt.

Iphone SE skiljer sig ganska mycket från nyare iphone

Mjukvarumässigt är skillnaderna små. SE saknar FaceID och därmed 3D-scannern, och det påverkar rena låsfunktioner lite (Control Center har flyttat från botten av skärmen till övre högra hörnet) men det är inte mycket mer. Större delen av skillnaderna mellan telefoner beror på vilken processor man har, och SE (2020) har samma som iPhone 11.

Sen är ju hårdvaran rätt mycket bättre, både batteri och kamera, men det påverkar inte så mycket hur man använder OSet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Missade att säga - du kan också ändra så att den inte lägger till nya appar på en hemskärm per default, men det inställningen är tyvärr lite dold. Inställningar -> Hemskärmen (tredje segmentet i listan) finns den inställningen.

Swipa ner mitt på den skärmen bara så får du alla apparna i bokstavsordning.

Ah, se där. En förbättring iaf. Tack.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Mjukvarumässigt är skillnaderna små. SE saknar FaceID och därmed 3D-scannern, och det påverkar rena låsfunktioner lite (Control Center har flyttat från botten av skärmen till övre högra hörnet) men det är inte mycket mer. Större delen av skillnaderna mellan telefoner beror på vilken processor man har, och SE (2020) har samma som iPhone 11.

Sen är ju hårdvaran rätt mycket bättre, både batteri och kamera, men det påverkar inte så mycket hur man använder OSet.

Nja. De stora skillnaderna är avsaknaden av hemknapp och att allting är gestnavigering som gäller för iphone x och framåt. Det är en ganska stor skillnad i iphonesammanhang.

TS nämde att han hart iphone 4s, där är skillnaden mindre jämfört med SE

Här kan du se hur iphone x sköter sin navigering.
https://youtu.be/CO7DikqSd1c

Det mesta skiljer sig från se, gällande byta mellan appar etc

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, många bra åsikter och reflektioner.

Pillade lite snabbt på en kollegas 12 mini och jag störde mig ganska snabbt på gester, att man inte kunde mass-stänga öppna appar utan var tvungen att swipa upp app för app.. störde mig på att man inte kunde backa genom att dra fingret från högerkanten mot mitten, utan bara från vänsterkant mot mitt. störde mig på hur jag hittar inställningar.

Med detta sagt så är det sånt som jag kommer ha glömt efter en månad och antagligen vant mig vid.
Viktigt är dock att jag kan synka mina kontakter och kalendar som jag har på en egenhostad nextcloud. samt att jag kan automatiskt ladda upp mina bilder till min nextcloud.

Gällande kostnad så betalar företaget och skulle jag avsky mobilen så blir säkert någon kollega glad över att få byta ut deras gamla mobil mot en 13 pro.
Ingår det något skärmskydd eller skal till mobilen? till min oneplus8 ingick båda sakerna. om det inte ingår, är det något speciellt märke man ska spana efter?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk

Jag kör både och (samt osx, linux och windows).
Jag har sedan länge tröttnat på att pilla med telefoner utan vill att det bara ska funka smidigt och måste säga att iPhonen (12 mini) är riktigt trevlig och växer hela tiden, telefonerna som apple's övriga hårdvara är riktigt bra. Men så kan det ju bli när man har total kontroll över mjukvara och hårdvara.

Med android börjar jag nästan alltid med att få den likadan som den förra på gott och ont.

Men finns inga ordentligt rugged iPhone med bra batteritid (läs 10.000+ batteri).
I övrigt är det ju samma appar, samma möjligheter i princip. Olika appstore men samma skit i det, några med olika namn. Lite mindre skit i app store än i google play.

Så i mitt tycke så varken vinner eller förlorar man något till de olika om man inte sitter och rotar efter saker som finns på den ena men inte den andra. Och där finns olika features åt bägge håll som är bra.

Men jag har antal appar så det ryms på en skärm Banker, bankid, onedrive, google drive, spotify och storytel i princip. Allt annat körs i browser.
(inte som för i tiden när man tvunget skulle ha sftp, ssh, wifi och lan-övervakning osv osv. Inte för att man behövde det utan för att man kunde).

Men... startar fortfarande min Lumia 925 och klappar runt på den, bästa operativet som kom vid fel tid.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tack för alla svar, många bra åsikter och reflektioner.

Pillade lite snabbt på en kollegas 12 mini och jag störde mig ganska snabbt på gester, att man inte kunde mass-stänga öppna appar utan var tvungen att swipa upp app för app.. störde mig på att man inte kunde backa genom att dra fingret från högerkanten mot mitten, utan bara från vänsterkant mot mitt. störde mig på hur jag hittar inställningar.

Med detta sagt så är det sånt som jag kommer ha glömt efter en månad och antagligen vant mig vid.
Viktigt är dock att jag kan synka mina kontakter och kalendar som jag har på en egenhostad nextcloud. samt att jag kan automatiskt ladda upp mina bilder till min nextcloud.

Gällande kostnad så betalar företaget och skulle jag avsky mobilen så blir säkert någon kollega glad över att få byta ut deras gamla mobil mot en 13 pro.
Ingår det något skärmskydd eller skal till mobilen? till min oneplus8 ingick båda sakerna. om det inte ingår, är det något speciellt märke man ska spana efter?

Bara en snabb kommentar om att stänga appar. Kör du fler fingrar kan du stänga fler appar samtidigt

Skärmskydd + skal får man köpa till. Rekommenderar glasskydd och ett otterbox symmetry-skal

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja. De stora skillnaderna är avsaknaden av hemknapp och att allting är gestnavigering som gäller för iphone x och framåt. Det är en ganska stor skillnad i iphonesammanhang.

TS nämde att han hart iphone 4s, där är skillnaden mindre jämfört med SE

Här kan du se hur iphone x sköter sin navigering.
https://youtu.be/CO7DikqSd1c

Det mesta skiljer sig från se, gällande byta mellan appar etc

Skillnaden är att hemknappen är borta, så de grejerna sitter på andra ställen. Gå hem är att dra upp från botten - hela vägen för hemskärmen, en liten bit för multitask-gränssnittet - så Control Center är i övre högra hörnet istället. Siri är sidoknappen istället, och man trycker också på den för att bekräfta inköp och sånt. Missade jag något?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Tack för alla svar, många bra åsikter och reflektioner.

Pillade lite snabbt på en kollegas 12 mini och jag störde mig ganska snabbt på gester, att man inte kunde mass-stänga öppna appar utan var tvungen att swipa upp app för app.. störde mig på att man inte kunde backa genom att dra fingret från högerkanten mot mitten, utan bara från vänsterkant mot mitt. störde mig på hur jag hittar inställningar.

Med detta sagt så är det sånt som jag kommer ha glömt efter en månad och antagligen vant mig vid.
Viktigt är dock att jag kan synka mina kontakter och kalendar som jag har på en egenhostad nextcloud. samt att jag kan automatiskt ladda upp mina bilder till min nextcloud.

Gällande kostnad så betalar företaget och skulle jag avsky mobilen så blir säkert någon kollega glad över att få byta ut deras gamla mobil mot en 13 pro.
Ingår det något skärmskydd eller skal till mobilen? till min oneplus8 ingick båda sakerna. om det inte ingår, är det något speciellt märke man ska spana efter?

Ingår ej skärmskydd eller skal hos Apple

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skillnaden är att hemknappen är borta, så de grejerna sitter på andra ställen. Gå hem är att dra upp från botten - hela vägen för hemskärmen, en liten bit för multitask-gränssnittet - så Control Center är i övre högra hörnet istället. Siri är sidoknappen istället, och man trycker också på den för att bekräfta inköp och sånt. Missade jag något?

Det är den största förändringen i apples gränssnitt sedan iphone först lanserades. Så ja det är en stor skillnad? Tycker du inte det?

Så om man ska budgettesta iphone 13 så är det iphone x man ska ha. Inte se. Håller du inte med om det?

För användarupplevelsen så gör det mer än vilken processor det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Bara en snabb kommentar om att stänga appar. Kör du fler fingrar kan du stänga fler appar samtidigt

Skärmskydd + skal får man köpa till. Rekommenderar glasskydd och ett otterbox symmetry-skal

Men enligt Apple ska man ju inte behöva stänga ner appar, så vet inte hur mycket man tjänar på att stänga ner alla hela tiden.

Jag har själv också nyss bytt till iOS och en 13 Pro Max och är grymt nöjd. Hade innan den en Samsung S21 som också fungerade helt ok men batteritiden är ju minst dubbelt så bra i den nya telefonen.

Har inte haft iPhone sedan 6s så är lite ovant men har haft iPads hela tiden så är väl ändå rätt så hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är den största förändringen i apples gränssnitt sedan iphone först lanserades. Så ja det är en stor skillnad? Tycker du inte det?

Så om man ska budgettesta iphone 13 så är det iphone x man ska ha. Inte se. Håller du inte med om det?

För användarupplevelsen så gör det mer än vilken processor det är.

Det är bara att hemknappen är borta som är stort. Har numer en iPad utan hemknapp, och man vande sig på ett par dar. Övriga ändringar rör sig om genvägar. Control Center på en ny plats går snabbare, för om man drar från det gamla stället så kommer man ju hem istället, och den nya platsen är egentligen mer logisk. Multitask-gränssnittet används nästan alltid för att tvångsavsluta appar, vilket man inte skall göra annat än i undantagsfall. Siri kan man trigga på flera andra sätt, och när den vill ha bekräftelse för ett inköp så säger den ju till direkt på skärmen vad man skall göra. Så nej, jag tycker inte att det spelar någon större roll om man kör en X eller SE - det är hemknappen som skiljer - och minns att en X också saknar ett antal funktioner som en SE har eftersom processorn är äldre.

Om vi istället jämför med en gammal 4S som TS hade, så är det mycket som är nytt. Det fanns ingen TouchID alls. OSet var iOS5, som inte hade Multitask-gränssnittet. Notification Center fanns, men liknar inte vad det är idag nästan alls. Alla gesterna är på hemskärmen är nya. Control Center fanns inte alls. Hela iOS7 var en massiv omdesign, där i princip varenda app förändrades. Sammantaget är steget från iPhone 4S till en SE med senaste OS mycket större än från en SE till en 13 Pro. Det är klart att en XS eller nyare är närmare en 13 än vad en SE är, men jag tvivlar på att det är värt pengarna för ett test. Både för X, XS och 11 så måste man upp till en ganska dyr modell för att få en telefon som är mindre än ett tennisracket, och Apples grejer brukar inte tappa sitt värde så fort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är bara att hemknappen är borta som är stort. Har numer en iPad utan hemknapp, och man vande sig på ett par dar. Övriga ändringar rör sig om genvägar. Control Center på en ny plats går snabbare, för om man drar från det gamla stället så kommer man ju hem istället, och den nya platsen är egentligen mer logisk. Multitask-gränssnittet används nästan alltid för att tvångsavsluta appar, vilket man inte skall göra annat än i undantagsfall. Siri kan man trigga på flera andra sätt, och när den vill ha bekräftelse för ett inköp så säger den ju till direkt på skärmen vad man skall göra. Så nej, jag tycker inte att det spelar någon större roll om man kör en X eller SE - det är hemknappen som skiljer - och minns att en X också saknar ett antal funktioner som en SE har eftersom processorn är äldre.

Om vi istället jämför med en gammal 4S som TS hade, så är det mycket som är nytt. Det fanns ingen TouchID alls. OSet var iOS5, som inte hade Multitask-gränssnittet. Notification Center fanns, men liknar inte vad det är idag nästan alls. Alla gesterna är på hemskärmen är nya. Control Center fanns inte alls. Hela iOS7 var en massiv omdesign, där i princip varenda app förändrades. Sammantaget är steget från iPhone 4S till en SE med senaste OS mycket större än från en SE till en 13 Pro. Det är klart att en XS eller nyare är närmare en 13 än vad en SE är, men jag tvivlar på att det är värt pengarna för ett test. Både för X, XS och 11 så måste man upp till en ganska dyr modell för att få en telefon som är mindre än ett tennisracket, och Apples grejer brukar inte tappa sitt värde så fort.

Iphone 4s hade väl upp till ios 9?

Dvs controll center och dylikt fanns

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Iphone 4s hade väl upp till ios 9?

Dvs controll center och dylikt fanns

Om man behöll telefonen i fem år och och uppgraderade den hela tiden (och inte blev fullständigt jävla galen av hur oanvändbart långsam den blev med iOS 7) så ja, då fanns de grejerna. Men det verkar inte så sannolikt om TS hatade den. De flesta byter telefon efter två år ungefär (ännu mer så när 4S var ny), så jag tror inte att en teknikintresserad person behåller en telefon i mer än två år om man hatar den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om man behöll telefonen i fem år och och uppgraderade den hela tiden (och inte blev fullständigt jävla galen av hur oanvändbart långsam den blev med iOS 7) så ja, då fanns de grejerna. Men det verkar inte så sannolikt om TS hatade den. De flesta byter telefon efter två år ungefär (ännu mer så när 4S var ny), så jag tror inte att en teknikintresserad person behåller en telefon i mer än två år om man hatar den.

Nej fan, jag hade den kanske 1 år innan jag fick en ny från jobbet utan att behöva betala den själv.

Men att köpa en billigare begagnad mobil för att testa kommer inte vara aktuellt. Om jag nu väljer en iphone 13 pro och inte trivs med det lär det inte vara ett problem att hitta en kollega som vill ha den.

Men är det ingen här som hostar sin egna nextcloud eller liknande och vet om det fungerar bra att synka kontakter och kalender där ifrån?
Samt, vilka är de bästa kontakt/kalendar-apparna osv? eller kör man bara rakt av de inbyggda?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men är det ingen här som hostar sin egna nextcloud eller liknande och vet om det fungerar bra att synka kontakter och kalender där ifrån?

Nej, men jag kan googla:

https://docs.nextcloud.com/server/19/user_manual/pim/sync_ios...

Ser inte speciellt svårt ut. Det är ju standard-grejor, och att importera kalendrar och kontakter över CalDAV/CardDAV funkar bra på iPhone, så om inte NextCloud har fuckat upp formatet så borde det vara OK.

Citat:

Samt, vilka är de bästa kontakt/kalendar-apparna osv? eller kör man bara rakt av de inbyggda?

Kontaktapp har jag aldrig provat något annat än den inbyggda. Det är förbannat korkat att man inte kan redigera grupperna på telefonen utan måste gå till iCloud, men det är inte hela världen heller. Jag använder bara grupperna som ett arkiv - placerar en massa gamla i en grupp och alla andra i en annan, och så döljer jag de gamla från listan.

Vad gäller kalender är det så mycket tycke och smak. Jag har en som heter WeekCal som jag haft i evigheter för att den inbyggda inte kunde visa veckor på ett snyggt sätt (för typ 10 år sen eller nåt sånt, nu är det bara att vrida den 90 grader), men jag hade nog inte brytt mig om det om jag inte skaffat den då. Den kalendern som brukar rekommenderas av folk som nördar loss på sånt här är FantastiCal.

Visa signatur

5900X | 6700XT