Apples omåttligt populära putsduk dissekeras

Permalänk
Medlem

Folk köper vilken skit som helst. Fråga Bianca Ingrosso

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Avstängd

Nu har jag en Iphone 8 men konstigt nog har jag inga repor i glaset på denna och då putsar jag ofta glaset med tröjan😀
Skulle jag använda en putsduk så blir det en standardduk som jag fått med när man köpt en skärm eller solglasögon.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Tre frågor.

1. Hur använder man telefonen, telepati?
2.
3.

Permalänk
Medlem

BMW släppte en handväska för 15 år sedan tillverkad av bilbälten, den kostade säkert 5000:-

Om Hyundai eller KIA hade gjort samma sak hade någon köpt handväskan då? Några enstaka kanske. Den hade förmodligen inte kostat några 5000:- heller. BMW är mer förknippat med premium till skillnad från både KIA och Hyundai.

BMW:s kunder är mer köpstarka och tror mer på ”sitt” märke.

Återigen försvarar jag inte Apples putsduk eller BMW:s handväska men det är faktiskt bara att inse att vissa märken tilltalar mer än andra och att kunderna som väljer premiumföretag ofta är mer köpstarka än de som väljer casual.
Med det sagt - inget fel på casual - bara mindre värt och inte lika köpstarka kunder.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har testat några gånger men är inget fan. Kanske är mina fläckar av fel typ. En bit fuktat hushållspapper gör ett bättre jobb.
Dessutom är de oerhört obehagliga att ta i. Jag har torr hud och mikrofiberduk fastnar på min hud på ett otrevligt sätt.

Beror nog på vad det är för fläckar, men är nog en inlärningskurva när det är bra eller inte. Om en torr mikrofiberduk fastnar i torra händer är den grov och effektiv Oftast använder vi dukarna våta och inte så mycket torra eftersom de blir mer effektiva då Fördelen är att de gör rent bättre eller lika bra som vanlig trasa/svamp med medel i. Mindre kem = bättre för miljön.

Skrivet av Neon:

Vi har ett stort antal microfiber dukar, de används till TV, mobiltelefoner,, läsplattor, glasögon, speglar, vissa känsliga lampskärmar och pianolack. Har då aldrig märkt av att någon av ytorna skulle blivit repiga!? huar kan detta vara om det nu är så viktigt att ha dedikerade dukar till specifika produkter?

Mikrofiber har repat pianolack för mig, men pianolack känns att det kan repas av att tittas på också.
Vi använder vanliga mikrofiberdukar till telefonerna här hemma utan att man ser repor på dessa, en med org. plastskydd och en utan skydd. Har också använt till monitorerna och tv här hemma. Men en mikroduk kan t.ex. ta bort färg på väggar och vita vanliga dörrar. Mikrofiber kan repa, så det är bra att vara medveten om det.

För att komma tillbaka till ämnet så känner jag att Apples inte är en superdum produkt men att det borde gå lika bra med en annan som är anpassad för kamera, tv eller liknande.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

🙂
När kommer iPoo, 100 kr/hg, får gräset i fårhagen att växa

Permalänk
Medlem

Hur blev det med SweClockers recension av denna? 🤔

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande hur mycket känslor en del företag rör upp, känns nästan som att det är by design.

Att lägga ut tiotusentals kronor eller hundratusentals kronor över tid på gejminggrejjor är helt okej, men att pissa på folk när de gör andra val än en själv - det är ju enbart hyckleri.

Men alltid lika roligt att läsa dessa fyrkantiga trådar. 🍿

Permalänk
Musikälskare

Apple har humor och dom kan verkligen marknadsföring

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Apple sekten gör ingen besviken!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flightsim18:

Folk köper vilken skit som helst. Fråga Bianca Ingrosso

Ja/nej... du borde skiva att Bianca säljer vilket skit som helst typ julkalendrar för 1795kr, det är som att lura pengar av småbarn, en lootlåda om dagen fram till jul

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Hur blev det med SweClockers recension av denna? 🤔

Seriöst hoppas jag det kommer recensioner som kör flera olika delar av skärmen med olika dukar. Alltså på en av Apples värstingskärmar med den där antireflexytan.

Permalänk
Medlem

Skall inhandlas och ej öppnas. Kan nog bli en bra investering med en oöppnad Gen 1 putsduk lagom till pensionen.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Och så tar vi "microfiber non-woven"-priset (om de nu motsvarar.. så lägger apples 2-lagers på 247kr).

$0.35 - $0.67 / Piece

https://www.alibaba.com/product-detail/High-quality-lint-free-non-woven_

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker inte duken är så speciell. Det är förhållandevis en låg kostnad och de får en duk som de kommer använda mycket.
Det enda som jag tycker är dåligt är att de kunde göra den mer elegant istället för att se ut som en billig trasa.
T.ex. på något sätt få in Appleloggan i duken.

Den har en Applelogga.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Då är det ju inte så konstigt att det är så stor efterfrågan på putsduken. När Apple officiellt säger att man bara kan använda deras putsduk.
Sen så är min gissning att Apple har fler kunder som väljer att följa företagets officiella hållning, än några andra företag överhuvudtaget. Möjligtvis något bilmärke då.
Men det blir lite bisarrt när människor inte reflekterar ens en kort stund vad de lägger sina pengar på. Sådant här beteende gör mig lite mörkrädd.

Som märkeskläder?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Den har en Applelogga.

Ok, den såg jag inte. Var priset 2995kr? Då beställer jag genast 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Som märkeskläder?

Finns det något annat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Apples pris är inte exceptionellt dyrt för en premium putsduk. Flera av de dukar jag köper till bilen kostar mer. (Och naturligtvis tvättar jag dessa putsdukar med speciellt tvättmedel - för det ÄR inte ”tvättmedel som tvättmedel” heller.)

De som ojar sig här är helt enkelt inte kundgruppen. Ni ser eller bryr er säkert inte skillnaden mellan ”okej” och ”bra” prylar inom kategorin.

Jag vet att många är unga här inne i forumet, som inte börjat tjäna pengar än. 300kr är inte mkt pengar för en som vuxit upp (tjänar pengar) och valt att hålla på med premiumprylar (eget val, inte med i en sekt eller hjärntvättad).

Om jag har en leverantör som garanterar en viss funktion / ett visst underhåll med en pryl för 300kr, varför ens ifrågasätta och chansa att putsa sin premiumskärm för 60000kr (eller laptopens liknande skärm) med en duk för 30kr istf 300kr. Det är närmast som en fis i rymden i skillnad.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Apple konsumenter köper vad som helst bara det är "funkar". Inget nytt att se här xD

Permalänk
Skrivet av mar3ld:

Apples pris är inte exceptionellt dyrt för en premium putsduk. Flera av de dukar jag köper till bilen kostar mer. (Och naturligtvis tvättar jag dessa putsdukar med speciellt tvättmedel - för det ÄR inte ”tvättmedel som tvättmedel” heller.)

De som ojar sig här är helt enkelt inte kundgruppen. Ni ser eller bryr er säkert inte skillnaden mellan ”okej” och ”bra” prylar inom kategorin.

Jag vet att många är unga här inne i forumet, som inte börjat tjäna pengar än. 300kr är inte mkt pengar för en som vuxit upp (tjänar pengar) och valt att hålla på med premiumprylar (eget val, inte med i en sekt eller hjärntvättad).

Om jag har en leverantör som garanterar en viss funktion / ett visst underhåll med en pryl för 300kr, varför ens ifrågasätta och chansa att putsa sin premiumskärm för 60000kr (eller laptopens liknande skärm) med en duk för 30kr istf 300kr. Det är närmast som en fis i rymden i skillnad.

Tror nog de flesta reagerar mot att folk kan vara så lättlurade överlag.

Sen att jämföra en mikrofiberduk som är gjord för bilar med en liten putsduk gjord för en liten mobil går liksom inte.

Permalänk
Medlem

Om någon känner för att rota inmin historik så kommer ni säkert hitta en massa inlägg där snackar skit om Apple. Men…

Trådar likt detta där folk spyr galla på Apple för spyandets skull är något jag stör mig orimligt mycket på.

Det är främst spammandet av oneliners jag stör mig på. Det finns en ”tumme upp”-symbol man kan trycka på ifall man märker att ens åsikt redan yttrats femtioelva gånger.

Och som någon annan var inne på osar det om hyckleri i trådar likt denna och just hyckleri är något jag inte tål. Ni som skriker så högljutt om den här produkten, jag hoppas att ni aldrig betalat onödigt mycket för en produkt. T.ex. ni som har märkeskläder, dyra bilar, dyra möbler osv osv osv osv osv osv.

Herre jösses.

Med allt det sagt; fan vilken dyr putsduk :p. Helt klart inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om någon känner för att rota inmin historik så kommer ni säkert hitta en massa inlägg där snackar skit om Apple. Men…

Trådar likt detta där folk spyr galla på Apple för spyandets skull är något jag stör mig orimligt mycket på.

Det är främst spammandet av oneliners jag stör mig på. Det finns en ”tumme upp”-symbol man kan trycka på ifall man märker att ens åsikt redan yttrats femtioelva gånger.

Och som någon annan var inne på osar det om hyckleri i trådar likt denna och just hyckleri är något jag inte tål. Ni som skriker så högljutt om den här produkten, jag hoppas att ni aldrig betalat onödigt mycket för en produkt. T.ex. ni som har märkeskläder, dyra bilar, dyra möbler osv osv osv osv osv osv.

Herre jösses.

Med allt det sagt; fan vilken dyr putsduk :p. Helt klart inget för mig.

Kan dock reflektera över märkeskläder: Dessa är ett statement till omgivningen, se mig, se mina kläder, jag är hipp...eller vad man nu är ute efter

Skulle väl inte tro att många går omkring med en putsduk med Apple logga och visar upp den till sin omgivning (Då skulle jag bli allvarligt rädd för personens mentala hälsa)

Sen håller jag helt klart med, finns bättre saker att lägga pengarna på.

Hur ofta behöver man ens putsa sin telefon...använd t-shirten om det kommer nått på den och var nöjd

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Bara ett sätt för Apple att skapa nya rubriker och få gratis publicitet, som tidigare med den dyra skärmfoten.

Nästa år är det något annat meningslöst som kostar skjortan och alla nyhetssidor kommer ta upp det.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ok, den såg jag inte. Var priset 2995kr? Då beställer jag genast 2st.

Om du läser nyheten så ser du att priset framgår där.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Alltid tappat bort putsdukarna, tills jag fixade Kjells cleaning kit där allt körs in under korken när man är klar. Bra skit och rejält nog för tv och insidan på bilrutan. Under hundralappen.

https://i.imgur.com/LcYwhfE.png

Den större av de två trasorna som kommer i det kittet är helt fenomenal. Många andra billiga dukar som bland annat den som clasohlson säljer för typ ingenting är snäll mot skärmen ja, men den gör den inte direkt ren heller. Den tar bara dammet, vilket iofs bättre än andra budgetresor som faktiskt har kvar damm i trasan från produktion som den sedan lämnar i ett tunt lager när man använder den…. Vilket iofs bara syns om man använder dem på glasögon eller skärmar, men jag är ytterst känslig för det. Men den från Kjell gör verkligen rent allt, inklusive ytskiktet man får av de flesta rengöringsvätskor med skärm när de blandas ut med allt som fastnat på skärmen.

Letar fortfarande efter en liknande duk utan att behöva köpa ett helt kit. 250 som Apple tar för sin är lite dyrt, men en femtedel av det skulle jag lätt betalat om jag faktiskt får en som gör det så rent som jag vill.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mar3ld:

Apples pris är inte exceptionellt dyrt för en premium putsduk. Flera av de dukar jag köper till bilen kostar mer. (Och naturligtvis tvättar jag dessa putsdukar med speciellt tvättmedel - för det ÄR inte ”tvättmedel som tvättmedel” heller.)

De som ojar sig här är helt enkelt inte kundgruppen. Ni ser eller bryr er säkert inte skillnaden mellan ”okej” och ”bra” prylar inom kategorin.

Jag vet att många är unga här inne i forumet, som inte börjat tjäna pengar än. 300kr är inte mkt pengar för en som vuxit upp (tjänar pengar) och valt att hålla på med premiumprylar (eget val, inte med i en sekt eller hjärntvättad).

Om jag har en leverantör som garanterar en viss funktion / ett visst underhåll med en pryl för 300kr, varför ens ifrågasätta och chansa att putsa sin premiumskärm för 60000kr (eller laptopens liknande skärm) med en duk för 30kr istf 300kr. Det är närmast som en fis i rymden i skillnad.

Jag kan hänga med i ditt resonemang. Poängen just med denna så kallade premium duk är att jag tror många av oss har lite svårt att förstå vad som skiljer den i prestanda mot en putsduk av billigare märke. Blir skärmen mindre ren? Rengör Apple-duken mer grundläggande? Blir det ett garanterat repfritt resultat som du inte får med en duk för en tiondel av priset?

Skillnaden mellan ett RTX 3080 Ti och ett RTX 3090 är inte stor i alla avseenden men det är de facto en skillnad. Sen om man har ekonomin för att motivera prisskillnaden har mer med hur dedikerad man är till sin hobby än något annat.

I detta fallet så är skillnaden i "prestanda" till synes helt noll. Enda skillnaden är att Apple säljer den med sin logga på.

Putsdukar till bilar kan jag tänka mig blir en lite annan grej dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

människor slutar aldrig förvåna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Jag brukar skölja mina äpplen innan jag äter dem, tror inte en putsduk får bort bekämpningsmedel så bra.

Själv köper jag äpplen som är onödiga att skölja. Problem solved.

Jag brukar använda dammsugaren och en putsduk för solglasögon. Bara att vända kontakten 180 grader.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Min post skulle citerat tidigare post som handlade om att mickrofiber dukar kunde repa produkten om de inte användes dedikerat.

När det gäller Apple duken så får man bara hoppas att denna ingår med de produkter som kräver det. Personligen skulle jag ha svårt att betala priset när det utan bevis ser ut som ren money grab. Har personligen aldrig varit med om att en mickrofiber duk repar en skärm och om det skulle inträffa skulle jag klassa det som dålig kvalité. Ska bli intressant att se om det dyker upp några faktiskta tester på detta

Priset förvånar dock inte och inte häller att de säljer som smör. Det finns en extrem köpkraft och tro hos Apple folket.

Förövrigt, vad säg om dessa 4 hjul till Mac Pro för BARA 8749 kr?

https://store.storeimages.cdn-apple.com/4668/as-images.apple.com/is/MX572?wid=1000&hei=1000&fmt=jpeg&qlt=95&.v=1585846657704

Microfiberdukar kan repa saker även om du inte varit med om det. Här får du något Apple har testat och kan gå i god för.

Apples duk ingår i produkterna. Det enda Apple gjort är att lägga till den i sin butik så det blir enklare att köpa en ny för den som behöver det.

Ja, Apple säljer dyra hjul till en produkt som riktar sig till proffs/företag. Vad finns det att säga om det?