Apples omåttligt populära putsduk dissekeras

Permalänk
Medlem

Känns som att det bara är Apple som kan göra såhär, inte gör de nå fel dock, de vet att de kan tjäna pengar.

Men att folk blir förvånade över att vissa personer kallar folk som köper Appleprodukter för diverse saker är inte så svårt att inse orsaken till när man läser artiklar som denna.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Microfiberdukar kan repa saker även om du inte varit med om det. Här får du något Apple har testat och kan gå i god för.

Apples duk ingår i produkterna. Det enda Apple gjort är att lägga till den i sin butik så det blir enklare att köpa en ny för den som behöver det.

Att de har en egen duk är det nog ingen som har problem med, problemet är priset. De utvecklar en produkt som är specielt känslig, de behöver inte lägga någon större reseach på att ta fram rätt typ av microfiberduk som kostar kanske 1 kr att tillverka. Problemet är när man begär 250 kr för den, då blir det väldigt tydligt hur Apple fungerar.

Apple kanske skulle ta och ge sig in i glasögon branschen med tanke på vilka påslag de kan göra, eller vänta, det är kanske det de är på väg med sina AR-glasses

Skrivet av DasIch:

Ja, Apple säljer dyra hjul till en produkt som riktar sig till proffs/företag. Vad finns det att säga om det?

Tja? att folk blir mer eller mindre tvingade och delvis lurade? Jaha, vill du ha hjul till din stationära dator du nyss köpt? Lungt, bara 9000 kr till. Det måste vara magiska hjul, svävar de kanske? Vanliga jul som klarar flera 100 kg kostar runt 400 kr.

Men jo, jag tror du har rätt, jag förstår mig inte på Apples prissättning och det är väll lika bra det med tanke på att jag inte köper Apple grejer längre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är fascinerande hur mycket känslor en del företag rör upp, känns nästan som att det är by design.

Att lägga ut tiotusentals kronor eller hundratusentals kronor över tid på gejminggrejjor är helt okej, men att pissa på folk när de gör andra val än en själv - det är ju enbart hyckleri.

Men alltid lika roligt att läsa dessa fyrkantiga trådar. 🍿

Inget Apple gör är pga. slump, de vet hur mycket deras kundbas värderar att Apple loggan finns på en produkt, de kan inte ens släppa saker för billigt längre utan att de riskerar att tappa anseende bland sina kunder. Det ska vara dyrt helt enkelt. Speciellt nu när de inte längre är så innovativa som de var en gång i tiden.

Apple har väldigt, väldigt... väldigt många fler kunder än något företag som säljer gaming-relaterade produkter, därav får de även mer uppmärksamhet, sen sitter vi trots allt på ett forum som till stor del handlar om gaming. Men jag tror att en poäng är att man betalar 10ggr pengarna för en produkt bara för att det är Apple som säljer den om man får tro artikeln. Det är inte många som hade betalat 10ggr pengarna för samma funktion av något annat teknikbolag. Jag har exempelvis svårt att se att många hade köpt en mus för 6000:- som Asus släppt om det inte var något otroligt extraordinärt som levererades med produkten.

Men om vi nu föreställer oss att produkten faktiskt är värd det Apple tar betalt för den (rimligt prispåslag efter produktion som inte har med "premium branding" att göra). Det kan ju vara så att man vill hålla liv i sin telefon längre och då kan ju detta vara ett sätt att bli garanterad att man hanterar telefonen korrekt. Nu funderar vi vidare över hur konsumenter fungerar, en ny telefon var eller vart annat år, var finns då värdet?

Jag kan inte förstå vilket värde denna produkten tillför bortom att den ger köparen känslan av att de har köpt "rätt produkt" som de kan "identifiera sig med", bara för att det är Apple som säljer den. Jag hoppas att jag har fel i hur jag tänker, för jag vill inte att folk ska vara drivna av reaktionsbenägna inköp baserade på känslor. Du får mer än gärna förklara för mig hur jag har fel så att jag kan bilda mig en mer korrekt uppfattning om hur det ligger till.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag nu köpa i julklapp åt folk :/

Permalänk
Hedersmedlem

Inväntar med spänning nästa års iWipe, fångstduk för nasala urladdningar.

Så jag slipper snyta mig som en fattiglapp.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att de har en egen duk är det nog ingen som har problem med, problemet är priset. De utvecklar en produkt som är specielt känslig, de behöver inte lägga någon större reseach på att ta fram rätt typ av microfiberduk som kostar kanske 1 kr att tillverka. Problemet är när man begär 250 kr för den, då blir det väldigt tydligt hur Apple fungerar.

Apple kanske skulle ta och ge sig in i glasögon branschen med tanke på vilka påslag de kan göra, eller vänta, det är kanske det de är på väg med sina AR-glasses

Tillverkningskostnaden är bara en liten del av vad det kostar att ta fram duken. Största värdet för kunden är inte heller materialet utan att den är testad och backad av Apple. Sen är det just 250Kr - du och flera andra pratar som om priset var 10ggr högre.

Citat:

Tja? att folk blir mer eller mindre tvingade och delvis lurade? Jaha, vill du ha hjul till din stationära dator du nyss köpt? Lungt, bara 9000 kr till. Det måste vara magiska hjul, svävar de kanske? Vanliga jul som klarar flera 100 kg kostar runt 400 kr.

Men jo, jag tror du har rätt, jag förstår mig inte på Apples prissättning och det är väll lika bra det med tanke på att jag inte köper Apple grejer längre.

Eh, står Tim Cook med en pistol mot huvudet på folk och tvingar dem köpa hjul till sina Mac Pro's? Jag är annars rätt säker på att folk köper dem frivilligt och förstår mycket väl att de är dyra. Det är en nischad designprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tja? att folk blir mer eller mindre tvingade och delvis lurade? Jaha, vill du ha hjul till din stationära dator du nyss köpt? Lungt, bara 9000 kr till. Det måste vara magiska hjul, svävar de kanske? Vanliga jul som klarar flera 100 kg kostar runt 400 kr.

Tvingar? Det tar en kvart att köpa valfria hjul för en hundring eller två samt fråga om man kan ta en bit mdf/plywood från slänghögen. Sedan tar det ytterligare en kvart att skruva fast hjulen på plywooden. Vill man att datorn ska sitta fast i anordningen så löses det med lite smältlim, kardborrar, spännband eller vad som helst.

Missförstå mig inte, jag håller med om att priset är vansinne men det är inte som att ta tiofalt betalt för t.ex. insulin, ingen lider om de inte har råd med hjulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tvingar? Det tar en kvart att köpa valfria hjul för en hundring eller två samt fråga om man kan ta en bit mdf/plywood från slänghögen. Sedan tar det ytterligare en kvart att skruva fast hjulen på plywooden. Vill man att datorn ska sitta fast i anordningen så löses det med lite smältlim, kardborrar, spännband eller vad som helst.

Missförstå mig inte, jag håller med om att priset är vansinne men det är inte som att ta tiofalt betalt för t.ex. insulin, ingen lider om de inte har råd med hjulen.

Jag skulle aldrig jämföra det med hutlösa priser på medicin, det är en stor skillnad!

Men säg att man får gissa på förhand vad 4 hjul eller duken kommer att kosta innan det lanseras, tror du de flesta hade kunnat gissa hyfsat rätt? D.v.s känns priserna rimliga? Och även om de hade lyckats rösta rätt, säger det inte mer om företaget än om produktens värde? Hur hade det sett ut om det var ex Lenovo som lanserade detta? Precis samma produkter? Hade man ändå kännt att priserna var fullt rimliga?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tillverkningskostnaden är bara en liten del av vad det kostar att ta fram duken. Största värdet för kunden är inte heller materialet utan att den är testad och backad av Apple. Sen är det just 250Kr - du och flera andra pratar som om priset var 10ggr högre.

Men om man köper en premium produkt för top money, borde inte Apple iallafall visa lite tacksamhet mot kunden och ge dem ett rimligt pris på 1 kr duken?

När man köper glasögon får man gratis duk på köpet. När man köper pianohögtalare får man gratis handskar att hantera dem med.

Skrivet av DasIch:

Eh, står Tim Cook med en pistol mot huvudet på folk och tvingar dem köpa hjul till sina Mac Pro's? Jag är annars rätt säker på att folk köper dem frivilligt och förstår mycket väl att de är dyra. Det är en nischad designprodukt.

Man kör Mac Pro av flera anledningen antar jag men inte är det för hjulen, ändå blir man tvingad att betala 9000 kr för dem om man skulle råka behöva dem. Tvinga är ett hårt ord men indirekt kan det bli så om man har otur.

Nu måste jag ju google om vad som är så speciellt med dessa hjul! De verkar ju grymma med tanke på priset =D

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men om man köper en premium produkt för top money, borde inte Apple iallafall visa lite tacksamhet mot kunden och ge dem ett rimligt pris på 1 kr duken?

När man köper glasögon får man gratis duk på köpet. När man köper pianohögtalare får man gratis handskar att hantera dem med.

Det följer med en duk till deras produkter med nanotextur.

Citat:

Man kör Mac Pro av flera anledningen antar jag men inte är det för hjulen, ändå blir man tvingad att betala 9000 kr för dem om man skulle råka behöva dem. Tvinga är ett hårt ord men indirekt kan det bli så om man har otur.

Nu måste jag ju google om vad som är så speciellt med dessa hjul! De verkar ju grymma med tanke på priset =D

Nej, det har inget som helst med tvång att göra.

Permalänk
Medlem

Tragikomiskt är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men säg att man får gissa på förhand vad 4 hjul eller duken kommer att kosta innan det lanseras, tror du de flesta hade kunnat gissa hyfsat rätt? D.v.s känns priserna rimliga? Och även om de hade lyckats rösta rätt, säger det inte mer om företaget än om produktens värde? Hur hade det sett ut om det var ex Lenovo som lanserade detta? Precis samma produkter? Hade man ändå kännt att priserna var fullt rimliga?

Som jag redan nämnt tycker jag inte att priset är rimligt, vare sig för putsduken eller hjulen (eller andra saker de säljer) det jag motsatte mig var bara att du antydde att konsumenten inte har något val än att köpa från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är inte hela grejen att nanotextur-ytor ska vara självrengörande? Om ytan redan stöter bort vatten och fett på ett effektivt sätt så ska det väl liksom inte behövas en putsduk? Om det ändå gör det, och sen dessutom måste ha ett äpple tryckt på sig för att inte skärmen ska skadas så verkar det ju som en enda stor bluff.

Det här är egentligen inte en tråd för mig, men det borde vara uppenbart att en yta inte kan ”stöta bort” vatten och fett. Det måste ta vägen någonstans!
Vatten på hydrofoba ytor såsom t.ex bilrutor blåser bort vid körning, och eftersom vattnet som faller från himlen är destillerat lämnar det inte saltavlagringar när det avdunstar. (Däremot stannar annat som regnet tagit med sig ner kvar på ytan efter avdunstning.)
Fett har ett väldigt lågt ångtryck och tar därför extremt lång tid på sig att avdunsta. Om du inte aktivt tar bort det stannar det kvar på glasytan, oleofob eller inte, och lämnar dessutom annat gunk efter sig. Det är där mikrofibrerna kommer in som idé - de skall ge en stor adsorptionsyta med minimalt ludd, vilket normalt är lite av en självemotsägelse.
Det funkar i bästa fall sådär. Och det finns faktiskt kvalitetsnivåer, men inte ens de bästa är i närheten av ideala. Om man inte måste ta på skärmar pga touchinterface, skall man helt enkelt låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kan hänga med i ditt resonemang. Poängen just med denna så kallade premium duk är att jag tror många av oss har lite svårt att förstå vad som skiljer den i prestanda mot en putsduk av billigare märke. Blir skärmen mindre ren? Rengör Apple-duken mer grundläggande? Blir det ett garanterat repfritt resultat som du inte får med en duk för en tiondel av priset?

Skillnaden mellan ett RTX 3080 Ti och ett RTX 3090 är inte stor i alla avseenden men det är de facto en skillnad. Sen om man har ekonomin för att motivera prisskillnaden har mer med hur dedikerad man är till sin hobby än något annat.

I detta fallet så är skillnaden i "prestanda" till synes helt noll. Enda skillnaden är att Apple säljer den med sin logga på.

Putsdukar till bilar kan jag tänka mig blir en lite annan grej dock.

Hehe, jag skulle hellre köpa en iPutsduk än ett 3090 för gaming istället för ett 3080 alla dagar i veckan

Nu använder jag ju iofs glasskydd på mobilen, så jag sparar ju in både 250 på putsduken och 180.000 på mellanskillnaden av korten. Vilken jäkla win! Jag måste köpa en tröja...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag sa ju att den skulle sälja. Med en sådan kundbas är det svårt att göra produkter som floppar.

Här får de dessutom en produkt de faktiskt har råd med...

Skrivet av DasIch:

... Apple kan garantera att den här duken funkar (förutsatt att den är ren, förstås).

Så fort man börjar använda den så blir den väl definitionsmässigt "smutsig".
Om skärmen blivit täckt av ett tunt lager av damm som kommit med senaste sandstormen lär det inte spela så stor roll vilken duk man använder för att dra de små gruskornen mot ytan.