Ni som nyligen gått från android till iphone...

Permalänk
Medlem

Använder 13 PM parallellt med Pixel 6 Pro. Både Android och iOS är riktigt bra och liknar varandra mer och mer för varje år.

I korthet känns iOS lite mer polerat men det är fortfarande en del begränsningar.
FaceID och batteritiden är oöverträffat och kopplingen mellan Mac, Airpods och klocka är imponerande.

Android är fortfarande lite roligare och jag uppskattar assistenten, systemomfattande EQ, LDAC, tangentbordet och Always on Display väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Gick över till IOS för några månander. Jag är ganska impad över att allt med Google fungerar hur bra som helst. Kontakter, Kalender är smärtftitt. Skönt att Apple skäpte till sig.

(en som lekt alldeles för mycket med Android, Root, suttit dagar/veckor bara för att få till perfekta tema/ikoner/hemskärm) nu vill jag bara det ska fungera och det antar jag en Samsung A-serie också gör men som någon annan sa, IOS är mer "harmoniskt" och alla appar känns bättre på IOS.

Synd bara dom är så satans dyra men andrahandsvärdet tar igen liten.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Jag använder en Iphone 12 sedan ett par veckor tillbaka. Har varit med Ipad sedan 2012 och har Macbook, Apple TV, men aldrig haft en Iphone tidigare.

Jag irriterar mig främst på att det inte går att enkelt växla mellan ljud+vibration / enbart vibration / varken ljud eller vibration. Knappen på sidan för att byta mellan ljud och ljudlös är bra, men den skulle ju haft ett tredje läge. Som min kära Oneplus 6 hade.

Efter några timmar med Iphone var jag snudd på tårögd över att jag valt en idiot-fån framför en Galaxy S21. Främst efter hur Apple krånglat till saker, exempelvis notifieringar. Jag kan med en klump i halsen ha sagt till frun att de som säger att IOS är bättre än Android ljuger och/eller är efterblivna. Jag skulle inte uttrycka mig fullt så drastiskt idag :). Jag ska ge Apple ett år sen får vi se om jag köper en Android för privata pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepelopones:

Jag irriterar mig främst på att det inte går att enkelt växla mellan ljud+vibration / enbart vibration / varken ljud eller vibration. Knappen på sidan för att byta mellan ljud och ljudlös är bra, men den skulle ju haft ett tredje läge. Som min kära Oneplus 6 hade.

Om du i Inställningar lämnar vibrationerna på, samt vibration även när ljudet är på, så kan du byta mellan de två första lägena med knappen på sidan. Du kan sedan ställa telefonen i "Stör ej" när du vill stänga av vibrationerna också. Det görs lättast med "månen" i Control Center, eller du kan ställa in en av de roliga genvägarna till det (typ knacka tre gånger på baksidan, det finns en massa sådana). OBS att om du håller ner på "månen" ett liten stund så får du ett par alternativ för att stänga av stör ej automatiskt, typ efter en timme, när du rör på dig eller när nuvarande aktivitet i kalendern tar slut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Råkade passera Elgiganten Phonehouse på väg när jag skulle hämta ett paket, impulsbeställde iphone 13 pro 256gb
Tacl för er input, kommer nog bli bra bara man blivit van med allt känns ju mer spännande detta än att gå från oneplus 8 till 9

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej,
Jag tappade min oneplus 8 pro i asfalten häromdagen, byta skärm kostar nästan 4k samt så glappar kamerahuset, så känns inte värt att laga.
Jag hade en iphone 4s en gång i tiden och fullkomligt hatade den, hatade gui och hatade att jag inte kunde ange en låt som ringsignal och inte kunde slänga över mp3or utan itunes. men idag streamar jag ju all musik, streamar all video. använder inte låtar som ringsignal.. jag är inte samma "poweruser" som jag en gång trodde att jag var.

min telefonhistorik
Iphone 4s -> Lumia 925 -> Lumina 950XL -> Samsung galaxy 7s -> Onplus 6 -> Oneplus 8 Pro.

Lumia är ju dom jag saknat mest, Google Services försöker jag överge och kör numer LineageOS med microg (inga google services). Så nu sneglar jag åt Iphone 13 pro eller pro max.

Så ni som relativt nyligen gått över från Android, vad gillar ni och vad ogillar ni med bytet?

Ogillar inget med Android. Varit en avid Android-entusisast sedan 2008, men bytte i nov förra året till Apple, iPhone, iPad, Mac Mini, MacBook, Apple Watch, Airpods Max och Pro, Apple Pencil och en Apple TV 4K (senaste köpte jag för några månader sedan) och har inte tittat tillbaka en enda gång.

Vad jag gillar = Ekosystemet
Vad jag ogillar = Saknar inget

Så om Android får ett lika enhetligt ekosystem, hårdvara och mjukvara kan jag utan vidare tänka mig att byta tillbaka. Ingen prestiege-grej alls.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det som jag har så svårt med är just att man måste ha samtliga ikoner på skärmen. Gillar att ha det cleant så där är någonting som jag saknar. Nu har jag bara lekt med en iphone 6 och inte testat fullt ut även fast jag skulle vilja testa det. Hur är det med säg Google Message? Går det att använda på ios?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Det som jag har så svårt med är just att man måste ha samtliga ikoner på skärmen.

Tror det kravet försvann tillsammans med iOS 14. Apples "App Library" är nära nog identiskt med "App Drawer" hos Android, bortsett från att vissa appar även grupperas automagiskt.

Har inte en enda ikon på hemskärmen här

Permalänk
Medlem

Jaha?! Haha jag som inte har uppdaterat min telefon

Då är ett av de kraven lösta. Sen undrar jag ifall jag måste gå hårt på Icloud eller om det fungerar bra att bara använda Google Drive?

Finns även Google message till Iphone?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha?! Haha jag som inte har uppdaterat min telefon

Då är ett av de kraven lösta. Sen undrar jag ifall jag måste gå hårt på Icloud eller om det fungerar bra att bara använda Google Drive?

Finns även Google message till Iphone?

Google Message? Menar du RCS?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kanske en aning OT, men eftersom tråden redan rört sig i den riktningen, och vi har ett gäng iOS expert här ...
På min androidtelefon så uppdateras notifikationer även efter att de "skapats". Om jag får ett mejl (gmail) och sen läser mejlet via min dator, så kommer notifikationen försvinna från telefonen. Så verkar det inte fungera i iOS, men är det något som går att konfigurera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Då är ett av de kraven lösta. Sen undrar jag ifall jag måste gå hårt på Icloud eller om det fungerar bra att bara använda Google Drive?

Automatiska backupperna går till iCloud, det är väl det enda. Annars kan du köra Google Drive om du vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google Message? Menar du RCS?

Jo precis

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jo precis

RCS fungerar inte på iPhone (och Google är svinsura över det, uppenbarligen). Googles separata chat-appar, som Google Chat, finns att ladda ner. Google hittar på nya chat-lösningar en gång i veckan eller så. De har eller har haft Google Talk, Huddle, Hangout, Allo, Chat, Voice, Duo, Meet, Wave, Circles, Android Messages, och en chatfunktion inne i Google Docs. De brukar göra iOS-appar rätt fort när de hittar på en ny, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

RCS fungerar inte på iPhone (och Google är svinsura över det, uppenbarligen). Googles separata chat-appar, som Google Chat, finns att ladda ner. Google hittar på nya chat-lösningar en gång i veckan eller så. De har eller har haft Google Talk, Huddle, Hangout, Allo, Chat, Voice, Duo, Meet, Wave, Circles, Android Messages, och en chatfunktion inne i Google Docs. De brukar göra iOS-appar rätt fort när de hittar på en ny, dock.

Ah fasiken, det där är nog en dealbreaker för mig.

Men ni övriga som har gått över, har ni upplevt någonting som är frustrerande annars?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

RCS fungerar inte på iPhone (och Google är svinsura över det, uppenbarligen). Googles separata chat-appar, som Google Chat, finns att ladda ner. Google hittar på nya chat-lösningar en gång i veckan eller så. De har eller har haft Google Talk, Huddle, Hangout, Allo, Chat, Voice, Duo, Meet, Wave, Circles, Android Messages, och en chatfunktion inne i Google Docs. De brukar göra iOS-appar rätt fort när de hittar på en ny, dock.

1 gång i veckan var en extrem överdrift. Android Messages är en SMS app på Android, där man också kan aktivera RCS om man vill, det är inget krav alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Kanske en aning OT, men eftersom tråden redan rört sig i den riktningen, och vi har ett gäng iOS expert här ...
På min androidtelefon så uppdateras notifikationer även efter att de "skapats". Om jag får ett mejl (gmail) och sen läser mejlet via min dator, så kommer notifikationen försvinna från telefonen. Så verkar det inte fungera i iOS, men är det något som går att konfigurera?

Det finns ingen konfiguration för det, nej. Däremot tror jag att de försvinner för lästa mail om de mailen ligger på iCloud eller Exchange, men inte om de ligger på något annat. Det kan ha att göra med stödet för Microsofts tillägg till IMAP, vilket Gmail bara erbjuder om man betalar för det (eftersom det finns en licensavgift att betala). Inte alls säker, dock - har på min telefon ett iCloud-konto, ett Gmail-konto och jobbmail, och jag tänker normalt sett inte på vilka mail som kommer till Gmail och eller till iCloud.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

1 gång i veckan var en extrem överdrift. Android Messages är en SMS app på Android, där man också kan aktivera RCS om man vill, det är inget krav alls.

Naturligtvis är det en överdrift att de byter en gång i veckan, men jag listade precis 12 olika chat-appar från Google. Det är extremt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Naturligtvis är det en överdrift att de byter en gång i veckan, men jag listade precis 12 olika chat-appar från Google. Det är extremt.

Mja. Du har listat vissa saker, som gått över till ett annat. T.ex. Hangout och Chat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Statusuppdatering, har haft min Iphone 13 Pro 3v nu. Vi börjar med lite minus för att sedan väga upp det med lite plus.
och nu kan det vara så att de saker som hamnar på in minuslista hamnar där pga av min okunskap, så rätta mig gärna.

- En telefon från stenåldern? Kommer från en oneplus 8 pro med en skärm som går ända ut på kanterna och med ett orginalskal som tog väldigt lite plats. Nu när jag sitter här och tittar på min 13 Pro med ett skal från Apple så har jag totalt 1cm dödyta runtom telefonen. Den känns och skriker "jag är gammal".

- Har sony overear lurar med NC, när jag ställer ett larm på mobilen och lyssnar på musik, när larmet sen går så tystnar musiken, men ingen signal kommer i lurarna utan bara ifrån telefonen, vilket jag inte hör för att jag har NC igång. Så inte så praktiskt att använda larm som en väckarklocka så man inte missar sin hållplats om man skulle somna. Det fungerade klockrent med mina tidigare Androids.

- Tangentbordet, att behöva trycka på en extra knapp för att sedan bli ivägskickad till ett annat tangentbord för att komma åt så vanliga tecken som , samt !. Dumt.

- Att inte kunna backa på websidor genom att dra från höger sida mot mitten. Jag använder min mobil med höger hand, att då behöva få mina små fingrar ända över till vänster kant för att komma åt bakåtpilen eller svepa från vänster mot mitten fungerar inte så bra. Dumt.

- Att inte kunna ha en fräsch startsida.. Jag vill ha minimalistiskt med appar på hemskärmen, en kalender samt de vanliga apparna, sen en snygg bakgrundbild. men nej, så fort jag tar bort en ikon så fylls första sidan på med en ikon från min andra sida.

- Att inte kunna låsa appar som inte ska stängas. gammal vana för mig att stänga appar, så måste vänja mig av vid det.

+-0 Förvirrande att inte hitta appinställningar i appen utan jag måste in settings. Inte sämre, inte bättre, ovant.

+-0 FaceID vs Fingeravtryck, båda fungerar bra, båda har sin tillfällen när respektive teknik inte fungerar så bra.

+ Den tar bättre bilder än min gamla telefon.

+ Har bättre privacy settings default än Android.

Sen ett orättvist +
+ Har börjat använda Wallet/Plånboken, använde mig aldrig av Google Pay, så den kanske är bättre eller sämre. Men iaf, fan va smidigt det är att ha kundkort från ica där samt betalkort. hoppas man kan börja få över fler ID-handlingar/medlemsskap dit.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Kul att få höra om dina upplevelser!

Skrivet av issue:

- Att inte kunna backa på websidor genom att dra från höger sida mot mitten. Jag använder min mobil med höger hand, att då behöva få mina små fingrar ända över till vänster kant för att komma åt bakåtpilen eller svepa från vänster mot mitten fungerar inte så bra. Dumt.

Var tvungen att testa detta själv. Det funkar för mig om jag drar från vänster (gå bakåt) eller höger (gå framåt), men endast vid 100% zoom. Ang. att det är svårt att nå knapparna, så har jag lagt till "dubbel-knackning" och "trippel-knackning". Dvs "Double Tap" aktiverar "Reachability" och "Triple Tap" aktiverar "App Switcher".

Skrivet av issue:

- Att inte kunna ha en fräsch startsida.. Jag vill ha minimalistiskt med appar på hemskärmen, en kalender samt de vanliga apparna, sen en snygg bakgrundbild. men nej, så fort jag tar bort en ikon så fylls första sidan på med en ikon från min andra sida.

Detta borde inte vara något problem. Själv har jag en helt tom startsida och sedan "App Library". Du kan även fritt välja vilka skärmar som skall visas när.

https://www.iphonelife.com/content/ios-14-how-to-hide-home-sc...

Försökte även illustrera detta i mitt inlägg här:
#19323883

I övrigt så håller jag med dig i mycket. Speciellt att kunna hålla valda appar öppna i bakgrunden är smidigt på Android. Där har jag istället försökt använda "Shortcuts" i iOS för att automatisera när appar skall köras och inte. Som att exempelvis starta Bluetooth på morgonen för att synka dagens väder med min smartklocka. På så sätt kan jag få full kontroll över vad apparna hittar på i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

- Har sony overear lurar med NC, när jag ställer ett larm på mobilen och lyssnar på musik, när larmet sen går så tystnar musiken, men ingen signal kommer i lurarna utan bara ifrån telefonen, vilket jag inte hör för att jag har NC igång. Så inte så praktiskt att använda larm som en väckarklocka så man inte missar sin hållplats om man skulle somna. Det fungerade klockrent med mina tidigare Androids.

Det där är en bugg, jag hör larmet i mina hörlurar och allt vad jag kan googla säger att det skall fungera. Svårt att svara på vad det beror på.

Citat:

- Tangentbordet, att behöva trycka på en extra knapp för att sedan bli ivägskickad till ett annat tangentbord för att komma åt så vanliga tecken som , samt !. Dumt.

Du kan hålla ner på 123-knappen tills tangentbordet ändras och sedan dra tummen till det tecken du vill ha och sedan släppa, om du vill. Då får du precis ett tecken och tangentbordet går tillbaka till bokstäverna själv. De vanligaste tecknen sitter alla på nedersta raden och det går rätt fort. Eller se om du hittar ett annat tangentbord i App Store.

Citat:

- Att inte kunna ha en fräsch startsida.. Jag vill ha minimalistiskt med appar på hemskärmen, en kalender samt de vanliga apparna, sen en snygg bakgrundbild. men nej, så fort jag tar bort en ikon så fylls första sidan på med en ikon från min andra sida.

Här är det något konstigt, för det gör den absolut inte för mig. Det är också mycket vanligt att folk lämnar undre delen av en skärm tom för att se bakgrunden (bilder på barnen eller så), så det går absolut. Antagligen är det så att din första skärm är "överfull" och de på andra skärmen börjar rinna in på den. Prova att arrangera om ikonerna på andra skärmen för att indikera att du vill ha dem där och ta sedan bort ikoner på första skärmen.

Citat:

+ Har börjat använda Wallet/Plånboken, använde mig aldrig av Google Pay, så den kanske är bättre eller sämre. Men iaf, fan va smidigt det är att ha kundkort från ica där samt betalkort. hoppas man kan börja få över fler ID-handlingar/medlemsskap dit.

Japp, och vaccinpasset! Det går ju iofs att hacka själv, men jag vill ha det officiellt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Min sambo gick precis från sin OP6 till en iphone 13 och har suttit och klagat i ett par dagar nu över upplevelsen bl.a över face-id när hon bylsar på sig mössa och halsduk eller att det inte känns lika lättmanövrerat som på androidtelefonen. Har försökt att få henne positiv till allt iOS men kan själv för lite för att hjälpa henne så står mest själv och fumlar i menyer eller liknande. Blev faktiskt förvånad över hur lite man själv får bestämma över sin telefon jämfört med andriod - samt att hela ekosystemet med google cal. photo osv är rätt enkelt att dela med sig av till andra, även iphone användare. I nuläget verkar det faktiskt som hon kommer sälja telefonen och köpa nåt annat - men finns inte så mkt annat som har bra batteritid och kamera med låg shutter lag, lite trist faktiskt.
Edit: även att kameraappen i iphone är rätt opedagogisk jämfört med googles, har ni iphone användare något tips på kameraapp som är bra i appstore som är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slöröven:

Min sambo gick precis från sin OP6 till en iphone 13 och har suttit och klagat i ett par dagar nu över upplevelsen bl.a över face-id när hon bylsar på sig mössa och halsduk eller att det inte känns lika lättmanövrerat som på androidtelefonen. Har försökt att få henne positiv till allt iOS men kan själv för lite för att hjälpa henne så står mest själv och fumlar i menyer eller liknande. Blev faktiskt förvånad över hur lite man själv får bestämma över sin telefon jämfört med andriod - samt att hela ekosystemet med google cal. photo osv är rätt enkelt att dela med sig av till andra, även iphone användare. I nuläget verkar det faktiskt som hon kommer sälja telefonen och köpa nåt annat - men finns inte så mkt annat som har bra batteritid och kamera med låg shutter lag, lite trist faktiskt.
Edit: även att kameraappen i iphone är rätt opedagogisk jämfört med googles, har ni iphone användare något tips på kameraapp som är bra i appstore som är gratis?

Halide Mark II är bäst, men den är allt annat än gratis. Faktum är att Lightroom är gratis så länge man registrerar sig, och den kamera-appen är helt OK. Dock kör jag numer med Apples, tycker att den funkar bra. YMMV.

Vad är det mer specifikt hon undrar?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Halide Mark II är bäst, men den är allt annat än gratis. Faktum är att Lightroom är gratis så länge man registrerar sig, och den kamera-appen är helt OK. Dock kör jag numer med Apples, tycker att den funkar bra. YMMV.

Vad är det mer specifikt hon undrar?

Ska kolla Lightroom. Nä tror det mest är att i gcam appen är saker utskrivna och det är relativt enkelt att hitta inställningen som man söker. Apples verkar köra lite mer minimalistiskt på ett sätt som kanske inte hjälper om man inte vet vad man söker, ikoner som man inte helt är familijär med (men man lär väl bli). Jag kan inget om det här men jag gissar att vilken app man använder på sätt och vis påverkar shutter lag? Hela poängen för henne att skaffa mobilen var att ta foto på snabba föremål såsom husdjur. Så att ha en kamerapp som är kompetent men pedagogisk är viktigt.

Permalänk
Medlem

Apples nuvarande trend inom gränssnitt är att gömma allt, och så får man googla upp en guide för att se var de gömde funktionen. Jag hatar det (och det är därför jag inte köpt nån ny Mac på länge), men de här trenderna brukar gå över. Ser det här som när de gick helt bananas med skeuomorphism för några år sen, och sedan rensade ut allt med iOS 7. Jag köper ny Mac när de slänger ut den här trenden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apples nuvarande trend inom gränssnitt är att gömma allt, och så får man googla upp en guide för att se var de gömde funktionen. Jag hatar det (och det är därför jag inte köpt nån ny Mac på länge), men de här trenderna brukar gå över.

Varför inte bara köra TinkerTool eller OnyX för att få mer kontroll över macOS?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Skillnaden är att hemknappen är borta, så de grejerna sitter på andra ställen. Gå hem är att dra upp från botten - hela vägen för hemskärmen, en liten bit för multitask-gränssnittet - så Control Center är i övre högra hörnet istället. Siri är sidoknappen istället, och man trycker också på den för att bekräfta inköp och sånt. Missade jag något?

Du kan ställa in dubbel och trippel knackning för äppelloggan på baksidan av telefonen att t.ex. ta dig till hemskärmen eller köra ett program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför inte bara köra TinkerTool eller OnyX för att få mer kontroll över macOS?

Om det bara är en sak som är kass så har jag gjort det förr (eller bara redigera defaults-databasen manuellt) men nånstans är det som att kämpa mot tidvattnet. Allt Apple gör med gränssnittet just nu gör det sämre, och jag har ingen lust att bråka med dem. Jag har en äldre Mac, och jag använder iPadden (med tangentbord) till mycket. Det funkar tills den gamla Macen dör, och då får jag väl köpa en ny oavsett om jag vill eller inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du kan ställa in dubbel och trippel knackning för äppelloggan på baksidan av telefonen att t.ex. ta dig till hemskärmen eller köra ett program.

Sammanhanget för inlägget du svarade på är vad som är nytt med iPhone X och senare jämfört med de som har hemknapp. Den funktionen har inte med detta att göra, utan finns på alla med tillräckligt nytt OS. Jag gör det på min gamla iPhone 8 dagligen.

Visa signatur

5900X | 6700XT