Han blev avstängd från alla svenska banker?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stradale1:

Det hade inte spelat någon roll om han öppnat aktiebolag, haft tillstånd från FI och följt AML/KYC. Förmodligen så hade han inte kunnat få något svenskt bankkonto ändå och därmed ingen Swish.

Finns en anledning av att t.ex Trijo inte ens erbjuder Swish och använder sig av Clear Junction i UK för deras SEPA betalningar.

Jo då hade aktiebolaget nekats konton och inte privatpersonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Det hade inte spelat någon roll om han öppnat aktiebolag, haft tillstånd från FI och följt AML/KYC. Förmodligen så hade han inte kunnat få något svenskt bankkonto ändå och därmed ingen Swish.

Finns en anledning av att t.ex Trijo inte ens erbjuder Swish och använder sig av Clear Junction i UK för deras SEPA betalningar.

Precis. Företag i kryptovalutabranschen får inget svenskt bankkonto. Privatpersoners transaktioner från kryptobörser blockas av de flesta svenska banker. Skattemyndighetens regler för hur man ska deklarera är överdrivet krångliga. De gör det svårt att betala skatt från kryptovinster då de kräver betalning i SEK. Kan man se någon sorts agenda från banker och myndigheter? Eller lever de bara kvar i ett förlegat system och vägrar anpassa sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Han hade haft tillgång till alla de tjänsterna privat däremot.

Folk på LocalBitcoins får väl anpassa sig efter de betallösningar som erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Precis. Företag i kryptovalutabranschen får inget svenskt bankkonto. Privatpersoners transaktioner från kryptobörser blockas av de flesta svenska banker. Skattemyndighetens regler för hur man ska deklarera är överdrivet krångliga. De gör det svårt att betala skatt från kryptovinster då de kräver betalning i SEK. Kan man se någon sorts agenda från banker och myndigheter? Eller lever de bara kvar i ett förlegat system och vägrar anpassa sig?

Aktiebolag, företagskonto på Revolut bara för att ta något välkänt och köra SEPA-betalningar till privata kontot för lön, SEPA-betalningar till Skatteverket för skatt och saken är löst. Företaget får också kort som kan användas i diverse betallösningar för att sköta företagets utgifter eller köp av kryptovalutor på plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Aktiebolag, företagskonto på Revolut bara för att ta något välkänt och köra SEPA-betalningar till privata kontot för lön, SEPA-betalningar till Skatteverket för skatt och saken är löst. Företaget får också kort som kan användas i diverse betallösningar för att sköta företagets utgifter eller köp av kryptovalutor på plattformar.

Tveksamt rent ekonomiskt att bedriva företag för daytrading.
Man kan sköta tradingen privat, skicka pengar till företaget och ta ut lön från företaget för att kunna visa upp en löneinkomst.
https://foretagande.se/forum/juridik/57963-foretag-for-en-day...

Blir mera i skatt att göra så jämfört att sköta handeln som privatperson.
Man får väl fundera på om det är värt det priset för att få ta banklån i svensk bank.
Man kanske ändå kan övertyga sin bank att man är kapabel att tjäna pengar med sin privata handel.
För aktier är det nog lättare, man kan sköta aktiehandeln via samma bank som man har kontot i.
Då tjänar banken pengar på avgifter man betalar för handeln. De har koll på vad man tjänar och var pengarna kommer ifrån.

Blir svårt med krytovalutor och svenska banker. Man använda andra tjänster än svenska banker för lån, sparkonton o.s.v.
Kanske blir dyrare än i svenska banken, men kanske är värt det om skatten blir lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan sköta tradingen privat, skicka pengar till företaget och ta ut lön från företaget för att kunna visa upp en löneinkomst.

Man får väl fundera på om det är värt det priset för att få ta banklån i svensk bank.
Man kanske ändå kan övertyga sin bank att man är kapabel att tjäna pengar med sin privata handel.
För aktier är det nog lättare, man kan sköta aktiehandeln via samma bank som man har kontot i.
Då tjänar banken pengar på avgifter man betalar för handeln. De har koll på vad man tjänar och var pengarna kommer ifrån.

Blir svårt med krytovalutor och svenska banker. Man använda andra tjänster än svenska banker för lån, sparkonton o.s.v.
Kanske blir dyrare än i svenska banken, men kanske är värt det om skatten blir lägre.

Varför skulle skatten bli lägre? Bor du i Sverige är du skatteskyldig i Sverige.

"Förslaget" var en lösning på OPs artikel i första inlägget. Delar du upp privat och näringsverksamhet så får de inte vägra dig konto för dig som konsument. Gör du inget som en svensk bank inte vill ha att göra med så är det väl bara att dela ut dagstidningen på natten och vad nu småföretagare brukar göra för att det ska gå runt och då får du tillräckligt med inkomster för att kunna ha kredit till vardagsgrejer och kanske tjänar tillräckligt på handel för att inte behöva låna till t.ex. boende privat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Det är väldigt lukrativt, som nybörjare kan man enkelt omsätta 50k-100k per dag på Localbitcoins endast, med en vinst marginal när man köper/säljer via Swish på runt 10% före skatt.

Sålänge det inte blir någon flash crash under dagen så kan man tjäna stora pengar på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle skatten bli lägre? Bor du i Sverige är du skatteskyldig i Sverige.

"Förslaget" var en lösning på OPs artikel i första inlägget. Delar du upp privat och näringsverksamhet så får de inte vägra dig konto för dig som konsument. Gör du inget som en svensk bank inte vill ha att göra med så är det väl bara att dela ut dagstidningen på natten och vad nu småföretagare brukar göra för att det ska gå runt och då får du tillräckligt med inkomster för att kunna ha kredit till vardagsgrejer och kanske tjänar tillräckligt på handel för att inte behöva låna till t.ex. boende privat.

Skatt på inkomst från tjänst + arbetsgivaravgift m.m jämfört med enbart skatt på kapitalinkomst som är lägre än löneskatterna. Vinster från köp/sälj av kryptovaluta är kapitalinkomster. Visst företagets kostnader för lön minskar företagets vinst men det verkar som att man byter lägre skatt mot högre skatt totalt sett om man byter inkomst från kapital mot inkomst av tjänst. Jag är inte företagare så jag kanske missar något här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skatt på inkomst från tjänst + arbetsgivaravgift m.m jämfört med enbart skatt på kapitalinkomst som är lägre än löneskatterna. Vinster från köp/sälj av kryptovaluta är kapitalinkomster. Visst företagets kostnader för lön minskar företagets vinst men det verkar som att man byter lägre skatt mot högre skatt totalt sett om man byter inkomst från kapital mot inkomst av tjänst. Jag är inte företagare så jag kanske missar något här.

Nu tänker du på något helt annat än vad jag svarade på, jag svarade på ditt "Blir svårt med krytovalutor och svenska banker. Man använda andra tjänster än svenska banker för lån, sparkonton o.s.v. Kanske blir dyrare än i svenska banken, men kanske är värt det om skatten blir lägre.". Det jag föreställde mig var att aktiebolaget har konton (i kryptovänlig bank) utomlands precis som jag pratade om i inlägget du svarade på. Vart kontona finns påverkar inte skatten.

Poängen var ändå att kunna leva ett normalt liv, då behöver du deklarerad inkomst av tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu tänker du på något helt annat än vad jag svarade på, jag svarade på ditt "Blir svårt med krytovalutor och svenska banker. Man använda andra tjänster än svenska banker för lån, sparkonton o.s.v. Kanske blir dyrare än i svenska banken, men kanske är värt det om skatten blir lägre.". Det jag föreställde mig var att aktiebolaget har konton (i kryptovänlig bank) utomlands precis som jag pratade om i inlägget du svarade på. Vart kontona finns påverkar inte skatten.

Poängen var ändå att kunna leva ett normalt liv, då behöver du deklarerad inkomst av tjänst.

Jag menar att man borde kunna göra det som privatperson och leva enbart på inkomst från kapital. Var kontona finns påverkar inte skatten men om man skickar pengarna omvägen via sitt företag istället för att ta dem direkt påverkar.

Förstår inte det där sista att man måste ha inkomst från tjänst. Varför spelar det roll hur man tjänar sina pengar om man inte gör något olagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag menar att man borde kunna göra det som privatperson och leva enbart på inkomst från kapital. Var kontona finns påverkar inte skatten men om man skickar pengarna omvägen via sitt företag istället för att ta dem direkt påverkar.

Förstår inte det där sista att man måste ha inkomst från tjänst. Varför spelar det roll hur man tjänar sina pengar om man inte gör något olagligt?

Du har inte läst artiklarna som länkats? Det klagas på ingen a-kassa, ingen sjukförsäkring, ingen pension, inga krediter, inga lån o.s.v. Vill du klarar dig själv är allt det inklusive att ha tillgång till Swish inte viktigt, men det klagas ju så då är det viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen har provat det hos ARN däremot.

Från https://www.fi.se/contentassets/7fac017e3d55453982b79383058e6...

"Både FI och Konsumenternas Bank- och finansbyrå har fått
klagomål där banker uppges ha krävt en svensk id-handling
och att det även gällt när konsumenten har ett EES-pass.
Likaså har personer med svenskt personnummer och EES-
pass nekats att öppna konton och ombetts återkomma med en
svensk id-handling. ARN har i två ärenden bifallit
konsumenters yrkande på att få öppna konton där bankerna
inte accepterat pass från EES-länder tillsammans med
svenska personnummer.10"

*10 ARN 2019-17053 och ARN 2020-3165 har jag inte läst själv och får väl göra det ikväll.

Hela den redovisningen från FI är intressant. Bland annat hur bankerna försvårar sökanden att gå vidare till ARN eftersom de håller inne med formellt beslut på ansökan genom att hela tiden kräva kompletteringar för att ansökan ska bli fullständig. För enbart en fullständig ansökan är enligt lag skyldig att behandlas skyndsamt.

I vårat fall har processen pågått i snart 3 månader och haft ett par möten, utöver det initiala, gällande kompletteringar tillsammans med dokument som gått elektroniskt. Och nu när bollen lämnades över till oss igen så kan vi omöjligen möta det kravet banken ställer, att uppvisa ett ID-kort från Polismyndigheten.

"En särskild problematik gäller när en ansökan ska anses vara
komplett för att tas emot av banken. Även här anser FI att det
i samband med en översyn av betalkontodirektivet bör
tydliggöras i vilket läge en ansökan ska anses så pass
fullständig att banken är skyldig att ta emot konsumentens
ansökan. Det är rimligt att en konsument uppmanas att
komplettera en ansökan så att den alls kan behandlas.
Däremot måste en situation där konsumenten upprepade
gånger uppmanas att komplettera sin ansökan och därmed
aldrig får ett avslag undvikas. Konsekvensen av detta blir då
att konsumenten inte kan gå vidare till exempelvis bankens
klagomålsansvarige och ifrågasätta kraven på underlag. I
väntan på en översyn av regelverket konstaterar FI att det i
denna del vilar ett ansvar på bankerna att ha sådana rutiner
och incitament på plats att konsumenter behandlas lika innan
en ansökan är färdigställd."

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Har nu under morgon varit i kontakt med Konsumenternas Bank- och Finansbyrå. Det visar sig att detta är ett utbrett problem och dom uppgav att de blivit värre de senaste två åren där även svenska medborgare nekas konto helt i strid med svensk lagstiftning eller hamnar i en oändlig loop av kompletteringar. Fick även reda på att FI håller på att utarbeta en rutin och krav som gör bankerna skyldiga att sammanställa statistik och orsak till nekande av betalkonto, något som de idag inte verkar skyldiga att dela med någon myndighet.

Det visar sig också att frågan är prövad i ARN och där utfallet gick på konsumentens linje. Merparten av dessa ärenden kan endast beställas hem och inte hämtas online p.g.a någon sekretessregel (rådgivaren fick inte ens skicka den till mig). Så jag fick ett ärendenummer till ett liknande scenario som sambon har och ska försöka få hem detta för att se vad ARN tryckt på samt bankens svar på det hela.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Har nu under morgon varit i kontakt med Konsumenternas Bank- och Finansbyrå. Det visar sig att detta är ett utbrett problem och dom uppgav att de blivit värre de senaste två åren där även svenska medborgare nekas konto helt i strid med svensk lagstiftning eller hamnar i en oändlig loop av kompletteringar. Fick även reda på att FI håller på att utarbeta en rutin och krav som gör bankerna skyldiga att sammanställa statistik och orsak till nekande av betalkonto, något som de idag inte verkar skyldiga att dela med någon myndighet.

Det visar sig också att frågan är prövad i ARN och där utfallet gick på konsumentens linje. Merparten av dessa ärenden kan endast beställas hem och inte hämtas online p.g.a någon sekretessregel (rådgivaren fick inte ens skicka den till mig). Så jag fick ett ärendenummer till ett liknande scenario som sambon har och ska försöka få hem detta för att se vad ARN tryckt på samt bankens svar på det hela.

Spännande! Jag hoppas du återkommer med mer info och ärendenummer.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Bland annat hur bankerna försvårar sökanden att gå vidare till ARN eftersom de håller inne med formellt beslut på ansökan genom att hela tiden kräva kompletteringar för att ansökan ska bli fullständig. För enbart en fullständig ansökan är enligt lag skyldig att behandlas skyndsamt.

Mer eller mindre exakt vad jag förväntar mig från vinstdrivande företag som åläggs att göra något de inte vill (ta hand om olönsamma samt "jobbiga" kunder). Man hittar kryphål och metoder för att slippa fullfölja dessa åttaganden/plikter, för det är helt enkelt inte lönsamt och då försöker man med tillgängliga medel slippa.

Helt ärligt har jag inga större problem med det heller. Vinstdrivande företag existerar för att vara just vinstdrivande. Inte för att tillhandahålla tjänster/produkter med förlust. Nu har vi dock nåt en tidpunkt där eletroniska betalkanaler/tjänster inte längre kan anses vara extra "lyx" som inte behövs, det har blivit ren infrastruktur som man klarar sig lika bra utan som vägar och el. Därför behöver staten och det offentliga kliva och erbjuda egna alternativ alternativt subventionera bankernas verksamhet då vi i stort monterat ner det tidiga systemet vi hade (kontanter). För att så länge bankerna åläggs att göra något som man inte ser lönsamhet i, då kommer man hitta vägar förbi det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Mer eller mindre exakt vad jag förväntar mig från vinstdrivande företag som ålägs att göra något de inte vill (ta hand om olönsamma samt "jobbiga" kunder). Man hittar kryphål och metoder för att slippa fullfölja dessa åttaganden/plikter, för det är helt enkelt inte lönsamt och då försöker man med tillgängliga medel slippa.

Helt ärligt har jag inga större problem med det heller. Vinstdrivande företag existerar för att vara just vinstdrivande. Inte för att tillhandahålla tjänster/produkter med förlust. Nu har vi dock nåt en tidpunkt där eletroniska betalkanaler/tjänster inte längre kan anses vara extra "lyx" som inte behövs, det har blivit ren infrastruktur som man klarar sig lika bra utan som vägar och el. Därför behöver staten och det offentliga kliva och erbjuda egna alternativ alternativt subventionera bankernas verksamhet då vi i stort monterat ner det tidiga systemet vi hade (kontanter).

Ser inte vad en handfull personer som prövar det hos ARN skulle göra för skada hos bankerna. Varför ska Sverige inte följa EU-direktiv för den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser inte vad en handfull personer som prövar det hos ARN skulle göra för skada hos bankerna.

Vad menar du? Vilken skada? ARN prövningar är bara symptomet på att bankerna inte vill ha vissa kunder. Lagstiftningen ålägger banker att ta emot kunder man inte vill ha pga att de är en ren förlustaffär att göra så, vad tror du resultatet blir? Banker är vinstdrivande bolag och sysslar inte med välgörenhet, finns det kryphål att slippa dessa kunder så hittar man dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Mer eller mindre exakt vad jag förväntar mig från vinstdrivande företag som ålägs att göra något de inte vill (ta hand om olönsamma samt "jobbiga" kunder). Man hittar kryphål och metoder för att slippa fullfölja dessa åttaganden/plikter, för det är helt enkelt inte lönsamt och då försöker man med tillgängliga medel slippa.

Helt ärligt har jag inga större problem med det heller. Vinstdrivande företag existerar för att vara just vinstdrivande. Inte för att tillhandahålla tjänster/produkter med förlust. Nu har vi dock nåt en tidpunkt där eletroniska betalkanaler/tjänster inte längre kan anses vara extra "lyx" som inte behövs, det har blivit ren infrastruktur som man klarar sig lika bra utan som vägar och el. Därför behöver staten och det offentliga kliva och erbjuda egna alternativ då vi i stort monterat ner det tidiga systemet vi hade (kontanter).

Exakt! Även FI har ju som sagt uppmärksammat detta sätt som banker förhalar (varpå de jobbar med att utöka rutiner för tillsyn kring detta problem som skrivs i rapporten) och hoppas konsumenten ska ge upp och återkalla/avbryta sin ansökan, som ett sätt att slippa kunder som inte genererar inkomst. Men som du också skriver så förutsätter samhället idag att var person har BankID och där ser jag mer än gärna att staten kliver in och utfärdar ett eget elektroniskt ID.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Vad menar du? Vilken skada? ARN prövningar är bara symptomet på att bankerna inte vill ha vissa kunder. Lagstiftningen ålägger banker att ta emot kunder man inte vill ha pga att de är en ren förlustaffär att göra så, vad tror du resultatet blir? Banker är vinstdrivande bolag och sysslar inte med välgörenhet, finns det kryphål att slippa dessa kunder så hittar man dem.

Ska vi då strunta i att följa lagen? Bankerna får ta kunderna eller så får de inte vara verksamma inom EES. De tar långt mer problematiska kunder på eget behag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Exakt! Även FI har ju som sagt uppmärksammat detta sätt som banker förhalar (varpå de jobbar med att utöka rutiner för tillsyn kring detta problem som skrivs i rapporten) och hoppas konsumenten ska ge upp och återkalla/avbryta sin ansökan, som ett sätt att slippa kunder som inte genererar inkomst. Men som du också skriver så förutsätter samhället idag att var person har BankID och där ser jag mer än gärna att staten kliver in och utfärdar ett eget elektroniskt ID.

Det har regeringen redan utrett och det spelar ju ingen som helst roll då företag är fria att använda vilken lösning de vill.

Skatteverket har haft två varianter på sina ID-kort och de var ju användbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför ska Sverige inte följa EU-direktiv för den delen?

För att de inte går tillräckligt långt för Svensk del? Vi är ett av länderna i världen med lägst kontantanvändning, här fungerar inte kontanter som enda betalkanal i praktiken längre och det kommer inte bli bättre framöver. I många EU länder har du fortfarande 10-30% av befolkningen helt utan bank (Rumänien tror jag tom var ännu sämre).

EUs direktiv är skapade för att underlätta EU som helhet att ta sig dit Sverige redan är idag, dvs nästan kontantfritt Vi däremot måste se till att de där sista få procenten bankerna inte vill ha att göra med pga olönsamhet osv inte blir utan nödvändig infrastruktur, för kontanter är ungefär lika gångbara idag som häst och vagn här. Visst du kan ta dig fram om du anstränger dig och du kan inte ta dig överallt, men ingen som inte vill ska behöva leva på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har regeringen redan utrett och det spelar ju ingen som helst roll då företag är fria att använda vilken lösning de vill.

Skatteverket har haft två varianter på sina ID-kort och de var ju användbara.

Vården framförallt och VG Regionen i synnerhet, har skräckhistorier därifrån också när identifiering via BankID inte är möjlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

För att de inte går tillräckligt långt för Svensk del? Vi är ett av länderna i världen med lägst kontantanvändning, här fungerar inte kontanter som enda betalkanal i praktiken längre och det kommer inte bli bättre framöver. I många EU länder har du fortfarande 10-30% av befolkningen helt utan bank (Rumänien tror jag tom var ännu sämre).

EUs direktiv är skapade för att underlätta EU som helhet att ta sig dit Sverige redan är idag, dvs nästan kontantfritt Vi däremot måste se till att de där sista få procenten bankerna inte vill ha att göra med pga olönsamhet osv inte blir utan nödvändig infrastruktur, för kontanter är ungefär lika gångbara idag som häst och vagn här. Visst du kan ta dig fram om du anstränger dig och du kan inte ta dig överallt, men ingen som inte vill ska behöva leva på det sättet.

Vad menar du ens, direktivet finns för att någon från t.ex. ditt Rumänien som bor och jobbar i Sverige ska ha rätt att öppna bankkonto och vise versa att vi ska kunna öppna ett konto i Rumänien utan att för den delen bo där.

Går inte att gå längre än direktivet, många banker har sina tillstånd utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vården framförallt och VG Regionen i synnerhet, har skräckhistorier därifrån också när identifiering via BankID inte är möjlig.

Allt som kör 1177 stöder Freja eID Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så din lösning på att man inte behöver (enligt dig) en privat aktör (BankID) för kontakter med myndgheter/offentliga (du verkade tycka att skatteverkets ID dög till det) är att använda en annan privat aktör?

Eller så kanske vi skulle ha en vettig statlig lösning, precis som vi har för fysiska identitetshandlingar. Vi låter inte Elgiganten utfärda pass heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Korrekt. Tyvärr gör inte VG Regionen det när det kommer till covid vaccinering bland annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Så din lösning på att man inte behöver (enligt dig) en privat aktör (BankID) för kontakter med myndgheter/offentliga (du verkade tycka att skatteverkets ID dög till det) är att använda en annan privat aktör?

Eller så kanske vi skulle ha en vettig statlig lösning, precis som vi har för fysiska identitetshandlingar. Vi låter inte Elgiganten utfärda pass heller.

SIS-märkta "tjänstekort" från arbetsgivaren är en giltig ID-handling. Vem som utfärdar något är helt oviktigt, det är ändå privata företag som gör allt i bakgrunden.

Jag kritiserade Skatteverkets (statens) satsning, då AB Svenska Pass eid och Telias eid inte är gångbara någonstans förutom för att deklarera.

Freja eID Plus är inte knutet till bankvärlden, så att det är en lösning som fungerar för 1177, Arbetsförmedlingen och Skatteverket (och Resurs Bank) är en bra sak. Lyckas inte Freja eID Plus att breda ut sig så kommer inte heller en grundläggande e-legitimation från staten att så göra. Någon teknisk lösning för ny e-legitimation från staten finns inte, tidigare har lösningen bara varit att köpa in något från marknaden och lagstiftning är en bit bort. En e-legitimation från staten behöver inte ha samma mål som bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Korrekt. Tyvärr gör inte VG Regionen det när det kommer till covid vaccinering bland annat.

Då använder de inte 1177 för bokning.

Men nu råkar de faktiskt använda 1177 för sina egna mottagningar så då fungerar Freja eID Plus. Att andra aktörer använder egna lösningar får ju stå för de. Den privata aktören jag gick till använde inte e-legitimation alls, finns flera som gör samma sak i Västra Götaland och inte har någon e-legitimation. Inget problem som löser sig med statlig e-legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SIS-märkta "tjänstekort" från arbetsgivaren är en giltig ID-handling.

Men det är inte ett pass eller hur? Jag har aldrig sagt att det inte får finnas privata alternativ som komplement. Men det är i det här fallet staten som har hand om "guldstandarden" och den får endast de utfärda.

Alla medborgare har inte heller möjlighet att få ett sånt ID kort. Men alla Svenska medborgare över 18 år som inte förhindras pga reseförbud har rätt till ett pass mot betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SIS-märkta "tjänstekort" från arbetsgivaren är en giltig ID-handling. Vem som utfärdar något är helt oviktigt, det är ändå privata företag som gör allt i bakgrunden.

Jag kritiserade Skatteverkets (statens) satsning, då AB Svenska Pass eid och Telias eid inte är gångbara någonstans förutom för att deklarera.

Freja eID Plus är inte knutet till bankvärlden, så att det är en lösning som fungerar för 1177, Arbetsförmedlingen och Skatteverket (och Resurs Bank) är en bra sak. Lyckas inte Freja eID Plus att breda ut sig så kommer inte heller en grundläggande e-legitimation från staten att så göra. Någon teknisk lösning för ny e-legitimation från staten finns inte, tidigare har lösningen bara varit att köpa in något från marknaden och lagstiftning är en bit bort. En e-legitimation från staten behöver inte ha samma mål som bankid.

Skulle säga att tvingade lagar om att ifall offentliga myndigheter och aktörer som tar emot skattepengar ska accepterar Skatteverket eid kan vara vettiga bör inte heller var svårt dock kommer det kanske kosta en slant pengar men bör inte vara allt för dyrt ifall man redan idag accepterar andra former av eid.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB