Kan inte ansluta till internet utan att starta om datorn

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till internet utan att starta om datorn

Jag har haft ett problem ganska länge med denna dator som jag byggde för 2 år sedan och även om jag är ansluten med tråd så måste jag starta om datorn vanligtvis 1-2 gånger för att få anslutning och ibland mer Jag har installerat ett annat nätverkskort men med samma resultat och även på andra nätverk så blir det likadant, jag misstänker att det är något som "blockerar" anslutningen. Kom gärna med förslag på vad jag kan göra för att fixa problemet. Jag nämner i kommentarerna om jag har testat eller ska testa det.

Specs:
Ryzen 7 3700x
ASUS Rog Strix X570-F gaming
G.Skill Tident Z CL16 3600 mhz
MSI Geforce RTX 2070 super
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Windows 10
Nätverkskort: ASUS PCE-C25000 2.5 Gbps
Virusprogram: Norton 360

Permalänk
Medlem

Har du provat utan norton?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Testa att köra denna.
https://www.rizonesoft.com/downloads/complete-internet-repair...

Den gör så mycket på en gång, så slipper man mata in allt för hand i kommandotolken.

Testa stänga av Norton brandvägg.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hur länge håller sig uppkopplingen innan du måste starta om? Finns det något mönster? Tänker om det kan vara någon energispargrej som kickar igång. Windows Fast Startup av/på?

Prövat att installera om drivrutinerna för nätverkskortet? De från moderkortstillverkarens hemsida alltså, inte de som Windows drar ner själv. Får själv ibland problem med att drivrutiner från Windows Update skriver över fungerande drivrutin från tillverkaren och orsakar att trackpaden på laptopen slutar fungera korrekt, har en Group Policy som förhindrar detta numera.

Bästa vore om du kunde få ut några felmeddelanden och felkoder när det inträffar

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Hur länge håller sig uppkopplingen innan du måste starta om? Finns det något mönster? Tänker om det kan vara någon energispargrej som kickar igång. Windows Fast Startup av/på?

Prövat att installera om drivrutinerna för nätverkskortet? De från moderkortstillverkarens hemsida alltså, inte de som Windows drar ner själv. Får själv ibland problem med att drivrutiner från Windows Update skriver över fungerande drivrutin från tillverkaren och orsakar att trackpaden på laptopen slutar fungera korrekt, har en Group Policy som förhindrar detta numera.

Bästa vore om du kunde få ut några felmeddelanden och felkoder när det inträffar

När jag startar datorn får jag ingen anslutning överhuvudtaget innan jag startar om och felmeddelande som jag får när jag kör en felsökning är "Nätverkskort saknar giltig IP konfiguration", jag har inte testat att installera några andra drivrutiner bortsett från de som installerades via windows.

Jag stängde nyligen av snabbstart men har vet inte säkert än om det fungerar med tanke på att datorn behöver vara avstängt ett tag innan jag behöver göra processen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Har du provat utan norton?

Har endast testat att köra utan "smart brandvägg" som medföljer i programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Testa att köra denna.
https://www.rizonesoft.com/downloads/complete-internet-repair...

Den gör så mycket på en gång, så slipper man mata in allt för hand i kommandotolken.

Testa stänga av Norton brandvägg.

Har testat utan "smart brandvägg" som medföljer, laddade ner och körde programmet som du länkade. Får se om det funkar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zypher33:

När jag startar datorn får jag ingen anslutning överhuvudtaget innan jag startar om och felmeddelande som jag får när jag kör en felsökning är "Nätverkskort saknar giltig IP konfiguration", jag har inte testat att installera några andra drivrutiner bortsett från de som installerades via windows.

Låter som mjukvaruproblem eftersom datorn inte startar om förrän du väljer starta om, när du stänger av går den i energisparläge, det skapade mycket problem när win 8 lanserades men det kan uppstå idag också så kolla efter uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som mjukvaruproblem eftersom datorn inte startar om förrän du väljer starta om, när du stänger av går den i energisparläge, det skapade mycket problem när win 8 lanserades men det kan uppstå idag också så kolla efter uppdateringar.

Det va min första tanke också men jag har sökt och laddat ner de senaste uppdateringar som finns tillgängliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zypher33:

Vad tidigare inlägg innan mig sade osv^

Men testa även att manuellt välja ip-adress/dns/osv. i närverkskort-inställningarna, bara för skojs skull.