Permalänk
Medlem

Hårfön för rengöring av dator?

Hej!

Jag renoverade lite här hemma, dum som jag var så lät jag datorn stå igång under tiden. Renoveringen resulterade i en rejäl mängd byggdamm, av vilken en stor del jag nu befarar har ansamlats i datorn.

Har tidigare köpt så kallad "luft på burk" för att blåsa rent komponenterna, men mitt geni till flickvän påpekade att "borde inte en hårfön ge samma effekt?" Givetvis inställd på kalluft med visst avstånd till elektroniken.

Vad tror ni? Jag har hört tidigare att man ska undvika kompressor eller att fysiskt blåsa på komponenterna med risk för att annat än luft råkar hamna där, men en hårfön borde väl rimligtvis funka ganska bra? Är ju bara en fläkt som driver luften framåt, sedan kan man sätta ett munstycke på för att koncentrera luftflödet något.

Har ni några andra tips och tricks för rengöring av datorer? Min lilla stridslåda har 5+år på nacken och inte riktigt fått den kärlek den kanske förtjänar under tiden.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Jeebentoft

Kör alltid kompressor eller luft på burk.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Jeebentoft

Kör alltid kompressor eller luft på burk.

Kompressorn ska isåfall ha fukt/oljeavskiljare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det går, men lär inte vara särskilt effektivt.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Det går, men lär inte vara särskilt effektivt.

Jo det kan det mycket väl vara!
Speciellt med munstycke!

@Jeebentoft

Tror på idén / idéerna! 👍🙂🌀
Eventuellt med någon form av tunt filter på munstycket! (Anpassat munskydd?)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Jo det kan det mycket väl vara!
Speciellt med munstycke!

@Jeebentoft

Tror på idén / idéerna! 👍🙂🌀
Eventuellt med någon form av tunt filter på munstycket! (Anpassat munskydd?)

Jag provar när jag kommer hem! I absolut värsta fall får jag en ursäkt till en ny dator, även om läget på den marknaden är som det är.

Har inget skydd eller liknande som skulle släppa igenom luft men inget annat, men hårfönen är relativt ny, så tveksamt att det har samlats något dåligt i den än

Permalänk
Medlem

jag gjorde en dum grej hade datorn på balkongen och skulle göra rent när jag ser slangen till ac
hmmmmm tänkte jag och drog igång den och sen blåste jag på och huuuu vad dam jag fick ut men
jag vågade inte starta datorn på ett tag efter det men ren vart den

Permalänk
Medlem

Suga genererar mer statisk elektricitet och ihop med att suget även gör att slangen/metallröret vill sugas ner till det man suger vilket kan göra att man stöter i och gör skada är en stor anledningen till att dammsuga ej rekommenderas.

Blåsa är mer säkert i dessa två fall, vad som är mer i fara är ju om luften ej är ren då blåser man ju skit på det man ska rengöra.
Detta kan vara allt ifrån damm till metallspån men även vatten/olja.
När luften komprimeras så värms den upp och tar upp mer vatten och sen när den svalnar så kan den ej innehålla så mycket vatten längre och vatten samlas i tanken/slangar/etc och KOMMER att följa med luften ut.

Olja kommer ifrån kompressorn i sig och både vatten/olja kan separeras ut med vattenavskiljare, sen finns det i många "luftsystem" där luft verktyg används ofta (eller i alla fall bör) en separat "dimsmörjare" som smörjer luftverktygen så dom håller längre än en vecka (dvs nått att se upp med om man ska blåsa ur en dator i en verkstad/etc).

Vad man kan göra innan man blåser med en kompressor/"system" är att helt enkelt prova att blåsa i typ 15sek i en ren trasa/papper/etc och se om man får med nåt skit, är det rent så är det ju ganska säkert att blåsa ur en dator.

Och det finns "blås system" för elektronik/datorer.
tex denna.
https://www.amazon.com/Computer-Powerful-Electronic-Environme...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

https://metrovac.com/products/datavac-esd-safe-electric-duste...
https://www.icd.se/produkt/elektronisk-tryckluft-esd-500-clea...

ESD-säker borste så man kan lyfta det som sitter ingrott är att föredra om man ska använda sådana grejer.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

https://metrovac.com/products/datavac-esd-safe-electric-duste...
https://www.icd.se/produkt/elektronisk-tryckluft-esd-500-clea...

ESD-säker borste så man kan lyfta det som sitter ingrott är att föredra om man ska använda sådana grejer.

Det där är väl en förbrukningsvara och de skickar väl inte till Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där är väl en förbrukningsvara och de skickar väl inte till Sverige?

Vad är en förbrukningsvara? Tillverkaren skeppar till Sverige och den finns som sagt i Sverige, fortfarande hos samma ÅF som jag länkade till och du citerade.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad är en förbrukningsvara? Tillverkaren skeppar till Sverige och den finns som sagt i Sverige, fortfarande hos samma ÅF som jag länkade till och du citerade.

Trodde det var en engångsvara som en tryckluftsburk. Såg också att du hade en svensk åf länk. Är verkligen denna säker för att blåsa rent en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Trodde det var en engångsvara som en tryckluftsburk. Såg också att du hade en svensk åf länk. Är verkligen denna säker för att blåsa rent en dator?

Det finns olika varianter av dessa, detta är ESD-varianten så munstycken är rimligtvis ledande för att inte skapa statisk elektricitet (vet inte hur de kan kalla de ESD-säkra munstycken annars) och internt är den jordad, och den är stark nog för sitt jobb. Alternativet är tryckluft, alltså kompressor och de är egentligen inte ESD-säkra.

Vill du beställa den direkt från tillverkaren är dock detta rätt länk – https://metrovac.com/products/220-240v-datavac%C2%AE-esd-safe....

Permalänk
Vila i frid

De flesta bensinstationer har tryckluft om man vill damma ner någon annanstans än i hemmet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeebentoft:

Jag provar när jag kommer hem! I absolut värsta fall får jag en ursäkt till en ny dator, även om läget på den marknaden är som det är.

Har inget skydd eller liknande som skulle släppa igenom luft men inget annat, men hårfönen är relativt ny, så tveksamt att det har samlats något dåligt i den än

filter behövs väl inte.... och ska du ha ett tunt filter som släpper igenom mycket luft, så säger jag.... nylonstrumpor