iPhone 7, ljud och mic slutar fungera i samtal efter iOS 14

Permalänk
Medlem

iPhone 7, ljud och mic slutar fungera i samtal efter iOS 14

Hej!

Min son har en iPhone 7 som har fungerat klockrent fram tills vi installerade iOS 14.
Då slutade mic och högtalare att fungera i samtal, även i Whatsapp, messenger eller facetime.
Kameran slutade också fungera, det löstes dock när 14.01 pachen kom.

Ljudet fungerar när man kör spotify och mic fungerar om man spelar in röst-memo... så endast i samtal som det inte vill.

Jag har nollställt den och även kört om den helt via DFU-läget... märkligt nog så kan ett samtal fungera om man kör en "hard reset" på den, alltså om man håller in startknappen och volym ner i några sekunder. Telefonen startar om och efter omstart så KAN ett samtal fungera, inte givet att det alltid gör det.

Detta är ju mycket störande. Jag vill ju kunna ringa min son, känns som den primära funktionen för just en telefon.

Är det någon av er som råkat ut för samma sak? Vad ska man nu hitta på, telefonen är ju för gammal för att få apple att hjälpa till gratis. Men det är ju ganska(?) uppenbart att det ställdes till iom ny mjukvara...

kan tilläggas att det går att ringa via BT-lurar, men ej hörlurar via Lightning-kabeln.

Mvh Andreas

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Min gamla Iphone 7 hade exakt samma problem, det fungerar när man kör headset men inte utan... slutade med att jag köpte en ny då Apple ville byta ut hela telefonen...och jag skulle betala

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Gå till en butik och fråga om ni har någon i staden, kan ju tycka att de borde kunna kolla på en sån sak gratis.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fick samma på min 7:a vid någon uppdatering för ett bra tag sedan. Apple bytte ut den mot en ny utan några krusiduller fast garantin gått ut. Så har du i närheten en Apple store så prova där först innan du går vidare.

Permalänk
Medlem

Bor nära Örebro, Tror att Telia har tagit över premium supporten här. Får ta med mig den in till dem helt enkelt och kolla om de kan hjälpa till. Återkommer här sedan.

Tack för eran input

//Andreas

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk
Medlem

Hej !

Har fått samma problem på pojkens Iphone 7. Vet inte om det hände vid ios uppdatering men kan ha gjort det. För han hade 14.x på den nu och jag provade installera nya 15.1 utan resultat.
Har provat typ allt. Nollat, resetat, hard reset, sim kort, annan operatör. Sjuka att ringsignaler och ljud fungerar ?!
Hade du nån lycka med att få det åtgärdat hos Apple ?