Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Min personliga tanke: det viktigaste är att välja något som är ganska representativt för vad folk faktiskt köper, inte vad JDEC-standarden är.

Tex när ddr4 lanserades så köpte ”ingen” 2133 MHz med i5 eller i7. Att då använda det i testerna och presentera siffror som inte reflekterar det som faktiskt kommer att användas ute i hemmen blir tokigt.

I fallet med ddr5 här hade vi två moduler att välja på. 4800 eller 6000.
De snabbaste tillgängliga vi sett är 6666. Vad vi hör är redan 7000 och 8400 relativt nära stundande.
Alltså kändes 6000 som ett rimligare val för vad som troligen kommer att bli representativt för de som faktiskt köper produkterna. Men givetvis är det någonstans en chansning också. Vi kan inte riktigt veta ännu vad som kommer att bli storsäljaren ännu.
Men förmodligen kommer relativt få kombinera exempelvis 4800 med en 12900 tex. (Annat än för att de blir ”tvingade” pga tillgänglighet etc)

Det beror ju lite på vad man vill ha ut ur ett test också: ska det vara teoretiskt eller praktiskt så att säga.

Rent praktiskt angående hur många procent över JDEC man går så beror väl det igen på det praktiska perspektivet. Ddr5 ser ut att skala upp bättre och tidigare i standardens livslängd än tidigare minnesstandarder.

Absolut, jag menar på inget sett att ’men uhhh, artikeln är nu helt meningslös??!!’

Bara funderar på hur stor skillnad det gör (om någon alls)

Och om det ska vara representativt till vad folk kommer köpa så är väl DDR4 mer korrekt hatar komponentbristen!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Absolut, jag menar på inget sett att ’men uhhh, artikeln är nu helt meningslös??!!’

Bara funderar på hur stor skillnad det gör (om någon alls)

Och om det ska vara representativt till vad folk kommer köpa så är väl DDR4 mer korrekt hatar komponentbristen!

Nädå tog det inte som sådan kritik, tänkte bara att det var ett bra tillfälle att förklara hur jag tänker personligen iaf

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@medbor du brukar vara påläst vad tycker du om att 6700k till 10900k är samma IPC?

Eller håller du med Mordekai som har över 100 denna vecka? IPC har har ökat (eller har Intel ökat Hz och där med prestanda)

6000 -> 10000 ökade inte IPC nämnvärt alls. Även om L3$ blev lite större blev också ringbussen längre och latensen högre.

Värt att tänka på är att IPC är ett genomsnitt som absolut inte behöver stämma i enskilda fall, i ett test vid samma klockfrekvens kan säkert en 10900k prestera bättre än en i3 från 6000-serien, men inte någon större skillnad i snitt (och även om det skulle vara någon procent så skit samma)

Hoppet till 11-serien var ju på 18-20% enligt många och steget därifrån till 12-serien var ungefär samma. Där är det markanta förbättringar.

Angående de faktiska prestandaökningarna på processorerna, så gick ju prestandan upp mellan alla dessa generationer (iaf single core)

Peak turbo:
6700K - 4.2GHz
7700K - 4.5GHz
8700K - 4.7GHz (+ 2 cores)
9900K - 5.0GHz (+ 2 cores)
10900K - 5.3GHz (+ 2 cores)
11900K - 5.3GHz (- 2 cores, +19% IPC)
12900K - 5.2GHz (+ 8 E cores, +19% IPC)

Som vi ser ovan skalade skylake mest med frekvens för att förbättra single-core prestanda (och lade till kärnor för multicore)

Jag tycker det är helt rätt att bara ta med 10000-serien och 7700K, de tillsammans visar vart alla 6000-10000-processorer bör hamna inom rimlig felmarginal och med lagom arbetsbörda

Permalänk

Jag är mest intresserad av att se exakt samma tester fast strömbudgeten låst till t ex 125 W. Tror i spel visade någon en graf om noll skillnad i prestenda, men what about productivity?

Om jag köpte en 12600k, hade jag nog nöjt mig med att inte låsa upp strömbudgeten (PL2 =/=PL1) och få en tystare rigg med nära identisk prestanda.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av b-fire:

Ni som har beställt cpu, vilket moderkort har ni beställt?

Asus z690, Hero eller Apex. Jag köpte ett hero mest för att apex var svår att hitta.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om detta diskuterats en massa någonstans, men läste detta (från https://www.anandtech.com/show/17047/the-intel-12th-gen-core-... ):

"At Intel’s Innovation event last week, we learned that the operating system will de-emphasise any workload that is not in user focus. For an office workload, or a mobile workload, this makes sense – if you’re in Excel, for example, you want Excel to be on the performance cores and those 60 chrome tabs you have open are all considered background tasks for the efficiency cores. The same with email, Netflix, or video games – what you are using there and then matters most, and everything else doesn’t really need the CPU.

However, this breaks down when it comes to more professional workflows. Intel gave an example of a content creator, exporting a video, and while that was processing going to edit some images. This puts the video export on the efficiency cores, while the image editor gets the performance cores. In my experience, the limiting factor in that scenario is the video export, not the image editor – what should take a unit of time on the P-cores now suddenly takes 2-3x on the E-cores while I’m doing something else. This extends to anyone who multi-tasks during a heavy workload, such as programmers waiting for the latest compile. Under this philosophy, the user would have to keep the important window in focus at all times. Beyond this, any software that spawns heavy compute threads in the background, without the potential for focus, would also be placed on the E-cores.

Personally, I think this is a crazy way to do things, especially on a desktop. Intel tells me there are three ways to stop this behaviour:

1. Running dual monitors stops it
2. Changing Windows Power Plan from Balanced to High Performance stops it
3. There’s an option in the BIOS that, when enabled, means the Scroll Lock can be used to disable/park the E-cores, meaning nothing will be scheduled on them when the Scroll Lock is active."

Vad är det här för svart magi? Varför påverkar antalet skärmar schemaläggaren? Och att styra parkering av kärnor med scroll lock?
Minst sagt underligt får jag nog lov att säga...

Antalet skärmar påverkar inte schemaläggaren i sig, men påverkar windows förmåga att utröna vad som är i fokus för stunden, användaren kan ju enkelt se mer saker än bara ett fönster. Skulle gissa att den ändringen är baserad på användartester och är enkel men klumpig (vad händer till exempel med de som har en 40”+ skärm?)

Funktionen som sådan är ju bra, att låta datorn kännas rapp hela tiden genom att göra plats för gränssnittet på de snabba kärnorna är ju det man oftast vill, och användaren kan ju välja att ta en kaffe med rätt fönster i fokus vid behov. Sjukt tråkigt om man startar ett jobb som tar tid och datorn börjar lagga som en P4 och blir oanvändbar.

I en laptop (främst 2P8E konfigurationen) så blir det mer rätt, eftersom större delen av jobbet görs av de effektiva kärnorna ändå.

Hade Intel vågat gå för en mer extrem 4P24E eller till och med 2P32E på samma mängd kosel som idag så hade nog ’fönster-fokus’ strategin fungerat ännu bättre, för då spelar P-kärnorna mindre roll.

Skippar man mitigering helt så börjar datorn lagga, främst för att SMT används och UI-tråden som kör på en stor kärna tappar då 30-50% av sin hastighet eftersom den då behöver dela resurser på samma kärna med renderingen eller vad man nu har startat i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Tvivlar starkt på att du kommer se mer än 1-5 FPS skillnad i den upplösningen i de flesta spel, du är stort sett bunden av grafikkortets prestanda. Kan bli en del skillnad i ett fåtal spel som CS:GO men i sådana spel lär du nog ligga bra över 200 FPS iallafall.

Tror du missade ’3080’ i hans rad med info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja, gratis monteringskit från Noctua.

Inte om man kör Asus ROG Strix, men det har fu koll på hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nädå tog det inte som sådan kritik, tänkte bara att det var ett bra tillfälle att förklara hur jag tänker personligen iaf

Jag håller med er också

Jag ville mest att ni skulle bygga på era argument lite till

Ingen vet ju idag med extrembristen vilka frekvenser som är relevanta om 6 månader, och i värsta fall hinner ni testa om saker när det börjar bli uppenbart vad som finns att köpa och vad folk köper.

Anledningen till att jag hajade till alls är för att det som verkar finnas att köpa nu är främst kit som går nära DDR5-5000 +- några hundra

Nu tror jag som sagt verkligen inte att lite högre frekvens på minnesbussen gör någon extrem skillnad och långt viktigare att få med 4 vs 5 i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Ni som har beställt cpu, vilket moderkort har ni beställt?

12900k med ett asus tuf gaming z690-plus wifi ddr4.

Tyckte inte ddr5 var tillräckligt övertygande just nu så behåller mina gskill ddr4 ett tag till. Moderkortet med cashback går för ca 2700:- och jag kan använda min befintliga d15 på det (strix z690-a kan inte ha d15).

Tänkte uppgradera moderkort och till ddr5 minnen som går i 6000mhz+ om 1-2 år när det är lättare att få tag i/mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

LGA 1700/1800
According to colleagues from TechPowerUp, the new socket contains 100 unused pins. This is due to the fact that physically LGA1700 is completely identical to LGA1800, which is being prepared for future generations of Intel processors with different power requirements and a large number of built-in interfaces.

Meteor Lake kommer till sockeln och de 100 öviga pinnarna kommer nog också att tas ibruk i något skede. Min känsla är att sockeln kommer hänga med i 4 släpp fram tills 2025 stora släpp Nova Lake, typ så här:

LGA 1700 Socket PCIe 5.0
12th gen Alder Lake (2021)
13th gen Raptor Lake (2022)

LGA 1800 Socket PCIe 6.0
14th gen Meteor Lake (2023)
15th gen Lunar Lake (2024)

Det skulle vara en stor fördel men då Intel inte nämt något så tvivlar jag på att du kan monter mer än Max en uppgradering i befintliga moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Peak turbo:
6700K - 4.2GHz
7700K - 4.5GHz
8700K - 4.7GHz (+ 2 cores)
9900K - 5.0GHz (+ 2 cores)
10900K - 5.3GHz (+ 2 cores)
11900K - 5.3GHz (- 2 cores, +19% IPC)
12900K - 5.2GHz (+ 8 E cores, +19% IPC)

Som vi ser ovan skalade skylake mest med frekvens för att förbättra single-core prestanda (och lade till kärnor för multicore)

Jag tycker det är helt rätt att bara ta med 10000-serien och 7700K, de tillsammans visar vart alla 6000-10000-processorer bör hamna inom rimlig felmarginal och med lagom arbetsbörda

Värt att nämna är också minnefrekvenserna. Sweclockers och en del andra gjorde sina tester med standard frekvenserna för plattformen, detta gäller säkert också intel när dom pratat om prestandaförbättringar mellan generationer. Från Skylake till Canon lake gick man från 2133 till 2933, samt att det blev enligt min uppfattning mycket vanligare att köra tester med snabbare minnen över den tiden. Långt ifrån alla testade om alla modeller med samma minnen (t ex sweclockers) så en del av prestandaökningen kommer komma från det också.

Skrivet av UndaC:

Nädå tog det inte som sådan kritik, tänkte bara att det var ett bra tillfälle att förklara hur jag tänker personligen iaf

Man får aldrig alla nöjda Var många som klagade på när ni körde stock-frekvens för varje platform, personligen tycker jag att det är bättre med nuvarande filosofi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Värt att nämna är också minnefrekvenserna. Sweclockers och en del andra gjorde sina tester med standard frekvenserna för plattformen, detta gäller säkert också intel när dom pratat om prestandaförbättringar mellan generationer. Från Skylake till Canon lake gick man från 2133 till 2933, samt att det blev enligt min uppfattning mycket vanligare att köra tester med snabbare minnen över den tiden. Långt ifrån alla testade om alla modeller med samma minnen (t ex sweclockers) så en del av prestandaökningen kommer komma från det också.

Jag känner mig ganska säker på att
1. Minnesfrekvenserna vi pratar om här har ganska minimal påverkan (långt under 10% över en hel testsvit)
2. Någon gång under dessa 7(?) år så har processorerna testats om. Inför grafikkortslanseringar och andra större händelser så bör det någongång ha uppdaterats
3. Det värsta som händer i så fall är att man överskattar prestandan hos den gamla processorn om man jämför den med den närmaste i 10-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte om man kör Asus ROG Strix, men det har fu koll på hoppas jag

Jag kör alltid S-varianten.
https://ncc.noctua.at/motherboards/model/ROG-Strix-Z690-F-Gam...

Permalänk

Har nu beställt ett 12700KF med ett Asus DDr4 moderkort men kylning verkar vara svårt att få tag på.
På Inet finns det bara Corsair om man vill ha AIO.
Inga utav dom andra AIO tillverkarna har något och inga kitt finns heller tillgängligt för äldre AIO.
Varför finns det inte, det var väl ingen överraskning att Alder lake och LGA 1700 skulle släppas?
Varför finns bara Corsairs AIO att köpa endast på Inet och Webbhallen men lång leveranstid?

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag känner mig ganska säker på att
1. Minnesfrekvenserna vi pratar om här har ganska minimal påverkan (långt under 10% över en hel testsvit)
2. Någon gång under dessa 7(?) år så har processorerna testats om. Inför grafikkortslanseringar och andra större händelser så bör det någongång ha uppdaterats
3. Det värsta som händer i så fall är att man överskattar prestandan hos den gamla processorn om man jämför den med den närmaste i 10-serien

1. Över en hel testsvit, absolut, eftersom långt ifrån allt är så beroende av minnesfrekvens, men många här kollar på speltester, och när vi pratar om så låga frekvenser som 2133 så kommer det synas. Och när vi pratar om så små prestandasteg som vi sett från från intel (borträknat ökning av kärnor) så spelar det absolut in i det resultatet.

2. Se här vid comet lake recensionen så kördes fortfarande alla generationer med stock hastigheter för respektive platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Hittar inte har du länk?

På Noctuas kompatibilitetssidor.
Själv skall jag köra Asus ProArt som jag är övertygad om kommer valideras men just nu är det många Noctua-kylare som inte passar. Länkar till monteringskit finns där.

https://ncc.noctua.at/motherboards/model/ProArt-Z690-Creator-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Har nu beställt ett 12700KF med ett Asus DDr4 moderkort men kylning verkar vara svårt att få tag på.
På Inet finns det bara Corsair om man vill ha AIO.
Inga utav dom andra AIO tillverkarna har något och inga kitt finns heller tillgängligt för äldre AIO.
Varför finns det inte, det var väl ingen överraskning att Alder lake och LGA 1700 skulle släppas?
Varför finns bara Corsairs AIO att köpa endast på Inet och Webbhallen men lång leveranstid?

Du kan köpa arctic liquid freezer ii och få monteringskit hemskickat från arctic

Permalänk
Medlem

Jag vill dela med mig av mina supertips till alla med huvudvärk där ute! Det är inte lätt att få ihop alla delar. Det är tyvärr mycket desinformation där ute om kylarlösningen.

Jag valde en gyllene medelväg, en I7 12700KF med ett ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4. Detta moderkort är näst intill identiskt med ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI, men med DDR4 support (och lite fulare färgval tyvärr). Pga DDR5 brist valde jag denna lösning, men jag tror det kan vara till fördel om man gillar att spela ibland. Enligt videotester jag sett på youtube, ger DDR4 högre framerate än DDR5 minnen (om testerna är äkta).

En annan värdefull insikt var att just detta moderkort hade extrahål för kylaren, att den stödde LGA 1200 kylare. Noctua talar om vilka av deras kylare som får plats på detta moderkort, för att ASUS har klantat till moderkortsdesignen med en för hög kylare över deras VRM, men Noctuas kompatibilitetslista var också felgjord, de visste inte att detta moderkort hade extra-hålen för LGA 1200. Mitt val av kylare föll på NH-D15S chromax.black, eftersom NH-D15 inte får plats med extrafläkten. Man behöver INTE NM-i17xx-MP83 mounting-kit som de skriver där, eftersom LGA 1200 stöds på moderkortet. Noctua går alltså ut med fel information om detta moderkort.

En annan bra insikt är att I7 12700KF inte drar lika mycket ström när man spelar, de ligger i linje med AMD Zen3 i belastning då, och även några grader lägre i temperatur. Det enda negativa vi sett är hur det ser ut vid full belastning av alla kärnorna vid t ex rendering i Blender, men hur ofta gör man det? Och vill man göra det med CPU'n? Varför inte låta GPU'n göra det ännu snabbare?

Med 20% rabatt tycker jag det blev en överkomlig deal att köpa denna CPU/Moderkort kombo runt 8000 kr. Jag har då alla delar för att komma igång ikväll redan.

Permalänk

Värmen och förbrukningen är verkligen extrem inväntar nästa version, tycker amds alternativt känns bättre just nu. Om man ska köpa nytt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Du kan köpa arctic liquid freezer ii och få monteringskit hemskickat från arctic

Men det är ack så fullt

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem

Hur långt tid kommer det ta, tills det börjar rulla in lite CPU fläktar som är kompatibel med dom här?
I dagsläget verkar det endast finnas 1 luftkylare på ex. Inet och Webhallen (Noctua NH-U12A Chromax Black).

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Jag vill dela med mig av mina supertips till alla med huvudvärk där ute! Det är inte lätt att få ihop alla delar.

Jag valde en gyllene medelväg, en I7 12700KF med ett ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4. Detta moderkort är näst intill identiskt med ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI, men med DDR4 support (och lite fulare färgval tyvärr). Pga DDR5 brist valde jag denna lösning, men jag tror det kan vara till fördel om man gillar att spela ibland. Enligt videotester jag sett på youtube, ger DDR4 högre framerate än DDR5 minnen (om testerna är äkta). En annan värdefull insikt var att just detta moderkort hade extrahål för kylaren, att den stödde LGA 1200 kylare. Noctua talar om vilka av deras kylare som får plats på detta moderkort, för att ASUS har klantat till moderkortsdesignen med en för hög kylare över deras VRM, men Noctuas kompatibilitetslista var också felgjord, de visste inte att detta moderkort hade extra-hålen för LGA 1200. Mitt val av kylare föll på NH-D15S chromax.black, eftersom NH-D15 inte får plats med extrafläkten.

En annan bra insikt är att I7 12700KF inte drar lika mycket ström när man spelar, de ligger i linje med AMD Zen3 i belastning då, och även några grader lägre i temperatur. Det enda negativa vi sett är hur det ser ut vid full belastning av alla kärnorna vid t ex rendering i Blender, men hur ofta gör man det? Och vill man göra det med CPU'n? Varför inte låta GPU'n göra det ännu snabbare?

Med 20% rabatt tycker jag det blev en överkomlig deal att köpa denna CPU/Moderkort kombo runt 8000 kr. Jag har då alla delar för att komma igång ikväll redan.

Jag har köpt samma och jag har ett NZXT Kraken X62 280mm idag, kan det vara så att det passar på detta moderkortet med LGA 1200 hålen?
https://www.inet.se/produkt/6912318/nzxt-kraken-x62-280mm

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Jag har köpt samma och jag har ett NZXT Kraken X62 280mm idag, kan det vara så att det passar på detta moderkortet med LGA 1200 hålen?
https://www.inet.se/produkt/6912318/nzxt-kraken-x62-280mm

Jag uppdaterade mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men håller helt med, hela branschen skulle behöva fundera på bättre sätt att testa ”vanliga” program. Speltesterna är helt OK, men i många fall är inte ens tester av exakt de verktyg man själv kör speciellt representativt för hur man själv kanske kommer uppleva det hela om man kunna köra sina egna fall på flera konfigurationer.

Benchmarks fokuserar på extremt smala fall, ofta de fall som skalar bäst över CPU-kärnor. De fall som är flaskhals tenderar långt oftare ha att göra med hur responsivt arbetsflödet är, något som kan göra att CPU-modeller som kommer långt ner i testerna är lika bra eller i vissa fall till och med bättre (i absolut prestanda, sen är de ju ovanpå det billigare och drar ofta mindre ström så ger tystare system).

Edit: är betydligt svårare att göra tester av CPUer idag än det var 1998. 1998 hade CPUer 1-2 kärnor så då blev effektmätningar och prestandamätningar i benchmarks rätt bra mått på prestanda i CPU-krävande applikationer.

Idag testar 80-90 % av alla icke-spel-benchmarks saker som skalar nära perfekt med CPU-kärnor medan majoriteten av programmen, framförallt i fall där det blir prestandaproblem, tenderar använda en eller en handfull kärnor alt. de använder hyfsat med kärnor men belastar bara en eller någon enstaka till nära 100 % (moderna spel är typexemplet här).

Detta är väldigt sant. Det finns ett stort metodproblem i benchmarking, och det har inte blivit mindre med tiden.
I grund och botten vill man att benchmarkresultat skall vara representativa, dvs att man kan se på resultaten, och dra slutsatser om prestanda på andra laster än specifikt benchmarkkoden.
Ännu värre blir det om man lägger på att man vill jämföra system från olika tillverkare/arkitekturer. De kommer garanterat inte att skala identiskt, och det är ofta en dålig idé att alls köra samma kod på dem eftersom skillnaderna i arkitektur gör att lämplig kod skulle lösa problemen på olika sätt.
Naturligtvis skall benchmarkkoden ha relevans, dvs mäta något som faktiskt spelar roll. Mikrobenchmarks har en fördel i generalitet, men tvingar användaren att kunna tolka resultaten till sin egen applikation vilket kräver en intim kunskap som i praktiken få som inte skrivit den användbara koden sällan har.
Benchmarkresultat skall helst vara jämförbara över tid, för den kanske vanligaste frågan som skall besvaras är - är det lönt att uppgradera/byta system? Alltså vill man helst prova med kod där man har resultat från gamla system för jämförbarhetens skull. (Men det är potentiellt av begränsad nytta för nya problemområden.)

Lägg till att de flesta brett använda benchmarks är i bruk för att de är användbara i benchmarketing - de har vaskats fram för att kunna sälja nya system, vilket innebär att de tenderar att överdriva skillnader mellan system (Yoshmans trivialt parallelliserbara koder ovan, minimal inverkan av minnessystemet som tenderar att platta ut prestandaskillnader, osv). Liksom i modern tid, användning för att skapa internettrafik ("Alder Lake puts Intel on top again!" = presterar 1% bättre än M1 i GeekBench 5 vid 250W). Vilket också illustrerar den mänskliga tendensen att vilja reducera något väldigt komplext till en Single Figure of Merit. Och datorprestanda är långt, långt komplexare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Hur långt tid kommer det ta, tills det börjar rulla in lite CPU fläktar som är kompatibel med dom här?
I dagsläget verkar det endast finnas 1 luftkylare på ex. Inet och Webhallen (Noctua NH-U12A Chromax Black).

Går du in på noctuas sida så kan du se att många fler är kompatibla men behöver bara nytt mounting kit, dom erbjuder dom gratis också men ifall man vill ha hem det snabbare så kan man köpa dom för drygt hundringen på Amazon annars(dock så kommer det inte förens 9:e).

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Jag har köpt samma och jag har ett NZXT Kraken X62 280mm idag, kan det vara så att det passar på detta moderkortet med LGA 1200 hålen?
https://www.inet.se/produkt/6912318/nzxt-kraken-x62-280mm

Jag tror det är ASUS egna puckel/kylare som är på moderkortet som du ska oroa dig för. Om Kylaren blåser varmluft på den, då är det inte bra. Eller om kylaren stöter i den och därmed inte får plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Går du in på noctuas sida så kan du se att många fler är kompatibla men behöver bara nytt mounting kit, dom erbjuder dom gratis också men ifall man vill ha hem det snabbare så kan man köpa dom för drygt hundringen på Amazon annars(dock så kommer det inte förens 9:e).

Jag är mer inne på att köpa en dator som byggs ihop utav Inet/Webhallen. Säljs dessa monteringskit på deras hemsida, så man kan lägga in det i varukorgen och att dom då monterar valda kylaren med kittet?

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Jag uppdaterade mitt inlägg.

Har du någon länk till där det står att Asus Z690 MK har LGA 1200 hål?

NVM hitta det i manualen

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Har du någon länk till där det står att Asus Z690 MK har LGA 1200 hål?

Står i manualen på deras hemsida samt bilder på moderkortet.