Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ASUS och deras reklamation och support

Permalänk
Medlem

ASUS och deras reklamation och support

Har ett 1070 STRIX grafikkort inköpt 2019-04-04, med andra ord runt 5 månader kvar på reklamationsrätten.

Ringde till ASUS support, eftersom affären där kortet är köpt har konkat, för att reklamera kortet. En kille svarar och jag förklara att kortets fläktar snurrar men det kommer ingen bild och att jag vill reklamera kortet. Efter att han kollat upp serienumret så börjar han svamla om "det är lokal garanti på kortet och det finns ingenting vi kan hjälpa dig med". Får igen förklara för honom att det är reklamation det gäller, inte garanti, och det är 3 år på sånt enligt konsumentköplagen, han verkar vara lite förvirrad om just det.

Till slut så börjar han göra sitt jobb, du vet... skriva ett ärende... men det ska enligt honom gå genom Holland för det är där de sköter grafikkortsärenden.

Min fråga eller rant är... hur sannolikt är det att man får kortet i följande ordning:
1) utbytt
2) lagat
3) pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem

Så länge du inte kan bevisa att det är ett fel från fabrik, vilket inte kommer hålla då du ändå använt kortet över två år, plus att man som konsument ska anmäla sådana fel inom en skälig tid, så ser jag inte hur några av punkterna kommer falla inom ramarna. Lägger man därtill att efter 6 månader så hamnar bevisbördan på dig som köpare, så frågan är snarare hur du ska presentera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Så länge du inte kan bevisa att det är ett fel från fabrik, vilket inte kommer hålla då du ändå använt kortet över två år, plus att man som konsument ska anmäla sådana fel inom en skälig tid, så ser jag inte hur några av punkterna kommer falla inom ramarna. Lägger man därtill att efter 6 månader så hamnar bevisbördan på dig som köpare, så frågan är snarare hur du ska presentera detta?

Han ringer till CSI som kommer förbi och ordnar bevis? Eller så påpekar han bara att kortet är hel och rent och har använts som vanligt tills det gått sönder?

Eller menar du att reklamationsrätten endast gäller i sex månader om man inte har tillgång till ett laboratorium eller dylikt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Han ringer till CSI som kommer förbi och ordnar bevis? Eller så påpekar han bara att kortet är hel och rent och har använts som vanligt tills det gått sönder?

Eller menar du att reklamationsrätten endast gäller i sex månader om man inte har tillgång till ett laboratorium eller dylikt?

Självklart inte, men bevisbördan ligger på honom som köpare att bevisa att det är ett tillverkningsfel. Folk blandar ihop garanti och reklamationsrätt alldeles för ofta.

Permalänk
Medlem

Förmodligen blir kortet utbytt mot ett kort med likvärdig prestanda, annars pengar tillbaka.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Beviskraven är dock generellt lågt ställda på konsument när denne har bevisbördan, särskilt när det gäller mer komplicerade produkter. Konsumentens bevis kan i ett fall som detta vara så enkla som 1. visuell inspektion visar att kortet ser ut att vara i gott skick, d.v.s. det har sannolikt inte utsatts för yttre åverkan och 2. konsumentens utsaga om att kortet inte använts på ett sätt som strider mot instruktionerna eller hur en sådan vara normalt används. Dessa bevis tillskrivs sannolikt inte speciellt högt bevisvärde (jämfört med tekniska bevis á la CSI), men kan ändå vara tillräckligt för att konsumentens bevisbörda skall anses uppfylld. Detta innebär då att motparten måste presentera starkare bevis om att ansvaret ligger på konsumenten för att slippa åtgärda felet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD