Apple planerar kraftfullare M1-processorer för stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Myndigheterna sysslar med en väldigt massa saker. En är att hålla på med mer frontendrelaterade saker som webbplatser. En annan är att se till att styrningen i vägnätet m.m fungerar.
Samma sak gäller det företag. De har en websida som konsumenter kan surfa in och glo på. Sedan så har de scada och mes systemt som styr produktionen i fabriken. Och jag vet inte en enda större fabrik i sverige som kör något annat än windows för deras fabrik. Även om vissa har börjat ta in lite linux.

Kan du förresten nämna ett enda exempel på ett större företag med större fabrik som inte huvudsakligen kör windows? Frågan är ganska enkel. Man googlar på vilka scada och mes system som finns till linux och man får ganska snabbt svaret på om man tror att företag använder dessa.

Jag kan inte fabrikssektorn. Men jag kan myndighetssektorn och jag kan stora bolag som Ericsson.
Och du bytte plötsligt sektor mitt i ditt argument nu. Och ja, myndigheter sysslar med massa saker.
Och Linux är det normala att köra produktionssystem på som inte är kontorsstöd faktiskt.
Jag jobbar själv på driften på en av sveriges absolut största statliga myndigheter och har kontakt med mängder med andra myndigheter.

Dessutom är det så att stora system har en tendens att ha stora delar webbplatser, och en hel del java.
Två funktioner där Linux är rätt dominant för servrar.

Det jag vill säga är att Windows inte alls är en given etta. Och det är inga problem att egentligen avveckla Windows från server-landskapet för de allra flesta om man kunde bli av med vissa legacy-grejer.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Jag kan inte fabrikssektorn. Men jag kan myndighetssektorn och jag kan stora bolag som Ericsson.

Ericsson består av en väldigt massa områden. En är tillverkning,. En annan är Telecom. När det gäller deras telekomprylar så är det ofta mer åt inbyggda system hållet och såklart Windows är ett dåligt alternativ för dessa. De andra systemet som hanterar kommunikation känns linux rätt så vettigt där med.

Myndighet så gör de väldigt mycket. Det beror på lite på vad man menar med myndighet. Men ta våra svenska sjukhus, vad för system har de av övervakning av precis allt? Ja, inte är det linux.
Sedan kanske olika apparater inom sjukhusen som magnetröntgen har en liten egen operativsystem som inte är windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ericsson består av en väldigt massa områden. En är tillverkning,. En annan är Telecom. När det gäller deras telekomprylar så är det ofta mer åt inbyggda system hållet och såklart Windows är ett dåligt alternativ för dessa. De andra systemet som hanterar kommunikation känns linux rätt så vettigt där med.

Myndighet så gör de väldigt mycket. Det beror på lite på vad man menar med myndighet. Men ta våra svenska sjukhus, vad för system har de av övervakning av precis allt? Ja, inte är det linux.
Sedan kanske olika apparater inom sjukhusen som magnetröntgen har en liten egen operativsystem som inte är windows.

När du säger inbyggda system i telecom-världen, så är det faktiskt ofta just Linux som system, eller i vissa fall *BSD-derivat.
Om du inte pratar om realtids-os då. Men jag tror du underkattar hur många vanliga datorsystem som används för att telecom-marknaden.

Nästan alla stora brandväggstillverkare kör Linux som OS numera på en stor del av deras utrustning, tex Cisco också.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Du kan inte jämföra M1 Pro/MAX med 5900H, de är inte i samma liga!

5900H är jämförbar med "vanliga" M1, den förra är långsammare i enkeltrådade fall och något snabbare i multitrådade.

I "best-case" för AMD/Intel, d.v.s. Geekbench 5 där x86 gängen inte kommer trottla då det testet specifikt testar race-to-sleep prestanda, är vanliga M1 ~10 % snabbare i ST (fast enligt LTT tester drar den där ungefär 1/3 av strömmen) och ~10 % långsammare i MT
https://i.imgur.com/IR5BaXh.png

Mot M1 Pro/MAX (är ingen skillnad i CPU prestanda mellan dessa) finns ingen x86 laptop CPU som hänger med i absolut prestanda, där är det verkligen spel mot ett mål just nu
https://i.imgur.com/jCqEmKP.png

Och det är som sagt "best-case" för x86 gänget, både AMDs och Intels laptop-modeller kan hålla rätt mycket högre frekvens under ett litet tag för att sedan klocka ned sig. Kollar man på mer server-inriktade tester ser man att M1 Max är något snabbare än desktop-modeller som 5800X och den är i dessa fall långt snabbare än någon laptop CPU

Klicka för mer information
Visa mer

Det Apple typiskt är bättre än andra på kring design är att inte göra en jack-of-all-trades. För dem lär det kvitta att M1 inte är bra på CAD, det man går miste om är <0,1 promille av totala marknaden då det är en extremnisch.

Majoriteten klarar sig mer än väl med M1 MBA, så där har man redan löst den stora delen.

Kvar är "Pro" marknaden. Försöker man vara "Pro" på allt får man LOL-designerna vi ser hos vissa high-end PC-laptops. Det är datorer som jag personligen inte skulle använda om så jag fick dem till skänks, händer det hoppas jag det finns någon som är dum nog att köpa den för en vettig slant.

Apple verkar primärt rikta M1 MAX mot de som jobbar med videoredigering. Här är datorn verkligen Pro då man med rätt program (primärt Final Cut men även Davinci Resolve) får prestanda som överstiger allt annat (det inklusive desktops). Det får man inte p.g.a. CPU eller GPU, man får det av en kombination av alla delarna i M1-systemkretsen, finns ju specifika HW-acceleratorer för vissa arbetsflöden här. "Svagheten" här är att t.ex. Handbrake som "bara" använder CPU blir ju inte alls lika imponerande, over-the-top prestandan kräver att man utnyttjar mer än bara CPU/GPU.

Annat exempel är machine-learning, i de fall som den integrerade NPU-används (vilket MacOS specifika bild- och videoredigeringsprogram i stor utsträckning redan gör) så får man åter igen prestanda som bara kan matchas av PC-program som har liknande acceleration via Nvidia CUDA (och i praktiken är det rätt mycket CUDA eller på PC-sidan inget, tyvärr, får se om Intel kan ändra på det med OneAPI).

Andra delen där M1 Pro/MAX verkligen är "Pro" är för programutveckling. Beror lite på vad man gör, men även här finns det arbetsflöden där Pro/MAX drar jämnt med de snabbaste desktop CPUerna. I mer enkeltrådade scenarion, som NodeJS, Python etc, är alla M1:or lika snabb och här de i absoluta toppen (möjligen är Intel ikapp med Alder Lake, har inte sett tester på det än).

Kanske finns andra fall också, men det är egentligen bara de två ovan jag sett folk testa ordentligt och pratar om kring M1 Pro/MAX. Jobbar man med något av det är det med råge den bästa bärbara man kan köpa, hur prissätter man något sådant?

M1 Pro/MAX är inte något man köper om målet är gaming, CAD eller andra områden som Apple överhuvudtaget inte designat för.

Exakt vad potentialen i spel är vet vi inte. Enda man kan testa nu är spel som primärt är designade för DX11/DX12 och som använder sig av x86_64. DX11/DX12 har inte explicit stöd för GPUer med "tile-based rendering pipeline", varför skulle den då inga mobiler kör DX11/DX12 och AMD/Nvidias GPUer har inte den övergripande designen.

Det finns fundamentala skillnader i hur man bäst optimerar för "tile-based rendering pipeline" vs traditionell rastrering. Vissa saker som är dyra i den förra är billiga i den senare och vice-versa. Så ur den aspekten får M1 Pro/MAX köra spel som inte alls är optimerade för den grundesignen. M1 använder i praktiken en rejält uppskalad mobil/ipad GPU-design, finns för och nackdelar med den designen men en av huvudfördelarna är överlägsen perf/W (nackdelarna är att saker som transparens är mycket dyrare samt att det skalar sämre m.a.p sceners ökande geometrikomplexitet, vissa shader-trix fungerar också illa då "tile-based rendering pipeline" kräver sekvensering av allt som händer i world-space mot det som händer i screen-space).

GB5 compute benchmark:en visar också att sett till rå beräkningskraft är man efter Nvidias Ampere. Det är å andra sidan inte allt för förvånande, Ampere tog ett ännu större kliv i GPGPU prestanda mot innan än vad man gjorde i 3D-rendering + CUDA är standarden, övriga APIer är idag i stort sätt irrelevanta. OpenCL är döende, förhoppningen står till efterföljaren SyCL. AMD pushar sitt HIP för HPC, HIP är i praktiken en variant av CUDA optimerad för Radeon (då det är för HPC finns det bara för Linux, finns inget Windows-stöd och stödet för konsument GPUer är "kanske/kanske inte fungerar"). Metal compute används i vissa MacOS specifika program, men stödet är inte i närheten lika utbrett som CUDA.

Väldigt mycket text där men tänkte jag svara så kort och relevant som möjligt (så jag inte tappar bort mig själv haha):

Det är inte CPU-prestandan som jag direkt harpar på alls faktiskt när det kommer till M1-processorerna, det är inget annat än imponerande vad Apple åstakommit här. Problemet för mig är just GPU-delen som är alldeles för klen i korrelation till priset, åtminstone för de arbetslaster jag och de jag bekantar mig med stöter på i sin vardag.

För priset eller billigare ändå finns det vettiga Windows-maskiner med "good enough" CPU-prestanda men som blåser nya M1 Max ur vattnet vid både spelande och applikationer som kan nyttja GPU-accelerering (framförallt CUDA då). Nästan alla industristandardprogram för CAD eller mer seriös videoredigering som Maya, After Effects, Premiere, Blender eller Nuke som kan nyttja CUDA specifikt faller liksom platt här på något annat än Nvidia-rustade datorer. Detta är något jag märkt av även på den hobbynivån som jag sitter i Unreal Engine ärligt talat också, speciellt när man scrollar runt i Cinematic Viewport eller försöker testa något i "live environment".

Och det är väl här som jag har mina klagomål:
Priset på nuvarande datorer kan säkert rättfärdigas för regelrätta programmerare eller annan utveckling/annat skapande som är nästan uteslutande CPU-bundet. Men det är ett ekande stort gap i Apples utbud mellan nuvarande Air och Pro-modeller, det finns inget mellansegment för "nästan proffs"-bildredigerare eller hobbyister (YouTubers och dylikt). Och det finns ej heller något riktigt "premium" alternativ för grafiska 3D-designers, spelutvecklare eller annars ingenjörer som förlitar sig på GPU-bundna program i det stora.

Sedan går det såklart att diskutera vad M1 är designat för eller ej. Men i det stora känns åtminstone Apples marknadsföring inte riktad mot målgruppen som självaste SoC-designen är till för. Det jag i slutändan önskar bara är att Apple här åtminstone kunde ge lite alternativ, kanske en M1-version med mindre CPU-beräkning och fläskigare GPU. Eller bara ett alternativ generellt i max 20tkr-klassen för den som inte behöver fulla M1 Pro/Max, men där Air inte är tillräckligt ändå.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Yatagarasu:

Väldigt mycket text där men tänkte jag svara så kort och relevant som möjligt (så jag inte tappar bort mig själv haha):

Det är inte CPU-prestandan som jag direkt harpar på alls faktiskt när det kommer till M1-processorerna, det är inget annat än imponerande vad Apple åstakommit här. Problemet för mig är just GPU-delen som är alldeles för klen i korrelation till priset, åtminstone för de arbetslaster jag och de jag bekantar mig med stöter på i sin vardag.

För priset eller billigare ändå finns det vettiga Windows-maskiner med "good enough" CPU-prestanda men som blåser nya M1 Max ur vattnet vid både spelande och applikationer som kan nyttja GPU-accelerering (framförallt CUDA då). Nästan alla industristandardprogram för CAD eller mer seriös videoredigering som Maya, After Effects, Premiere, Blender eller Nuke som kan nyttja CUDA specifikt faller liksom platt här på något annat än Nvidia-rustade datorer. Detta är något jag märkt av även på den hobbynivån som jag sitter i Unreal Engine ärligt talat också, speciellt när man scrollar runt i Cinematic Viewport eller försöker testa något i "live environment".

Och det är väl här som jag har mina klagomål:
Priset på nuvarande datorer kan säkert rättfärdigas för regelrätta programmerare eller annan utveckling/annat skapande som är nästan uteslutande CPU-bundet. Men det är ett ekande stort gap i Apples utbud mellan nuvarande Air och Pro-modeller, det finns inget mellansegment för "nästan proffs"-bildredigerare eller hobbyister (YouTubers och dylikt). Och det finns ej heller något riktigt "premium" alternativ för grafiska 3D-designers, spelutvecklare eller annars ingenjörer som förlitar sig på GPU-bundna program i det stora.

Sedan går det såklart att diskutera vad M1 är designat för eller ej. Men i det stora känns åtminstone Apples marknadsföring inte riktad mot målgruppen som självaste SoC-designen är till för. Det jag i slutändan önskar bara är att Apple här åtminstone kunde ge lite alternativ, kanske en M1-version med mindre CPU-beräkning och fläskigare GPU. Eller bara ett alternativ generellt i max 20tkr-klassen för den som inte behöver fulla M1 Pro/Max, men där Air inte är tillräckligt ändå.

Du fick mig nyfiken på hur Apple faktisk marknadsför nya MBP på sin hemsida!

De spenderar en klar majoritet av sidan att förklara hur bra den är för video-redigering. Kan inte jättemycket om det området, men postade en jämförelse igår där man ställer M1 MAX mot 5950X+RTX3090, M1 var snabbare (davinci resolve). Finns det någon snabbare PC att tillgå för den arbetsuppgiften? Och då jag själv har just 5950X+RTX3090: det är en setup man värmer ett mindre hus med! Apple pratar väldigt mycket om HW-stöd för olika Codecs.

Det som ger mig lite avsmak för M1 Pro/MAX är just hur mycket den är designad just för videoredigering. Kommer själv antagligen andra ha någon relevant nytta av det

Men sedan listar man specifik de områden man anser produkten är optimal för

  • Bildredi­gering: vilken annan PC-laptop är en i närheten här? Dessa program må använda CUDA, men de MacOS-specifika programmen utnyttjar både Metal compute men framförallt NPU-kretsen -> man måste testa för att förstå vad det ger i upplevelse

  • Grafisk design: dålig koll på kraven här, men Apple trycker bl.a. på kvalitén på skärmpanelen (som vad jag förstår är second to no other PC-laptop), känns rimligt att det är viktigt här

  • 3D-rendering: här kan jag hålla med om att man kan ställa sig frågande, GPGPU används allt mer här och Nvidias GPUer har dels högre beräkningskapacitet och framförallt är CUDA-stödet inom detta område långt bättre än något annat område. MacOS har i nuläget knappt något GPGPU stöd här.

  • Ljudproduktion: det lilla jag sett kring M1 Pro/MAX är att de är bland det bästa som finns att tillgå här, definitivt bättre än någon annan PC-laptop då flaskhalsen är CPU-kraft

  • Videoredi­gering: redan avhandlat

  • Mjukvaruutveckling: med 100% säkerhet finns det ingen annan PC-laptop som presterar bättre för detta, med undantag för Alder Lake S lär det vara det bäst man kan köpa just nu

  • Naturvetenskap och teknik: kan vara väldigt mycket, men menar man TensorFlow/PyTorch är de NPU-accelerade (så ingen PC-laptop eller CPU kommer nära, top-end Nvidia GPUer är snabbare). Menar man 2000-talets Matlab, d.v.s. NumPy, beror det lite på vad man gör men i mindre till halvstora projekt är min erfarenhet att M1 ("vanliga") är snabbare än 5950X (som är rätt bra på detta då det handlar om flyttal)

Ovan täcker långt ifrån allt, men är egentligen bara 3D-rendering jag tycker Apple slirar på sanningen om att kalla sin skapelse "Pro".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du fick mig nyfiken på hur Apple faktisk marknadsför nya MBP på sin hemsida!

De spenderar en klar majoritet av sidan att förklara hur bra den är för video-redigering. Kan inte jättemycket om det området, men postade en jämförelse igår där man ställer M1 MAX mot 5950X+RTX3090, M1 var snabbare (davinci resolve). Finns det någon snabbare PC att tillgå för den arbetsuppgiften? Och då jag själv har just 5950X+RTX3090: det är en setup man värmer ett mindre hus med! Apple pratar väldigt mycket om HW-stöd för olika Codecs.

Det som ger mig lite avsmak för M1 Pro/MAX är just hur mycket den är designad just för videoredigering. Kommer själv antagligen andra ha någon relevant nytta av det

Men sedan listar man specifik de områden man anser produkten är optimal för

  • Bildredi­gering: vilken annan PC-laptop är en i närheten här? Dessa program må använda CUDA, men de MacOS-specifika programmen utnyttjar både Metal compute men framförallt NPU-kretsen -> man måste testa för att förstå vad det ger i upplevelse

  • Grafisk design: dålig koll på kraven här, men Apple trycker bl.a. på kvalitén på skärmpanelen (som vad jag förstår är second to no other PC-laptop), känns rimligt att det är viktigt här

  • 3D-rendering: här kan jag hålla med om att man kan ställa sig frågande, GPGPU används allt mer här och Nvidias GPUer har dels högre beräkningskapacitet och framförallt är CUDA-stödet inom detta område långt bättre än något annat område. MacOS har i nuläget knappt något GPGPU stöd här.

  • Ljudproduktion: det lilla jag sett kring M1 Pro/MAX är att de är bland det bästa som finns att tillgå här, definitivt bättre än någon annan PC-laptop då flaskhalsen är CPU-kraft

  • Videoredi­gering: redan avhandlat

  • Mjukvaruutveckling: med 100% säkerhet finns det ingen annan PC-laptop som presterar bättre för detta, med undantag för Alder Lake S lär det vara det bäst man kan köpa just nu

  • Naturvetenskap och teknik: kan vara väldigt mycket, men menar man TensorFlow/PyTorch är de NPU-accelerade (så ingen PC-laptop eller CPU kommer nära, top-end Nvidia GPUer är snabbare). Menar man 2000-talets Matlab, d.v.s. NumPy, beror det lite på vad man gör men i mindre till halvstora projekt är min erfarenhet att M1 ("vanliga") är snabbare än 5950X (som är rätt bra på detta då det handlar om flyttal)

Ovan täcker långt ifrån allt, men är egentligen bara 3D-rendering jag tycker Apple slirar på sanningen om att kalla sin skapelse "Pro".

Och helt ärligt så presterar väl kretsen långt från kasst även i 3D/CAD? Nämn en annan lika mobil lösning med bättre prestanda. Nvidia har som sagt bättre grejer, men inte mycket som klarar av att existera i tunna laptops med batteritid

Permalänk
Medlem

Jag som sysslar med ljudproduktion är försiktigt nyfiken på nya Mac Mini, när den kommer. Men sen kom jag på att alla relevanta program/pluggar kostar mycket mer på Mac, samt att det i princip saknas gratisvarianter, vilket det finns en uppsjö av till PC. Och extremt kraftfulla också. Så, ingen poäng riktigt. Blir billigare att köpa Zen 4 + moderkort om ett år. Har inget behov av superkraftfull bärbar, eftersom jag hatar att sitta vid en bärbar.

Roligare nyhet i den genren är att Steinberg äntligen ska sluta med sina förhatliga donglar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Och helt ärligt så presterar väl kretsen långt från kasst även i 3D/CAD? Nämn en annan lika mobil lösning med bättre prestanda. Nvidia har som sagt bättre grejer, men inte mycket som klarar av att existera i tunna laptops med batteritid

Beror väl på hur man definierar "3D". Den lär prestera riktigt bra i view-port, möjligen gör det den till bra för CAD. Nu har jag kört CAD <10 gånger i hela mitt liv, så är definitivt ingen expert, men sett det nämnas flertalet gånger att CAD-programmen ofta skalar öken med CPU-kärnor -> enkeltrådprestanda är det viktigaste och då är vi tillbaka till att M1 är second-to-only-alder-lake-s.

Men för 3D-rendering är det allt svårare att hänga med utan GPGPU (som i praktiken är ==CUDA) stöd. Har för mig att ett 2060 ungefär motsvarar snabbaste ThreadRipper i Blender, så utan GPGPU stöd blir M1 rejält akterseglad även av bärbara med Nvidia GPU.

Å andra sidan: är man "Pro" i 3D-rendering kanske man inte renderar på sin bärbara utan kör modellering där (och då är man tillbaka på att det viktigaste är view-port prestanda -> single-thread prestanda samt OK-ish GPU). Rendering sker på beräkningsfarmar/"molnet".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Du fick mig nyfiken på hur Apple faktisk marknadsför nya MBP på sin hemsida!

De spenderar en klar majoritet av sidan att förklara hur bra den är för video-redigering. Kan inte jättemycket om det området, men postade en jämförelse igår där man ställer M1 MAX mot 5950X+RTX3090, M1 var snabbare (davinci resolve). Finns det någon snabbare PC att tillgå för den arbetsuppgiften? Och då jag själv har just 5950X+RTX3090: det är en setup man värmer ett mindre hus med! Apple pratar väldigt mycket om HW-stöd för olika Codecs.

Det som ger mig lite avsmak för M1 Pro/MAX är just hur mycket den är designad just för videoredigering. Kommer själv antagligen andra ha någon relevant nytta av det

Men sedan listar man specifik de områden man anser produkten är optimal för

  • Bildredi­gering: vilken annan PC-laptop är en i närheten här? Dessa program må använda CUDA, men de MacOS-specifika programmen utnyttjar både Metal compute men framförallt NPU-kretsen -> man måste testa för att förstå vad det ger i upplevelse

  • Grafisk design: dålig koll på kraven här, men Apple trycker bl.a. på kvalitén på skärmpanelen (som vad jag förstår är second to no other PC-laptop), känns rimligt att det är viktigt här

  • 3D-rendering: här kan jag hålla med om att man kan ställa sig frågande, GPGPU används allt mer här och Nvidias GPUer har dels högre beräkningskapacitet och framförallt är CUDA-stödet inom detta område långt bättre än något annat område. MacOS har i nuläget knappt något GPGPU stöd här.

  • Ljudproduktion: det lilla jag sett kring M1 Pro/MAX är att de är bland det bästa som finns att tillgå här, definitivt bättre än någon annan PC-laptop då flaskhalsen är CPU-kraft

  • Videoredi­gering: redan avhandlat

  • Mjukvaruutveckling: med 100% säkerhet finns det ingen annan PC-laptop som presterar bättre för detta, med undantag för Alder Lake S lär det vara det bäst man kan köpa just nu

  • Naturvetenskap och teknik: kan vara väldigt mycket, men menar man TensorFlow/PyTorch är de NPU-accelerade (så ingen PC-laptop eller CPU kommer nära, top-end Nvidia GPUer är snabbare). Menar man 2000-talets Matlab, d.v.s. NumPy, beror det lite på vad man gör men i mindre till halvstora projekt är min erfarenhet att M1 ("vanliga") är snabbare än 5950X (som är rätt bra på detta då det handlar om flyttal)

Ovan täcker långt ifrån allt, men är egentligen bara 3D-rendering jag tycker Apple slirar på sanningen om att kalla sin skapelse "Pro".

Som du säger är ju "3D" nästan synonymt med CUDA, vilket jag inte riktigt är säker på hur Apple planerar att kringgå för relevans inom den sektorn. Problemet i sig här ligger väl för det mesta för mig att Apple marknadsför sig mot som du igen säger videoredigering, när i självaste verket pratar vi då nästan bara om DaVinci eller Final Cut – Två program som nästan uteslutande används av just Mac-användare av anledningen nedan.

Kollar man på program som annars är vanligt inom vad jag skulle mer "Pro"-orienterad miljö för videoskapande är det väldigt mycket Cinema 4D, Adobe Premiere Pro / After Effects, Nuke och Maya. Samtliga program med CUDA-stöd för merparten av funktionaliteten. Här saknar till och med Apple:s M1 fullgott HW-stöd trots Metal för just Cinema 4D och underliggande funktionalitet som Keylight.

För att vara en dator riktad mot Pro-videoredigerare är det enligt mig väldigt mycket avsaknad av funktionalitet som är tok-mycket industristandard där ute. Känns lite som man är piskad in i Final Cut/DaVinci vare sig man vill eller inte med M1:orna (Apple överlag). Enligt mig behöver Apple här jobba med att få till åtminstone grundläggande och fullgott stöd för basala funktioner i Cinema 4D och Adobe-suiten för att kunna anses som någon nivå av Pro-maskin för videoredigering faktiskt

Med det sagt finns det såklart andra områden där M1 Pro/Max glänser, och det är igen tack vare den fantastiska CPU:n. Detta är inte något jag tänker försöka neka eller ta bort från Apple alls. Önskar bara att Apple la lite mer krut inför nästa generation M1:or på GPU-delen också, då skulle jag på riktigt kunna överväga en dator från dem nästa gång det är dags för en uppgradering på den mobila fronten!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som du säger är ju "3D" nästan synonymt med CUDA, vilket jag inte riktigt är säker på hur Apple planerar att kringgå för relevans inom den sektorn. Problemet i sig här ligger väl för det mesta för mig att Apple marknadsför sig mot som du igen säger videoredigering, när i självaste verket pratar vi då nästan bara om DaVinci eller Final Cut – Två program som nästan uteslutande används av just Mac-användare av anledningen nedan.

Kollar man på program som annars är vanligt inom vad jag skulle mer "Pro"-orienterad miljö för videoskapande är det väldigt mycket Cinema 4D, Adobe Premiere Pro / After Effects, Nuke och Maya. Samtliga program med CUDA-stöd för merparten av funktionaliteten. Här saknar till och med Apple:s M1 fullgott HW-stöd trots Metal för just Cinema 4D och underliggande funktionalitet som Keylight.

För att vara en dator riktad mot Pro-videoredigerare är det enligt mig väldigt mycket avsaknad av funktionalitet som är tok-mycket industristandard där ute. Känns lite som man är piskad in i Final Cut/DaVinci vare sig man vill eller inte med M1:orna (Apple överlag). Enligt mig behöver Apple här jobba med att få till åtminstone grundläggande och fullgott stöd för basala funktioner i Cinema 4D och Adobe-suiten för att kunna anses som någon nivå av Pro-maskin för videoredigering faktiskt

Med det sagt finns det såklart andra områden där M1 Pro/Max glänser, och det är igen tack vare den fantastiska CPU:n. Detta är inte något jag tänker försöka neka eller ta bort från Apple alls. Önskar bara att Apple la lite mer krut inför nästa generation M1:or på GPU-delen också, då skulle jag på riktigt kunna överväga en dator från dem nästa gång det är dags för en uppgradering på den mobila fronten!

Kraft i GPU verkar ju finnas. Fokus med både M1 Pro och Max var ju inte att utöka CPU-prestanda särskilt mycket utan snarare att lägga till acceleratorer och väldigt mycket mer GPU. Här tittar man till Resolve för "potentialen". Kan blackmagic åstadkomma sådana resultat efter att ha uppdaterat sitt Metal-stöd, så hoppas man ju att vi får se liknande med andra program.

Som du nämner så är Macarna lite svåra att få in i proffsmiljö pga en del problem med gamla (och giltiga) etablerade program och arbetssätt. Men det finns anledning till att förvänta sig att det mesta här kommer lösas. Många post-hus kör ju primärt Mac och det i sig kommer driva ekonomiskt incitament att lösa problemen. Här är det ju smart att de börjat med de bärbara enheterna, då det sannolikt i högre grad lockar indie-skaparna som kan bestämma sitt eget workflow.

Sen så är ju DaVinci Resolve nog det bästa Apple kunnat önska sig givet tidigt tredjepartsstöd som fungerat bra. Det programmet fortsätter ju gå som tåget med att adoptera nya nöjda användare. Sedan fungerar väl Adobe-suiten riktigt bra på M1 den också vad jag förstått. Däremot kan inte Avid media composer ens köras genom Rosetta!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

[li]Mjukvaruutveckling: med 100% säkerhet finns det ingen annan PC-laptop som presterar bättre för detta, med undantag för Alder Lake S lär det vara det bäst man kan köpa just nu[/li]

Min snart 3 år gamla laptop har 128GB ram och dubbla utbytbar ssd. Man köper grundmodellen och sedan uppgraderar den. Vilket innebär att man för en inte extrem kostnad får en laptop som duger till att köra lite större saker lokalt på.
Vid macbooken så hamnar man på 75 000kr för en skaplig laptop med 8TB ssd som man ändå hela tiden får tänka till vad man kör på den när man endast har 64GB ram.

Även om man ej sysslar kör större laster lokalt så sätter inte begränsningen att inte kunna uppgradera datorn lite problem. Då alla inte får den datorn direkt som håller i 3år, utan man ofta utökar ram och ssd i efterhand. Sedan ja usb ssd fungerar riktigt bra, jag har typ 10st såna. Men det är väldigt jobbigt att släpa med dessa och idongles för allt hela tiden.
En seriös laptop för professionell bruk inom hårdvaruprogrammering bör ha (ingen laptop idag uppfyller detta vad jag vet):
Dubbla nätverksportar som standard. Comport för rs232 kommunikation. Dubbla nmve ssd och en sata, alla utbytbara. Stöd för att bygga ut till minst 128GB ram. Stöd för dubbla skärmar utan någon exotisk adapter som man måste ha med sig. Kommer man till en kund, så bara plugga i skärmarna. Strömadapter som är generell, jag är osäker på hur det i praktiken är med detta. Jag vågar ej testa andra, men det är jobbigt att hela tiden släpa med en strömadapter som typ bara den väger som en macbook air.

När jag pratar vikt och storlek på en laptop så ser jag på allt man måste bära med sig. Vissa tycker ja men man kan ha hur många dockor, idonglar, externa ssd som helst i väskan. Vikten och utrymmet som dessa tar, räknar alla inte räknas med i hur klumpig en laptop blir att bära med sig.
*edit*
De som inte förstår behovet av dubbla nätverksportar avslöjar ganska väl vad de inte jobbar med. Men av flera anledningar vill man ej köra wifi, inte alls ovanligt kommer man inte i på det nätverk man vill från wifi då det är en säkerhetsrisk. Sedan ska man programmera typ vad som helst och detta gör man genom comport eller ethernet. I praktiken så går det ofta att offra ens befintliga uppkoppling och skifta, men det är så omständligt att göra detta hela tiden och tid är pengar. Så dubbla ethernet är mer eller mindre ett måste om man programmerar lite hårdvaror på fält. Där såklart dubbla idongles fungerar.

Något jag har funderat på är hur de med mindre ram gör när de sitter och arbetar som vanligt, sedan ringer en kund in med ett akut ärende och man tvingar starta även deras miljö. Detta när man har hur mycket skit öppen som det redan är. Sedan kan någon kollega komma med en fråga där man får öppna någon miljö för dessa.
Enda svaret jag kan komma på för frågan för de som kör större laster är att de inte kör så mycket större saker lokalt, de har tillgång till exsi servrar som kör nästan allt. Varvid hela frågan om datakraftbehov hamnar på dessa servrar och deras laptop mer blir att vara en sådan bra klient som möjligt. Man ska dock ej underskatta funktionaliteten av en riktigt tyst, batterisnål och problemfri klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min snart 3 år gamla laptop har 128GB ram och dubbla utbytbar ssd. Man köper grundmodellen och sedan uppgraderar den. Vilket innebär att man för en inte extrem kostnad får en laptop som duger till att köra lite större saker lokalt på.
Vid macbooken så hamnar man på 75 000kr för en skaplig laptop med 8TB ssd som man ändå hela tiden får tänka till vad man kör på den när man endast har 64GB ram.

Även om man ej sysslar kör större laster lokalt så sätter inte begränsningen att inte kunna uppgradera datorn lite problem. Då alla inte får den datorn direkt som håller i 3år, utan man ofta utökar ram och ssd i efterhand. Sedan ja usb ssd fungerar riktigt bra, jag har typ 10st såna. Men det är väldigt jobbigt att släpa med dessa och idongles för allt hela tiden.
En seriös laptop för professionell bruk inom hårdvaruprogrammering bör ha (ingen laptop idag uppfyller detta vad jag vet):
Dubbla nätverksportar som standard. Comport för rs232 kommunikation. Dubbla nmve ssd och en sata, alla utbytbara. Stöd för att bygga ut till minst 128GB ram. Stöd för dubbla skärmar utan någon exotisk adapter som man måste ha med sig. Kommer man till en kund, så bara plugga i skärmarna. Strömadapter som är generell, jag är osäker på hur det i praktiken är med detta. Jag vågar ej testa andra, men det är jobbigt att hela tiden släpa med en strömadapter som typ bara den väger som en macbook air.

När jag pratar vikt och storlek på en laptop så ser jag på allt man måste bära med sig. Vissa tycker ja men man kan ha hur många dockor, idonglar, externa ssd som helst i väskan. Vikten och utrymmet som dessa tar, räknar alla inte räknas med i hur klumpig en laptop blir att bära med sig.
*edit*
De som inte förstår behovet av dubbla nätverksportar avslöjar ganska väl vad de inte jobbar med. Men av flera anledningar vill man ej köra wifi, inte alls ovanligt kommer man inte i på det nätverk man vill från wifi då det är en säkerhetsrisk. Sedan ska man programmera typ vad som helst och detta gör man genom comport eller ethernet. I praktiken så går det ofta att offra ens befintliga uppkoppling och skifta, men det är så omständligt att göra detta hela tiden och tid är pengar. Så dubbla ethernet är mer eller mindre ett måste om man programmerar lite hårdvaror på fält. Där såklart dubbla idongles fungerar.

Något jag har funderat på är hur de med mindre ram gör när de sitter och arbetar som vanligt, sedan ringer en kund in med ett akut ärende och man tvingar starta även deras miljö. Detta när man har hur mycket skit öppen som det redan är. Sedan kan någon kollega komma med en fråga där man får öppna någon miljö för dessa.
Enda svaret jag kan komma på för frågan för de som kör större laster är att de inte kör så mycket större saker lokalt, de har tillgång till exsi servrar som kör nästan allt. Varvid hela frågan om datakraftbehov hamnar på dessa servrar och deras laptop mer blir att vara en sådan bra klient som möjligt. Man ska dock ej underskatta funktionaliteten av en riktigt tyst, batterisnål och problemfri klient.

Är nog ytterst få människor som använder en laptop för det syftet du beskriver om man har de där kraven.
Praktiskt kanske om det går. Men knappast något man kan utgå från att det går att lösa på en bärbar dator och det vore märkligt om ett företag som Apple ens försökte lösa det där problemet.

Dessutom är det så att med en så "stor" pjäs så istället för donglar måste du istället alltid bära med dig massa extra vikt varje gång du ska flytta den. Det är nog högst personligt om man anser att man vill ha en dator stor som ett köksbord, eller en väska med extra donglar. Kan hålla med om att dubbla ethernet-portar vore grymt att ha, men tyvärr är det så att de allra flesta behöver inte ens en och de som tillverkar datorer numera är inte intresserad av de smala områdena när de så lätt kan tillgodoses med adaptrar.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dubbla nätverksportar som standard. Comport för rs232 kommunikation. Dubbla nmve ssd och en sata, alla utbytbara. Stöd för att bygga ut till minst 128GB ram. Stöd för dubbla skärmar utan någon exotisk adapter som man måste ha med sig. Kommer man till en kund, så bara plugga i skärmarna. Strömadapter som är generell, jag är osäker på hur det i praktiken är med detta. Jag vågar ej testa andra, men det är jobbigt att hela tiden släpa med en strömadapter som typ bara den väger som en macbook air.

Som någon annan sade: utöver i dockat läge är det få som behöver ens ett enda nätverksjack i datorn. Jag har i ärlighetens namn knappt använt comportar sedan det fortfarande var svårt att hitta USB-varianter med en bra UART för timingkänslig kommunikation, så jag kan inte riktigt uttala mig om detta.
Dubbla diskplatser får du väl fortfarande i vissa workstation replacements, liksom stöd för hiskeliga mängder minne, men andelen användare som har behov av >64GB minne och >8TB on-board disk är ju en nisch i en nisch just precis som du säger tack vare virtualisering av olika slag. Pratar vi släpbar dator finns det ju dessutom thunderboltvaggor för en eller flera m2-enheter om det skulle knipa: Ja, då är vi tillbaka i Dongletown, men återigen: mycket smal nisch.
Strömadaptrar med hög kapacitet över USB-C kommer väl med den standard som spikades alldeles nyss. Kombinera med en GaN-laddare så väger det inte särskilt mycket heller: min Pro kom med en laddare som levererar 140W ur ett paket som inte är fysiskt mycket större än laddaren till min förra trotjänare från 2013.

Vad gäller utbytbar lagring och minne är min erfarenhet att företag ofta hellre tar en högre kostnad up-front och köper vad de behöver än låter en anställd spilla tid på att öppna existerande datorer och byta ut komponenter med risk för följdfel, och i den verkligheten blir det irrelevant om delarna är fastlödda så länge det finns backup på användarnas data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En seriös laptop för professionell bruk inom hårdvaruprogrammering bör ha (ingen laptop idag uppfyller detta vad jag vet):
Dubbla nätverksportar som standard. Comport för rs232 kommunikation. Dubbla nmve ssd och en sata, alla utbytbara. Stöd för att bygga ut till minst 128GB ram. Stöd för dubbla skärmar utan någon exotisk adapter som man måste ha med sig. Kommer man till en kund, så bara plugga i skärmarna. Strömadapter som är generell, jag är osäker på hur det i praktiken är med detta. Jag vågar ej testa andra, men det är jobbigt att hela tiden släpa med en strömadapter som typ bara den väger som en macbook air.

Låter som en ganska exotisk spec som det inte finns någon direkt efterfrågan på.. Eftersom ingen laptop uppfyller dessa krav idag så verkar marknaden hålla med.

Edit: För övrigt tycker jag det är roande att du i princip i alla trådar om Apples produkter skriver något i stil med: "intressant produkt, men jag behöver något enklare" alternativt "intressant produkt, men jag behöver något mer avancerat". Verkar svårt att träffa just din sweetspot.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du har rätt, målgruppen för Apple är merparten tekniskt oinsatta som bryr sig mer om ett snyggt skal än den faktiska prestandan i relativitet till priset

Skämt åsido:
Jag kan se charmen med nya iMac ur perspektivet att det är en allt-i-allo-maskin med godtycklig prestanda och bra display för fotoredigering och lättare videoredigering på låg- till relativt hög nivå, även sätt till prislappen. Men för verkligt tunga lyft med VFX, CAD eller liknande arbetslaster ser jag inte hur äpplet ens kan vara en prick på kartan för en inköpsansvarig ärligt talat.

Detta tänk förefaller liknande både Samsung och Apple på den mobila sidan ärligt talat. Om man verkligen behöver det absolut bästa av det bästa när det kommer till mobil fotografering, då finns det inte mycket andra alternativ. Men för 99,9% av folk där ute som inte är proffs-fotografer skulle en gammal Sony Xperia Z3 eller iPhone 6 både räcka och bli över mest troligen för kattbilderna och det sociala scrollandet. Här förlitar sig både Samsung och Apple på folk som är "dumma nog" att spendera potentiellt över tiotusen kronor på något de inte behöver av arbiträra anledningar — Sheeple, helt enkelt.

Däremot ser jag inte hypen kring nya MacBook Pro i huvudtaget faktiskt.
Prestandan är bra vid den givna watten. Men definitivt inte något som går att använda vid vad jag skulle kalla "pro-scenarion".. Spontant känns Air som den enda intressanta maskinen för bruksområdet här som förefaller mer inom vad folk faktiskt gör med sin Mac. För pengarna som en instegsmaskin stämplad "Pro" kostar hos Apple får jag en laptop med R9 5900H och ett RTX 3080 (Mobile), en dator som drar hästlängder ifrån i prestanda när det kommer till stora VFX-scener, stora CAD-projekt och som kan faktiskt spelas på också om viljan skulle infinna sig.

Och det är här "PCMR" kommer in i bilden: Vill/behöver du köpa sprillans nytt har du maskiner för så lite som någon tusenlapp hela vägen upp så långt plånboken räcker – där prislappen är i direkt korrelation med förväntad prestanda och/eller kvalité av en produkt (med kaviater, såklart). Det alternativet finns inte hos Apple och något som är tämligen frustrerande, speciellt för folk som kanske alltid använt Mac och inte har tiden/förmågan/viljan att lära om sig med ett nytt operativsystem. Eller som bara regelrätt måste använda Mac för sin arbetsmiljö. Det är regelrätt skitfult anser jag också hur Apple väljer att utnyttja sin kundbas med astronomiska kostnader för tämligen bagatella uppgraderingar som SSD-lagring eller RAM-minne.

Det är inte svårare än så, på riktigt.
Att försvara Apple och deras löjliga affärsmodeller med argument som "bara för att du inte har råd.." är bortom löjeväckande att läsa faktiskt. Riktiga 'icke-argument' som tämligen inte medför något av diskussionsvärde. Detta är inte bara riktat mot dig, utan alla här som i någon utsträckning ens försöker försvara Apple här — Apple lever på fanboy-brigader som er.

Hur menar du att prestandan skulle vara godtycklig i M1-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min snart 3 år gamla laptop har 128GB ram och dubbla utbytbar ssd. Man köper grundmodellen och sedan uppgraderar den. Vilket innebär att man för en inte extrem kostnad får en laptop som duger till att köra lite större saker lokalt på.
Vid macbooken så hamnar man på 75 000kr för en skaplig laptop med 8TB ssd som man ändå hela tiden får tänka till vad man kör på den när man endast har 64GB ram.

Även om man ej sysslar kör större laster lokalt så sätter inte begränsningen att inte kunna uppgradera datorn lite problem. Då alla inte får den datorn direkt som håller i 3år, utan man ofta utökar ram och ssd i efterhand. Sedan ja usb ssd fungerar riktigt bra, jag har typ 10st såna. Men det är väldigt jobbigt att släpa med dessa och idongles för allt hela tiden.
En seriös laptop för professionell bruk inom hårdvaruprogrammering bör ha (ingen laptop idag uppfyller detta vad jag vet):
Dubbla nätverksportar som standard. Comport för rs232 kommunikation. Dubbla nmve ssd och en sata, alla utbytbara. Stöd för att bygga ut till minst 128GB ram. Stöd för dubbla skärmar utan någon exotisk adapter som man måste ha med sig. Kommer man till en kund, så bara plugga i skärmarna. Strömadapter som är generell, jag är osäker på hur det i praktiken är med detta. Jag vågar ej testa andra, men det är jobbigt att hela tiden släpa med en strömadapter som typ bara den väger som en macbook air.

När jag pratar vikt och storlek på en laptop så ser jag på allt man måste bära med sig. Vissa tycker ja men man kan ha hur många dockor, idonglar, externa ssd som helst i väskan. Vikten och utrymmet som dessa tar, räknar alla inte räknas med i hur klumpig en laptop blir att bära med sig.
*edit*
De som inte förstår behovet av dubbla nätverksportar avslöjar ganska väl vad de inte jobbar med. Men av flera anledningar vill man ej köra wifi, inte alls ovanligt kommer man inte i på det nätverk man vill från wifi då det är en säkerhetsrisk. Sedan ska man programmera typ vad som helst och detta gör man genom comport eller ethernet. I praktiken så går det ofta att offra ens befintliga uppkoppling och skifta, men det är så omständligt att göra detta hela tiden och tid är pengar. Så dubbla ethernet är mer eller mindre ett måste om man programmerar lite hårdvaror på fält. Där såklart dubbla idongles fungerar.

Något jag har funderat på är hur de med mindre ram gör när de sitter och arbetar som vanligt, sedan ringer en kund in med ett akut ärende och man tvingar starta även deras miljö. Detta när man har hur mycket skit öppen som det redan är. Sedan kan någon kollega komma med en fråga där man får öppna någon miljö för dessa.
Enda svaret jag kan komma på för frågan för de som kör större laster är att de inte kör så mycket större saker lokalt, de har tillgång till exsi servrar som kör nästan allt. Varvid hela frågan om datakraftbehov hamnar på dessa servrar och deras laptop mer blir att vara en sådan bra klient som möjligt. Man ska dock ej underskatta funktionaliteten av en riktigt tyst, batterisnål och problemfri klient.

Känns som du skulle kunna få 90% av dina krav med en bra extern docka med de portar du behöver, finns sådana med plats för M.2 eller sata diskar också inbyggt

Fördelen med en sån lösning är att du då kan köpa den datorn du vill ha och inte vara låst till vilka portar som finns på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

eller mer seriös videoredigering som Maya, After Effects, Premiere, Blender eller Nuke som kan nyttja CUDA specifikt faller liksom platt här på något annat än Nvidia-rustade datorer.

Det är egentligen bara Premiere som är videoredigering av de program du nämner. Resten faller under helt andra kategorier av eb. Men strunt samma. Tittar man på "seriös videoredigering" idag är det Resolve, Media composer, Premiere och Final Cut som är det merparten av alla yrkesverksamma använder. Till det är dom nya M1:orna fantastiska och krossar rätt många andra setups, tro mig jag har hårdkört mitt 3090 i Resolve och jämfört med M1 Max. Om man går vidare till kategorin grade/online i typ Resolve så är M1:orna grymma på det med. Det är först när man kommer till VFX, compositing och 3D-rendering som det börjar bli lite jobbigt, exempelvis Flame har ju inte ens officiellt stöd för M1. Men vi får väl se hur det blir framöver när dom riktiga stationära proffsburkarna med dessa CPU:er som tråden faktiskt handlar om kommer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Hur menar du att prestandan skulle vara godtycklig i M1-serien?

Misstänker att det var ett rent språkanvändningsfel som inte har med inlägget i övrigt att göra.

Med det sagt: @Yatagarasu, SAOL definierar ordet så här:

Citat:

god|­tyck·­lig adjektiv ~t ~a
• grundad på god­tycke; slumpmässigt vald

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Jag som sysslar med ljudproduktion är försiktigt nyfiken på nya Mac Mini, när den kommer. Men sen kom jag på att alla relevanta program/pluggar kostar mycket mer på Mac, samt att det i princip saknas gratisvarianter, vilket det finns en uppsjö av till PC. Och extremt kraftfulla också. Så, ingen poäng riktigt. Blir billigare att köpa Zen 4 + moderkort om ett år. Har inget behov av superkraftfull bärbar, eftersom jag hatar att sitta vid en bärbar.

Roligare nyhet i den genren är att Steinberg äntligen ska sluta med sina förhatliga donglar

Nu pysslar jag bara med ljud på hobbynivå och har inte kört Windows privat sen innan Windows 10 släpptes, men i min erfarenhet: Ja du betalar generellt för folks arbete på Mac-plattformen: Kulturen är i större utsträckning att folk gör ett mer noggrant jobb med användarupplevelsen mot att de tar betalt för sin tid.

Vad gäller "billigare": Jag har som sagt inte lekt med musik i Windows sedan innan Windows 10, så min erfarenhet är sannolikt helt utdaterad - men för mig var det en uppenbarelse första gången jag pluggade in en ADC/DAC och en MIDI-adapter i min Mac och omedelbart fick i det närmaste latency-fri in- och uppspelning i Logic utan att ljudet slutade fungera bra i andra applikationer och spel jag körde på datorn. I Windowsvärlden var det ett ständigt meck att få en dator som användes till andra saker att också fungera bra som DAW och vice versa. Så åtminstone på den tiden gällde det gamla skämtet om Linux också musikarbete i Windows: "Det är bara billigt om du inte värderar din egen tid."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu pysslar jag bara med ljud på hobbynivå och har inte kört Windows privat sen innan Windows 10 släpptes, men i min erfarenhet: Ja du betalar generellt för folks arbete på Mac-plattformen: Kulturen är i större utsträckning att folk gör ett mer noggrant jobb med användarupplevelsen mot att de tar betalt för sin tid.

Vad gäller "billigare": Jag har som sagt inte lekt med musik i Windows sedan innan Windows 10, så min erfarenhet är sannolikt helt utdaterad - men för mig var det en uppenbarelse första gången jag pluggade in en ADC/DAC och en MIDI-adapter i min Mac och omedelbart fick i det närmaste latency-fri in- och uppspelning i Logic utan att ljudet slutade fungera bra i andra applikationer och spel jag körde på datorn. I Windowsvärlden var det ett ständigt meck att få en dator som användes till andra saker att också fungera bra som DAW och vice versa. Så åtminstone på den tiden gällde det gamla skämtet om Linux också musikarbete i Windows: "Det är bara billigt om du inte värderar din egen tid."

Windows fungerar väldigt bra numera, det har hänt en hel del

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||