Du kan inte jämföra M1 Pro/MAX med 5900H, de är inte i samma liga!
5900H är jämförbar med "vanliga" M1, den förra är långsammare i enkeltrådade fall och något snabbare i multitrådade.
I "best-case" för AMD/Intel, d.v.s. Geekbench 5 där x86 gängen inte kommer trottla då det testet specifikt testar race-to-sleep prestanda, är vanliga M1 ~10 % snabbare i ST (fast enligt LTT tester drar den där ungefär 1/3 av strömmen) och ~10 % långsammare i MT
https://i.imgur.com/IR5BaXh.png
Mot M1 Pro/MAX (är ingen skillnad i CPU prestanda mellan dessa) finns ingen x86 laptop CPU som hänger med i absolut prestanda, där är det verkligen spel mot ett mål just nu
https://i.imgur.com/jCqEmKP.png
Och det är som sagt "best-case" för x86 gänget, både AMDs och Intels laptop-modeller kan hålla rätt mycket högre frekvens under ett litet tag för att sedan klocka ned sig. Kollar man på mer server-inriktade tester ser man att M1 Max är något snabbare än desktop-modeller som 5800X och den är i dessa fall långt snabbare än någon laptop CPU
Klicka för mer information
Visa mer
Det Apple typiskt är bättre än andra på kring design är att inte göra en jack-of-all-trades. För dem lär det kvitta att M1 inte är bra på CAD, det man går miste om är <0,1 promille av totala marknaden då det är en extremnisch.
Majoriteten klarar sig mer än väl med M1 MBA, så där har man redan löst den stora delen.
Kvar är "Pro" marknaden. Försöker man vara "Pro" på allt får man LOL-designerna vi ser hos vissa high-end PC-laptops. Det är datorer som jag personligen inte skulle använda om så jag fick dem till skänks, händer det hoppas jag det finns någon som är dum nog att köpa den för en vettig slant.
Apple verkar primärt rikta M1 MAX mot de som jobbar med videoredigering. Här är datorn verkligen Pro då man med rätt program (primärt Final Cut men även Davinci Resolve) får prestanda som överstiger allt annat (det inklusive desktops). Det får man inte p.g.a. CPU eller GPU, man får det av en kombination av alla delarna i M1-systemkretsen, finns ju specifika HW-acceleratorer för vissa arbetsflöden här. "Svagheten" här är att t.ex. Handbrake som "bara" använder CPU blir ju inte alls lika imponerande, over-the-top prestandan kräver att man utnyttjar mer än bara CPU/GPU.
Annat exempel är machine-learning, i de fall som den integrerade NPU-används (vilket MacOS specifika bild- och videoredigeringsprogram i stor utsträckning redan gör) så får man åter igen prestanda som bara kan matchas av PC-program som har liknande acceleration via Nvidia CUDA (och i praktiken är det rätt mycket CUDA eller på PC-sidan inget, tyvärr, får se om Intel kan ändra på det med OneAPI).
Andra delen där M1 Pro/MAX verkligen är "Pro" är för programutveckling. Beror lite på vad man gör, men även här finns det arbetsflöden där Pro/MAX drar jämnt med de snabbaste desktop CPUerna. I mer enkeltrådade scenarion, som NodeJS, Python etc, är alla M1:or lika snabb och här de i absoluta toppen (möjligen är Intel ikapp med Alder Lake, har inte sett tester på det än).
Kanske finns andra fall också, men det är egentligen bara de två ovan jag sett folk testa ordentligt och pratar om kring M1 Pro/MAX. Jobbar man med något av det är det med råge den bästa bärbara man kan köpa, hur prissätter man något sådant?
M1 Pro/MAX är inte något man köper om målet är gaming, CAD eller andra områden som Apple överhuvudtaget inte designat för.
Exakt vad potentialen i spel är vet vi inte. Enda man kan testa nu är spel som primärt är designade för DX11/DX12 och som använder sig av x86_64. DX11/DX12 har inte explicit stöd för GPUer med "tile-based rendering pipeline", varför skulle den då inga mobiler kör DX11/DX12 och AMD/Nvidias GPUer har inte den övergripande designen.
Det finns fundamentala skillnader i hur man bäst optimerar för "tile-based rendering pipeline" vs traditionell rastrering. Vissa saker som är dyra i den förra är billiga i den senare och vice-versa. Så ur den aspekten får M1 Pro/MAX köra spel som inte alls är optimerade för den grundesignen. M1 använder i praktiken en rejält uppskalad mobil/ipad GPU-design, finns för och nackdelar med den designen men en av huvudfördelarna är överlägsen perf/W (nackdelarna är att saker som transparens är mycket dyrare samt att det skalar sämre m.a.p sceners ökande geometrikomplexitet, vissa shader-trix fungerar också illa då "tile-based rendering pipeline" kräver sekvensering av allt som händer i world-space mot det som händer i screen-space).
GB5 compute benchmark:en visar också att sett till rå beräkningskraft är man efter Nvidias Ampere. Det är å andra sidan inte allt för förvånande, Ampere tog ett ännu större kliv i GPGPU prestanda mot innan än vad man gjorde i 3D-rendering + CUDA är standarden, övriga APIer är idag i stort sätt irrelevanta. OpenCL är döende, förhoppningen står till efterföljaren SyCL. AMD pushar sitt HIP för HPC, HIP är i praktiken en variant av CUDA optimerad för Radeon (då det är för HPC finns det bara för Linux, finns inget Windows-stöd och stödet för konsument GPUer är "kanske/kanske inte fungerar"). Metal compute används i vissa MacOS specifika program, men stödet är inte i närheten lika utbrett som CUDA.