Paypal drar 100 kronor från inaktiva konton från 15 november

Permalänk
Melding Plague

Paypal drar 100 kronor från inaktiva konton från 15 november

Inaktiva användare kan råka ut för en inaktivitetsavgift på 100 kronor för konton som inte nyttjats de senaste tolv månaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tack för upplysningen. Hade jag ingen aning om. Tur var är jag flitig användare, men alltid bra att känna till om det skulle bli inaktivt en längre period! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sjukaste jag läst.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Sjukaste jag läst.

Då har du inte läst mycket...

Permalänk
Medlem

Har inte använt Paypal på galet länge så tog bort mitt konto så man inte behöver bry sig om denna galenskap

Permalänk
Medlem

Detta kan väl inte drabba alltför många? Vem långtidslagrar pengar på PayPal? Och sedan dessutom inte använder tjänsten på över ett år.

Jag har ett kort kopplat till PayPal för att enklare kunna betala vissa internetköp. Saldot på själva kontot är 0 kr. Skulle aldrig få för mig att ha pengar ståendes där.

Permalänk
Medlem

Jag använder de ofta.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag försökte ta bort mitt konto men saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Som tur är dras ju inga pengar om man inte har några så jag får väl bara fortsätta låta det ligga där.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Har aldrig pengar på mitt PP konto så även om jag skulle sluta använda det såpass flitigt som jag gör idag lär det inte beröra mig. Dock är det intressant att jag aldrig fått någon notis från Paypal om att mitt Svenska konto berörs av denna ändringen. Mina UK och US konton fick flertaler mailnotiser innan det trädde ikraft.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Lego Master

1. Har inga pengar stående på kontot; använder det bara för att inte behöva lämna ut direkta kortuppgifter till diverse obskyra webbhandlare
2. Använder det månatligen för vissa månadsavgifter (för att slippa uppdatera kortuppgifter överallt hela tiden så gör man det på ett ställe)

Så, meh.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Låter ju helt galet.

Personligen kommer jag dock inte drabbas, då jag använder Paypal hela tiden till allt möjligt (särskilt återkommande betalningar som streamingtjänster och Patreon), för att slippa drälla kreditkortsuppgifter överallt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det var det fräckaste! Stängde mitt konto nu direkt, har inte använt det på länge.

Tack för tipset.

EDIT: I samband med att jag stängde ner mitt konto så fick jag 19st bekräftelse e-mail från Paypal att de stängt mitt konto. WUT?!

Permalänk
Medlem

Tack för upplysningen.
Raderade precis mitt Paypal konto, inte använt det på väldigt många år.

Paypal reserverar rätten att dra pengar från ditt bundna kort/bankkonto utan ditt godkännande. En del av deras "verifierings" system. Finns ingen anledning att ha ett Paypal konto.

Permalänk
Medlem

Samma taktik som Telia har på sina kontantkort, ringer man inte tillräckligt varje månad så drar de en summa på saldot...

Har aldrig pengar på mitt Paypal, men oavsett så ville det inte fungera att betala med kort via Paypal när jag försökte göra det för ett par veckor sedan. Får se när man behöver det nästa gång hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Sjukaste jag läst.

Trodde jag också tills jag läste...

"Avgiften är på totalt 100 kronor och dras endast från konton som har ett saldo.

Det dras alltså inte från konton som har ett kort kopplat till sig, utan endast konton där användare har ett existerande saldo från en överföring av något slag. Är saldot under 100 kronor dras endast det kvarvarande beloppet och konton kan inte övertrasseras. Ett konto med noll kronor kan därmed inte bli skyldig någon avgift."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag brukar då och då hamna i en situation där ja behöver använda paypal för att ja ska handla något suspekt. Var gång tänker jag "vet att det krånglade förra gången, men hur svårt kan det vara?" råkar ut för en radänga av spärrningar av konto, användare, kort, och fan och hans moster vilket slutar med att jag ger upp.

Så nej, fast ja, fast i slutändan njaaäääee

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Trodde jag också tills jag läste...

"Avgiften är på totalt 100 kronor och dras endast från konton som har ett saldo.

Det dras alltså inte från konton som har ett kort kopplat till sig, utan endast konton där användare har ett existerande saldo från en överföring av något slag. Är saldot under 100 kronor dras endast det kvarvarande beloppet och konton kan inte övertrasseras. Ett konto med noll kronor kan därmed inte bli skyldig någon avgift."

Oavsett så är det riktigt sjukt.

Permalänk
Medlem

Om det bara är att logga in är det väl knappast ett problem? Vem skulle få för sig att ha ett saldo liggandes på en tjänst man inte använder? Har man den mentaliteten så lär man knappast bry sig om hundra kronor hit eller dit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem har pengar på paypal.
Dock otroligt smidigt med månadsbetalning och kortbetalning. Väljer alltid paypal om det går att betala med det pga enkelheten och säkerheten.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Använder bara PayPal om det är enda alternativet. Americanska företag verkar gilla att göra återbetalningar via PayPal och liknande tjänster.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

> Accounts with zero balance won’t be impacted and this charge won’t result in any negative balance

Rätt så dumt att ha pengar i saldo där. De fåtal gånger det är värt det så skickar man över resterande saldo när man är klar med sina transaktioner ändå.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vem har pengar på paypal.
Dock otroligt smidigt med månadsbetalning och kortbetalning. Väljer alltid paypal om det går att betala med det pga enkelheten och säkerheten.

De som använder Paypal i olika hobby- och småskaliga verksamheter, bland annat. Gissningsvis betydligt mer i USA än i Sverige. Eftersom man kan betala mycket genom Paypal blir det rätt smidigt att också få pengar insatta på Paypal-kontot för de små vardagsuppdragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Detta kan väl inte drabba alltför många? Vem långtidslagrar pengar på PayPal? Och sedan dessutom inte använder tjänsten på över ett år.

Jag har ett kort kopplat till PayPal för att enklare kunna betala vissa internetköp. Saldot på själva kontot är 0 kr. Skulle aldrig få för mig att ha pengar ståendes där.

Finns många som har 10-15 kr på sitt busskort. Pengar som inte räcker till biljett men som man inte heller fylt på ett tag

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Använder Paypal ofta så detta påverkar mig inte, men riktigt stört att de kan ta ut sån hög avgift för att man inte använder deras tjänst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt utanför Sverige att man får betala pengar i avgift för att få ha ett (bank)konto med pengar stående. Dessutom har ju räntan på många ställen varit nära eller under 0 så jag förstår att PayPal vill bli av med folk som bara har pengar liggande där passivt. Det finns garanterat en kostnad för dem per konto för alla regulatoriska skyldigheter som finansiella institut har inom EU och USA. Så inte det minsta konstigt det här.

Permalänk
Medlem

Tja, att plundra pengar från användare är ju också ett sätt att gå med vinst på.

Luktar riktigt unket, ärligt talat. Jag är inte i farozonen, då jag använder Paypal relativt flitigt, men det är ju inget agerande som ökar mitt förtroende för dem.

Permalänk
Medlem

Det är väl inget konstigt med det här tycker jag. PayPal är ingen bank i det anseendet att långtidslagra pengar, tjänsten skall ju användas för att flytta pengar.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Som ekonomisk analfabet känner jag såklart att detta är någonting negativt, men bara av att läsa ovan kommentarer sansade jag mig lite.

Paypal är inget sparkonto.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Paypal, uppskattar deras skydd för köpare som räddat mig vid ett flertal tillfällen. Viktigt att alltid betala i ursprungsvalutan så slipper man deras ocker vad gäller valutakonvertering

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag försökte ta bort mitt konto mörk saknar tillgång till både den mail och det telefonnummer som är knutet till kontot.
Enda sättet är att ringa på amerikansk kontorstid för att prata med någon om det.

Som tur är dras ju inga pengar om man inte har några så jag får väl bara fortsätta låta det ligga där.

"Det drabbar ingen fattig" menar du?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO