Paypal drar 100 kronor från inaktiva konton från 15 november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Har inte använt Paypal på galet länge så tog bort mitt konto så man inte behöver bry sig om denna galenskap

Skall göra detsamma direkt 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

De som använder Paypal i olika hobby- och småskaliga verksamheter, bland annat. Gissningsvis betydligt mer i USA än i Sverige. Eftersom man kan betala mycket genom Paypal blir det rätt smidigt att också få pengar insatta på Paypal-kontot för de små vardagsuppdragen.

Finns ingen anledning att ha det på det sättet.
Men jag antar att amerikanerna kanske tänker annorlunda aka "not so bright"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tycker det väl är en icke grej. Du betalar ju din bank mer än 100kr år i avgifter och detta är ju bara i fall att man av någon anledning inte använder sitt konto på ett helt år.

Själv använder jag PayPal för alla mina prenumerationer så som Netflix, PSNow osv. Tycker det är bra att faktiskt få ett kvitto på mail när det sker en transaktion så att man inte glömmer bort att stänga av något man slutat att använda. Swedbanks e-kort var ju en bra alternativ men de tog de ju bort...

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Inte alls oseriöst av dom.
Tog bort kontot som jag aldrig använder ändå

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Tycker det väl är en icke grej. Du betalar ju din bank mer än 100kr år i avgifter och detta är ju bara i fall att man av någon anledning inte använder sitt konto på ett helt år.

Det är många som inte kommit in på sitt konto på snart ett år därför att PayPal slagit på tvåfaktorautentikation som inte funkar, och för att de inte går att kontakta för att få felet fixat.
Då är det inte en "icke-grej".

Det är många som drabbats av det. Kolla t.ex. PayPal's omdömen på Eniro eller diarieförda anmälningar hos Konsumentverket.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Svarade "Annat" då jag tidigare använt PayPal men inte på länge och nu tagit bort det p.g.a. detta påhitt. Visserligen skulle det inte påverka mig då mitt saldo är 0 men det är nog för att jag inte skall vilja ha mitt konto kvar ändå.

Permalänk
Medlem

Intressant, fick ett mail i början av månaden att man kunde få 50 SEK insatt på kontot om man bekräftade mailet. Fick precis så det räckte till att köpa lite in game guld i ett spel jag lirar, de kan gärna få dra av resterande 3 Kronorna.

Permalänk
Medlem

Paypal följer inte GDPR

Har ett bra tag fruktlöst försökt att få mitt konto och mina uppgifter raderade men Paypal struntar i EU-lag och skiter i att jag vill bli bortglömd. Trots eskalering till Konsumentombudsman och ECC Sverige så bryr de sig inte om vare sig mig eller andra påtryckningar.

Om mer info önskas delar jag gärna med mig.

Aldrig mer Paypal.

Permalänk

Förde över mina hela 7 norska kronor och såg begärde avslutade kontot, bara använt det ibland och isåfall när de varit enda betalalternativet till olika aktiviteter i princip.

Permalänk
Medlem

Har ett konto sen en forntid när det var enda sättet att betala köp av vissa saker direkt från Kina. Nog sju år sen jag loggade in senast. Det har kanske raderats, jag vet inte. Paypal saknar syfte i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Avslutade min konto!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Galenskap.
Otacksamma as.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

så då var de kontot ner stänkt använder den max två gånger om året

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Dags att avsluta kontot då.

Permalänk
Viking

Har 47kr i saldot! 🤑💰

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Intressant, fick ett mail i början av månaden att man kunde få 50 SEK insatt på kontot om man bekräftade mailet. Fick precis så det räckte till att köpa lite in game guld i ett spel jag lirar, de kan gärna få dra av resterande 3 Kronorna.

Haha trodde det var fejk 😂

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är väl inget märkvärdigt med det. Det är endast pengar som sitter inne på Paypal som dras om de inte används efter 12 månader. Det är nog förståeligt, alltså Paypal är ingen bank direkt, utan ska ses som ett betalsätt.

Permalänk
Medlem

Då lär de ju bil av med en och annan användare, men det kanske är det som är tanken också?

Permalänk

Vad menas med inaktiva användare? Hur ska de kunna dra något om man inte har något aktivt kort på sidan?

Permalänk
Viking
Skrivet av Dinkefing:

Vad menas med inaktiva användare? Hur ska de kunna dra något om man inte har något aktivt kort på sidan?

Läs artikeln.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse468:

Dags att avsluta kontot då.

Påverkar inte om du har 0kr utom endast om du har pengar där.
Har man haft pengar där 12mån utan att använda dom har man nog glömt dom 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samse89:

Är väl inget märkvärdigt med det. Det är endast pengar som sitter inne på Paypal som dras om de inte används efter 12 månader. Det är nog förståeligt, alltså Paypal är ingen bank direkt, utan ska ses som ett betalsätt.

Tror du har rätt. Det är ett problem för Paypal med 100 miljoner inaktiva konton med småpengar på som aldrig kommer användas igen. Det är en skuld som Paypal har som dom aldrig blir av med på annat sätt. Paypal är inte dom enda som gör så här.

Så det är lite förståeligt ändå, även om det vid första tanke kan se helt sjukt ut.

Permalänk
Medlem

Så, då har jag loggat in igen för första gången på evigheter. Endast i syfte att avsluta kontot. Känns bra!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Paypal skickar kontinuerligt mail med påminnelser om att man har pengar på kontot, som de vill att man flyttar.
Misstänker att det kanske har med banklagar att göra, eller något sånt?

Idk, men känns som en rimlig sak som många "icke-banker" gör.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Har personligen inget problem med PayPal alls. Har kort kopplat för både privat och företaget och det är ett utmärkt betalsystem som fungerar bra med tvåfaktorsautenticering via Authenticator-appen. Väljer alltid Paypal som betalmetod i första hand om det finns. Se bara till att köpa i orginalvaluta så man inte betalar deras konverteringspris.
Men jag förstår de som blir sura på avgiften. Men den drabbar ju bara de med pengar där.

Permalänk
Medlem

Passar på att inflika att Paypal alltid använder en sämre kronkurs än svenska banker. Välj manuellt vid varje tillfälle att inte låta Paypal automatiskt utföra växlingen, för att spara några kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Detta kan väl inte drabba alltför många? Vem långtidslagrar pengar på PayPal? Och sedan dessutom inte använder tjänsten på över ett år.

Jag har ett kort kopplat till PayPal för att enklare kunna betala vissa internetköp. Saldot på själva kontot är 0 kr. Skulle aldrig få för mig att ha pengar ståendes där.

Döda människor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Känns utifrån hur jag själv använt Paypal något främmande att ha pengar liggande i ett Paypalkonto som man inte använder, vet inte hur vanligt förekommande det är att faktiskt drabbas av detta...

Med det sagt så känns det ju även klart tveksamt att ta ut en avgift på de här grunderna, det ser ju snarast ut som att kriteriet är något i stil med "om det finns pengar som vi kan ta utan att det märks så mycket".
Det känns som att antingen borde det alltid eller aldrig kosta pengar att ha ett inaktivt konto.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förvånande med så mycket negativ inställning till Paypal, jag använder det så ofta det går för att inte behöva dunka in mina kortuppgifter. Jag har inget saldo där så detta påverkar inte mig.

Det är också förvånande att många klagar på företaget i sig när man ser många användare här välja Amazon om det är tio kronor billigare än svensk motpart, trots att det är ett vidrigt företag.