Vilka VR glasögon fungerar med Roblox?

Permalänk

Vilka VR glasögon fungerar med Roblox?

Hej!
Kan inte så mycket om VR glasögon men har sökt rekommendationer av folk då dottern bara önskar sig det i julklapp.
Alla har hitills rekommenderat Oculus Quest 2. Dock så är frågan om det går att koppla upp dom mot Roblox vilket är ett önskemål.
Har försökt googla till mig svar och även letat i forumet men har inte hittat svar på det.
Om Oculus Quest 2 inte fungerar med Roblox så är frågan vad man då ska köpa istället?

Permalänk
Medlem

Quest 2 är idag den bästa modellen för medelsvenssons så det är bra tips du fått. Visst finns det bättre men då är de i regel dyrare eller så är de endast bättre i vissa situationer, t.ex. för stillasittande simracing.

Jag har inte den blekaste vad Roblox är men jag såg att den inte finns på quest store vilket betyder att du inte bara kan sätta på questen, installera spelet(?) och köra.

Det du måste göra är att ha spelet/programmet igång på din PC och sedan koppla upp questen mot den. Det allra enklaste är att göra det med en kabel men då blir man förstås trådbunden plus att man behöver en kabel av mycket god kvalitet (=inte gratis). Är man stillasittande i roblox är det inte speciellt störande med en kabel men om man rör på sig, speciellt om man står upp, så är det i mitt tycke riktigt irriterande och ingenting jag vill återuppleva nu när vi nått 2021.

Det smidigare sättet (för dottern) är att köra trådlöst, airlink kallas det. Det kräver dock mycket bra wifi. Du måste ha en hyfsad modern router och vara nära den. Dessutom kan det bli problem om många enheter är uppkopplade till samma router. Oculus själva säger att man bör ha en dedikerad router enbart till questen men för mig går det bra att använda en som flera enheter använder. Min router använder wifi-ac och fungerar som sagt bra men jag gissar att ax är bättre.

Dessutom så tror jag datorn bör köra trådat till routern.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Quest 2 är idag den bästa modellen för medelsvenssons så det är bra tips du fått. Visst finns det bättre men då är de i regel dyrare eller så är de endast bättre i vissa situationer, t.ex. för stillasittande simracing.

Jag har inte den blekaste vad Roblox är men jag såg att den inte finns på quest store vilket betyder att du inte bara kan sätta på questen, installera spelet(?) och köra.

Det du måste göra är att ha spelet/programmet igång på din PC och sedan koppla upp questen mot den. Det allra enklaste är att göra det med en kabel men då blir man förstås trådbunden plus att man behöver en kabel av mycket god kvalitet (=inte gratis). Är man stillasittande i roblox är det inte speciellt störande med en kabel men om man rör på sig, speciellt om man står upp, så är det i mitt tycke riktigt irriterande och ingenting jag vill återuppleva nu när vi nått 2021.

Det smidigare sättet (för dottern) är att köra trådlöst, airlink kallas det. Det kräver dock mycket bra wifi. Du måste ha en hyfsad modern router och vara nära den. Dessutom kan det bli problem om många enheter är uppkopplade till samma router. Oculus själva säger att man bör ha en dedikerad router enbart till questen men för mig går det bra att använda en som flera enheter använder. Min router använder wifi-ac och fungerar som sagt bra men jag gissar att ax är bättre.

Dessutom så tror jag datorn bör köra trådat till routern.

Tack för en bra förklaring för en nybörjare som mig. Men då borde det fungera med airlink bara man har bra wifi, vilket jag ändå tycker vi har. Då blir det nog till att inhandla en Quest till jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melonleaks:

Tack för en bra förklaring för en nybörjare som mig. Men då borde det fungera med airlink bara man har bra wifi, vilket jag ändå tycker vi har. Då blir det nog till att inhandla en Quest till jul.

Det låter bra men jag vill understryka att en quest behöver mycket bra wifi för att fungera trådlöst. Bara för att ni kan streama film från netflix betyder inte att det är speciellt bra

Oculus rekommenderar som sagt att man har en router enbart för sin quest samt att denne ska stå i samma rum man tänker använda questen och slutligen ska datorn vara kopplad med kabel till routern.

Riiiiktigt så extremt är det kanske inte (de vill ju ha ryggen fri för att slippa folk som gnäller i onödan). Men att du har router i samma rum eller åtminstone vägg i vägg är ett måste, i alla fall för mig. Men har spelar man med en vägg mellan routern och questen så gissar jag att man även kör trådlöst mellan pc och router, jag tvivlar på att det kommer fungera speciellt bra.

Men men… Det skadar ju inte att prova. I värsta fall krävs det en kabel eller att ni hittar en lösning på wifi. Den officiella kabeln från oculus är mycket dyr men det finns billigare. Dubbelkolla dock att den fungerar för ändamålet. Valfri billigare usb-c på flera meter kommer inte fungera.