Hur ändra ljusstyrkan på skärmen?

Permalänk

Hur ändra ljusstyrkan på skärmen?

Jag vill kunna ändra ljusstyrkan på skärmen, som av någon anledning är väldigt stark.
Men kollar man på inställningen som är ovanför volymkontrollen, så är den gråmarkerad och det går ej att dra i reglaget.

Vart ändrar jag detta?

Permalänk
Medlem

Kanske behövs lite mer information om vad det är för grejer du har.

Har du provat Monitorian?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Kanske behövs lite mer information om vad det är för grejer du har.

Har du provat Monitorian?

Datorn är en ASUS Vivobook, 8GB Ram, 128GB SSD, Windows 11.

Känns som det skulle vara en inställning, men reglaget är som sagt grått....

Har ej testar Monitorian, känns som det är överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Datorn är en ASUS Vivobook, 8GB Ram, 128GB SSD, Windows 11.

Känns som det skulle vara en inställning, men reglaget är som sagt grått....

Har ej testar Monitorian, känns som det är överkurs.

Har ej provat det på laptop, men med en vanlig skärm så är det väldigt enkelt. Ladda ner och starta det, en ikon ploppar upp i aktivitetsfältet. Tryck på den och dra i reglaget.

Det finns tydligen på Microsoft Store också om du känner dig säkrare med det kontra Github.

https://www.microsoft.com/sv-se/p/monitorian/9nw33j738bl0

Permalänk
Medlem

Fn + F5/F6 för at sänka respektive höja ljusstyrkan, enligt symbolerna på tangentbordet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har ej provat det på laptop, men med en vanlig skärm så är det väldigt enkelt. Ladda ner och starta det, en ikon ploppar upp i aktivitetsfältet. Tryck på den och dra i reglaget.

Det finns tydligen på Microsoft Store också om du känner dig säkrare med det kontra Github.

https://www.microsoft.com/sv-se/p/monitorian/9nw33j738bl0

Har laddat ner och installerat det, dock utan framgång.

Får felmeddelandet "Monitor is not controllable".

Permalänk
Skrivet av twit:

Fn + F5/F6 för at sänka respektive höja ljusstyrkan, enligt symbolerna på tangentbordet.

Fungerar ej heller, det enda som händer när jag trycker på fn+f5 är att uppdatera sidan.

du menar knappen som är till höger om ctrl på vänster sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har laddat ner och installerat det, dock utan framgång.

Får felmeddelandet "Monitor is not controllable".

Ok, synd, annars är det väldigt smidigt.
Antar att det ska finnas något Asus-program för din laptop. Har du det installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Fungerar ej heller, det enda som händer när jag trycker på fn+f5 är att uppdatera sidan.

du menar knappen som är till höger om ctrl på vänster sida?

Har du installerat grafikdrivrutinen för datorn?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Fungerar ej heller, det enda som händer när jag trycker på fn+f5 är att uppdatera sidan.

du menar knappen som är till höger om ctrl på vänster sida?

Vad händer om du bara trycker F5/F6? Låter som att du har en inställning som gör att du måste hålla fn nere för att få F-tangenterna att fungera som just F-tangenter, och annars som det symbolerna visar på knapparna...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Ok, synd, annars är det väldigt smidigt.
Antar att det ska finnas något Asus-program för din laptop. Har du det installerat?

Ja, det heter MyASUS.

Hittar bara denna inställningen som kan tänkas att ha med detta att göra

Fn tangenten

Permalänk
Skrivet av whisky:

Vad händer om du bara trycker F5/F6? Låter som att du har en inställning som gör att du måste hålla fn nere för att få F-tangenterna att fungera som just F-tangenter, och annars som det symbolerna visar på knapparna...

Händer ingenting alls.
Trycker jag ner Fn-tangenten tillsammans med f4 eller f5, så markeras adressfältet samt uppdaterar webbsidan.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har du installerat grafikdrivrutinen för datorn?

Vet ej, kör med den som är installerad från butiken.

Känns skumt ändå, med tanke på att ljusreglaget är grått i Windows 11 och går ej att dra i.....

Kan det vara någon inställning i Windows 11 som jag råkat komma åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Händer ingenting alls.
Trycker jag ner Fn-tangenten tillsammans med f4 eller f5, så markeras adressfältet samt uppdaterar webbsidan.

Då ska den ändra ljusstyrka om du bara trycker på F-tangenterna (utan Fn), eftersom detta då är standardfunktionen medan Fn-tangenten gör att de fungerar som F-tangenter. Förr var det i princip alltid tvärtom, men numera verkar tillverkarna ofta ha bestämt sig för att folk inte använder F-tangenterna som sådana. Jag håller inte med och har ändrat tillbaka så att de fungerar som F-tangenter som standard på min Thinkpad.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Då ska den ändra ljusstyrka om du bara trycker på F-tangenterna (utan Fn), eftersom detta då är standardfunktionen medan Fn-tangenten gör att de fungerar som F-tangenter. Förr var det i princip alltid tvärtom, men numera verkar tillverkarna ofta ha bestämt sig för att folk inte använder F-tangenterna som sådana. Jag håller inte med och har ändrat tillbaka så att de fungerar som F-tangenter som standard på min Thinkpad.

Ok, är det detta som jag ändrar i MyASUS med tanke på bilderna jag länkade?

Men varför är inställningen för ljusstyrka gråmarkerad i Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, är det detta som jag ändrar i MyASUS med tanke på bilderna jag länkade?

Men varför är inställningen för ljusstyrka gråmarkerad i Windows 11?

I sökrutan skriv windows mobi klicka på Windows Mobilitetscenter, även här ska du kunna reglera ljusstyrkan..

Gissar på att du saknar nån form av mjukvara eller drivrutin.
Gå till https://www.asus.com/se/support/ och leta upp din exakta laptop modell och kolla..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

I sökrutan skriv windows mobi klicka på Windows Mobilitetscenter, även här ska du kunna reglera ljusstyrkan..

Gissar på att du saknar nån form av mjukvara eller drivrutin.
Gå till https://www.asus.com/se/support/ och leta upp din exakta laptop modell och kolla..

Går inte att ändra ljusstyrkan i Windows mobilitetscenter heller....

Enligt ASUS har jag redan den senaste drivrutinen till bildskärmskortet........

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Då ska den ändra ljusstyrka om du bara trycker på F-tangenterna (utan Fn), eftersom detta då är standardfunktionen medan Fn-tangenten gör att de fungerar som F-tangenter. Förr var det i princip alltid tvärtom, men numera verkar tillverkarna ofta ha bestämt sig för att folk inte använder F-tangenterna som sådana. Jag håller inte med och har ändrat tillbaka så att de fungerar som F-tangenter som standard på min Thinkpad.

Har provat alla varianter, spelar ingen roll och inget händer.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Går inte att ändra ljusstyrkan i Windows mobilitetscenter heller....

Enligt ASUS har jag redan den senaste drivrutinen till bildskärmskortet........

Nja var ju inte det jag mena att du saknar, om något saknas, vissa laptop behöver drivrutiner eller mjukvara för att en del funktioner ska fungera, tex funktionstangenter m.m.

Skulle underlätta om du skrev din modell av laptop förutom Asus vivobook

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är nog lättare om du kontaktar ASUS direkt eftersom de förhoppningsvis är vana med din laptop. Vi har ju inte så mycket att gå på annat än kraftigt beskurna bilder och att någon inställning är gråmarkerad.

Men men, eftersom den inställning som verkar vara relevant är gråmarkerad så gissar jag att det är något som är fel. Jag hade också gissat på en drivrutin som strular men vad vet jag.

Kanske blir det lättare om du tar en skärmdump på sidan med den gråmarkerade inställningen (gärna utan beskärning. Om privat info syns kan du förstås ta bort det men lämna kvar allt annat.).

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nja var ju inte det jag mena att du saknar, om något saknas, vissa laptop behöver drivrutiner eller mjukvara för att en del funktioner ska fungera, tex funktionstangenter m.m.

Skulle underlätta om du skrev din modell av laptop förutom Asus vivobook

Här är min laptop inköpt på Inet

Permalänk
Medlem

testa att installera AMDs chipset drivers för win 11

https://www.amd.com/en/support

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

testa att installera AMDs chipset drivers för win 11

https://www.amd.com/en/support

// LZ

Nu fungerade det efter installation och omstart av laptopen!

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nu fungerade det efter installation och omstart av laptopen!

Tack för tipset

QL att det löste sig!

mvh Lazze