Köp en bild på en Darth Vaders hjälm för 125-130 tusen kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

*Hrm* *Host*

Ursäkta herrn, men det är en fysisk tavla.

Blev även jag lurad, men hann i alla fall kolla artikeln först.

Skäms @Sweclockers, ni vet mycket väl vad skillnaden mellan en bild och en tavla, detta var på gränsen till clickbait!

Jag var övertygad om att det va en digital-pengartvätt-thingymabob eftersom, precis som du skriver, ordet bild va i rubriken. Det är ju ett fotografi.

Clickbait absolut men det fick mig minnas min "o shit-moment" med första ipaden och wireds första interaktiva utgåva. Minnen minnen... Gick till och med på ett seminarium i Stockholm för att lära mig authra digitala tidsskrifter anno 2010. Gick in löjligt glad.. kom ut "sura gubben".

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att han är seriös, men inte allvarlig?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Jodå, det är en fysisk print i auktionen.

Fast vid elavbrott blir det mörkt och då man kan man ju inte se den! 😋

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av heffaklumpmamma:

Fast vid elavbrott blir det mörkt och då man kan man ju inte se den! 😋

I see what you did there!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

*Hrm* *Host*

Ursäkta herrn, men det är en fysisk tavla.

Blev även jag lurad, men hann i alla fall kolla artikeln först.

Skäms @Sweclockers, ni vet mycket väl vad skillnaden mellan en bild och en tavla, detta var på gränsen till clickbait!

Rörigt det här.

En tavla behöver inte vara ett konstverk och en bild behöver inte vara digital. En tavla kan innehålla en bild

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nåja, det enda du "äger" är digital post-it-lapp gömd längst bak i en garderob någonstans där ditt namn står på.

Upphovsrätten äger du inte bara för att du äger en NFT.

De verk jag har sett så får man full äganderätt och kan göra vad man vill. Men du har säkert rätt och det finns garanterat massa olika varianter och avtal med NFT. I scenariot du beskriver så förstår jag idiotin

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Auktionen stängd. Högsta bud stannade på 40k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag är fan gammal. Jag köper crypto (very casual) har en portfölj aktier från 2006 och är en "grafiker". Jag skulle kunna återskapa den där bilden i 3d på ett par timmar men varför i hela... skulle nån vilja köpa den för pengar? NFT-grejen är... Jag fattar inte helt enkelt. Jag sa förövrigt att "vafan ska man med en ipad till? Byta ut dagens nyheter på toan?" - Detta va innan Wired kom ut med sin första interaktiva tidsskrift och då var jag såld. Har ägt kanske 5 olika ipad genom åren nu och gråimportera första versionen. Men en digital bild.. Finns 100k kopior på bilden på nätet, kanske inte lika högupplöst men dom finns där. Vill du ha bilden på den där bysten så är det bara högerklicka och spara... Jag vet att NFTs har blivit sålda för löjliga pengar och jag har följt killen som har skapat (vad jag vet) den dyraste bilden to date. Men jag har "följt" honom i snart 10 års tid. Skulle inte ens tänka tanken att köpa nått han gjort. Skulle jag vilja köpa nått från honom så är det nog att anställa honom för hans kunskaper.

Jag har läst/hört någonstans att den egentliga iden med NFTer är att tvätta pengar....
Plötsligt förstod man priserna lite bättre....

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

Auktionen stängd. Högsta bud stannade på 40k.

Jo precis. Nu börjar den riktiga fysiska auktionen på plats. Hemsidan var bara ”förhandsbud”

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av talonmas:

De verk jag har sett så får man full äganderätt och kan göra vad man vill. Men du har säkert rätt och det finns garanterat massa olika varianter och avtal med NFT. I scenariot du beskriver så förstår jag idiotin

Ja, men bara om avtalet man skriver under även inkluderar full äganderätt, precis som i alla andra fall innan NFT:s uppfanns... Om jag förstått det rätt. Det är trots allt ganska rörigt

Mitt exempel kom från Twitter (kan inte hitta det längre) där man beskrev NFT:s genom en liknelse till hur man kan köpa en NFT av Mona Lisa, men att man köper en NFT av Mona Lisa betyder inte att man kan ta med sig tavlan hem

EDIT: Hittade den!
https://twitter.com/Scarred_W0lf/status/1396244011975946240/p...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte? Vad har detta på Swec att göra? Säljs väl dyra tavlor varje dag nånstans i världen?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En tavla kan ju vara en bild och vice versa. Tavla för mina tankar mer till något målat. En bild mer till ett foto (vilket det här är).

Men ja, vi kör på clickbait

https://i.imgur.com/tAgBSSo.jpg

En tavla är en bild med ram!
Motivet är totalt irrelevant

(personlig tolkning)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

När auktionen är över gör man en NFT av verket och säljer för 10x pengarna av den fysiska tavlan.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nioreh83:

Jag förstår inte? Vad har detta på Swec att göra? Säljs väl dyra tavlor varje dag nånstans i världen?

Vi skriver ju om allt möjligt som angränsar till SweClockers. Mycket baserat på foruminlägg som tex omröstningen om tacos igår.

Detta är ju ett foruminlägg. Inte en nyhet så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi skriver ju om allt möjligt som angränsar till SweClockers. Mycket baserat på foruminlägg som tex omröstningen om tacos igår.

Detta är ju ett foruminlägg. Inte en nyhet så att säga.

Jag förstår att ni ibland lyfter populära trådar till framsidan. Men detta var ju en tråd du startade och direkt lade på framsidan. Skillnaden mot en nyhet är ju typ minimal, och jag tycker inte jämförelsen med tacotråden funkar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nioreh83:

Jag förstår att ni ibland lyfter populära trådar till framsidan. Men detta var ju en tråd du startade och direkt lade på framsidan. Skillnaden mot en nyhet är ju typ minimal, och jag tycker inte jämförelsen med tacotråden funkar.

Jag är inte riktigt med på vad du säger?
Hade det varit ok om någon annan skapat tråden men inte jag alltså?

Varför göra en sådan distinktion?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Trodde det var hjälmen från filmerna på 70-talet och inte en tavla ;S

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är inte riktigt med på vad du säger?
Hade det varit ok om någon annan skapat tråden men inte jag alltså?

Varför göra en sådan distinktion?

När ni lyfter populära trådar från communityt är en sak.

Nu skapade du, chefredaktör, en färsk tråd och postade den på framsidan direkt.

Du ser alltså ingen skillnad här?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

https://www.artsy.net/artwork/albert-watson-darth-vader-the-o...

Verkar ju billigt om man jämför med vad jänkarna tar för en.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nioreh83:

När ni lyfter populära trådar från communityt är en sak.

Nu skapade du, chefredaktör, en färsk tråd och postade den på framsidan direkt.

Du ser alltså ingen skillnad här?

Jo det kan såklart finnas en maktbalans i vad jag kan lyfta på förstasidan.

Men det här handlar ju inte om personlig vinning på något sätt. Bara en rolig grej från communityt - som jag ser mig själv som en del av i allra högsta grad - som lyfts upp.

Det är inte alltid saker har det fulla värdet av en egen nyhet. Andra exempel är tex olika serier och filmer eller drivrutiner där vi som jobbar här skapat trådar som sedan lyfta på förstasidan.

Jag ser såklart en skillnad. Däremot har jag svårt att se den problematik du verkar uppleva.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Startbud hamnade på 95k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo det kan såklart finnas en maktbalans i vad jag kan lyfta på förstasidan.

Men det här handlar ju inte om personlig vinning på något sätt. Bara en rolig grej från communityt - som jag ser mig själv som en del av i allra högsta grad - som lyfts upp.

Det är inte alltid saker har det fulla värdet av en egen nyhet. Andra exempel är tex olika serier och filmer eller drivrutiner där vi som jobbar här skapat trådar som sedan lyfta på förstasidan.

Jag ser såklart en skillnad. Däremot har jag svårt att se den problematik du verkar uppleva n

Jag ser ingen problematik i det. Jag ifrågasatte dock vad som var så speciellt med denna tavla att den var värd en nyhet?

Det var du som tog upp att det minsann inte var en nyhet, utan argumenterade att detta var en lyft tråd från communityt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nioreh83:

Jag ser ingen problematik i det. Jag ifrågasatte dock vad som var så speciellt med denna tavla att den var värd en nyhet?

Det var du som tog upp att det minsann inte var en nyhet, utan argumenterade att detta var en lyft tråd från communityt.

Ok då kanske jag missuppfattade tonen där.

Och jo jag argumenterar att jag är en del av communityt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ok då kanske jag missuppfattade tonen där.

Och jo jag argumenterar att jag är en del av communityt.

Självklart är du det. Och hade din tråd tagit fart i communityt och blivit poppis och sedan lyfts upp på framsidan så förstår jag jämförelsen med taco-tråden. Jag hävdar fortfarande att detta är mer likt en nyhet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

bjuder 200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

bjuder 200kr

För 200kr får du nöja dig med att kika på min profilbild.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av 925a:

...Jag sa förövrigt att "vafan ska man med en ipad till? Byta ut dagens nyheter på toan?"...

Jag har fortfarande inte förstått vad man ska med en ipad till. Vissa av oss är väl trögare än andra.
Har dock förstått att NFT:er bara är en fluga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Trodde det var hjälmen från filmerna på 70-talet och inte en tavla ;S

Hjälmarna är också ganska dyra
https://profilesinhistory.com/flipbooks/A112Icons2/mobile/ind...

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Tanken bakom NFTs är simpel om man jämför det med fysisk konst.
Ja du kan köpa en affisch (eller säg en väldigt bra målad kopia) av "Skriet", men det är inte samma sak som att äga originalet.
Om du bara är intresserad av motivet så funkar såklart det förstnämnda, eller en "save as" av en NFT.
Även om du köper "Skriet" i original, så äger du väl inte upphovsrätten och får intäkterna av prints osv.

Permalänk
Medlem

Nu är ju tyvärr auktionen avslutad men det finns hopp för alla er som inte vann!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.