Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Haha kul att nån annan har upplevt det samma!
Själv har man hört det svenska uttalet hemma sen man var liten, så jag trodde det var en svensk uppfinning.
Vi har ju trots allt lite kex-tradition i Sverige, så det var inte helt ologiskt..
Tills jag 25 år gammal började ett nytt jobb och fick berättat att det minsann var engelskt.. blir retad av mina engelska kollegor så fort de kommer på besök fortfarande nästan 10 år senare..

Jo den är väl inte helt ovanlig kan jag tänka mig Vet inte riktigt när det klickade för mig men var nog i ungefär samma ålder, helt spontant i butiken har jag för mig. "Digg-e-stive" vore ju ett jäkligt dåligt hittepånamn minst sagt, det rullar ju inte av tungan direkt.

Skrivet av evil penguin:

Syftet med digestivkexen är väl att göra cheesecakebotten? Något annat användningsområde existerar väl inte?

Jajo, men det har man ju pallat göra typ 3 ggr i livet eller så

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

att övriga reaktorer i Tjernobyl var i drift och producerade el till december 2000, och att sista reaktorn inte tömdes på bränsle förens 2007.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Trodde att "Netflix och chilla" var att man gick hem till någon och kollade på typ 10 avsnitt av favvo serien....
Denna symbol trodde jag betydde pengar:

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Att det inte finns något som heter "monitera" (övervaka). Det heter monitorera (kommer från monitor)

Att det finns en liten pil vid nivåmätaren för bränsle på din bil som pekar på vilken sida tanklocket sitter.

Skrivet av anon257891:

På vissa bilmärken: men inte alla!

Annars kollar man på tanksymbolen, handtaget i symbolen brukar vara på samma sida som tanklocket

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Cruella de Vil -> Cruel Devil

T.o.m. "Cruel, A Devil" (men jag tror nog poängen gick fram ändå)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceMan(FZ):

Har ofta läst det där, men jag tror min nyare v70 har en sån, (men vetifan v70 från 00 har?) men jag har nog aldrig förr haft en sån pil hade behövt då jag alltid har flera bilar och man tyvärr måste köra ett extra varv runt då skiten är på fel sida (senil)
...

MIn volvo amazon 1958 hade det också (Volvo är en av de tillverkare som har det): ALLA biltillverkare har det dock INTE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Fram till 2an på gymnasiet (typ) stavade jag ordet 'fortfarande' som 'fortförande'... i alla uppsatser osv. Ingen reagerade. Jag uttalade ordet på det viset också. När det sedan uppdagades och jag fick lära om så visade det sig, sjukt nog, att den enda förutom jag som stavade ordet på det viset var min bror. Till synes oberoende av varann har vi stavat ordet på det viset utan att nån reagerat.

Blir fortfarande idag vid 36 års ålder påmind om detta med jämna mellanrum.

Kommer du ifrån Värmland så är det där inte ens konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Min frus syster trodde långt upp i åldrarna (vuxen ålder) att kråkor kunde sitta på elledningar eftersom de hade speciella fötter

Hennes föräldrar som hade sagt det.

Hon har ju helt rätt! Jag klarar inte av det med mina fötter

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Att det faktiskt finns en liten pil vid tankmätaren som pekar åt den sidan på bilen som tanklocket sitter.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Kommer du ifrån Värmland så är det där inte ens konstigt.

Haha, Västmanland tyvärr 😎

Men menar du att det är vanligt förekommande i Karlstad eller är det bara en känsla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En kompis berättade att hon trodde det hette "sitta på kuk" tills hon var typ 35 år.

Det enda jag kan komma på just nu för mig själv är att jag trodde Al Pacino och Robert Deniro var samma person ganska länge. När jag såg filmen Heat så var det svårt att hänga med, den ena är polis och den andra tjuv, men jag fortsatte ändå tro att de var samma person tills slutet då jag kom till insikt.

Haha! Jag har haft samma fast med Robert DeNiro och Joe Pesci. och dom har ju gjort en del ihop också.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniBlommen:

Annars kollar man på tanksymbolen, handtaget i symbolen brukar vara på samma sida som tanklocket

Det här stämmer inte på nån av mina bilar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiniBlommen:

Annars kollar man på tanksymbolen, handtaget i symbolen brukar vara på samma sida som tanklocket

Skrivet av anon257891:

MIn volvo amazon 1958 hade det också (Volvo är en av de tillverkare som har det): ALLA biltillverkare har det dock INTE!

Vad jag har lärt mig är att locket sitter på passagerarsidan på den huvudsakliga marknaden för bilen. Så högersidan för europeiska bilar och vänster för japanska exempelvis. Sen stämmer det nog inte alltid, och en del bilar tankas ju mitt på baksidan och liknande. Men i allmänhet så stämmer det ganska bra. Symbolen i instrumentbrädan är förstås mer säker, finns det en sådan så är den ju rätt i alla fall.

Permalänk
Medlem

När jag var liten då trodde jag att Japan låg i Europa för att jag gillade Nintendo och Mario och höra att han är en italienskrörmokare fick mig att tro Japan låg i Europa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det här stämmer inte på nån av mina bilar

De brukar ha lite olika sätt att se det på. Tank nålen kan peka åt rätt håll eller en liten pil eller så sitter den på den sidan av instrument huset.
I värsta fall får man gå ut och kolla eller rita sin egen pil någonstans 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Haha! Jag har haft samma fast med Robert DeNiro och Joe Pesci. och dom har ju gjort en del ihop också.

Samma här men med Charlie Sheen och Emilio Estevez...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De brukar ha lite olika sätt att se det på. Tank nålen kan peka åt rätt håll eller en liten pil eller så sitter den på den sidan av instrument huset.

Eller så finns det inget som indikerar. Det är helt enkelt inte sant att detta finns på alla bilar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Samma här men med Charlie Sheen och Emilio Estevez...

Av en ganska förklarlig anledning; de är bröder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

MIn volvo amazon 1958 hade det också (Volvo är en av de tillverkare som har det): ALLA biltillverkare har det dock INTE!

Ehum, Amazon har väl normalt text på tankmätaren? I vilket fall som helst så kan jag komma på flera betydligt modernare modeller som inte har någon pil.

Skrivet av snajk:

Vad jag har lärt mig är att locket sitter på passagerarsidan på den huvudsakliga marknaden för bilen. Så högersidan för europeiska bilar och vänster för japanska exempelvis. Sen stämmer det nog inte alltid, och en del bilar tankas ju mitt på baksidan och liknande. Men i allmänhet så stämmer det ganska bra. Symbolen i instrumentbrädan är förstås mer säker, finns det en sådan så är den ju rätt i alla fall.

Det här börjar likna att man bestämmer sig för resultatet och sedan försöker hitta statistiken för att backa upp det. Fransosen har tankmätaren på högra sidan, såvitt jag minns utan pil (kan kolla senare), och tanklocket på vänster sida. Vidare är knappast högerstyrda marknader huvudmarknaden för mindre franska bilar.

Dessutom har Volvo haft tanklocken på båda sidor. T ex så har 700/900-serien tanklocket på vänster sida, medan 200 och 800-serien (med derivat och uppföljare) har det på höger sida. S/V40 hade det på vänster sida, även om man möjligen skulle kunna skylla på Mitsubishi där, men å andra sidan var Carisma uttryckligen avsedd för Europa där nästan alla länder kör på höger sida.

I vilket fall tycker jag att det är dumt med tanklocket på förarsidan, eftersom det får till resultat att om man kör nära pumpen så är det alltid något mög i vägen när man ska öppna dörren och man får åla sig ut. Är det inte en soptunna så är det en spolarvätskepump...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Samma här men med Charlie Sheen och Emilio Estevez...

Däremot Charlie Sheen och Carlos Estévez...

Permalänk
Skrivet av Nocto:

Jag skäms över att jag i 34 år har sagt unibrown ist för unibrow. Fast den är alltid rolig att dela med sig på fester för ett gott skratt, dessutom tvättas skammen bort en smula varje gång.

Har du verkligen använt det ordet sedan 1987? du måste ju varit en av dom första i Sverige som använde ordet!

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Haha, Västmanland tyvärr 😎

Men menar du att det är vanligt förekommande i Karlstad eller är det bara en känsla?

Det är en känsla.
Har du hört pölsa prata? Dom låter ju exakt sådär i Värmland 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Eller så finns det inget som indikerar. Det är helt enkelt inte sant att detta finns på alla bilar

Men på många finns det. De tillverkare som tänker lite extra på sina kunder helt enkelt 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En ganska personlig händelse:
För drygt 30 år sedan var jag del av ett kompisgäng, mestadels tonåringar, som ägnade det mesta av sin fritid åt att göra egna spelfilmer. Min uppgift var huvudsakligen som kameraman, men hjälpte också till med transporter, rekvisita och manus.
Då var det dags för min militärtjänst, så jag tillbringade vardagarna på regementet och helgerna med kompisarna.
Till gänget rekryterades då bland andra en ny tjej som jag knappt noterade förrän hon en gång kom fram till mig och ställde någon "dum" teknisk fråga.
Allteftersom månaderna gick hamnade hon allt oftare i min omedelbara närhet, vilket jag fann något irriterande.
Några dagar efter MUCK var jag och gängets ledare på gymnasieskolan för att snacka med några andra i gänget då den här tjejen fick syn på oss och kom galopperande genom den stora hallen med ett jätteleende och ropade "Heeej Olle!".
insåg jag att hon var upp över öronen förälskad i mig, vilket alla andra i kompisgänget var väl medvetna om sedan länge (eftersom hon bombarderat dem med frågor om mig)...

Senare har jag insett att jag har ett autistiskt drag som i princip hindrar mig från att avläsa den här typen av känslor hos människor.

Mitt autistiska drag är att när någon som en hälsningsfras frågar "Hur står det till" så får dom en detaljerad redogörelse för läget just då. Jag vet ju att det bara är artig hälsning. Men det innehåller ju en fråga också. Jag kan inte låta bli att ge en detaljerad redogörelse.

Permalänk
Inaktiv

Min sambo lärde mig när jag var 28 år gammal att broccoli inte växer så smått som man får dom frusna.. Det slutade med att jag vägrade acceptera att det hon sa vad stämde så hon blev såklart frustrerad och fick skämma ut mig på Ica Maxi och visa en stor broccoli i orginalform.

Till mitt försvar var grönsaksavdelningen under en lång period inte en särskilt välbesökt del av mitt liv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Ehum, Amazon har väl normalt text på tankmätaren? I vilket fall som helst så kan jag komma på flera betydligt modernare modeller som inte har någon pil.

Det här börjar likna att man bestämmer sig för resultatet och sedan försöker hitta statistiken för att backa upp det. Fransosen har tankmätaren på högra sidan, såvitt jag minns utan pil (kan kolla senare), och tanklocket på vänster sida. Vidare är knappast högerstyrda marknader huvudmarknaden för mindre franska bilar.

Dessutom har Volvo haft tanklocken på båda sidor. T ex så har 700/900-serien tanklocket på vänster sida, medan 200 och 800-serien (med derivat och uppföljare) har det på höger sida. S/V40 hade det på vänster sida, även om man möjligen skulle kunna skylla på Mitsubishi där, men å andra sidan var Carisma uttryckligen avsedd för Europa där nästan alla länder kör på höger sida.

I vilket fall tycker jag att det är dumt med tanklocket på förarsidan, eftersom det får till resultat att om man kör nära pumpen så är det alltid något mög i vägen när man ska öppna dörren och man får åla sig ut. Är det inte en soptunna så är det en spolarvätskepump...

Tja, jag har hört det här från flera håll, med flera olika förklaringar. Exempelvis att det är säkrare att stå och fylla från en reservdunk bort från trafiken, vilket känns som en ganska rimlig förklaring, eller att det är säkrare att svänga höger (med högertrafik) och således väljer man bensinmackar på högersidan, jag vet inte varför det skulle påverka positioneringen dock. Sen det där med den avsedda marknaden tror jag inte stämmer jättebra, snarare vart bilen är designad. Även bilar från vänsterstyrda marknader lär väl mestadels säljas på högerstyrda liksom. Gamla S40/V40 hade den på vänster sida - designad i Japan som Mitsubishi Charisma, "nya" S40/V50 har den på höger sida, designad i USA (antar jag) som Ford Focus.

Sen är det ju ingen fast standard, så om designen eller konstruktionen av en viss bil kräver något annat av någon anledning så kör de väl på det.

Permalänk
Medlem

Förstod imorse efter x antal år ordvitsen i radiokanalen Rockklassikers morgonprogram "morgonrock"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Mitt autistiska drag är att när någon som en hälsningsfras frågar "Hur står det till" så får dom en detaljerad redogörelse för läget just då. Jag vet ju att det bara är artig hälsning. Men det innehåller ju en fråga också. Jag kan inte låta bli att ge en detaljerad redogörelse.

Hade varit fint med något motsvarande det franska uttrycket "Ca va" som betyder typ "Jo tack jag mår bra, hur mår du själv?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hade varit fint med något motsvarande det franska uttrycket "Ca va" som betyder typ "Jo tack jag mår bra, hur mår du själv?".

Det är ju även på franska mer hur det används än vad det bokstavligen betyder. Det är ju en fråga i linje med "hur är läget?".
Om man trots normen att i princip strunta i själva frågan och istället känner att den måste besvaras i detalj så har man väl samma problem på franska.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Citerade några roliga men ja tror ja har en som slår era….

Fram till 25-35 års åldern (39 idag) trodde jag att tjejer kissade genom rumpan….😳
de sitter ju ner vilket vi bara gör vid nr. 2….

Tyckte det var logiskt….

När fick du reda på va det verkligen betydde? 😁

Hade ja ingen aning om….visste inte det var kuwaitiskt ens….

Måste fråga körläraren om det….

….När dem sen berättade va det verkligen betydde så ville du bara hoppa ner i första bästa grav o gömma dig va? 😁

Aha! Lärde mig det nu också!

Cruel_la de(-)Vil, reflekterade inte över det för ens jag var närmare 30.
[/quote]

Ja fattar inte….

Genre! Alltså va fan e det för logik att ett ord stavas på ett sätt o uttalas på ett HELT annat??

Ja jag dök rätt långt ner i kyrkbänken och stannade där.. 😁
Men din anal-ys om var kisset kommer ifrån går inte av för hackor, haha!