Returnera vara och 2 månader senare kommer en faktura på 5500kr eftersom den inte har kommit fram.

Permalänk
Inaktiv

Returnera vara och 2 månader senare kommer en faktura på 5500kr eftersom den inte har kommit fram.

Hej, den 23e augusti bestämmde jag mig att jag ville returna min telefon (5000kr) som jag köpte från Tele2 eftersom jag inte var nöjd. Då den 27e augusti stack jag till min coop där jag skickar med postnord, jag satt på rätt returettiket som ska till Tele2 i Borås telefonen va packad perfekt och jag fick ett kvitto på att jag lämna in, inga problem ok?

Men då den 30e augusti (Jag fick reda på det ny när jag kolla upp genom kvittot) att någon hade tagit paketet i Torsvik med "FULLMAKT"? Torsvik ligger nära jönköping men inte Borås? hur kommer det sig att någon tar packetet jag returnera till Tele2 och nu måste jag betala 5500kr till dom och jag har ingen idé om vad jag kan göra en att kontakta dom (Tyvärr är det försent för det just nu men jag uppdaterar när jag har fått svar)

Så nu den 17e November sitter jag här oroad som fan att jag blir tvingad till att betala för en produkt som jag inte ens har tillgång till längre därför postnord ger ut paketet till någon med "FULLMAKT" va fan det en ska betyda.

Om nån har gått igenom nått liknande eller vet något som kan hjälpa mig eller vad som helst så är du välkommen att kommentera, just nu är jag jätte orolig och hoppas på det bästa.

EDIT: Jag kontaktade tele2 efter att bli tagen till en ny avdelning i 1 timme och det värkar som att det hade kommit in i lager men dom skrev inte ner det eller något liknande så det stog på deras system att jag inte hade returnerat. Allt är bra och det va inte stulet tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Det bör ju inte vara svårare än att dom tittar på försändelse-ID:t och ser att du har skickat. Kommer den inte fram så får Tele2 reklamera till PostNord.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är dock avsändaren som ska reklamera försvunna paket. Du bör ju kontakta postnord och be dom göra en sökning på paketet. Kontakta även Tele2 och förklara saken för dom. Så länge du har ett kvitto på att du lämnat in paketet så kan du säkert få anstånd med betalningen så länge.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Om du har ett inlämningskvitto så bör det ju få att visa på att någon hämtat ut den, posten måste ju veta vem och vart?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Och vad säger postnord och tele2 när du ringer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är dock avsändaren som ska reklamera försvunna paket. Du bör ju kontakta postnord och be dom göra en sökning på paketet. Kontakta även Tele2 och förklara saken för dom. Så länge du har ett kvitto på att du lämnat in paketet så kan du säkert få anstånd med betalningen så länge.

Det är ju Tele2 som har skapat returfraktsedeln och är kunden hos PostNord, så det är dom som ska reklamera.

Tele2 står säkert som både avsändare och mottagare på fraktsedeln.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1811566/angrat-...

Jag hade gärna läst ARN-referaten ifråga (2017-11943 och 2017-10274) då jag känner mig något tveksam till det som står; hade varit intressant att veta de exakta omständigheterna. Kan ju dock vara värt att begära ut dem och läsa vid en eventuell tvist eftersom det ändå rör sig om ett ganska stort belopp.

Permalänk

Kan du dela en skärmdumpå och maska ditt kollinummer.

Vill främst se vart paketet hamnade innan det lämnades ut och hur det lämnades ut. Att du skriver med "fullmakt" betyder ingenting just nu.

Detta står ofta om det är levererat till t.ex tele2s hanterare som i sin tur har fullmakt att ta emot paket. Eftersom det inte står en privatperson som mottagare behöver någon tillstånd att ta emot paket i företagets namn.

Permalänk
Avstängd

Kunden ansvarar alltid för att returen kommer fram och är i oförändrat skick, oavsett om säljaren erbjuder gratis eller tom förmånligare kostnad för retur.
Det med att säljaren står som avsändare tillför bara en enkelhet både för dem och för kunden.

använde fel ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Kunden ansvarar alltid för att returen kommer fram och är i oförändrat skick, oavsett om säljaren erbjuder gratis eller tom förmånligare kostnad för retur.
Det med att säljaren står som avsändare tillför bara en enkelhet både för dem och för kunden.

Men ansvar är taget.
Paketet är inlämnat, det finns kvitto som bevis.
Det är tele2 som ör kubden man kan inte som konsument hamna i sån situation (om man gör rätt enligt instruktion)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Mja, Det är väl snarare den som har ett avtal med postnord som ska reklamera tjänsten.
Om det är så att tele2 har stått för retursedeln som sitter på paketet så är det ju de som har avtal med postnord och inte den som lämnat in paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Mja, Det är väl snarare den som har ett avtal med postnord som ska reklamera tjänsten.
Om det är så att tele2 har stått för retursedeln som sitter på paketet så är det ju de som har avtal med postnord och inte den som lämnat in paketet.

Precis så. Jag tror att postnord inte tar emot en reklamation från ts; postnord och ts har helt enkelt ingen avtalsrelation i detta.

Om affärsidkaren vill kräva kunden på utebliven retur, så får kunden i sin tur reklamera affärsidkarens tillhandahållna returfrakt och i den mån kunden anses ansvara för returfrakten i detta fall (vilket jag är osäker på) så får man hoppas att försäkring ingår i returfrakten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Men ansvar är taget.
Paketet är inlämnat, det finns kvitto som bevis.
Det är tele2 som ör kubden man kan inte som konsument hamna i sån situation (om man gör rätt enligt instruktion)

Nej, det är kunden som är ansvarig för att den anländer fram, oavsett om säljaren erbjudit sin kund förmånliga och smidiga returlösningar. Det finns flera fall som hanterats här i forumet där bl a någon dator hade kommit tillbaka skadad till ÅF, där ÅF nekade kunden reklamation då lösa delar tagit sönder flera andra delar i burken. ARN dömde till ÅF's favör. Minns inte exakt caset eller namnet på ÅF men det verkade vara någon liten pajsare i branschen som inte många verkade gilla.

Skrivet av pucko:

Ett bra bolag hade gjort detta men det är inget krav för att ha tjänsten att just du måste reklamera. I detta fall är avsändaren kunden, även fast han nyttjat avtalet för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Nej, det är kunden som är ansvarig för att den anländer fram, oavsett om säljaren erbjudit sin kund förmånliga och smidiga returlösningar. Det finns flera fall som hanterats här i forumet där bl a någon dator hade kommit tillbaka skadad till ÅF, där ÅF nekade kunden reklamation då lösa delar tagit sönder flera andra delar i burken. ARN dömde till ÅF's favör. Minns inte exakt caset eller namnet på ÅF men det verkade vara någon liten pajsare i branschen som inte många verkade gilla.

Det stämmer inte ibdet gär fallet.
Det med dator som går sönder ubder leverans är inte samma sak.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Ett bra bolag hade gjort detta men det är inget krav för att ha tjänsten att just du måste reklamera. I detta fall är avsändaren kunden, även fast han nyttjat avtalet för någon annan.

De gånger jag returnerat något har jag använt en fraktsedel som jag fått av leverantören. Det är mao leverantören som beställt och betalt frakten. Postnord kommer troligtvis hävda att den som beställt och betalt för frakten är den som dom har avtal med och är den som kan reklamera frakten. Fast TS får väl prova att reklamera till Postnord och se vad dom säger.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338548:

EDIT: Jag kontaktade tele2 efter att bli tagen till en ny avdelning i 1 timme och det värkar som att det hade kommit in i lager men dom skrev inte ner det eller något liknande så det stog på deras system att jag inte hade returnerat. Allt är bra och det va inte stulet tack för alla svar

Tips är att skriva ett nytt inlägg i tråden med att det har löst sig så folk inte fortsätter försöka hitta lösningar på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det stämmer inte ibdet gär fallet.
Det med dator som går sönder ubder leverans är inte samma sak.

Nej det är inte vad innehållet är utan vem som bär ansvaret, och det är konsumenten som ansvarar att deras ångrade vara åker tillbaka i retur, hel, och att den faktiskt återvänder dit. Om inte så får man hoppas att försäkringen som normalt finns med i avtalen säljarna säljer, täcker att godset försummats t ex som i detta fall där det verkar ha lämnats ut till någon obehörig.

Skrivet av Hurtigbullen:

De gånger jag returnerat något har jag använt en fraktsedel som jag fått av leverantören. Det är mao leverantören som beställt och betalt frakten. Postnord kommer troligtvis hävda att den som beställt och betalt för frakten är den som dom har avtal med och är den som kan reklamera frakten. Fast TS får väl prova att reklamera till Postnord och se vad dom säger.

Jag är beredd att hålla med att förfarandet säkert hade blivit så men ansvarsbördan flyttas inte bara för att ena aktören har avtal med den andra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Nej det är inte vad innehållet är utan vem som bär ansvaret, och det är konsumenten som ansvarar att deras ångrade vara åker tillbaka i retur, hel, och att den faktiskt återvänder dit. Om inte så får man hoppas att försäkringen som normalt finns med i avtalen säljarna säljer, täcker att godset försummats t ex som i detta fall där det verkar ha lämnats ut till någon obehörig.

Jag är beredd att hålla med att förfarandet säkert hade blivit så men ansvarsbördan flyttas inte bara för att ena aktören har avtal med den andra.

Man kan säga som så att det köpekontrakt som upprättas görs mellan köpare och säljare. Det gäller för både varor och tjänster.
Är det så att tele2 skickar ut en retursedel som i detta fallet så är det tele2 som köpt tjänsten för transporten.
Tele2 är här köparen och kunden hos postnord för transporttjänsten. Juridiskt ser det ut såhär helt enkelt.
Tele2 är kund för fraktjänsten eftersom att de gått med på avtalet kring tjänsten och även betalt för denna.

Så det är tele2 som köpt tjänsten och det är också tele2 som har både har rätten och skyldigheten att driva en fråga om det är så att det är fel/missnöje kring tjänsten.

Om man däremot själv skickar in ett paket för retur som man betalar för - ja då är man själv köpare av transporttjänsten.

Edit:
Med det sagt så finns det en annan fråga som jag tror att du tänker på.
Ansvaret som man själv har när man returnerar en vara att den är i gott skick och packeterad rätt. Det har man såklart ansvar för - yes. Så är det samtidigt.
Man är själv ansvarig för att få iväg grejerna väl packade och hela.

Men att själva transporten utförs rätt - det är upp till transportföretaget att ansvara för. Och den som köpt transporttjänsten är också den part som kan reklamera om något gått fel. I det här fallet har tele2 köpt transporttjänsten av postnord.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Man kan säga som så att det köpekontrakt som upprättas görs mellan köpare och säljare. Det gäller för både varor och tjänster.
Är det så att tele2 skickar ut en retursedel som i detta fallet så är det tele2 som köpt tjänsten för transporten.
Tele2 är här köparen och kunden hos postnord för transporttjänsten. Juridiskt ser det ut såhär helt enkelt.
Tele2 är kund för fraktjänsten eftersom att de gått med på avtalet kring tjänsten och även betalt för denna.

Så det är tele2 som köpt tjänsten och det är också tele2 som har både har rätten och skyldigheten att driva en fråga om det är så att det är fel/missnöje kring tjänsten.

Om man däremot själv skickar in ett paket för retur som man betalar för - ja då är man själv köpare av transporttjänsten.

Edit:
Med det sagt så finns det en annan fråga som jag tror att du tänker på.
Ansvaret som man själv har när man returnerar en vara att den är i gott skick och packeterad rätt. Det har man såklart ansvar för - yes. Så är det samtidigt.
Man är själv ansvarig för att få iväg grejerna väl packade och hela.

Men att själva transporten utförs rätt - det är upp till transportföretaget att ansvara för. Och den som köpt transporttjänsten är också den part som kan reklamera om något gått fel. I det här fallet har tele2 köpt transporttjänsten av postnord.

Du har helt rätt, jag tänkte faktiskt fel och blandade ihop det med ett annat ärende, samt att lagtexten verkar tolkas bort i sammanhangen som dessa.

Se :
https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1811566/angrat-...

Nu borde det inte finnas frågetecken, även fast jag stod för alla frågetecken