Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Falang:

OKQ8, Q8 = Kuwait om jag förstått det rätt. Sen bytte dom väl namn till Circle K (Cirkel och K = OK?!)

Jag vill inte vara tråkig Men Cirkle K härstammar från USA som köpte OKQ8's verksamhet med service-stationer. Förövrigt så härstammar OKQ8 från Sverige, 1920 bildades IC, Bilägarnas Inköpscentral som sedan förvandlades till OKQ8 över 80 år

Däremot har du rätt angående Q8, det var Kuwait Petroleum Gulfs företag som lanserade en ny bensinkedja 1986, Q8, som senare slogs samman med OK och bildade OKQ8

https://www.ok.se/historia/var-historia-ar-ocksa-framtiden
https://www.circlek.com/history-and-timeline

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag vill inte vara tråkig Men Cirkle K härstammar från USA som köpte OKQ8's verksamhet med service-stationer. Förövrigt så härstammar OKQ8 från Sverige, 1920 bildades IC, Bilägarnas Inköpscentral som sedan förvandlades till OKQ8 över 80 år

Däremot har du rätt angående Q8, det var Kuwait Petroleum Gulfs företag som lanserade en ny bensinkedja 1986, Q8, som senare slogs samman med OK och bildade OKQ8

https://www.ok.se/historia/var-historia-ar-ocksa-framtiden
https://www.circlek.com/history-and-timeline

Nej, Circle K köpte Statoil och inte OkQ8 som finns kvar idag och ägs av:
OK Ekonomisk förening – 50%
Kuwait Petroleum International (Q8) – 50%

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nope, OKQ8 finns fortfarande. Det var Statoil som bytte namn till CircleK

Statoil i sig har bytt namn till Equinor, men sålt stationsnätet i Sverige till kanadensiska Couche-Tard, som i detta sammanhang uppträder under varumärket Circle K.

Tillägg: För den som inte insett det är Statoil alltså norska statens oljebolag, StatOil. Och nu heter det (efter sammanslagning med Norsk Hydro och vissa konkurrensregelsmotiverade avyttringar, under en period StatoilHydro) Equinor.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Necrophor:

Nej, Circle K köpte Statoil och inte OkQ8 som finns kvar idag och ägs av:
OK Ekonomisk förening – 50%
Kuwait Petroleum International (Q8) – 50%

Nejmen huvva, snacka om att blanda ihop det! Jag var ju vid en OKQ8 mack idag senast!

Det är inte lätt på fredagskvällarna, man är ju bra trött i huvet

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tillägg: För den som inte insett det är Statoil alltså norska statens oljebolag, StatOil. Och nu heter det (efter sammanslagning med Norsk Hydro och vissa konkurrensregelsmotiverade avyttringar, under en period StatoilHydro) Equinor.

Numera är det väl snarare Petoro som är norska statens oljebolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Numera är det väl snarare Petoro som är norska statens oljebolag.

Det är väl en definitionsfråga. Vissa delar som låg i Statoil hamnade i Petoro, men norska staten är ju ägare i båda. Dock helägare till Petoro och vad man väl skulle kunna kalla kvalificerad majoritetsägare i Equinor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nejmen huvva, snacka om att blanda ihop det! Jag var ju vid en OKQ8 mack idag senast!

Det är inte lätt på fredagskvällarna, man är ju bra trött i huvet

Händer oss alla ^^

Brukar tänka som så att: Ptja, jag hade i alla fall inte lika mycket otur när jag tänkte som de som tyckte att KKK var en bra grej att ha på Cirkel K flaggorna

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så sant

"just så!" - Visar på att något faktiskt är "just så!", eller att ett citat är korrekt återgivet, fast det verkar otroligt.
Ingen egentlig förkortning i språklig mening, eftersom "sic" är ett helt ord, men det är alltså en förkortad fras. Förkortas ibland ytterligare till endast ett utropstecken inom parentes: (!)

Hade aldrig sett förut, så nu har jag lärt mig nått nytt idag.

Men inte heller kanske nått man bör slänga sig till vardags, då ingen förstår vad man menar

Skrivet av FX9:

Den tolkningen får stå för dig.

Min tolkning är att folk snarare inte bryr sig tillräckligt mycket om detta extremt sällan använda uttrycket för att faktiskt orka skriva nått om det, än att dom faktiskt förstår hur det används.

Antar vi borde starta en poll, men det orkar inte jag iaf

Nog för att jag förmodligen hajade till något första gången jag såg ”(!)” men jag har alltid tyckt att det har varit uppenbart vad som menas och även om det kanske inte är helt vanligt dyker det då och då upp i åtminstone akademiska texter.

Skrivet av snajk:

Hade varit fint med något motsvarande det franska uttrycket "Ca va" som betyder typ "Jo tack jag mår bra, hur mår du själv?".

Jag brukar köra med ”Allt väl”.

Person 1: Allt väl?
Person 2: Allt väl.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

”Kan du lägga till mig som CC på det där mailet?”. ”CC:ar du chefen?”

CC är alltså Carbon Copy. Karbonkopia. Var väl 35 när jag lärde mig det. Så nästa gång du ber om att vara med i en mejltråd. Be om att bli tillagd som karbonkopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

”Kan du lägga till mig som CC på det där mailet?”. ”CC:ar du chefen?”

CC är alltså Carbon Copy. Karbonkopia. Var väl 35 när jag lärde mig det. Så nästa gång du ber om att vara med i en mejltråd. Be om att bli tillagd som karbonkopia.

Men du vet vad karbonpapper är i alla fall? Jag har inte använt sådant sedan 1900-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toerne:

”Kan du lägga till mig som CC på det där mailet?”. ”CC:ar du chefen?”

CC är alltså Carbon Copy. Karbonkopia. Var väl 35 när jag lärde mig det. Så nästa gång du ber om att vara med i en mejltråd. Be om att bli tillagd som karbonkopia.

Som de gamla blankettblocken med en sida emellan som gjorde att man fick en kopia när man skrev på blanketten. BCC betyder Blind Carbon Copy, dvs andra ser inte att man fått en kopia.

Permalänk
Medlem

Att ordet "boklådor" som jag läst några gånger men aldrig förstått vad som menas tills en kollega förklarade att det var plural av bokhandel. Hur det nu har kunnat bli så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Att ordet "boklådor" som jag läst några gånger men aldrig förstått vad som menas tills en kollega förklarade att det var plural av bokhandel. Hur det nu har kunnat bli så...

Det är väl snarare att boklåda och bokhandel är mer eller mindre synonymer, inte att man byter mellan orden i plural?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Får jag vara med i er klubb? Har hört låten hundratals, om inte närmre tusen gånger utan att reflektera över det. Tyckte också texten handlade om satanism och slaveri. Till mitt försvar så brukar jag inte fundera på låttexter, ett bra riff är ett bra riff och Master of Puppets är proppfull av dem

Välkommen! Jag fortsätter förundras över denna ögonöppnare. "More is all you need" är en ytterligare en textrad som plötsligt blir begriplig efter 25 år. Jag minns att jag undrade över den också då det begav sig.

Jag tänkte nog också utan reflektion att låten hade något med att sälja sin själ till djävulen att göra. Det var också något som jag mer eller mindre antog om mycket hårdrock, under första halvan av 90-talet när jag gick på högstadiet, som inte alls stämmer när jag tittar närmare på banden från den tiden. Nu var jag inte själv så inne på genren, men jag tror att mina jämnåriga metalheads (typ, mer än hälften av killarna i klassen) tolkade låtarna på samma sätt som jag. Jag börjar undra om det inte var kvällstidningarna som påverkade våra oförstörda små medvetanden i någon slags självuppfyllande moralpanik.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rwxr:

Att glassbilen bara spelar sin melodi när dom har helt slut på glass. Pappa lärde mig detta när jag var 3 år gammal.

En kompis till mig jobbade på hemglass o körde just hemglassbilen i några år.. jag hoppade in ettpar gånger sommartid då det var smidigt att vara två när det var högtryck...
I tristessen gjorde vi en skämt text till den irriterande hemglassmelodin...
Nu terrar vi barn... nu terrar vi barn... hela.. långa.. dan................ Nu terrar vi barn... nu terrar vi barn... hela.. långa.. dan..
För vi skulle trycka två gånger på knappen vid varje stopp med några sekunders mellanrum

Så vi terra barnen och barnen terra föräldrarna.
Om ni tycker den är irriterande, så kan jag säga att den melodin är jääävligt irriterande när man lyssnar på den med jämna intervaller 6timmar varje arbetsdag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

En kompis till mig jobbade på hemglass o körde just hemglassbilen i några år.. jag hoppade in ettpar gånger sommartid då det var smidigt att vara två när det var högtryck...
I tristessen gjorde vi en skämt text till den irriterande hemglassmelodin...
Nu terrar vi barn... nu terrar vi barn... hela.. långa.. dan................ Nu terrar vi barn... nu terrar vi barn... hela.. långa.. dan..
För vi skulle trycka två gånger på knappen vid varje stopp med några sekunders mellanrum

Så vi terra barnen och barnen terra föräldrarna.
Om ni tycker den är irriterande, så kan jag säga att den melodin är jääävligt irriterande när man lyssnar på den med jämna intervaller 6timmar varje arbetsdag....

Hmpf, det ska vara:
Vi lurar små barn, vi lurar små barn, på deras veckopeng.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Hmpf, det ska vara:
Vi lurar små barn, vi lurar små barn, på deras veckopeng.

Den fungerar oxå.. Detta var i slutet av 90talet.. så det är ju 20+år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Den fungerar oxå.. Detta var i slutet av 90talet.. så det är ju 20+år sedan

Även den ramsan hördes i slutet av nittiotalet. Hur jag vet det kan jag inte säga, för så gammal är jag väl inte :/

Men jag kan tänka mig att det finns väldigt många ramsor till just den melodin. Kanske beror lite på vart man bor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

Har du verkligen använt det ordet sedan 1987? du måste ju varit en av dom första i Sverige som använde ordet!

Jag var 34 år när jag fick veta att det var fel. Men har använt ordet sen 1990. Man kommer ihåg det man blev retad för i skolan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Nej, det finns ingen knapp (och inte heller menyalternativ som vissa kan ha), så du kan dra in tungan. Det är i så fall att tejpa över sensorn, vilket borde leda till att den inte bländar av.

Är Mustang (den "riktiga" alltså) också en japansk bil? Den nuvarande generationen har tanklocket på vänster sida, vilket nog även förra hade, men det finns äldre som har det på höger sida också. Även nuvarande modell av Focus har tanklocket på vänster sida. Du väljer bara selektivt för att få din teori att stämma. Det är vanligt att vissa tillverkare har tanklocket oftare på den ena eller andra sidan, ibland mer eller mindre helt på ena sidan, men den omfattande systematik du försöker få till finns knappast.

För övrigt såg jag efter och tankmätaren i fransosen har faktiskt en pil, men den är så liten att man nästan får använda förstoringsglas. Jag fick också vänta tills soppamätaren sjunkit för att nålen skymde... Likväl en fransk bil med tanklocket på vänster sida och soppamätaren på höger sida. Men det finns andra samtida modeller där tanklocket är på andra sidan och äldre liknande modeller där de är det också. Systematiken finns helt enkelt inte. Det handlar nog mer om ifall en viss tillverkare fått för sig att vara konsekvent och valt en sida eller inte. BMW skulle jag tro är rätt konsekventa utan att börja söka igenom alla modeller och tillbaka till Anno Dazumal.

Jag har inte påstått att det alltid är så, och det är som sagt inte min teori. Men jag kollade igenom senaste Auto Express bara för skoj skull:
Nya Porsche Cayman - höger
Nya VW T-roc - höger
Ferrari GT4CLusso - höger
Nya BMW 2-serie kupé - höger
Hyundai Kona - vänster
Audi A8 - höger
Honda HRV - vänster
Renault Captur - höger
Seat Arona - höger
Dacia Sandero - höger
Honda Civic - vänster

Nu har de vad jag vet inte vänstertrafik i Sydkorea, men annars håller teorin ganska bra i mina ögon. Det fanns förstås fler bilar i tidningen men det var på dessa jag kunde se vart tanklocket satt. Inga amerikanska bilar dock, men de är ju inte så relevanta häromkring ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Får jag vara med i er klubb? Har hört låten hundratals, om inte närmre tusen gånger utan att reflektera över det. Tyckte också texten handlade om satanism och slaveri. Till mitt försvar så brukar jag inte fundera på låttexter, ett bra riff är ett bra riff och Master of Puppets är proppfull av dem

Låten är genialt skriven, lyssnar man på gitarrsolot (börjar vid 3:33) så anar man hur drogen kickar in, och sedan kommer urtändningen och abstinensen; "Fix me !".

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniBlommen:

Annars kollar man på tanksymbolen, handtaget i symbolen brukar vara på samma sida som tanklocket

Handtaget, eller en liten triangel/pil som antingen är till höger eller vänster om tanksymbolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Den fungerar oxå.. Detta var i slutet av 90talet.. så det är ju 20+år sedan

Som sen 80-talist så är det "nu lurar vi barn" som cirkulerat i vår generation. Mina föräldrar köpte väldigt sällan från hemglass. Min farbor gjorde dock och jag älskade punschbägarna de hade.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det finns ingen knapp (och inte heller menyalternativ som vissa kan ha), så du kan dra in tungan. Det är i så fall att tejpa över sensorn, vilket borde leda till att den inte bländar av.

På min Toyota satt knappen fram, på innerspegeln, på en Opel jag hade satt knappen bakom innerbackspegeln, på min Audi A6 avant sitter det knappar fram.

Du kör säkert franskt, då sitter det säkert en knapp under mattan i baksätet, för det är så idiotiskt dom skulle kunna göra en sådan konstruktion så prata inte om att dra in tungan rally-kalle 😚

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Min tysk visar på vilken sida jag ska hälla i den överbeskattade skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Som liten visste jag inte vem av Leonardo Dicaprio och Davinci som var målaren resp skådisen.

Det närmaste jag kan komma på att jag lärt mig nu nyligen är att jag googlade boolibompatexten från introt på 90talet.

Jag har i nästan 30års tid trott att dom sjöng
"har du settsan, kanal ett"

När dom i själva verket sjunger:
"Har du sett, va? Kanal ett".

Jag har alltid varit dålig på att höra lyrics..

Mind blown! Trodde samma som du i ungefä samma tid!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Även den ramsan hördes i slutet av nittiotalet. Hur jag vet det kan jag inte säga, för så gammal är jag väl inte :/

Men jag kan tänka mig att det finns väldigt många ramsor till just den melodin. Kanske beror lite på vart man bor också.

Så sant, så sant.. det är en melodi som sätter sig på hjärnan, så de som tog fram den har ju uppenbarligen tänkt till.
Texter beror nog på vad man har för rellation o känslor till melodin.. avskr man melodin blir det nog elak ramsa.. tycker man den är trevlig blir nog ramsan snällare.

Skrivet av hockexx:

Som sen 80-talist så är det "nu lurar vi barn" som cirkulerat i vår generation. Mina föräldrar köpte väldigt sällan från hemglass. Min farbor gjorde dock och jag älskade punschbägarna de hade.

Okej.. min favorit var glassbåten.. vi "råkade" tappa någon enstaka kartong i backen så den skulle bli skadad.. skadad kartong och vi fick inte sälja till kund oavsett om det bara var kantstött hörn. Så då fick vi ju äta glassen själva. arbetsförmån kallas det kanske oxå. hahaha

Ibland hade vi öppnat några påsar med is-pinnglass som vi bjöd enstaka barn på som såg lite molokna ut när de bara fick titta på o deras föräldrar inte var med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Okej.. min favorit var glassbåten.. vi "råkade" tappa någon enstaka kartong i backen så den skulle bli skadad.. skadad kartong och vi fick inte sälja till kund oavsett om det bara var kantstött hörn. Så då fick vi ju äta glassen själva. arbetsförmån kallas det kanske oxå. hahaha

Det känner jag igen från när morsan jobbade extra som chaufför åt gb på somrarna. På lagret så låg det en, i mina ögon, gigantisk container fylld med glass från skadade förpackningar som man fick äta ifrån. I verkligheten var den nog inte gigantisk, men ganska stor var den allt.

En dag när jag var med på jobbet var det tomt i lådan då kom det en gubbe (vilket man betyda allt från trettio och uppåt) och slängde en kartong i golvet. Jag som var uppfostrad att man absolut inte fick göra dumheter blev lite paff

Jag vet inte om man egentligen fick det men ”alla” tog emellanåt med sig en skadad förpackning hem. Man var ganska poppis bland kompisarna under de somrarna kan jag ju säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Det känner jag igen från när morsan jobbade extra som chaufför åt gb på somrarna. På lagret så låg det en, i mina ögon, gigantisk container fylld med glass från skadade förpackningar som man fick äta ifrån. I verkligheten var den nog inte gigantisk, men ganska stor var den allt.

En dag när jag var med på jobbet var det tomt i lådan då kom det en gubbe (vilket man betyda allt från trettio och uppåt) och slängde en kartong i golvet. Jag som var uppfostrad att man absolut inte fick göra dumheter blev lite paff

Jag vet inte om man egentligen fick det men ”alla” tog emellanåt med sig en skadad förpackning hem. Man var ganska poppis bland kompisarna under de somrarna kan jag ju säga.

Idag får man säkert inte ta med sig hem, då allt ska dokumenteras o kasseras.. det var nog följd av att många nyttjade det.. Men på den tiden fick man ta med hem.. För vi fick det av chefen.. och ettpar gånger när det inte fanns glass i fikarummet så gick chefen in på lagret o hämta glass.. fast han besvära sig inte med att skada förpackningen först.
Så jag var ju en älskad moster under den tiden jag jobba extra där kan man väl lugnt påstå.. än idag nu när syskonbarnen vuxit upp så minns de att jag alltid hade med mig glass när jag kom på besök när de var små.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Som de gamla blankettblocken med en sida emellan som gjorde att man fick en kopia när man skrev på blanketten. BCC betyder Blind Carbon Copy, dvs andra ser inte att man fått en kopia.

Lotto- och stryktipsblanketterna bestod av tre delar. En del som fylldes i med bläckpenna som skulle in till Tipstjänst, ett karbonpapper och en kopia som man behöll själv.

Karbonpappret kunde man använda om man skulle kalkera av något.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak