TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Grym guide!

Får se om det blir någon ny TV eller om jag väntar ett år till.

Samma här, jag väntar å väntar på att TVn jag har ska lägga av 😂 LD550.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Kommer att bli mer eller mindre omöjligt att gå tillbaka till en vanlig datorskärm efter att man har inhandlat en 77" LG CX för att spela i 4k / 120Hz. Det är helt oslagbart att kunna sitta i soffan och spela på en PC med handkontroll
Däremot önskar jag att de skulle släppa några mindre modeller med, som är lämpliga i en skrivbordsmiljö. För bildkvalitén av OLED i samband med HDR påslaget är helt makalöst, det går helt enkelt inte att jämföra med något annat.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Relik 📜

Jag är en sucker för Ambilight och vill nog nästa TV ska ha det igen. Kul att se Philips kommer med lite mer i matchen i år, men fortfarande en bit kvar.

Den CX vi kör nu lär leva länge, så förhoppningen är att i samband med kommande flytt snarast komplettera med en najs Ambilight-TV från vad som då kommer vara 2022-lineup. Fingers crossed har Philips hamrat ut ytterligare lite dumheter tills dess.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"... A80J använder också OLED-panelen som ett högtalarmembran men saknar möjligheten att fungera som centerhögtalare...."

Vad jag har förstått ska A80J även kunna agera centerhögtalare tillsammans med Sony HT-A9

"The HT-A9 4 wireless speaker system that supports the proprietary TV center channel connector on the A80J."

Är själv intresserad av den kombon, men ett hiskeligt pris för 4 sateliter.
Skulle det sen visa sig att jag blir av med centerljudet är det kanske inte lika roligt...

Permalänk
Medlem

Tror jag skulle vilja se en uppdaterad guide/tydliggörande diskussion med de olika OS:en för TV också för det är viktigt för mig.

Har en LG från 2019 nu, och magicremote & OS funkar bra. Webbläsaren är lite slö och har inte stöd för ex.vis Discovery play, och halvbuggig med tv4play. Apputbudet har inte viafree, discovery play eller tv4play dessvärre. SVT play finns, liksom netflix, hbo, disney+ osv.

Har hört att Samsung stoppar in ads i sitt OS på reddit??
Har också hört rykten att android-tv är rätt så slöa (men apputbudet är väl så bra som det blir då).

Så det är frågan om det är pest-eller-kolera, eller om det finns en vinnare i bäst tv-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det man i folkmun kallar UHD eller 4K är 3840x2160.

4096x2304 och 4096x2160 är format som inte används i några konsumentprodukter alls så vi kommer aldrig att få en TV eller skärm med en sådan upplösning helt enkelt eftersom det inte finns något material i den upplösningen att visa.

Så även om det är fullt möjligt att tillverka så vore det nog inte ens önskvärt då det skulle innebära att du antingen behövde skala innehåll eller få stå ut med sorgekanter. Nackdelarna med det hade varit betydligt större än fördelarna med att ha 6% fler pixlar horizontellt.

Lite som att vi aldrig fick 2048x1080-produkter för vanliga konsumenter heller.

Flera kameror spelar in 4K och även om du ska leverera material till filmfestivaler så är det 4K så skulle vara bra att kunna kolla på äkta 4K innan man levererar det utan att behöva köpa en dyr sonyskärm. Nu menar jag inte att alla skulle stödja det men hade gärna sett att låg byggde en i oled i deras c serier. Själv ser jag det som mycket mer användbart än tex gimmick som Philips ambient light.

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Samma här, jag väntar å väntar på att TVn jag har ska lägga av 😂 LD550.

Har en 50" Sony KDL50W805BBN som verkar vara några år nyare än din. Man får väl ta och byta TV även om den gamla inte har gått sönder många tar ju och byter efter bara ett par år.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Laddin:

Tror jag skulle vilja se en uppdaterad guide/tydliggörande diskussion med de olika OS:en för TV också för det är viktigt för mig.

Har en LG från 2019 nu, och magicremote & OS funkar bra. Webbläsaren är lite slö och har inte stöd för ex.vis Discovery play, och halvbuggig med tv4play. Apputbudet har inte viafree, discovery play eller tv4play dessvärre. SVT play finns, liksom netflix, hbo, disney+ osv.

Har hört att Samsung stoppar in ads i sitt OS på reddit??
Har också hört rykten att android-tv är rätt så slöa (men apputbudet är väl så bra som det blir då).

Så det är frågan om det är pest-eller-kolera, eller om det finns en vinnare i bäst tv-OS.

Operativsystem har ett fält jag har lämnat helt öppet för någon annan att skriva artiklar om i många år. Det faller precis utanför min intressesfär och det är också ersättligt till skillnad från de egenskaper som guiden fokuserar på.

Du enkelt köra AndroidTV på vilken TV eller Display som helst med en Nvidia Shield eller annan valfri Android box. AppleTV integrerar utmärkt för den som är iOS-domänen och allt detta är helt oberoende av vilken TV man köper.

Android TV körs på en lång rad olika hårdvaror från de bästa till några av de enklaste modellerna. Slöheten beror då på vilken TV man kör och vilket systemchip som driver operativsystemet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wh|p:

Kul o se Skärmgurun gästspela!

Jag är tvärtemot vad guiden handlar om inte ute efter en speltv..
Vill ha en som är så bra som möjligt för säg 15k, till serier o filmtittande. På 75”.
Vilka modeller bör ja snegla på då?
Kan sträcka mig till 20k om det är betydligt stor skillnad.

Börja alltid med Toppklassen och sök dig nedåt tills det matchar din budget. Eller vänta och spara ihop en större budget tills du når toppklassen. Priserna på 2021-modellerna lär verkligen sjunk mot vår och sommar också.

Permalänk
Medlem

Har själv beslutsångest, kollar på SONY X93J 75 för 15k alt. LG B1 65" OLED för samma peng. Sitter ~3 meter från tvn med 5 stora fönster på vänster sida. Har idag en 55" sony w815 köpt 2014 1080p tv (va panel). Kommer att skaffa ps5 för spelandet. Vad säger gurun @laxpudding ?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jan-banan:

Flera kameror spelar in 4K och även om du ska leverera material till filmfestivaler så är det 4K så skulle vara bra att kunna kolla på äkta 4K innan man levererar det utan att behöva köpa en dyr sonyskärm. Nu menar jag inte att alla skulle stödja det men hade gärna sett att låg byggde en i oled i deras c serier. Själv ser jag det som mycket mer användbart än tex gimmick som Philips ambient light.

Skulle säga att 4K inom filmproduktion syftar på just 4K i dess breda bemärkelse med just ca 4000 pixlar på bredden. Exakt 4096 istället för 3840 pixlar på bredden är verkligen sak samma. Ifall materialet ska vidare till konsument och strömmas är det i vilket fall konsument 4K-UHD som gäller.

Konsument-TV är 4K-UHD och måste man ha exakt 4096 pixlar på bredden så är man antagligen ändå inne på en produktionsnivå där måste man också ta till den dyra Sony-monitorn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KiXeR:

Har själv beslutsångest, kollar på SONY X93J 75 för 15k alt. LG B1 65" OLED för samma peng. Sitter ~3 meter från tvn med 5 stora fönster på vänster sida. Har idag en 55" sony w815 köpt 2014 1080p tv (va panel). Kommer att skaffa ps5 för spelandet. Vad säger gurun @laxpudding ?

Att du ska välja det som passar dina önskemål! En OLED B1 är bättre på alla punkter kring bilden förutom den rena ljusstyrkan. Som med en B1 ändå lär trumfa en sju år gammal Sony i 8-serien.

Permalänk

Jag har idag en setup på följande sett;

Mediaspelare ---> surroundförstärkare ---> TV

Surroundförstärkaren har inget stöd för HDR och 4K passthrough är lite osäkert samt en äldre HDCP-version.

Så vilka alternativ har jag vid köp av ny TV, förutom att köpa ny förstärkare, att få till 4K HDR och passthrough på ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Börja alltid med Toppklassen och sök dig nedåt tills det matchar din budget. Eller vänta och spara ihop en större budget tills du når toppklassen. Priserna på 2021-modellerna lär verkligen sjunk mot vår och sommar också.

tycker du jag ska bita ihop o köra på denna

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-b1-77-oled-4k-uhd-sm...

Är det en bra deal eller dumt?
Kör deras 48” till datorn o den är fan underbar.

Budgeten finns liksom men ska den va så dyr får ja gömma kvittot för frugan 🤣

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Jag har idag en setup på följande sett;

Mediaspelare ---> surroundförstärkare ---> TV

Surroundförstärkaren har inget stöd för HDR och 4K passthrough är lite osäkert samt en äldre HDCP-version.

Så vilka alternativ har jag vid köp av ny TV, förutom att köpa ny förstärkare, att få till 4K HDR och passthrough på ljudet?

Mediaspelare, tv, förstärkare. Tror alla nya tvs har möjlighet att skicka 5.1 eller högre till en äldre recievern via HDMI eller optisk.
Kör själv så nu då mitt biobygge tog stopp då den nya recievern hade månaders leveranstid.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Mediaspelare, tv, förstärkare. Tror alla nya tvs har möjlighet att skicka 5.1 eller högre till en äldre recievern via HDMI eller optisk.
Kör själv så nu då mitt biobygge tog stopp då den nya recievern hade månaders leveranstid.

Fast om jag inte har helt fel så saknar väl många TV-apparater stöd för DTS passthrough?

Permalänk
Medlem

Bra guide! Fråga från icke insatt: Har en dator som det i dagsläget spelas på i 1080P med (oftast) 100+ FPS. Tvivlar på att datorn orkar med 4K med bibehållen FPS så går det att välja att köra datorn i 1080P och låta TVn uppskala det till 4K för att få samma prestanda? Funderar nämligen på om en modell med 120Hz-stöd är värt det för mig eller inte. Känns lite onödigt att skaffa det bara för att "framtidssäkra" om jag inte kan nyttja det alls idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compila_beeper:

Fast om jag inte har helt fel så saknar väl många TV-apparater stöd för DTS passthrough?

Stämmer säkerligen. Är dålig på alla format så om du får LPCM eller vad det heter från tvn vet jag inte. Vet bara att man kan få surround till en gammal receiver den vägen. Vill du ha alla format och att det ska funka sömlöst tror jag det är en ny receiver som gäller. Har en Denon 3700 påväg när den nu kommer. Mest för att jag ville ha fler kanaler och Atmos.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Tror jag skulle vilja se en uppdaterad guide/tydliggörande diskussion med de olika OS:en för TV också för det är viktigt för mig.

Har en LG från 2019 nu, och magicremote & OS funkar bra. Webbläsaren är lite slö och har inte stöd för ex.vis Discovery play, och halvbuggig med tv4play. Apputbudet har inte viafree, discovery play eller tv4play dessvärre. SVT play finns, liksom netflix, hbo, disney+ osv.

Har hört att Samsung stoppar in ads i sitt OS på reddit??
Har också hört rykten att android-tv är rätt så slöa (men apputbudet är väl så bra som det blir då).

Så det är frågan om det är pest-eller-kolera, eller om det finns en vinnare i bäst tv-OS.

Varför inte koppla teven till datorn? Så otroligt mycket bättre med datorns prestanda samt trådlöst tangentbord och trådlös mus.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av acke3095:

Bra guide! Fråga från icke insatt: Har en dator som det i dagsläget spelas på i 1080P med (oftast) 100+ FPS. Tvivlar på att datorn orkar med 4K med bibehållen FPS så går det att välja att köra datorn i 1080P och låta TVn uppskala det till 4K för att få samma prestanda? Funderar nämligen på om en modell med 120Hz-stöd är värt det för mig eller inte. Känns lite onödigt att skaffa det bara för att "framtidssäkra" om jag inte kan nyttja det alls idag.

Jag har testat spel i 1080p på min OLED-TV och det ser tyvärr inte bra ut. Sitter dock rätt nära (ca 1,6 meter) så det ser säkerligen bättre ut om man sitter längre ifrån.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför inte koppla teven till datorn? Så otroligt mycket bättre med datorns prestanda samt trådlöst tangentbord och trådlös mus.

Den lösningen är för mig väldigt 00-tal, då man körde MCE-versionen av Windows eller liknande. Nu ligger man i soffan och styr Apple TVn med fjärren, telefonen eller klockan - betydligt smidigare än med tangentbord och mus. Men det är jag det, imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Den lösningen är för mig väldigt 00-tal, då man körde MCE-versionen av Windows eller liknande. Nu ligger man i soffan och styr Apple TVn med fjärren, telefonen eller klockan - betydligt smidigare än med tangentbord och mus. Men det är jag det, imho.

Okej, håller verkligen inte med. Går för min del iallafall mycket snabbare att skriva med tangentbordet än med en fjärrkontroll eller mobiltelefon. Musen är också betydligt mer precis än vad t.ex. en fjärrkontroll är. Sen går allt blixtsnabbt då man använder datorns prestanda istället för tevens. Men det är ju en smaksak.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Okej, håller verkligen inte med. Går för min del iallafall mycket snabbare att skriva med tangentbordet än med en fjärrkontroll eller mobiltelefon. Musen är också betydligt mer precis än vad t.ex. en fjärrkontroll är. Sen går allt blixtsnabbt då man använder datorns prestanda istället för tevens. Men det är ju en smaksak.

Antar att du förfogar över tvn själv? Ytterst osmidigt att få hela familjen att förstå sig på en sådan lösning. Men funkar det för dig/er är det ju bra. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Antar att du förfogar över tvn själv? Ytterst osmidigt att få hela familjen att förstå sig på en sådan lösning. Men funkar det för dig/er är det ju bra. 😊

Japp, det är bara jag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Panasonic VT60 plasma som inhandlades typ 2014 eller något sånt... Den fungerar ju egentligen ganska bra, men input-lagget är rätt så högt och bildkvalitén är ju inte superbra jämfört med vad som finns numera...

Man blev ju inte lite sugen på en LG G1 eller liknande... Men hur funkar galleri-funktionen med eventuell bildkvarhållning/inbränning som jag antar fortfarande är ett problem för OLED?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Musikälskare

Köpte en LG 2021 65" OLED65C15LA, nedsatt 10K

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av acke3095:

Bra guide! Fråga från icke insatt: Har en dator som det i dagsläget spelas på i 1080P med (oftast) 100+ FPS. Tvivlar på att datorn orkar med 4K med bibehållen FPS så går det att välja att köra datorn i 1080P och låta TVn uppskala det till 4K för att få samma prestanda? Funderar nämligen på om en modell med 120Hz-stöd är värt det för mig eller inte. Känns lite onödigt att skaffa det bara för att "framtidssäkra" om jag inte kan nyttja det alls idag.

Du kan med fördel köra 1080p och få den FPS du önskar. Ingenting konstigt eller annorlunda där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan med fördel köra 1080p och få den FPS du önskar. Ingenting konstigt eller annorlunda där.

Grymt, tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Utifrån listan med toppmodellerna 23st. och att dom respektive har sina vardera styrkor och svagheter mot varandra. Om priset inte hade haft någon betydelse. Hur hade du placerat modellerna i en topp 5 eller topp 10 lista?

Jag kommer personligen invänta att LG B/C1 77" kommer ner i pris för min del innan köp.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Utifrån listan med toppmodellerna 23st. och att dom respektive har sina vardera styrkor och svagheter mot varandra. Om priset inte hade haft någon betydelse. Hur hade du placerat modellerna i en topp 5 eller topp 10 lista?

Jag kommer personligen invänta att LG B/C1 77" kommer ner i pris för min del innan köp.

Jag hade inte placerat dem i någon topplista eftersom toppmodellerna har olika styrkor som ska matchas mot olika behov. För spelande är det tydligt att LG och Samsung är de säkra korten. För den som söker färgprecision är det tydligt att det är Sony och Panasonic. Tycker man att Ambilight trumfar allt annat är det Philips.

Inom dessa utbud är det sedan olika prioritet på exempelvis bildprestanda vid filmtittande i mörkt rum till de som vill ha det extra ljust. Eller kunna välja vilket som. En del sätter prioritet på inbyggt ljud, andra ser det som naturligt att komplettera med – eller redan har – ett ännu bättre ljudsystem.