TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

@Laxpudding Är lite kluven, kanske du har någon kommentar? Vill gärna byta min 2020 Samsung Q70 75" QLED mot en 85" neoQLED. När man kollar Linus Tech Tips video om neoQLED framstår det som guds gåva till tv-apparaterna (https://www.youtube.com/watch?v=jM-ED97_vKo) men jämför jag på Rtings min nuvarande med 85" QN85A (som är den modell som inte är löjligt dyr i nuläget) så framstår tv-apparaterna som ganska likvärdiga och jag betalar mest för större storlek, vilket inte känns så värt? https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-qn85a-qled-vs...

Tyvärr är det många reviewers som gjort bort sig med "recenssioner" av Samsung senaste tiden där man inte lyckats se någon av de brister som alla vet finns där (alla TV-apparater har dom, inte bara LCD eller Samsung). Man får hoppas att dom fick bra betalt så det var värt den förlorade trovärdigheten. Därmed inte sagt att det är fel att köpa en Samsung TV, men deras marknadsföringsmetoder lämnar en del övrigt att önska även idag.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TobiasStockholm:

@Laxpudding Är lite kluven, kanske du har någon kommentar? Vill gärna byta min 2020 Samsung Q70 75" QLED mot en 85" neoQLED. När man kollar Linus Tech Tips video om neoQLED framstår det som guds gåva till tv-apparaterna (https://www.youtube.com/watch?v=jM-ED97_vKo) men jämför jag på Rtings min nuvarande med 85" QN85A (som är den modell som inte är löjligt dyr i nuläget) så framstår tv-apparaterna som ganska likvärdiga och jag betalar mest för större storlek, vilket inte känns så värt? https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-qn85a-qled-vs...

Är inte speciellt intresserad av funktioner utan främst av bildkvalitet (och i viss mån ljudkvalitet). Finns det någon modell i 83"/85" som kan erbjuda bildkvalitet som kan konkurrera med OLED för under 35.000?

Kan inte svara för priserna men du bör antagligen byta en fullt fungerade VA-modell som Q70T mot något mini-LED-baserat som också bär en VA-panel. Det blir i sådana fall QN9-modellerna.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Skrivet av rumpnisse:

Enligt Panasonic så har jz2000 och jz1500 en panel som heter Master HDR OLED Professional Edition
Medans jz1000 heter bara Master HDR OLED

Är det ingen skillnad på dessa?

https://www.panasonic.com/se/consumer/compare.html?Category+P...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

Funderar på att köpa en TV nu till black (week?)friday. Jag har tidigare spanat in LG's OLED men det är ju inga direkta pangpriser på typ 77C1 - än.

Jag kikar också på Sony XR-75X93J som nu finns för 15k - vilket jag tycker är ett sjysst pris för en 75" TV som ändå klarar 4k 120hz som egentligen är det enda kravet tillsammans med 75" +

Hur stor skillnad är det egentligen på en LED och en OLED? Jag är ingen "bildnörd" och har inte ens sett en OLED live men den gemensamma åsikten verkar vara att OLED är mycket bättre och då känns det fel att köpa en LED när man vet att det finns betydligt bättre. Viktigast för oss är att reflektera bort så mycket ljus som möjligt då TVn står bredvid många och stora fönster där solen lyser rakt in sommartid och förutom spel att den inte lämnar sträck efter bollen när man ser på fotboll

LED = Lysdiod
OLED = "organisk" lysdiod. Då organiskt som i den kemiska klassificeringen för delar av komponenterna

Så det är egentligen meningslöst att fråga "OLED eller LED". Allt är lysdioder idag. Vad man menar är OLED eller LCD och då är den automatiska motfrågan "Vilken LCD?" eftersom LCD är allt från det allra bästa till det allra sämsta TV-apparaterna.

Sony X90–X94J är näst bäst-kategorin. Mer ljusstyrka men sämre reflexfilter än en OLED. Så det kan gå på ett ut i ett dåligt rum. Ifall du hanterar det dåliga rummet med bättre placering och gardiner kan man istället välja vilken TV man vill.

Annars brukar många missförstå det där. Ifall du idag har en TV som du tycker fungerar okey i det rummet och den är flera år gammal? Då är det troligt att en OLED är både ljusstarkare och har mycket bättre reflexfilter än den gamla TV:n. Sedan kan man gå ännu högre med ljusstyrkan och likvärdigt reflexfilter i toppklassen.

Permalänk
Medlem

Tack för guiden Thomas alltid lika informativt. En nyfiken fråga om det går bra? Vilken TV har du hemma och varför köpte du just den

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rumpnisse:

Enligt Panasonic så har jz2000 och jz1500 en panel som heter Master HDR OLED Professional Edition
Medans jz1000 heter bara Master HDR OLED

Är det ingen skillnad på dessa?

Artikeln och videon tar upp dessa skillnader i detalj. Samma skillnader som 2019 och 2020 för övrigt!

JZ2000E: extra allt. Kylande metallskikt till panelen. 900+ nits. Atmos-högtalare.
JZ1500E: inte extra allt. Vanlig soundbar.
JZ1000E: ingen soundbar
JZ980: Standard-OLED. Fortfarande Panasonics precision.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Tack för guiden Thomas alltid lika informativt. En nyfiken fråga om det går bra? Vilken TV har du hemma och varför köpte du just den

Senaste TV jag köpte var sent 90-tal. En Philips 32-tum. Tjock-TV förstås (om man inte förstod det). Drog skärpan till max-läge och på så sätt lärde jag mig inse att "skärpa" är ett rätt uselt reglage.

Alla andra TV jag har hemma är de jag testar för stunden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kan inte svara för priserna men du bör antagligen byta en fullt fungerade VA-modell som Q70T mot något mini-LED-baserat som också bär en VA-panel. Det blir i sådana fall QN9-modellerna.

Ok tack. Är det alltså bara Samsung 85" QN95A Neo QLED som gäller om man söker en tv i större storlek (82-85")? Det går inte att komma billigare undan (än 35.000 som jag kan få den för) med annan tv i den storleken om man vill ha kvalitet och ffa svärta som OLED eller i närheten av OLED?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok tack. Är det alltså bara Samsung 85" QN95A Neo QLED som gäller om man söker en tv i större storlek (82-85")? Det går inte att komma billigare undan (än 35.000 som jag kan få den för) med annan tv i den storleken om man vill ha kvalitet och ffa svärta som OLED eller i närheten av OLED?

Iofs – QN/Q8-modellerna i just 85 tum verkar ha VA-panel. Då lär du se något bortom Q70A. Men QN9-modellerna går också längre med filtret för bättre betraktningsvinkel vilket blir viktigare ju större TV du har. Särskilt om du stört dig på vinklarna med Q70T.

Sony X95J är också intressant för dig.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Iofs – QN/Q8-modellerna i just 85 tum verkar ha VA-panel. Då lär du se något bortom Q70A. Men QN9-modellerna går också längre med filtret för bättre betraktningsvinkel vilket blir viktigare ju större TV du har. Särskilt om du stört dig på vinklarna med Q70T.

Sony X95J är också intressant för dig.

Stort tack för din input! Då vet jag lite mer vad jag ska kolla vidare på. Har du någon kommentar till att skillnaderna mellan min nuvarande tv och QN8 ser ut att vara så små enligt https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-qn85a-qled-vs...? Är det för att de testat 55" modellerna mot varandra? Min nuvarande Q70 är ju inte ens en Q80 eller Q90 serie, man tycker ju att QN8 borde vara ligor bättre... 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag älskar dig Laxpudding!!! <3

Permalänk
Medlem

Välkommen tebaka om än temporärt Laxpudding! Kul o se dig och dina guider

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härlig tumnagel på youtubeklippet!

Permalänk
Medlem

Wow bra guide!

Har två frågor:

1. LG oled verkar vara topprankat men jag tycker 48 tum som är den minsta i deras serie är för stor
för ett skrivbord. Kommer vi någonsin få se en 32 tummare TV tror du? Finns väl en skärm med då kostar den 30-40K.

2. Varför är det inga TV-apparater som klarar 4K de flesta klarar bara uhd och inte 4K?

Permalänk
Medlem

Tack för guiden, fantastisk läsning - Inte haft tid att gräva i modelldjugeln detta år så detta kom som en skänk från ovan.

Tack till @laxpudding för tiden och energin du lade ner (även om det är frilans), och Sweclockers för att ni gör det värt att besöka er dagligen 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Wow bra guide!

Har två frågor:

1. LG oled verkar vara topprankat men jag tycker 48 tum som är den minsta i deras serie är för stor
för ett skrivbord. Kommer vi någonsin få se en 32 tummare TV tror du? Finns väl en skärm med då kostar den 30-40K.

Finns ju någon OLED skärm ute redan som är lite mindre. Minns inte tillverkare eller storlek osv. Men det är inte en LG OLED utan ngt annat, minns inte namnet på tillverkaren av panelen heller. Och den är äckligt dyr också vill jag minnas. Kom väl tidigare i höstas eller ngt.

Till nästa års modeller kommer dock en 42" LG om inte annat, det vet vi, bekräftat av LG. Skulle kommit nu under hösten men de sköt på det och blir till nästa års släpp istället.

Jag har siktet inställt på en sån 42" till mitt skrivbord, just pga 48" känns helt enkelt för stort för min gaming-hörna, men 42" lär fungera bra. Planen är att köpa en så fort de blir möjliga att köpa

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tack för en komplett guide, man blir sugen på att köpa en ny tv när du pratar om det

Permalänk
Avstängd

Fråga ang Samsung. Vissa QN90 modeller i Europa sägs ha ADS/IPS Paneler istället för VA, stämmer detta?
Gällande LG OLED så B1 sägs sakna DolbyVision 4K 120 stöd?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jan-banan:

2. Varför är det inga TV-apparater som klarar 4K de flesta klarar bara uhd och inte 4K?

Det man i folkmun kallar UHD eller 4K är 3840x2160.

4096x2304 och 4096x2160 är format som inte används i några konsumentprodukter alls så vi kommer aldrig att få en TV eller skärm med en sådan upplösning helt enkelt eftersom det inte finns något material i den upplösningen att visa.

Så även om det är fullt möjligt att tillverka så vore det nog inte ens önskvärt då det skulle innebära att du antingen behövde skala innehåll eller få stå ut med sorgekanter. Nackdelarna med det hade varit betydligt större än fördelarna med att ha 6% fler pixlar horizontellt.

Lite som att vi aldrig fick 2048x1080-produkter för vanliga konsumenter heller.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Artikeln och videon tar upp dessa skillnader i detalj. Samma skillnader som 2019 och 2020 för övrigt!

JZ2000E: extra allt. Kylande metallskikt till panelen. 900+ nits. Atmos-högtalare.
JZ1500E: inte extra allt. Vanlig soundbar.
JZ1000E: ingen soundbar
JZ980: Standard-OLED. Fortfarande Panasonics precision.

Sorry om jag inte fattar men så du säger att namngivningen på panelen som Panasonic satt på jz1500 är felaktig?

Som jag förstår från (alla?) andra källor så ska både jz2000 och jz1500 ha samma panel och således båda ett kylande metallskikt. (förutom 48" modellen).

Nämns t.ex. i panasonics utskick:
http://blog.panasonicnordic.com/sv/consumer-sv/consumer-press...

Citat:

In recent years Panasonic has directed its engineering knowhow and excellence to pioneering much brighter OLED panels in the shape of its Master HDR OLED Professional Edition panels. In the past these were confined to its flagship televisions, but in 2021 Panasonic will include the brighter Master HDR OLED Professional Edition panel in both the JZ2000 and the JZ1500

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rumpnisse:

Sorry om jag inte fattar men så du säger att namngivningen på panelen som Panasonic satt på jz1500 är felaktig?

Som jag förstår från (alla?) andra källor så ska både jz2000 och jz1500 ha samma panel och således båda ett kylande metallskikt. (förutom 48" modellen).

Det kanske den har? Har för övrigt JZ1500E uppställd i mitt vardagsrum, men har inte hunnit med att titta på hur den skiljer sig från JZ2000E pga av allt arbete med den här guiden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nozomi:

Fråga ang Samsung. Vissa QN90 modeller i Europa sägs ha ADS/IPS Paneler istället för VA, stämmer detta?
Gällande LG OLED så B1 sägs sakna DolbyVision 4K 120 stöd?

Vad gäller avvikelser i paneler, så är det ofta skillnader mellan panelstorlekar. Sådant är väldigt svårt att bekräfta utan tillgång till varenda modell i alla storlekar över hela Europa. Och det är precis den här informationen tillverkarna inte släpper.

B1:n och Dolby Vision 4K/120 – också en sådan sak som är en av alla paramterar som är svår att stämma av.

Permalänk
Medlem

Jättebra guide tack!

Är sugen på en ny tv. Har ett PS5 och är mycket därför jag vill ha något nyare. Sitter på en gammal LG plasma 1080p men med bra färger.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

OMG våran bästa Lax är tillbaka, underbart julen är räddad :D!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Samsung fixat DV än ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Defender:

Samsung fixat DV än ?

Det lär inte hända ännu. De har precis lanserat en egen ny HDR-standard. De lär behöva ytterligare 2-3 år på sig för att inse att de bara är obstinata.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Det lär inte hända ännu. De har precis lanserat en egen ny HDR-standard. De lär behöva ytterligare 2-3 år på sig för att inse att de bara är obstinata.

Haha.Jag tänkte precis samma sak. De stångas och slåss fortfarande, så behövs nog ett par år till innan de säger "fuck it" och kastar in handduken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Diskussionen
om vem som skulle vara Sveriges bästa julvärd, alla kategorier, är i alla fall klar.
Sveriges befolkning vill ha
@Laxpudding att lyssna på.

Permalänk
Medlem

Kul o se Skärmgurun gästspela!

Jag är tvärtemot vad guiden handlar om inte ute efter en speltv..
Vill ha en som är så bra som möjligt för säg 15k, till serier o filmtittande. På 75”.
Vilka modeller bör ja snegla på då?
Kan sträcka mig till 20k om det är betydligt stor skillnad.

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk

Grym guide!

Får se om det blir någon ny TV eller om jag väntar ett år till.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W