TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

@laxpudding Vad hände med mätningarna av latens på Sonys TVs?

Sony är typiskt runt 15-20 ms latens, så inte fullt så rappa som LG och Samsung om man lägger vikt vid de där sista millisekundrarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

Tolkar det som att det bara är LG och samsung som klarar "true" 4k 120hz för stunden. Och sony saknar dolby vision så bara LG återstår om man vill ha allt i funktionsväg?

Samsung saknar Dolby Vision, inte Sony. Men gissar att du menade just Samsung.

Ja, LG eller Samsung ifall spelprestanda är högsta prioritet.

Permalänk
Medlem

Komplett slängde ut 55" A80J för 10900:- Samma pris som LG 55" C1.
Så vi avbokade LG C1 och tog Sonyn istället.

Känns som en bättre TV då mossan aldrig kommer spela något på TVn. Var tveksamt värt när den låg 2000:- dyrare men nu på samma rea pris så kändes Sony bättre

Då ska vi bara hitta en Soundbar som kan spela musik vettigt också då hon vill ha bort sina högtalare och förstärkare och allt det kladdet och få upp allt på väggen (förutom bas antar jag då)-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung saknar Dolby Vision, inte Sony. Men gissar att du menade just Samsung.

Ja, LG eller Samsung ifall spelprestanda är högsta prioritet.

ah, blev fel där.. Är Dolby vision något man vill ha? oavsett spel eller film

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

ah, blev fel där.. Är Dolby vision något man vill ha? oavsett spel eller film

Ifall man är intresserad av den högsta möjliga och mest konsekventa bildkvaliteten så vill man ha Dolby Vision.

Permalänk
Medlem

Om man pratar livslängd för en LG B1 vid sport/netflix 3h om dagen, är det rimligt att kunna anta att den lever utan Burn-in i ca 8 år?
Finns det också indikationer på att nyare modeller klarar sig bättre från Burn-in än de första LG OLED från 2017?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Fick frågan om en philips-TV på 70" som kostar 9990 kr var värd att köpa nu under black week. Svarade att jag hellre skulle sparat en slant och köpt den 70"-modell som alltid kostar 6500-7000:- Antingen det eller ta klivet upp till respektive QLED eller OLED-TV som erbjuder 4K@120Hz.

Skulle sen ta fram länken till de prisvänligare 70"-modellerna men såg då att alla modeller helt plötsligt kostar från ca 8000:-
Mitt råd blev istället att avvakta med TV-köp tills dess att black week är över. Visst finns det modeller som är prissänkta. Men de är samridigt redan för dyra från början om ni frågar mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Om man pratar livslängd för en LG B1 vid sport/netflix 3h om dagen, är det rimligt att kunna anta att den lever utan Burn-in i ca 8 år?
Finns det också indikationer på att nyare modeller klarar sig bättre från Burn-in än de första LG OLED från 2017?

Ja, så länge du själv är rimlig i hur du använder den. Ett orimligt sätt är då att medvetet åsidosätta alla former av skyddsmekanismer som finns.

Och ja, det finns gott om indikationer på att 2021-modellerna är mycket bättre än 2017-modellerna för att minska risken för ojämnt slitage som kan leda till permanent inbränningar. 2017-panelerna är i sin tur betydligt bättre än 2016 och äldre.

LG:s första OLED kom annars 2013 och kostade ca 100.000 kronor för 55 tum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Antingen det eller ta klivet upp till respektive QLED eller OLED-TV som erbjuder 4K@120Hz.

"QLED" bör inte vara någon rekommendation eftersom det kan vara vilken TV som helst från Samsung, TCL eller Hisense. Tänker man "QLED" missar man tyvärr intressanta modeller från LG, Panasonic, Philips och Sony.

Permalänk
Medlem

Fick beslutsångest nu när priserna har gått ner mer :S Behöver lite hjälp med att tänka vilken apparat man ska gå på. Har alltid velat ha en OLED men det kanske är placebo för min del nu. Någon som kan ge lite input mellan dom?

Om jag förstår det rätt är Samsungen 800A lite vassare än 95A förutom upplösningen på 8k och att den kan sitta platt mot vägg?

Samsung QLED QE75QN95A - 25k i samtliga butiker
Samsung QLED QE75QN800A - 30 k
LG OLED77C15/15 - 32/33k
Sony Bravia OLED XR-77A80J - 33k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Fick beslutsångest nu när priserna har gått ner mer :S Behöver lite hjälp med att tänka vilken apparat man ska gå på. Har alltid velat ha en OLED men det kanske är placebo för min del nu. Någon som kan ge lite input mellan dom?

Om jag förstår det rätt är Samsungen 800A lite vassare än 95A förutom upplösningen på 8k och att den kan sitta platt mot vägg?

Samsung QLED QE75QN95A - 25k i samtliga butiker
Samsung QLED QE75QN800A - 30 k
LG OLED77C15/15 - 32/33k
Sony Bravia OLED XR-77A80J - 33k

77B1 för 28 000?

https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled77b1-77-smart-4k-ultra-h...

B1 jämförs med C1: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Fick beslutsångest nu när priserna har gått ner mer :S Behöver lite hjälp med att tänka vilken apparat man ska gå på. Har alltid velat ha en OLED men det kanske är placebo för min del nu. Någon som kan ge lite input mellan dom?

Om jag förstår det rätt är Samsungen 800A lite vassare än 95A förutom upplösningen på 8k och att den kan sitta platt mot vägg?

Samsung QLED QE75QN95A - 25k i samtliga butiker
Samsung QLED QE75QN800A - 30 k
LG OLED77C15/15 - 32/33k
Sony Bravia OLED XR-77A80J - 33k

QN800A och QN95A är i grunden samma lika med skillnaden att QN800A har en 8K-panel. Har du inget direkt önskan av 8K finns det ingen anledning att betala mer för vad som är samma kvalitet. Rtings anser också att deras exemplar av QN800A är sämre än QN90A (som är QN95A fast utan one connect) men det är oklart hur mycket eller hur litet det skiljer sig exakt mellan amerikanska och europeiska modeller.

Permalänk
Medlem

Dålig rea på 77:orna. Hoppas på en A1:a till 20 000 senast fredag.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt bra guide.
Efter att ha suktat efter OLED i mer än 10 år kom jag fram till att jag tycker många av dagens lcd:er har tillräckligt bra svärta för mig. Var inne på en Sony 75" men det saknas något i bilden efter att ha sett OLED. Det är väl svårt att jämföra i butik men på Elgiganten hade Sony en hörna med fin väggpanel och dämpad takbelysning. Gissar på att de har ställt in tv-apparaterna hyfsat bra men även här tycker jag tex X90J som stod bredvid OLED saknar tryck i bilden. Jag får helt enkelt vänta till att 75" eller större kommer ned i pris för jag blir inte helt nöjd med LCD eller 65".

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bennyfax:

Tack för en riktigt bra guide.
Efter att ha suktat efter OLED i mer än 10 år kom jag fram till att jag tycker många av dagens lcd:er har tillräckligt bra svärta för mig. Var inne på en Sony 75" men det saknas något i bilden efter att ha sett OLED. Det är väl svårt att jämföra i butik men på Elgiganten hade Sony en hörna med fin väggpanel och dämpad takbelysning. Gissar på att de har ställt in tv-apparaterna hyfsat bra men även här tycker jag tex X90J som stod bredvid OLED saknar tryck i bilden. Jag får helt enkelt vänta till att 75" eller större kommer ned i pris för jag blir inte helt nöjd med LCD eller 65".

Det du beskriver är väntat. X90J (Topp/mid-klass) är sämre än en bättre OLED på alla punkter förutom rå ljusstyrka vid SDR. FALD:en är inte värst imponerande och relfexfiltret är också klart sämre. Så fort du är i vinkel mot VA-panel bleknar den. Ska du jämför en Topp-LCD med prestanda som är mer likvärdig en OLED är det Sony X95J du ska titta på eller motsvarande Samsung-modeller.

Permalänk
Medlem

Tack igen! Tack då har jag fått bort en modell! Hur är Sonys A80J mot Lg B/C modeller om man bortser från just spelegenskaperna och att Sonys panel kan agera som högtalare. Pratar vi om detaljer man måste leta efter eller är det något som skiljer dom annars väsentligt mot varandra?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Tack igen! Tack då har jag fått bort en modell! Hur är Sonys A80J mot Lg B/C modeller om man bortser från just spelegenskaperna och att Sonys panel kan agera som högtalare. Pratar vi om detaljer man måste leta efter eller är det något som skiljer dom annars väsentligt mot varandra?

Sony har bättre färgegenskaper överlag än LG. Även direkt ur kartong när man jämför Filmmaker/Expert mot Sonys Custom-läge.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Sony har bättre färgegenskaper överlag än LG. Även direkt ur kartong när man jämför Filmmaker/Expert mot Sonys Custom-läge.

Om man istället jämför A80J mot X95J som ser ut att ligga på samma pris, finns det ens något att diskutera då? Vad skulle få en att ens vilja välja X95J? Bäst bild för film är det jag syftar på då.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av compila_beeper:

Om man istället jämför A80J mot X95J som ser ut att ligga på samma pris, finns det ens något att diskutera då? Vad skulle få en att ens vilja välja X95J? Bäst bild för film är det jag syftar på då.

Sony X95J är en ljusstark LCD och har helt andra resurser att ta till i den situationen man behöver mycket ljusstyrka. Den finns också tillgänglig i 85 tum.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Har aldrig kalibrerat en Tv. Är panelerna följsamma om man väljer en OLED att man kan t.ex. följa Rtings kalibrerings profil eller finns det en övervägande risk att det kan bli värre?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Där ser man. Har aldrig kalibrerat en Tv. Är panelerna följsamma om man väljer en OLED att man kan t.ex. följa Rtings kalibrerings profil eller finns det en övervägande risk att det kan bli värre?

Du ska aldrig plocka någon annans inställningar rakt av. Lika användbart som att skräddarsy en kostym efter någon annans mått.

Däremot finns det flera generella råd som kan stämma överens överlag, likt vilka bildlägen som är användbara.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Sony X95J är en ljusstark LCD och har helt andra resurser att ta till i den situationen man behöver mycket ljusstyrka. Den finns också tillgänglig i 85 tum.

Mer kräm med HDR t.ex? Svårt det här! Har heller inga möjligheter att jämföra Sony OLED mot LCD, för det känns som man skulle behöva det för att se vad man föredrar. 😄

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av compila_beeper:

Mer kräm med HDR t.ex? Svårt det här! Har heller inga möjligheter att jämföra Sony OLED mot LCD, för det känns som man skulle behöva det för att se vad man föredrar. 😄

Mer kräm vid HDR är en orsak. Mer ljus för ett ljust och besvärligt rum en annan orsak. Till exempel när du ska titta på storslalom från Kranjska Gora när februarisolen lyser in genom ditt panoramafönster och din D-vitaminbrist gör att du inte vill dra för gardinerna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Mer kräm vid HDR är en orsak. Mer ljus för ett ljust och besvärligt rum. Till exempel när du ska titta på storslalom från Kranjska Gora när februarisolen lyser in genom ditt panoramafönster och din D-vitaminbrist gör att du inte vill dra för gardinerna.

Haha, tack! 😂👍

Permalänk
Medlem

Hej
köpte Samsung QLED QE75Q9FN 2019 efter att jag läst din guide 2019 och tycker det än idag levererar knivskarp bild. Många som hoppar till när de ser hur bra bilden är. Men är lite sugen på Samsung QLED QE85QN800A då jag har plats för 85" Min fråga skulle TVn bara bli större eller skulle jag även vinna i skärpa (synlig för ögat 4m från skärmen) Spela nästan aldrig på TVn då jag inter tycker det funka att spela på så stor TV. (Har ljudsystem för mer än TV kostar så ljud bryr jag mig inte om på TVn)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sesese:

Hej
köpte Samsung QLED QE75Q9FN 2019 efter att jag läst din guide 2019 och tycker det än idag levererar knivskarp bild. Många som hoppar till när de ser hur bra bilden är. Men är lite sugen på Samsung QLED QE85QN800A då jag har plats för 85" Min fråga skulle TVn bara bli större eller skulle jag även vinna i skärpa (synlig för ögat 4m från skärmen) Spela nästan aldrig på TVn då jag inter tycker det funka att spela på så stor TV. (Har ljudsystem för mer än TV kostar så ljud bryr jag mig inte om på TVn)

Går du från 75 till 85 tum blir bilden framför allt större. Bilden blir inte skarpare än den är skapad. Det är fortfarande samma information fast större och med en 8K-panel som QN800A dessutom ritad över fler pixlar. Däremot vinner du något i form av skärpa eller mer korrekt "skärpa" med en 8K-panel:

(1) En osynlig pixelstruktur. 4K på 85 tum är – beroende på ens synskärpa och avstånd – en synlig pixelmatris. Med 8K måste man kliva väldigt nära för att se den matrisen.

(2) Du kan i högre grad använda skärpefunktioner i TV:n på 8K-panelen utan att det ger synlig distorsion i bilden. Drar man i skärpereglagen till 4K-material på en 4K-panel måste all kantförstärkning få plats någonstans. Det sker på bekostnad av detaljer och information i bilden. Med 8K-panel förstör man inte informationen på samma sätt. Ja, de blir ju såklart inte skarpare än vad det är inspelat, även om reklamen för 8K-panelernas AI-uppskalning gärna säger annat. Men du kan underlätta för hjärnan och och ögat att uppleva mer skärpa utan det sker på bekostnad av bildkvaliteten.

Sedan ska man inte glömma att det är mer än enbart mängden pixlar som avgör vad man anser vara "skärpa". De där äldre Q9-modellerna utan UVA-filtret har rätt hög panelkontrast och kan därför sätta kontrast på detaljnivå väldigt bra. Vilket ju också är en av styrkorna med OLED.

QN800A och även QN900A har inte alls riktigt samma höga panelkontrast som din befintliga TV. Förmodligen är FALD:en bättre och inte alls lika synlig blooming/glorior. Men det är inte säkert du har "knivskärpan". Det är nog fullt tänkbart att det är med något som 83-tums OLED A90J som du får mer av det du redan har – eller vad du vill ha.

Så det hela beror väldigt mycket på vad du menar i med "skärpa". Jag har hört ordet "skärpa" användas om allt möjligt, även om sådant som inte har med skärpa att göra. Många har inte ord för att täcka in sin upplevelse och "skärpa" är ofta synonymt med att bilden är väldigt ljusstark snarare än skarp.

Permalänk

Söker 43 tums till svärföräldrarna. De vill ha en enkel TV som de förstår, jag vill ha en bra. Ser på rtings att det finns QN90A. Skulle den fungera på den svenska marknaden med kanalsökning? Föreslagit 48 tum då det finns OLED men det är för stort tycker dem.
Alla andra 43 tum verkar vara "bas" är det likvärdigt för äldre att hantera?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hugokinner:

Söker 43 tums till svärföräldrarna. De vill ha en enkel TV som de förstår, jag vill ha en bra. Ser på rtings att det finns QN90A. Skulle den fungera på den svenska marknaden med kanalsökning? Föreslagit 48 tum då det finns OLED men det är för stort tycker dem.
Alla andra 43 tum verkar vara "bas" är det likvärdigt för äldre att hantera?

Handhavandet är ofta lite bättre på bättre modellerna. Flera, likt Samsung, har valt en enklare fjärrkontroll med färre knappar och mer navigerbart system. Basmodellerna har mer den vanliga brickan med många knappar.

43-tums QN90A finns inte på den nordiska marknaden utan är något som jag tror Proshop tar in från syd- eller östeuropa. Sannolikt är det en sämre panel, men att den försämringen är sak samma ur svärföräldrarna synpunkt. Brukar inte vara problem med kanalsökningar. Vanligtvis bygger man TV:n med en och samma mottagare som fungerar på hela kontinenten och varje lands utbud.

Permalänk
Medlem

Hur står sig sony KE85XH9096 85" mot årets modeller och som tv gererellt? Har precis köpt hus så nu vill jag ha en stor tv! Har idag en LG oled 55 tunnare, modellen som kom efter den med genomskinlig vågig fot. Den har fått lite burn in och vid vit skärm så tycker jag de syns lite grönt/gult i de vita, den ska förpassas till ett annat rum nu iaf.

Hade helst velat ha en oled men vill inte riktigt betala så mycket som dom större skärmarna kostar. Ska ju till med ljud till nya TVn också då blir det helt enkelt för mycket.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kawavs:

Hur står sig sony KE85XH9096 85" mot årets modeller och som tv gererellt? Har precis köpt hus så nu vill jag ha en stor tv! Har idag en LG oled 55 tunnare, modellen som kom efter den med genomskinlig vågig fot. Den har fått lite burn in och vid vit skärm så tycker jag de syns lite grönt/gult i de vita, den ska förpassas till ett annat rum nu iaf.

Hade helst velat ha en oled men vill inte riktigt betala så mycket som dom större skärmarna kostar. Ska ju till med ljud till nya TVn också då blir det helt enkelt för mycket.

Listas i guiden under Sony bland 2020-modellerna. 2020 års XHnn ersätt alltså av 2021 års XnnJ vilket i detta fall är att XH90 motsvaras av X90–X94J