LG:s TV-apparater får stöd för Geforce Now

Permalänk
Melding Plague

LG:s TV-apparater får stöd för Geforce Now

LG inleder ett samarbete med Nvidia och lägger till applikation för att streama spel genom Geforce Now direkt till bolagets smarta TV-apparater.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar endast gälla modeller från 2021. Så alla vi CX/GX-ägare får klara oss utan i alla fall till en början.

Permalänk
Relik 📜

Hm, intressant faktiskt. Undrar om de kan pressa upp upplösning och bildfrekvens över tid. Dels ska väl SoC orka med, dels ska bandbredden räcka. Fasta anslutningen är ju bara 100 Mbit/s, och att pressa 4K 120 Hz över Wifi kan nog bli skakigt för många, så "tyvärr" kanske LG/Nvidia tar den säkra vägen där och låser ned till lägre permanent.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Verkar endast gälla modeller från 2021. Så alla vi CX/GX-ägare får klara oss utan i alla fall till en början.

Ja, det var tråkigt, men förståeligt - de vill ju sälja nya apparater

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Hoppas att även Microsoft utvecklar en app eller kanske en usb-sticka för Xcloud till TVn.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Verkar endast gälla modeller från 2021. Så alla vi CX/GX-ägare får klara oss utan i alla fall till en början.

Vi överlever bra nog utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, intressant faktiskt. Undrar om de kan pressa upp upplösning och bildfrekvens över tid. Dels ska väl SoC orka med, dels ska bandbredden räcka. Fasta anslutningen är ju bara 100 Mbit/s, och att pressa 4K 120 Hz över Wifi kan nog bli skakigt för många, så "tyvärr" kanske LG/Nvidia tar den säkra vägen där och låser ned till lägre permanent.

4K 120 Hz över Wifi låter helt fantastiskt.
Det är dock en väldigt liten grupp av alla potentiella användare som har det som krav.
Det var inte längesedan 4K 60 Hz överhuvudtaget hade en wow faktor på en tv.
Sen undrar jag varför wifi? Trådat är bättre på alla vis och billigare även om en lång sladd måste till.
En router som är tillräckligt bra för 4K 120 Hz över Wifi är inte billig. Den ska vara stabil med.
Men ja, en dag så är vi där

I övrigt så gillar jag nyheten. Ännu ett steg i att få tv som funkar perfa att använda till dator.
Det gör att det blir billigare i längden. Även tv som inte når upp till "gamers" standard blir billigare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SCORPIUS:

4K 120 Hz över Wifi låter helt fantastiskt.
Det är dock en väldigt liten grupp av alla potentiella användare som har det som krav.
Det var inte längesedan 4K 60 Hz överhuvudtaget hade en wow faktor på en tv.
Sen undrar jag varför wifi? Trådat är bättre på alla vis och billigare även om en lång sladd måste till.
En router som är tillräckligt bra för 4K 120 Hz över Wifi är inte billig. Den ska vara stabil med.
Men ja, en dag så är vi där

I övrigt så gillar jag nyheten. Ännu ett steg i att få tv som funkar perfa att använda till dator.
Det gör att det blir billigare i längden. Även tv som inte når upp till "gamers" standard blir billigare.

Wifi eftersom LG:s TV bara har 100 Mbit/s trådat, som sagt. Så där räcker helt enkelt inte bandbredden till oavsett.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av emilakered:

Wifi eftersom LG:s TV bara har 100 Mbit/s trådat, som sagt. Så där räcker helt enkelt inte bandbredden till oavsett.

Det är sinnesjukt att man har 100Mb/s max år 2020 +

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tvelander:

Det är sinnesjukt att man har 100Mb/s max år 2020 +

Alltså, jag fattar väl varför i teorin - streaming för inbyggda apparna kräver inte mer, och de har säkert en shitload med kretsar de köpt in 2004 eller något. Men det sätter ju också begränsningar för framtiden, till exempel detta. Eller för de som vill köra typ Plex.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Man kan få ethernet gigabit till vissa LG TV-apparater med rätt USB-nätverksadapter. För high-end Plex-användning tror jag en del skaffar en Nvidia Shield eller Apple TV på grund av bristande codec-stöd och prestandan på vissa SOCs.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Vad är för handkontroll man köper som fungerar med tv:n direkt? Google har ju erbjudandet handkontroll + chromecast ultra för 299kr. Men då fungerar bara det trådlösa via wifi. Hur är det med trådat?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Alltså, jag fattar väl varför i teorin - streaming för inbyggda apparna kräver inte mer, och de har säkert en shitload med kretsar de köpt in 2004 eller något. Men det sätter ju också begränsningar för framtiden, till exempel detta. Eller för de som vill köra typ Plex.

Fast de vill ju sälja produkter. Och då är det ju perfekt om de gamla har begränsningar i hårdvaran. Så att folk känner ett behov att att byta.
De borde även kunna sälja en usb adapter som stödjer mer än 100mbit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är sinnesjukt att man har 100Mb/s max år 2020 +

Hjälpte en polare med dennes tv idag. High-end 75-tummare från 2020 som kostade närmare 20k. Den stödde tydligen inte 5 Ghz trådlöst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Man kan få ethernet gigabit till vissa LG TV-apparater med rätt USB-nätverksadapter. För high-end Plex-användning tror jag en del skaffar en Nvidia Shield eller Apple TV på grund av bristande codec-stöd och prestandan på vissa SOCs.

Jag måste koppla ur och sätta in USB-dongeln igen efter varje omstart av TV:n efter nån firmware uppdatering. Så jag vet inte hur pass pålitligt det är längre. Sedan är det ju USB2 så någon gigabit får man inte ut.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Så länge inga fler AAA-utgivare läggs till igen är GFN en meningslös tjänst tycker jag. Visst finns det bra indiespel och medelstora utgivare på GFN men jag vill kunna spela AAA-spel också förutom Ubisofts.

Undrar hur de ska lösa login på TVn. Login på Win10 är värdelöst. Visst, jag använde AutoHotkey för att logga in men jag borde inte behöva göra det. Man borde kunna logga in EN gång på alla digitala butiker och launchers i GFN.

Jag hade GFN i tre månader och det funkade ganska bra. Pga FPS-spel var jag tvungen att sätta max bit rate till max 50 Mbps istället för auto annars såg det inte bra ut.

edit: Fast nu ser jag att de lagt till 30 spel från Square Enix och 8 från EA.
Konstigt att de fortfarande bara har sök och Home för att se spelen på GFN. Varför kan man inte enkelt se/sortera alla spel som på digitala butiker?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av gwingis:

Vad är för handkontroll man köper som fungerar med tv:n direkt? Google har ju erbjudandet handkontroll + chromecast ultra för 299kr. Men då fungerar bara det trådlösa via wifi. Hur är det med trådat?

Det verkar som att flera handkontroller med Bluetooth stöds, bland annat de senare Xbox-kontrollerna och Sonys DualShock 4/Dualsense 5 samt Nvidia Shield-kontrollen. Ser även ut att gå att ansluta ungefär samma utbud trådat också. Jag har dock inte provat detta själv, så jag vågar inte svära på att det stämmer. Är mycket möjligt att diverse andra tredjepartsvarianter fungerar också.

Permalänk
Medlem

Värst va mycjet trådat ni verkar köra. Jag kör trådat till kamerorna. Annars är det wifi som gäller till allt. Nätverkskabel används bara mellan router, switch och accesspunkter. Väl dolt. Ser faktiskt ingen anledning att köra sladd för spel och media längre. Mimo löste alla mina forna problem.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av IRONBERG:

Värst va mycjet trådat ni verkar köra. Jag kör trådat till kamerorna. Annars är det wifi som gäller till allt. Nätverkskabel används bara mellan router, switch och accesspunkter. Väl dolt. Ser faktiskt ingen anledning att köra sladd för spel och media längre. Mimo löste alla mina forna problem.

Jag tänker att det beror väldigt mycket på hur man bor Har man en knepig planlösning med mycket tjocka betongväggar kan kabel fortfarande vara ett bättre val och nödvändigt oavsett för att dra fram fler accesspunkter etc. Och har man ändå dragit kabel kan man ju lika gärna använda det där det går.

Permalänk
Medlem

Kabel: Mindre problem, stabilare, lägre latenser bättre helt enkelt.
Wifi: Helt ok när det funkar som det ska, slippa sladd vilket är smidigt, inget mer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Enda spel jag använder med Geforce Now är Black Desert Online på MacBook Pro 😂🤣

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Micke_JKUR:

Fantastiskt! Hoppas att även Microsoft utvecklar en app eller kanske en usb-sticka för Xcloud till TVn.

Oklart när det kommer, men det har åtminstone planer för det, både app och någon slags sticka/enhet. De snackade om detta i samband med E3, däremot finns det inget konkret om något samarbete med någon TV-tillverkare eller något än. De trycker däremot rätt hårt på hela "spela utan hårdvara"-biten så det är nog bara en fråga om tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är sinnesjukt att man har 100Mb/s max år 2020 +

Kommer man lätt runt genom en USB till ethernet adapter som man kopplar in i USB 3.0 uttaget på sidan

Permalänk
Medlem

Något nytt kring Geforce Now för webOS 5 tv apparater (såsom LG CX)? Har för mig jag läste att det skulle komma till de tv apparaterna också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av konsum:

Kommer man lätt runt genom en USB till ethernet adapter som man kopplar in i USB 3.0 uttaget på sidan

Jojo men still...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Kommer man lätt runt genom en USB till ethernet adapter som man kopplar in i USB 3.0 uttaget på sidan

Har du tips på sådan som fungerar bra utan en massa meck?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Har Geforce-appen GameStream-support så man kan köra in-home streaming med nvidia GPU:er? Börjar bli lite trött på att försöka komma ihåg att förnya dev-mode var 48:e tim för att kunna ha Moonlight installerat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Har du tips på sådan som fungerar bra utan en massa meck?

Cable matters från tex Amazon är ”plug n play”, dvs bara plugga i. Men Deltaco och andra märken fungerar säkert också lika bra.