TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fick frågan om en philips-TV på 70" som kostar 9990 kr var värd att köpa nu under black week. Svarade att jag hellre skulle sparat en slant och köpt den 70"-modell som alltid kostar 6500-7000:- Antingen det eller ta klivet upp till respektive QLED eller OLED-TV som erbjuder 4K@120Hz.

Skulle sen ta fram länken till de prisvänligare 70"-modellerna men såg då att alla modeller helt plötsligt kostar från ca 8000:-
Mitt råd blev istället att avvakta med TV-köp tills dess att black week är över. Visst finns det modeller som är prissänkta. Men de är samridigt redan för dyra från början om ni frågar mig.

Köpte den där Tvn du pratade om av Komplett. Om det nu är PUS9006 vi talar om.

Satt bra länge innan Black week och kollade på Philipsmodeller. Mitt tänk var följande. Det är ju Ambilight som är nästan hela grejen med varför man väljer en TV från Philips, i alla fall för mig. Har vid det här laget förstått att vill man ha bästa bild så finns det mycket bättre tillverkare och modeller.

Och om det nu är ambilight som är själva poängen så vill jag självklart maximera detta för att få ut det mesta av TVn. Jag har ju faktiskt självmant valt en "sämre" TV enbart för denna externa egenskap. Jag kollade, framför allt på en The one modell i storlek 70+. De tycktes ha en bra avvägning mellan pris och funktion. Kunde dock inte riktigt släppa att de "bara" har 3 sidor ambilight, jämfört med de lite dyrare och nyare modellerna som oftast har 4 sidor. Jag ska också hänga denna på väggen vilket hade gjort det perfekt med 4 sidor när ingenting blockar de understa dioderna.

När de nu rea PUS9006 modellen så klippte jag till direkt. Det är möjligt att den redan är någon tusenlapp för dyr, eller att det finns billigare modeller, men den känns svårslagen för mig om jag jämför med billigare/äldre modeller. Det enda som jag saknar är att den inte finns i en 75 tums storlek. Steget till 4-sidigt ambilight i 75+ storlek blir dock ca 25000 kronor, vilket är alldeles för mycket pengar för mig och vad jag ska ha den till.

Jämfört med andra Philipsapparater jag kollat på gör den några små, men viktiga saker helt rätt. Ramen/kanten är mindre jämfört med förra årets modell och andra billigare apparater. Ambilighten kommer alltså närmare scenen och bryts inte lika kraftigt av en bred ram. Färgen på ramen är också mörkgrå, vilket verkar smälta in mycket bättre än de silvriga som många Philipsmodeller har. Lite fler funktioner, Hdmi 2.1, VRR etc.

För 10k känns denna TV väldigt prisvärd för vad den är. En stor 4-sidig ambilight med lagom mycket funktioner och senaste årsmodellen. Räcker 3 sidor så kan jag definitivt hålla med om att man nog skulle kunna spara en tusenlapp eller två, men om man nu redan tummar på bildkvaliteten genom att välja Philips, varför då också tumma på den enda anledningen till att man köper den. Bara mina tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den QN90A som säljs i Europa är dock vad jag förstår inte samma som den som säljs i USA. Det är QN91A, QN92A, QN93A eller QN94A som är jämförbara. Även QN95A är jämförbar men med en OneConnect-box.

https://www.rtings.com/tv/discussions/3gn4CpWmGUCFd8Gg/the-qn...

I see, det var mer än jag visste. Tycker det borde finnas lagar som reglerar sånt här, känns som fulspel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Den QN90A som säljs i Europa är dock vad jag förstår inte samma som den som säljs i USA. Det är QN91A, QN92A, QN93A eller QN94A som är jämförbara. Även QN95A är jämförbar men med en OneConnect-box.

https://www.rtings.com/tv/discussions/3gn4CpWmGUCFd8Gg/the-qn...

Fortfarande ingen som har testat och bekräftat faktiska modeller på plats. Utan det är hörsägen som studsar runt.

Men, men: vill man vara säker på att få det som utlovas? Var försiktig med Samsung i år.

@emilakered – kan du fixa några QN90A-modeller i olika storlekar så kan jag åka ut och testa dem? Så blir det bekräftat en gång för alla.

Som av en tillfällighet har Samsungs nordiska testpool gott om 8K-modeller samt QN95A (som står i min hall just nu).

Permalänk

Hej!

Tänkte köpa en ny TV, har kollat lite på Sony X93J.
Ska främst användas till filmer och serier, men även lite Playstation gaming också.

Den ligger ute på rea för 12000kr just nu (65tum), är det prisvärt?
Är den svårslagen till det priset?

Och hur stor är skillnaden mellan den och t.ex LG OLED C1 / Samsung QN90A (som kostar 18000kr)?

Är det värt att lägga 6000kr extra för en sån där LG OLED C1?

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Dolby vision är detta något man kommer att saknas ifall tv inte har support för det? Är sugen på en QN95A nämligen.

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maste:

@laxpudding

Dolby vision är detta något man kommer att saknas ifall tv inte har support för det? Är sugen på en QN95A nämligen.

Svarat på detta i guider och artiklar och forumet: Senast här: #19355241

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter ny TV, men har inte riktigt största budgeten (8000 max). Är det TCL som gäller i den prisklassen då man inte lär få en OLED för det priset?

TV'n ska användas i vardagsrummet, 55" max, det kommer spelas på den ibland (Switch, PS4), men mest filmer och serier.
Hade kikat på en Samsung Q60A, men gjorde lite research och hittade på tok mycket negativa recensioner om det.

Har ni några tips och tricks att ge en vilsen student på jakt efter en ny TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svarat på detta i guider och artiklar och forumet: Senast här: #19355241

Tack

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk

@laxpudding Läste någonstans att Philips PUS9006 modellen har en mva-panel? Stämmer detta och vad är skillnaden mellan en sådan och en "vanlig" va-panel?

Tack att du delar med dig av din expertis!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swetech85:

@laxpudding Läste någonstans att Philips PUS9006 modellen har en mva-panel? Stämmer detta och vad är skillnaden mellan en sådan och en "vanlig" va-panel?

Patenten. "VA" och "IPS" är mer en generell teknisk skillnad. Sedan heter de allt möjligt olika beroende på vems patent det handlar om. IPS-teknik kan heta ADS, PLS, AHVA eller just IPS beroende på vem som bär patentet. VA kan vara MVA, PVA, S-PVA med flera.

I den mån den information finns är det mest kuriosa. Produkten som helhet är avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Står i artikeln, står i grafen och nämns i videon varför du inte kan titta på exempelvis rtings tester och dra slutsatser om Hisense europeiska modeller.

Alla modeller i basklassen är ungefär lika bra/lika dåliga. Går inte att tänka i "presterar som XXX kronor". Om det är något som utmärker TV-priser är det ju variationen.

Ah men topp, då blir jag nog nöjd.

Borde kanske läst texten först, tack

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fortfarande ingen som har testat och bekräftat faktiska modeller på plats. Utan det är hörsägen som studsar runt.

Men, men: vill man vara säker på att få det som utlovas? Var försiktig med Samsung i år.

@emilakered – kan du fixa några QN90A-modeller i olika storlekar så kan jag åka ut och testa dem? Så blir det bekräftat en gång för alla.

Som av en tillfällighet har Samsungs nordiska testpool gott om 8K-modeller samt QN95A (som står i min hall just nu).

Det faktum att de officiella reservdelarna för den europeiska varianten är ADS (IPS)-paneler från BOE känns ju hyfsat definitivt kan jag tycka. Men visst, jag har inte sett någon recension som definitivt bekräftat vad som sitter i just den svenska varianten av QN90A för de olika storlekarna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte rimligt att exempelvis Elon-kedjan skulle få en alldeles egen version med VA-panel medan andra som Hifi-klubben, webhallen, netonnet, komplett etc. måste sälja en generisk IPS-version. Snarare är detta ett mönster som upprepas år efter år med hur tillverkare och butiker segmenterar marknaden. Den här diskussionen upprepas också varje år av exakt samma orsaker.

Återigen – tror att förvirringen kommer av att 2021 är det inte längre Samsungs egna VA-paneler (eftersom Samsung Displays lagt ned tillverkningen) och då är det VA-paneler från andra tillverkare som har kanske sämre panelkontrast än äldre modeller. Men ja, det behövs verkligen fler tester för att bekräfta allt eftersom konkret information från Samsung i vanlig ordning är dold bakom ett lager av, tja, koskit.

Ja.

Det känns jävligt skevt att behöva gissa sig fram INNAN man ens köper TVn. Såna här grejjer borde framstå i beskrivningen så man vet vad man faktiskt får.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Beslutsångesten är total..

QN90A eller X90J? Skulle säga att den ska vara allround. Jag nojar för att avsaknaden av dolby vision ska vara enorm.

Skulle säga att X95J är jämförbar med QN90A.

Den har inte mini LED bakgrundsbelysning men har endå väldigt bra FALD så är jämförbar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

I see, det var mer än jag visste. Tycker det borde finnas lagar som reglerar sånt här, känns som fulspel.

Skrivet av Laxpudding:

Fortfarande ingen som har testat och bekräftat faktiska modeller på plats. Utan det är hörsägen som studsar runt.

Men, men: vill man vara säker på att få det som utlovas? Var försiktig med Samsung i år.

@emilakered – kan du fixa några QN90A-modeller i olika storlekar så kan jag åka ut och testa dem? Så blir det bekräftat en gång för alla.

Som av en tillfällighet har Samsungs nordiska testpool gott om 8K-modeller samt QN95A (som står i min hall just nu).

Dock så kostar ju QN92A lika mycket som QN90A så ta 92 så är man iaf säker det är VA panelen man vill ha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Hej!

Tänkte köpa en ny TV, har kollat lite på Sony X93J.
Ska främst användas till filmer och serier, men även lite Playstation gaming också.

Den ligger ute på rea för 12000kr just nu (65tum), är det prisvärt?
Är den svårslagen till det priset?

Och hur stor är skillnaden mellan den och t.ex LG OLED C1 / Samsung QN90A (som kostar 18000kr)?

Är det värt att lägga 6000kr extra för en sån där LG OLED C1?

Kolla vad som duger för dig och om det passar ditt rum, annars får man väl anpassa rummet med gardiner
men LCD är ljusstarkare än OLED vilket kan vara viktigt om man har ljust i rummet, även reflexfiltret spelar roll.
Betraktningsvinkel kan vara viktigt för vissa.
Jag hade definitivt funderat på att lägga till några tusen, 14990:- för en 65" LG OLED B1 eller C1/QN90A om det känns ok.
Jag har jämfört dem nyligen och ville verkligen köpa 75" X93J men kunde inte efter att ha sett OLED fast X93J är ingen dålig tv. OLED är bara fantastisk med mycket wowkänsla tycker iaf jag. QN90A har jag inte tittat på ännu. OLED är snabb för spel, låg latency och mycket snabbare pixelrespons fast större risk för inbränning även om de senaste modellerna verkar rätt säkra som jag uppfattar det. Kolla även om tv:n har tillräckligt många anslutningar, 4K 120hz etc om det är viktigt. Det finns säkert mer att tänka på..

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobim:

Är på jakt efter ny TV, men har inte riktigt största budgeten (8000 max). Är det TCL som gäller i den prisklassen då man inte lär få en OLED för det priset?

TV'n ska användas i vardagsrummet, 55" max, det kommer spelas på den ibland (Switch, PS4), men mest filmer och serier.
Hade kikat på en Samsung Q60A, men gjorde lite research och hittade på tok mycket negativa recensioner om det.

Har ni några tips och tricks att ge en vilsen student på jakt efter en ny TV?

Klipp en A1 55".

Den ligger runt det priset och är OLED.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ett tips här är att använda sig av spelens upplösningsskalning i största möjliga mån. Då kan du få ut ett skarpt gränssnitt/text som renderas i 4K, men samtidigt också högre prestanda genom att rendera 3D-grafiken i 1080p som sedan skalas upp till 4K.

Tack för tipset! Får kolla in det.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Kolla vad som duger för dig och om det passar ditt rum, annars får man väl anpassa rummet med gardiner
men LCD är ljusstarkare än OLED vilket kan vara viktigt om man har ljust i rummet, även reflexfiltret spelar roll.
Betraktningsvinkel kan vara viktigt för vissa.
Jag hade definitivt funderat på att lägga till några tusen, 14990:- för en 65" LG OLED B1 eller C1/QN90A om det känns ok.
Jag har jämfört dem nyligen och ville verkligen köpa 75" X93J men kunde inte efter att ha sett OLED fast X93J är ingen dålig tv. OLED är bara fantastisk med mycket wowkänsla tycker iaf jag. QN90A har jag inte tittat på ännu. OLED är snabb för spel, låg latency och mycket snabbare pixelrespons fast större risk för inbränning även om de senaste modellerna verkar rätt säkra som jag uppfattar det. Kolla även om tv:n har tillräckligt många anslutningar, 4K 120hz etc om det är viktigt. Det finns säkert mer att tänka på..

Okej, tack så mycket för svar! TV'n jag ersätter är en 42 tum LG Plasma TV från 2008.
Skulle du säga att prisskillnaden mellan LG OLED C1 och Sony X93J är motiverad?
Hade egentligen tänkt lägga runt 13k max, LG OLED C1 ligger ju på 18k just nu, men du tycker att det är så pass stor skillnad att det är värt?

Som sagt kommer TV'n främst att användas för film och tv serier, och sedan lite PS5 gaming också (men inte så mycket).

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Okej, tack så mycket för svar! TV'n jag ersätter är en 42 tum LG Plasma TV från 2008.
Skulle du säga att prisskillnaden mellan LG OLED C1 och Sony X93J är motiverad?
Hade egentligen tänkt lägga runt 13k max, LG OLED C1 ligger ju på 18k just nu, men du tycker att det är så pass stor skillnad att det är värt?

Som sagt kommer TV'n främst att användas för film och tv serier, och sedan lite PS5 gaming också (men inte så mycket).

Varför inte B1? Verkar nästan bättre än C1. Inte riktigt lika ljusstark men bättre färger innan kalibrering och bättre gradients etc. Kan ju förvisso skilja mellan exemplar och exemplar. Enda nackdelen är väl att den endast har två portar med HDMI 2.1.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Okej, tack så mycket för svar! TV'n jag ersätter är en 42 tum LG Plasma TV från 2008.
Skulle du säga att prisskillnaden mellan LG OLED C1 och Sony X93J är motiverad?
Hade egentligen tänkt lägga runt 13k max, LG OLED C1 ligger ju på 18k just nu, men du tycker att det är så pass stor skillnad att det är värt?

Som sagt kommer TV'n främst att användas för film och tv serier, och sedan lite PS5 gaming också (men inte så mycket).

Hmm, det kan du nog bara svara på men jag tror inte du blir besviken på en 65" X93J fast det är inte det bästa på marknaden. Som laxpudding nämner är det topp/mid. 6000:- mer för C1 som är toppklass. Hade du tänkt dig max 13K kanske 65" X93J är tv:n för dig. Jag tycker egentligen inte skillnaden är värd pengarna utan jag vill helt enkelt bara ha OLED för att det har det där lilla extra och då får jag betala mer alternativt bästa klassen LCD som jag inte kikat på men då är man kanske uppe på samma nivå i pris. Jag vill ha minst 75" och då blir OLED för dyrt så jag köper ingen tv nu.
X90J som är snarlik X93J: https://youtu.be/ws0Z6x1AkBk
Lite annan uppfattning om vinkeln i denna video: https://youtu.be/xwDHe_s6LR0

Kan tänka mig att jag skulle bli nöjd ändå med X93J hemma med bra inställd tv och anpassad belysning men kolla annars B1.
Lite som en sjukdom detta. Ju mer man snöar in sig desto högre krav får man. Brister man blir medveten om som man annars inte kanske hade stört sig på samtidigt är det bra att känna till innan ifall man upptäcker det senare.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺

Sonys X90–X9J är steget under en OLED likt C1 på de flesta punkter förutom ljusstyrka vid SDR den den är starkare samt ljusstyrka vid HDR då den inte peakar så värst högre men orkar hålla nivåerna längre. Denna högre ljusstyrka är även lite bortkastad i ett ljust rum eftersom reflexfiltret samtidigt är sämre än OLED-filtret.

Permalänk
Medlem

Tror ni LG C1 65 tummare går under de 18k den nu är satt till? Hade hoppats på lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja.

Det känns jävligt skevt att behöva gissa sig fram INNAN man ens köper TVn. Såna här grejjer borde framstå i beskrivningen så man vet vad man faktiskt får.

Kolla 2:a posten för möjliga utfall i Samsungs panel-lotteri beroende på modell och skärmstorlek.

https://www.avsforum.com/threads/2021-samsung-qn90a-neo-qled-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja.

Det känns jävligt skevt att behöva gissa sig fram INNAN man ens köper TVn. Såna här grejjer borde framstå i beskrivningen så man vet vad man faktiskt får.

Tror tillverkarna lägger mer krut på 98% av världsbefolkningen som inte nördar ner sig. Men tilltalande nyuppfunna tekniska termer går hem så inga idioter som marknadsför. Tycker det är så med det mesta av vardagsteknik som säljs, hårdvara till datorer kanske undantaget. Köpte en kaffemaskin med världsnyheten CoffeeSwitch men smaken var likadan som från min gamla billigare trotjänare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den QN90A som säljs i Europa är dock vad jag förstår inte samma som den som säljs i USA. Det är QN91A, QN92A, QN93A eller QN94A som är jämförbara. Även QN95A är jämförbar men med en OneConnect-box.

https://www.rtings.com/tv/discussions/3gn4CpWmGUCFd8Gg/the-qn...

Nu köpte jag en qn90a - att det är Just en VA panel spelar ingen roll för mig så länge funktionaliteten är samma. Framförallt ljusstyrka, reflexfilter, input lag, responstider och att den fixar 120hz 4k.

Är det något jag kan gå miste om? Om det vore en IPS panel @Laxpudding

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robiban:

Nu köpte jag en qn90a - att det är Just en VA panel spelar ingen roll för mig så länge funktionaliteten är samma. Framförallt ljusstyrka, reflexfilter, input lag, responstider och att den fixar 120hz 4k.

Är det något jag kan gå miste om?? @Laxpudding

Ifall den har en ADS/IPS-panel så behöver den inte UVA-filtret för bättre vinklar. Då går du miste om störiga regnbågsmönster vid starka reflexer.

Men ja, du får en sämre grundkontrast i panelen vilket riskerar att göra blooming/glorior synligare än vad de redan är. Tycker Samsung lyckas undvika det ganska bra på deras VA-modeller så länge man är rakt framför.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra deals på året black friday? Helst OLED men även andra kan vara intressanta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Finns det några bra deals på året black friday? Helst OLED men även andra kan vara intressanta.

LG OLED B1 för 10k verkar svårslaget just nu. Har du inte tänkt spela på den så är A1 ännu lägre i pris, men B1 kostar 2k mer och är aningen ljusstarkare och har 4k 120Hz stöd på två HDMI-portar. Har själv en CX och är grymt nöjd, men hade jag varit utan den idag hade jag köpt en B1

Edit: glömde nämna storlek, det är 55'' jag haft i åtanke när jag skrev, men 65'' är också bra deals på. A1 55'' verkar för övrigt enbart finnas för 8k i vissa fysiska butiker. Är det 75'' som är av intresse har jag förstått det som att Sony X90J (ej OLED) för 15k är bra, tänk dock på att FALD har sämre betrakningsvinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall den har en ADS/IPS-panel så behöver den inte UVA-filtret för bättre vinklar. Då går du miste om störiga regnbågsmönster vid starka reflexer.

Men ja, du får en sämre grundkontrast i panelen vilket riskerar att göra blooming/glorior synligare än vad de redan är. Tycker Samsung lyckas undvika det ganska bra på deras VA-modeller så länge man är rakt framför.

Låter som både för och nackdelar. Huvudsaken den är lika bra för spel som en VA och den inte blir märkbart mindre ljusstark då jag valde den för att bråka med mitt ljusa rum.

Har du tips på hur man hittar ”rätt” inställningar?