Permalänk
Medlem

Platta till mormor

Jag och kusinerna tänkte skramla ihop till en julklapp i form av en ny surfplatta min mormor (83 bast och pigg). Idag har hon en Huawei T1-A21L. Det vill säga en gammal billig historia från 2015 hon fick med en telefon av någon anledning. Jag har lovat att kika åt kusinerna, vilket var dumt för jag är en av dom där stenåldersödlorna som inte har någon platta själv och inte är insatt alls.

Klagomål från Mormor på nuvarande plattan:
"Den är så jäkla seg, jag tror ju att jag kommer hinna dö innan Instagram öppnas och jag får kika på barnbarnsbarnen."
"Vad ska jag med den här jäkla saken till när jag inte kan titta på TV4 eller SVT längre" (för gammal tydligen)
"Nu ska jag äntligen skaffa BankID, så får jag alltså inte göra det på den här plattan, vafan?"

Mormors önskemål på ny platta:
Lika stor eller större "så jag kan slänga den där datorn jag köpte åt skogen"
"Snabbare än det här skrotet"
"Jag vill kunna spela patiens"

Hon har en OpoNord och är van sedan tidigare vid Android, men är Apple tillräckligt mycket bättre så tänker jag inte vara den som är den, apple ska ju vara lätt för alla?

Just nu är budgeten 1500kr efter att 1/13 kusiner har donerat. Så jag misstänker att någonstans mellan 5-10k inte är omöjligt. Men samtidigt är det meningslöst att köpa en platta för 10k till mormor?

Permalänk
Medlem

Köp inget annat än en Ipad.
Bra, billig, snabb, och gamling-säker
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5855641
4000:- men lite ont om lager i butiker

Edit:
Den verkar vara slut i typ alla svenska butiker.
Om du däremot beställer snarast från https://www.apple.com/se/ipad-10.2/ så är du iallafall garanterad att få den före jul.
Där kan du ju också lägga till en fin gravering till mormor

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en ipad utan att blinka, ca 4000:-. En androidplatta kommer aldrig upp i den prestandan du får.

Permalänk
Medlem

Vi har samsung tab S6 och S7 hemma och jag skulle säga de är enda bra alternativ med android med bra uppdateringslivlängd. Har haft huawei och mipad 4 förut, de nya huawei har inte google play och mipad slutade få uppdatering efter mindre än 1 år.

Annars har apple bra ipad sortiment på olika prisnivåer.

Permalänk
Viking

Den här är lite bättre än den vanliga Paddan som tidigare länkats (större skärm och en gen. nyare cpu), men lite dyrare: https://www.inet.se/produkt/1965627/apple-ipad-air-10-9-2020-...

Edit: Finns lite roligare färger också.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

Jag lade betoningen lite fel när jag läste titeln och tänkte genast på en liten vält..

Sorry för OT. Jag kan ju tycka att 10K för en platta till mormor är lite i överkant. Men samtidigt är det lite svårt att hitta vettiga plattor i priser under 5K om hon vill ha android.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte ganska nyss en Galaxy Tab 7 för typ 2000. Lite seg är den, specifikt när det gäller att snabbt byta mellan appar, men det är inte så farligt egentligen. Netflix och sånt funkar, och instagram är trevligare på en större skärm. Samsungs system funkar bättre på en surfplatta än på telefonerna tycker jag. Annars är skärmen helt ok, högtalarna också.

Permalänk
Inaktiv

Utvecklingen på android plattor har stått still i 10år, dagens plattor äör riktigt usla, jag säger som redan sagt, köp en Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Köp inget annat än en Ipad.
Bra, billig, snabb, och gamling-säker
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5855641
4000:- men lite ont om lager i butiker

Edit:
Den verkar vara slut i typ alla svenska butiker.
Om du däremot beställer snarast från https://www.apple.com/se/ipad-10.2/ så är du iallafall garanterad att få den före jul.
Där kan du ju också lägga till en fin gravering till mormor

Ja detta hade jag också köpt. Från Apple butiken

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

ipad när det gäller surfplatta imo. Föräldrarna har haft sina hur länge som helst och dom fungerar fortfarande fint.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inget fan av Apple men det är svårt att komma runt samma slutsats som övriga i tråden, köp en ipad.
Outsider-tipset är en Surface-platta, men det är å andra sidan en dator och det var kanske inte det du var ute efter.

Permalänk
Musikälskare

iPad = Apple kan användarvänlighet och det är framtidssäker prestanda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Men håll med om att det är för jäkla kul när släkten ringer om en 1000:- platta och undrar vad som är fel eller var inställningen ligger... Den utmaningen får hjärtat att slå dubbelslag

*stämmer in i kören* fundera inte ens på något annat än en ipad

Permalänk
Medlem

Ja, nu har vi börjat närma oss ett köp!

Jag höll fingret på en iPad på Apple.se och såg sen att datumet för leverans visserligen var före jul, men lagom tills efter tanten tar en tripp till Norge (där hon lär vilja ha med den). Och nu verkar den som dom flesta säger, vara rätt meckig att få tag på.

Vi gör det enkelt.

I ena hörnan.
https://www.inet.se/produkt/1966862/samsung-galaxy-tab-s7-fe-...

I andra hörnan.
https://www.inet.se/produkt/1965630/apple-ipad-air-10-9-2020-...

Fördel Samsung:
Lägre pris men fortfarande en produkt i mellansegmentet.
Större skärm.
Ett OS som tanten är van vid.
En fin penna hon kan tappa bort och aldrig använda.
(Utan att titta och en ren chansning) Billigare fodral?
Dubbelt så lång garanti
"Lagom" åt tanten?

Fördel Apple:
Framtidssäker prestanda.
Användarvänligt OS (även om hon behöver lära om sig och det är Android i hennes telefon)
Coolare färger

Prislappen på dom bägge är egentligen inte det viktiga i det hela, men som flera tidigare har nämnt så är det ju ingen mening att lägga pengar på funktioner som inte kommer användas.

*edit. Tack för all input hittills. Jag är verkligen ute på djupt vatten. Hade jag köpt till mig själv hade jag köpt en androidplatta för länge sedan, men det är mest för att jag inte vill in i Apples ekosystem och krångla när jag redan har allt syncat över android och liknande

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Snuffelbutt:

Ja, nu har vi börjat närma oss ett köp!

Jag höll fingret på en iPad på Apple.se och såg sen att datumet för leverans visserligen var före jul, men lagom tills efter tanten tar en tripp till Norge (där hon lär vilja ha med den). Och nu verkar den som dom flesta säger, vara rätt meckig att få tag på.

Vi gör det enkelt.

I ena hörnan.
https://www.inet.se/produkt/1966862/samsung-galaxy-tab-s7-fe-...

I andra hörnan.
https://www.inet.se/produkt/1965630/apple-ipad-air-10-9-2020-...

Fördel Samsung:
Lägre pris men fortfarande en produkt i mellansegmentet.
Större skärm.
Ett OS som tanten är van vid.
En fin penna hon kan tappa bort och aldrig använda.
(Utan att titta och en ren chansning) Billigare fodral?
Dubbelt så lång garanti
"Lagom" åt tanten?

Fördel Apple:
Framtidssäker prestanda.
Användarvänligt OS (även om hon behöver lära om sig och det är Android i hennes telefon)
Coolare färger

Prislappen på dom bägge är egentligen inte det viktiga i det hela, men som flera tidigare har nämnt så är det ju ingen mening att lägga pengar på funktioner som inte kommer användas.

*edit. Tack för all input hittills. Jag är verkligen ute på djupt vatten. Hade jag köpt till mig själv hade jag köpt en androidplatta för länge sedan, men det är mest för att jag inte vill in i Apples ekosystem och krångla när jag redan har allt syncat över android och liknande

Om hon är van vid Samsung OS så hade jag nog kört på det (av ren erfarenhet). Den kommer räcka lång väg för henne. Har du några frågor kring Tab;en så är det bara tagga mig

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Om hon är van vid Samsung OS så hade jag nog kört på det (av ren erfarenhet). Den kommer räcka lång väg för henne. Har du några frågor kring Tab;en så är det bara tagga mig

//Daniel

Klart du rekommenderar Samsung tab

Men min rekommendation till TS kvarstår. iPad Air är ju bara bättre vad gäller prestanda, storlek och vikt, än den "vanliga" iPaden. Så kör på den skulle jag säga. Det är en dunder padda

Permalänk

I mina ögon är det absolut bästa med ipad smart cover, skydd för skärmen utan att dubblad tjockleken på plattan med ett tjockt skal på baksidan. https://www.inet.se/produkt/1978251/apple-smart-cover-ipad-10...

Såvitt jag har kunnat hitta så existerar inte något liknande till annat än ipad vilket gör attjag skulle välja en ipad om jag skulle köpa en ny platta trots att allt annat är android hemma.

Permalänk
Medlem

Känns lite väl dyrt med just den iPaden men jag skulle ändå rekommendera den framför alternativet. En fördel är som du säger att den kommer räcka i många, många år så i slutändan kanske den till och med blir billigare om ser i kronor per års användning.

Med det sagt så hade jag tagit en funderare på en begagnad iPad, antingen en refurbished (om sådana finns att köpa) eller från t.ex. blocket. Hennes upplevelse kommer vara lika bra som om hon skulle få en ny. Däremot så förstår jag ju att vissa tycker det är roligare att ge/få helt nya saker.

En annan faktor att tänka på är utrymmet. 64 gb är inte mycket idag och det går inte att utöka på något sätt. Morföräldrar har ju visserligen sällan så mycket data lagrad men det kan ju vara värt att kolla. Hon kanske har tusentals bilder och hela Rod Stewarts diskografi inlagd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En annan faktor att tänka på är utrymmet. 64 gb är inte mycket idag och det går inte att utöka på något sätt. Morföräldrar har ju visserligen sällan så mycket data lagrad men det kan ju vara värt att kolla. Hon kanske har tusentals bilder och hela Rod Stewarts diskografi inlagd?

Det där löser man med molnet, om 64GB mot förmodan inte skulle räcka. Avlastning av bilder görs automatiskt till icloud (50GB = 9kr/mån) och musik går att streama

Jag håller med resten av gänget: kör på iPad. Dock drar det ju iväg lite om man behöver gå upp på Air.

Visa signatur

---

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av AGI:

Klart du rekommenderar Samsung tab

Men min rekommendation till TS kvarstår. iPad Air är ju bara bättre vad gäller prestanda, storlek och vikt, än den "vanliga" iPaden. Så kör på den skulle jag säga. Det är en dunder padda

Ja, det kanske är dagens mest uppenbara, haha

Jag skulle dock rekommendera att hålla henne inom samma OS, mest för att inte bli ned ringd med frågor hur man gör saker. Hade hon varit van vid Apples OS så hade nog det varit det lättaste. I alla fall för din del

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Ja, det kanske är dagens mest uppenbara, haha

Jag skulle dock rekommendera att hålla henne inom samma OS, mest för att inte bli ned ringd med frågor hur man gör saker. Hade hon varit van vid Apples OS så hade nog det varit det lättaste. I alla fall för din del

//Daniel

Snick-snack. För en användare som knappt vet vad Inställningar-appen gör för något är steget knappast större från Android till iOS än mellan olika android-varianter. Hon vänjer sig snart vid det nya utseendet. I termer av handhavande är skillnaderna minimala.

Om min farmor kunde lära sig använda internet vid 85 års ålder med hjälp av en iPad kan fasen vem som helst göra det.

Visa signatur

---

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gorian:

Snick-snack. För en användare som knappt vet vad Inställningar-appen gör för något är steget knappast större från Android till iOS än mellan olika android-varianter. Hon vänjer sig snart vid det nya utseendet. I termer av handhavande är skillnaderna minimala.

Om min farmor kunde lära sig använda internet vid 85 års ålder med hjälp av en iPad kan fasen vem som helst göra det.

Ja, fast jag skulle nog hävda att alla människor är olika och bara för att din farmor på 85 skulle fixa det, så innebär det inte att någon som är 55 klarar av att lära sig sånt. Men absolut, ingenting är ju omöjligt, det tar bara mer eller mindre tid att lära sig

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

I mina ögon är det absolut bästa med ipad smart cover, skydd för skärmen utan att dubblad tjockleken på plattan med ett tjockt skal på baksidan. https://www.inet.se/produkt/1978251/apple-smart-cover-ipad-10...

Såvitt jag har kunnat hitta så existerar inte något liknande till annat än ipad vilket gör attjag skulle välja en ipad om jag skulle köpa en ny platta trots att allt annat är android hemma.

Fast tusen kronor (och release i slutet av januari) är tametusan orimligt för något som inte ens skyddar plattan (utöver framsidan) om man tappar den. Sen är ju funktionen trevlig helt klart.

Skrivet av Trunk:

Känns lite väl dyrt med just den iPaden men jag skulle ändå rekommendera den framför alternativet. En fördel är som du säger att den kommer räcka i många, många år så i slutändan kanske den till och med blir billigare om ser i kronor per års användning.

Med det sagt så hade jag tagit en funderare på en begagnad iPad, antingen en refurbished (om sådana finns att köpa) eller från t.ex. blocket. Hennes upplevelse kommer vara lika bra som om hon skulle få en ny. Däremot så förstår jag ju att vissa tycker det är roligare att ge/få helt nya saker.

En annan faktor att tänka på är utrymmet. 64 gb är inte mycket idag och det går inte att utöka på något sätt. Morföräldrar har ju visserligen sällan så mycket data lagrad men det kan ju vara värt att kolla. Hon kanske har tusentals bilder och hela Rod Stewarts diskografi inlagd?

Hon har 16gb på sin nuvarande platta. 9gb ledigt efter alla dessa år, så det är inga som helst problem skulle jag säga

Skrivet av Gorian:

Det där löser man med molnet, om 64GB mot förmodan inte skulle räcka. Avlastning av bilder görs automatiskt till icloud (50GB = 9kr/mån) och musik går att streama

Jag håller med resten av gänget: kör på iPad. Dock drar det ju iväg lite om man behöver gå upp på Air.

Ja, nu är det ju Air det hamnar på, av den enkla anledningen att den går att få hem innan året är slut

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

Fast tusen kronor (och release i slutet av januari) är tametusan orimligt för något som inte ens skyddar plattan (utöver framsidan) om man tappar den. Sen är ju funktionen trevlig helt klart.

600 kr och finns i lager (åtminstone den svarta) men det är säkert väldigt individuellt vad man vill ha, jag tillhör de som inte har nåt skydd till mobilen heller och betalar väldigt dyrt för det i skärm och baksidesbyten titt som tätt så oavsett vad ett skydd till surfplatta kostar så är det vinst för mig Tyvärr verkar inte samsung eller nån tredjepartsleverantör ha möjlighet att göra en framsida och då köper jag ingen ny platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

600 kr och finns i lager (åtminstone den svarta) men det är säkert väldigt individuellt vad man vill ha, jag tillhör de som inte har nåt skydd till mobilen heller och betalar väldigt dyrt för det i skärm och baksidesbyten titt som tätt så oavsett vad ett skydd till surfplatta kostar så är det vinst för mig Tyvärr verkar inte samsung eller nån tredjepartsleverantör ha möjlighet att göra en framsida och då köper jag ingen ny platta.

Till iPad Air? Det måste jag ha missat helt. Länk? 😃

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

Till iPad Air? Det måste jag ha missat helt. Länk? 😃

Sorry det är jag som inte har koll på modeller, trodde den jag länkade var till Air. Kan inte ens se att det finns smart cover till nya air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Sorry det är jag som inte har koll på modeller, trodde den jag länkade var till Air. Kan inte ens se att det finns smart cover till nya air.

https://www.inet.se/produkt/1978267/apple-smart-folio-ipad-ai...

Sånt händer! Det var därifrån jag fick pris och tillgång. 600 hade jag nästan kunnat köpa, men tanten vill gärna ha något som tåls att tappa och det gör den ju inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Utvecklingen på android plattor har stått still i 10år, dagens plattor äör riktigt usla, jag säger som redan sagt, köp en Apple

Jaså? Jag har en Tab S4 och en S7+. Båda är riktigt bra och mil bättre än exempelvis min Tablet Z2 från 2014. Vilka surfplattor har du egentligen använt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Jaså? Jag har en Tab S4 och en S7+. Båda är riktigt bra och mil bättre än exempelvis min Tablet Z2 från 2014. Vilka surfplattor har du egentligen använt?

Jo att Ipad är det enda som duger är en ganska vanlig åsikt. Men det beror ju helt vad man använder plattan till och vad man har för krav. Tablet-specifika appar finns det ju mycket mer av på Ipad förstås, men Android-appar är ju i allmänhet rätt bra på att anpassa sig till olika skärmstorlekar och så. Sen är det inte alla som bryr sig så mycket om diverse appar. Finns en bra webbläsare, och typ mail, vanliga sociala medier, vanliga streamingtjänster och liknande så räcker det rätt långt liksom. Och där ligger ju inte Android efter Apple egentligen. Men inte när det gäller spel och mer produktiva appar som Photoshop, musikproduktion och liknande, då passar nog Ipad bättre.

Dock rekommenderade jag en Ipad till min morsa nyligen trots att hon är mer van vid Android. Anledningen är att det inte riktigt finns några bra Android-plattor i mellanklass liksom. För typ 2000 får man en helt ok, Galaxy Tablet A exempelvis, och för sådär 6000-8000 får man en ganska lyxig platta, som Galaxy Tablet 7 FE eller liknande, men det finns inget som kostar runt 4000 och ger valuta för den summan. Min morsa ville ha en platta till att läsa tidningen främst, deras morgontidning verkar öka priset för papperstidning med 100% strax så det blev ganska dyrt, men också för exempelvis sociala medier, bankgrejer och så där telefonen är lite liten. Tab A är acceptabel, men rätt trög i att växla mellan appar exempelvis, och den låga mängden minne gör ju att appar behöver laddas om när man växlar mellan dem och så.

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

Om hon är van vid Samsung OS så hade jag nog kört på det (av ren erfarenhet). Den kommer räcka lång väg för henne. Har du några frågor kring Tab;en så är det bara tagga mig

//Daniel

Typexempel på varför det är sjukt förvirrande /tveksamt att du är Samsungrepresentant med samma konto som ditt privata!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌