Hjälp mig bygga en dator med 12900k !

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga en dator med 12900k !

Jag fick precis tag på ett RTX 3080 (ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming) via webhallen och tänkte bygga ihop en dator med i9-12900k.

Sett detta paket hos komplett som verkar prisvärt:
https://www.komplett.se/product/1201264/datorutrustning/dator...

Vad mer behöver jag för att få en komplett (no pun intended) dator? SSD, Chassi och PSU?

Är det ett bra paket eller borde jag kika någon annanstans också?

Permalänk
Medlem

Det paketet är en bra början men jag skulle byta ut minnet, bättre timings och 500kr billigare.

Byt till,
Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 3200MHz 32GB.

Sen behöver jag lite mer information vad du har för budget.
Har du en datorlåda idag som du är nöjd med eller vill du köpa en ny.
Har du en m.2 ssd idag och i så fall vilken/storlek och om du vill ha en ny vilken storlek är du intresserad av och ska det vara snabbast möjligt.
Nätaggregat, behöver du ett nytt? Till den här datorn du funderar på att bygga skulle jag rekommendera minst 750watt, helst 850watt.

Tangentbord, mus, skärm, behöver du nått nytt där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det paketet är en bra början men jag skulle byta ut minnet, bättre timings och 500kr billigare.

Byt till,

Har du en m.2 ssd idag och i så fall vilken/storlek och om du vill ha en ny vilken storlek är du intresserad av och ska det vara snabbast möjligt.
Nätaggregat, behöver du ett nytt? Till den här datorn du funderar på att bygga skulle jag rekommendera minst 750watt, helst 850watt.

Tack för svar!

Budget är upp till runt 15k, men gärna närmare 12-13k. För allt förutom GPU då.

Har ingenting när det kommer till själva datorn, så behöver rubbet. Har en dator idag men den är tänkt att säljas precis som den är.

Tangentbord, mus och skärm har jag.

Såg att Inet hade ett chassi (NZXT H510 Elite Vit/Svart - SWECBF21) för 890 kr och en PSU (Seasonic FOCUS GX 750W) för 649 kr. Kan dessa vara något att ha?

Permalänk
Viking

Och det här (byt kylaren och minnena som nämndes ovanför):
https://www.komplett.se/product/1201264/datorutrustning/dator...

Edit: Kan vara värt med den här SSDn:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tack! Behöver jag köpa till fler fläktar? Eller duger det som följer med ?

Permalänk
Medlem

Skulle nog välja 2x32gb 3200mhz för +261kr då det är mycket ram för pengarna. Alternativt om det är för mycket sälja av de och köpa 3600mhz cl16 2x16gb efter och ändå ha pengar över. Även uppgradera till 360mm kylare +412kr då cpun kan gå väldigt varm vid belastning. Här under är de delar jag hade valt med din budget till bygget:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Byt till,

Fetade är minnet du rekommenderade:
"Fan vet" vad man ska välja för minnen (DDR4 eller DDR5) på nya intel-plattformen.
När ny minnesgeneration släpps, brukar dessa vara "svindyra" jämfört med "inarbetad generation".
Samt faktiskt kan vara slöare. Själv gick jag inte över till DDR4 förrän cirka 2017. Eftersom DDR3 (mogna DDR3) spöade väldigt länge i minnestester DDR4, och jag ville inte byta CPU/mobo.

Men man bör komma ihåg att nya "socklar" där man framförallt byter minnesgeneration kan bli väldigt knepiga och dyra. Sedan är det rätt rejält dyrt vad jag har läst med nya moderkort till Intels 12xxx-CPU.

Jag skulle nog avvakta att köpa intel ett tag till, tills deras nya plattform "hinner mogna klart".
Beroende på vad du (man) använder burken till, skulle jag (om nörden själv får välja) valt Ryzen 7, 5800X med ett 550-mobo. Är "samma i princip" som ett 12900 om du väljer 12900 med DDR4. Ska du ha "nytta av" 12900, behöver du gå all in på DDR5. (Med väldigt liten "nytta". Typ några frames hit eller dit i diff).

Bara några råd från mig.
Observera att "du" är allmänt menat, inte kopplat till speciell person.

Orsaker med "du".
Permalänk
Viking
Skrivet av YaKoStar:

Tack! Behöver jag köpa till fler fläktar? Eller duger det som följer med ?

Det ingår tre fläktar till kylaren och tre till chassit. Med andra ord behöver du inte köpa några.
Länkar en bild till hur jag tänker att du ska anpassa uppgraderingspaketet:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz