Android 10 från 2019 fortfarande vanligast

Permalänk
Melding Plague

Android 10 från 2019 fortfarande vanligast

Med några knappa procent leder Android 10 fortfarande över näst-senaste Android 11. Ett fåtal procent är kvar på åtta år gamla "Kitkat".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja 10 är det här. Inte så konstigt att folk tvingas vara kvar på gamla versioner när företagen vägrar att uppdatera i mer än 2 år. Det borde vara lagkrav på att de måste tillhandahålla uppdateringar längre. Som det är nu måste man ju köpa ny hårdvara om man vill ha ny mjukvara vilket känns väldigt stenålder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En Av IPhones absolut största styrkor är just att de uppdateras så länge.

Permalänk
Medlem

Jo kan lite hålla med Ozzed där, man tycker det skulle ligga även i EU:s intresse (miljöpolitik och så) att ta fram nån lag som kräver tillverkarna ger 3 år med uppdateringar (mycket mer än så tycker jag man inte kan kräva dock)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Min Lenovo Tablet från 2018 kör fortfarande Android 7 som den kom med medan en IPad från 2014 kan köra senaste IOS 15. Jag har precis bytt till Apple och en anledning är för support för enheterna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör ingen Android på min telefon, däremot senaste iOS 15.1 på min fyra åriga iPhone 8 Plus.

Jag hoppas det kommer införas krav i branchen för att få upp livslängden på produkterna, är ju orimligt som det blivit - inte minst med Microsofts senaste drag på datorsidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En Av IPhones absolut största styrkor är just att de uppdateras så länge.

Och samtligt på alla enheter, med Android kan man få vänta väldigt länge innan vissa tillverkare skickar ut nya versioner

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

En faktor som kan spela in tänker jag är komponentbristen. Min magkänsla är att uppgraderings-takten för mobiler har saktat in de senaste 2 åren.

Permalänk
Lego Master

Kollade Samsung Members-appen precis, jan-22 verkar vara release för One UI 4.0 på min S20U.
Jag vill ha Android 12, dammit!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo kan lite hålla med Ozzed där, man tycker det skulle ligga även i EU:s intresse (miljöpolitik och så) att ta fram nån lag som kräver tillverkarna ger 3 år med uppdateringar (mycket mer än så tycker jag man inte kan kräva dock)

Man skulle kunna kräva att det gick att stoppa in annan programvara när produkten nått EOL!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo kan lite hålla med Ozzed där, man tycker det skulle ligga även i EU:s intresse (miljöpolitik och så) att ta fram nån lag som kräver tillverkarna ger 3 år med uppdateringar (mycket mer än så tycker jag man inte kan kräva dock)

Varför inte kräva mer än 3 år? Grafikkort stöds betydligt längre än så. Vad hindrar telefontillverkare från att kunna supporta längre förutom att det ligger i deras intresse att telefonerna tappar stöd så fort som möjligt och försöker den vägen motiver kunder att köpa nytt? Finns som sagt gott om exempel i branschen där mjukvarustöd finns betydligt längre än 3 år.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Man skulle kunna kräva att det gick att stoppa in annan programvara när produkten nått EOL!?

Så skulle man kunna göra, kräva att bootloader etc ska gå att låsa upp. Men vem är det som ska utveckla programvaran? Till populära modeller finns det ett stort community runt om som oftast lyckas kringgå låsta bootloaders och där finns det utvecklare som anpassar t.ex. LineageOS till den specifika modellen, men Android finns på så många olika obskyra tillverkare och enheter att det inte finns något större intresse för merparten.

Permalänk
Medlem

Kommer Google fortsätta att kalla uppdateringar av Android för nya versioner varje år? Någonstans blir ju marknaden och mjukvaran så pass mogen att de inte ändrar speciellt mycket år från år och att då ha ett helt nytt versionsnummer känns ju mer som ett sätt att bryta kompatibilitet och att slippa uppdateringar av äldre mobiler.

Permalänk

Inte konstigt. Många har äldre och billigare mobiler och de märker ingen skillnad på Android 10,11 eller 12an.
Argument att de som har en mobil som är värd under 1000lappen ska köpa en svindyr iPhone bara för att sponsra Apple ger jag inte mycket för.

När det gäller statistik på Android så är det intressant och se hur det ligger till på de dyrare, självklart är det inte bra. Men folk kan göra ett val och välja modeller som uppdateras mer. För min egen del så är 6,7" mobil den absolut minsta storleken jag accepterar, en ny sådan iPhone kostar mycket mer än vad jag vill ge för en sådan enkel ej vikbar mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Kommer Google fortsätta att kalla uppdateringar av Android för nya versioner varje år? Någonstans blir ju marknaden och mjukvaran så pass mogen att de inte ändrar speciellt mycket år från år och att då ha ett helt nytt versionsnummer känns ju mer som ett sätt att bryta kompatibilitet och att slippa uppdateringar av äldre mobiler.

Google har två olika uppdateringar, säkerhetsuppdatering och Android uppgradering. T.ex. Pixel 6 och 6 Pro har garanterade säkerhetsuppdateringar i 5 år (från lanseringsdatumet i USA) men 3 års Android uppgraderingar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av dagas:

Min Lenovo Tablet från 2018 kör fortfarande Android 7 som den kom med medan en IPad från 2014 kan köra senaste IOS 15. Jag har precis bytt till Apple och en anledning är för support för enheterna.

Och din Lenovo Tablet kostade runt 7000kr och inte 700kr? Lenovo har varit ökända för dåliga uppdateringar, de har dock sålt väldigt mycket skräp nästan gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En Av IPhones absolut största styrkor är just att de uppdateras så länge.

Ja precis, iPhone kör minst 95% senaste, och de allra flesta som inte gör det kan uppgradera men är lata.

Samma siffra (95%) på Android betyder version 6 som är många år gammal vid det här laget. Det betyder att de flesta apparna på Android hålls tillbaka något för att de behöver testas på långa versioner och stödja många gamla tekniker, och såklart den extremt spretiga hårdvarumarknaden på plattformen.

Permalänk
Medlem

Sjukt irriterad över att ASUS stöd för mobiler är sjukt. Betalade runt 10,000 kr för den ursprungliga ROG Phone, som bara fick EN större updatering från Android 8 till Android 9, och sedan inget...

Håller helt med om att det borde vara lagkrav att ALLA tillverkare stödjer sina mobiler med updateringar i minst 3-5 år.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Så länge man har nya säkerhetsuppdateringar så kvittar det ju, knappt någon skillnad på t ex 10 och 11.

Permalänk
Medlem

Samsung har gjort lite bättring med 3 uppdateringar fr.o.m. S10 och den ska alltså få Android 12 (ursprungligen Android 9 "Pie", One UI 1.1).
Kör för tillfället Android 11, One UI 3.1.

Skrivet av 220volt:

Och samtligt på alla enheter, med Android kan man få vänta väldigt länge innan vissa tillverkare skickar ut nya versioner

Det är sant, tabletterna får motsvarande iPadOS.
Har haft Android telefoner man fått vänta nästan 2 år (1+1 år) på den enda berättigade uppdateringen.

Skrivet av Sysop:

Kör ingen Android på min telefon, däremot senaste iOS 15.1 på min fyra åriga iPhone 8 Plus.

Jag hoppas det kommer införas krav i branchen för att få upp livslängden på produkterna, är ju orimligt som det blivit - inte minst med Microsofts senaste drag på datorsidan...

Jo iOS 15.1 stöds även på iPhone 6S från 2015 och lär få uppdateringar dag 1 ännu in på 2022.
Min iPhone 5S stannade dock kvar på iOS 12.x, men den får fortfarande uppdateringar.
Nu senast till 12.5.5 i september. Inte illa för en 8 år gammal telefon!

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Sjukt irriterad över att ASUS stöd för mobiler är sjukt. Betalade runt 10,000 kr för den ursprungliga ROG Phone, som bara fick EN större updatering från Android 8 till Android 9, och sedan inget...

Håller helt med om att det borde vara lagkrav att ALLA tillverkare stödjer sina mobiler med updateringar i minst 3-5 år.

Det stora problemet jag tycker är att man köper grisen i säcken.
Står det supertydligt på mobilen att man endast får en os uppdatering så är det en parameter man kan ta med i sitt val.

Det jag är emot långa uppdateringskrav är att det slår ut budgetmobilerna. Jag har flera bekanta som har köpt sprillans nya mobiler för under 1000lappen. Och dessa mobiler har fungerat bra för deras behov.
Att sedan bankid skulle sluta fungera på mobilen om 8år, ja då är mobilen trasig för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Sjukt irriterad över att ASUS stöd för mobiler är sjukt. Betalade runt 10,000 kr för den ursprungliga ROG Phone, som bara fick EN större updatering från Android 8 till Android 9, och sedan inget...

Håller helt med om att det borde vara lagkrav att ALLA tillverkare stödjer sina mobiler med updateringar i minst 3-5 år.

Många tillverkare vågar inte investera i en uppgradering när Qualcomm slutar ge support till gamla processorer redan efter några år, mycket av anledningen ligger där.

Det finns såklart undantag som Fairphone som visar att det går, men för de bolag som har många telefoner och skulle jobba i det blinda förstår jag ändå varför det ser ut som det gör

Google försökte ju med automatiska uppdateringar, men telefontillverkarna stoppade det genom att klaga på att det tog för mycket plats med dubbla OS-partitioner och sånt

Kan dock bli bättring på detta:
https://arstechnica.com/gadgets/2020/04/google-makes-seamless...

Permalänk
Medlem

Jag har inte stora krav på telefon, det ska bara fungera.
Mycket lagringsutrymme är viktigt har jag insett för om det börjar bli fullt blir telefonen seg.
jag ärvde nyligen en samsung s nånting av min fru som köpte en S21.
fungerar bra och andriod version 9 verkar det vara.

Förstår inte vad är problemet, kan man inte bara skicka ut uppdatering till alla android enheter?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Kollade Samsung Members-appen precis, jan-22 verkar vara release för One UI 4.0 på min S20U.
Jag vill ha Android 12, dammit!

Hadde ej sett. Uppdaterae nu till Android 12.
Tack
Text blev så litet med nya uppdateringen så blev tvungen att gå in i inställningar och öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många tillverkare vågar inte investera i en uppgradering när Qualcomm slutar ge support till gamla processorer redan efter några år, mycket av anledningen ligger där.

Det finns såklart undantag som Fairphone som visar att det går, men för de bolag som har många telefoner och skulle jobba i det blinda förstår jag ändå varför det ser ut som det gör

Google försökte ju med automatiska uppdateringar, men telefontillverkarna stoppade det genom att klaga på att det tog för mycket plats med dubbla OS-partitioner och sånt

Kan dock bli bättring på detta:
https://arstechnica.com/gadgets/2020/04/google-makes-seamless...

Du har inte funderat över varför tillverkarna inte sätter press på Qualcomm - om nu bollen ligger där? Mitt svar är att alla är lika goda kålsupare och intresset är lika med 0.

Permalänk
Medlem

Har tydligen Android 11 och OneUI 3.1 på min billiga Samsung A40 från 2019. Inget jag håller koll på. Brukar köpa en lur för under 2 000 kr ungefär vart fjärde eller femte år. Hade gärna haft en liten med en 4" skärm, men de tillverkas ju inte längre. Gör ändå inget på min telefon om jag inte absolut måste (bankappar m.m.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du har inte funderat över varför tillverkarna inte sätter press på Qualcomm - om nu bollen ligger där? Mitt svar är att alla är lika goda kålsupare och intresset är lika med 0.

Det är nog helt sant, bara Google som försöker förbättra genom nya tekniker och lättare flöden.

Tillverkarna och chipmakarna sitter helt klart i samma båt och försöker sälja enheter, det säljs mer enheter om de som används blir gamla snabbare

Bra perspektiv att bidra med! Uppskattas!

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att jag skulle gå över till iPhone, men nyligen så köpte jag en begagnad iPhone 12 Mini för en rimlig peng. För det första så finns det i princip inga små Android-lurar längre och för det andra så är Apple mycket bättre på mjukvaruuppdateringar. Om det fanns bättre alternativ på Android-sidan så hade jag dock definitivt stannat där för jag gillar egentligen inte Apple.

Och jag är definitivt INTE imponerad av batteritiden...

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Du har inte funderat över varför tillverkarna inte sätter press på Qualcomm - om nu bollen ligger där? Mitt svar är att alla är lika goda kålsupare och intresset är lika med 0.

Till skillnad från Apple som har monopol på deras store. Så har andra mobiltillverkare förum Google en liten motivation till att uppdatera mobiler som inte längre säljs då det inte kommer in några mer pengar för detta. Att uppgradera handlar då om att skydda varumärket och inte ge kunden dålig upplevelse. Och det beror då på hur dyr mobilen är.
Om någon köper en Android för under 1000lappen, där en iPhone i motsvarande storlek kostar 10 000kr. Så lär folk med den billigare android mobilen ha större acceptans för den ena och andra bristen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Till skillnad från Apple som har monopol på deras store. Så har andra mobiltillverkare liten motivation till att uppdatera mobiler som inte längre säljs. Det handlar då om att skydda varumärket och inte ge kunden dålig upplevelse. Och det beror då på hur dyr mobilen är.
Om någon köper en Android för under 1000lappen, där en iPhone i motsvarande storlek kostar 10 000kr. Så lär folk med den billigare android mobilen ha större acceptans för den ena och andra bristen.

Det är möjligt, men då tänker man kortsiktigt och har inte räknat på vad en Apple-lur kostar om man har den >5år. Sedan är det ju lite ointressant vad var man tänker och tycker när/där miljöperspektivet borde spela störst roll. Sen skulle jag inte gråta om dussin-mobilerna försvann. Imho.