Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skrivet av cosplay:

Avböjde du 500/500 för 299 men accepterade 100/100 för 299? Varför?

Lätt att glömma om ett år och då får farsan helt plötsligt betala 700 kronor och han vägrar att byta leverantör. Vilket såklart Telia är ute efter med denna kampanjen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ska precis teckna nytt på telia stadsnät, och även om 299:- låter riktigt bra så kan jag själv inte förmå mig till telia, utan det blir det dyrare utan bra deal bahnhof då jag vill behålla "gnäll rättigheten" över censur och inte stödja de som dukat under för den.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Funderar på att försöka göra samma. Jag sa upp mitt telenor till 1/12 då ordinariepris börjar efter det.

Pratade du med beställning lr uppsägning?

Uppsägning knappade jag mig in till för visste inte riktigt vart jag skulle. När jag chattade med dom för några dagar sen sa de att man skulle ringa in på deras 020222222, för de hjälpte bara till med nybeställningar via chatten.

Permalänk
Medlem

Till alla er som faktiskt haft Telia fiber tidigare (Personligen inom Itux Statsnät, bor i lägenhet)

Hur ligger de till jämfört med de andra telenor, ownit, bahnhof i hastigheter och ping?

Det jag inte gillar med Telia dealen är ju att man binder upp sig 12 månader.

Såhär ser det ut med kostnad 12 månader nu för mina val
Telenor ville inte förlänga mitt för 299:- månaden dock. Vet dock inte om man kan skriva det på tjejen som också är skriven på adressen.

Alla dessa är för 250/250 förutom Telia som då är 500/500.
Telenor 12 mån 299:- = 3588
Ownit 399x9 + 99x3 +199 = 4087:-
Bahnhof: 379:- x 12 = 4548
Telia: 299x12 = 3588

Permalänk
Medlem

Efter uppgraderingen från 100/100 till 250/250 ville min router (Asus RT AC68U)endast skicka ut 160/250. Kopplat rakt i väggen fick jag (enligt BBK) ut 300/300. En fabriksåterställning löste problemen och nu får jag ut 300/300, som det ska vara och lite till. Men kanske kör Bahnhof en liten boost på den hemsidan? Hur som, ville bara dela med mig om att en fabriksåterställning kan lösa eventuella problem med hastigheten nu när vi är många som byter hastigheter och liknande!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Förlängde ett år med telia för 299kr/mån. Var inga problem. Chatten till uppsägning, skrev att jag ville fortsätta med deras black friday deal.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som har lyckats förlänga hos Telia som hade bindningstid kvar? Då tänker jag inte ett par dagar eller så utan kanske ett par månader? Har själv bindningstid som går ut i februari så antar att de inte lär vilja förlänga något redan nu då, men tänkte iallafall kolla om det är någon som lyckas få igenom något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellberg:

Är det någon av er som har lyckats förlänga hos Telia som hade bindningstid kvar? Då tänker jag inte ett par dagar eller så utan kanske ett par månader? Har själv bindningstid som går ut i februari så antar att de inte lär vilja förlänga något redan nu då, men tänkte iallafall kolla om det är någon som lyckas få igenom något sånt.

Mitt skulle gå ut på mitten av januari o det var okej.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk

Är det någon som har koll på vad som händer om man flyttar innan bindningstiden på 12 månader tar slut? Jag är i en sits där jag eventuellt kommer flytta i februari så känns lite dumt om man skulle få en slutfaktura eller få fortsätta betala för en uppkoppling man inte kan använda. Har Telenor 500/500 just nu för 299. Vill inte betala 499 så tänker säga upp och byta till något bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Hade du redan rabatten aktiv och de förlängde den i 12 månader till utan bindningstid?
I så fall ska jag kontakta dem, betalar gärna 660 kronor extra per år om jag slipper byta till Telia (mest ett ställningstagande mot hur lätt de delar ut ens IP-adress för nästan vad som helst, trots att jag inte har något att dölja). Har Telias mobilnät då det har överlägset bäst täckning men ingen anledning att stödja dem som ISP när det finns bättre alternativ.

Just precis.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Bara stämmer in i kören om telia och uppsägningsvägen man måste gå. Hade sedan tidigare 500/500 för 299per månad och fick det igen när jag var tvungen att tala med uppsägnings avdelningen för vanliga kundtjänst kunde för allt i världen inte ordna med det. Hade även jag viss bindningstid kvar på mitt nuvarande avtal men inga bekymmer sa dom.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Tänkte frågar igen.

Ni som har Telia fiber, hur har det fungerat för er med utlovad hastighet samt ping i spel framförallt (vill veta om de är sämre, bättre, samma som de andra typ bahnhof, ownit osv).

Binda upp sig så är det ju svårare o bara byta igen.

Permalänk
Medlem

Nu handlar inte tråden om det här, men tydligen så kör Tele2 sitt erbjudande om halva priset på bredband enbart på COAX-nätet. Inget till oss som har Tele2 via fiber.

Det var ju tråkigt..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Var nu i kontakt igen med Telenor enligt deras kundtjänst "rekommendation"

Så i Onsdags kontaktade jag angående avslut då Telia hade ett bra erbjudande på 500Mbit.
En på Telenors kundtjänst sa att du kan få 500Mbit om du stannar hoss oss för 329kr i månaden. Jag kommer sänka din fart till 250Mbit och du ringer sen in om 3 dagar och höjer till 500Mbit så får du rabatten.
Här började varningssignaler ljuda högt men ett stort företag som Telenor bör inte hålla på med rena lögner så jag sa OK.
Nu på Fredag, 3 dagar senare ringer jag igen. Först når jag en avdelning som kan ändra hastigheten utan problem men min månadskostnad ser denna ej!? Blir kopplad vidare och når en avdelning som säger att min kostnad för 500Mbit är 369kr!? Frågar då rakt ut så din kollega ljög för mig? Fick en dålig undanflykt att han denne måste läst fel. Denna person var inte intresserad av att behålla mig som kund hos Telenor heller utan bara rakt av avslutade abonnemanget.

Så blir definitivt inte Telenor igen för min del. Lögner och noll service gentemot en långvarig kund.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Tänkte frågar igen.

Ni som har Telia fiber, hur har det fungerat för er med utlovad hastighet samt ping i spel framförallt (vill veta om de är sämre, bättre, samma som de andra typ bahnhof, ownit osv).

Binda upp sig så är det ju svårare o bara byta igen.

Fick väl nån enstaka ping bättre när jag hade Telia. Men då snackar vi en ej märkbar skillnad. Som jag förstått det är Telia Tier 1 operatör. Jag märkte att min ping var 1-3 lägre med Telia men skillnaden är så liten att det verkligen inte går att märka av eftersom den är så låg med fiber ändå. Hade inte valt operatör baserat på det. Hastigheten har jag alltid fått som utlovat av alla operatörer jag haft..

Permalänk
Medlem

Vill egentligen inte röra varken Telia eller Telenor men dubbelhastighet och sparade pengar gentemot vad jag nu har hos Bahnhof och vad dem troligen kan erbjuda gör det ganska lockande ändå.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Har kört Telenor några månader (250/250 för 329) och är helnöjd med uppkopplingen. Får ut typ 280 mbit och allting har flutit på bra.

Via Öppen fiber.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Vill egentligen inte röra varken Telia eller Telenor men dubbelhastighet och sparade pengar gentemot vad jag nu har hos Bahnhof och vad dem troligen kan erbjuda gör det ganska lockande ändå.

Bahnhof är billiga om man jämför mot Telia. Att jag tog Telia är enbart för jag är snål. Om 12 månader betalar jag 700:- istället för Bahnhofs 419:-

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av XHI:

Nu har jag pratat med iTUX och de skrattar och ger mig svaret: Telia har inte uppdaterat sin information att de är varmt välkomna till iTUX, alla hastigheter och tjänster. Detta skedde för 3 veckor sedan.

Nu har jag spenderat snart 3,5h på att skaffa ett annat bredband... spänningen stiger när jag inväntar ett samtal från Telia där den personen jag pratade med skulle prata med någon intern systemanalytiker om varför inte säljaren kan ansluta mig... får jag svar att det inte går - kommer jag bokstavligt talat be om den ansvarigas namn och adress och skicka stickiga sockor i julklapp (som kliar)

Det var bättre förr när företag verkligen ville ha en som kund istället för att jag som konsument skulle kämpa flera timmar för att generera omsättning till företaget.

Järnspikar vad meck det var att byta från Telenor till Telia men nu är allt klart.

Telia erkände att de inte uppdaterat deras system efter att iTUX släppt in dom i deras öppna nät. När jag väl tecknade Telia frågade jag när internet kunde levereras till min adress, säljaren sa att han lagt in det som väntande i iTUX portalen. Så fort som Telenor släpper porten kommer Telia ta dennes plats och internetavbrott kommer alltså att inte hända, om det inte går igång så ring oss så kopplar vi på det direkt i så fall! Perfekt sa jag och tecknade detta grymma erbjudande på 500/500 299:- som jag velat sen i tisdags.

Ringer till Telenor och ber de släppa porten (ångerköp så det gick snabbt). Begär ny IP... ingenting händer. Begär igen..? ingenting. Jag tar och drar klassiska "starta om allt" - ingenting... Jag ringer Telia. 58 minuter senare fick jag efter mycket om och men veta att jag får internet levererat av Telia den 30 november, inte en sekund tidigare. Att de skulle aktivera den direkt var en full lögn och att det inte går att lösa. Jag skulle kunna få ett SIMkort med 300gb att använda tills den 30e - men det var inte det som var utlovat...

Fan så arg jag blev. Jag blir så otroligt dryg och arg så jag tom skriker i telefonen (inte så stolt) med att säga upp skiten direkt då jag blivit ljugen rakt upp i ansiktet.

Framme vid abb avdelningen fick jag prata med en Johanna som sa: vet du, nu löser vi detta. Jag ser din historik och nej Henrik, du behöver ingen ny Medieomvandlare, ingen personal behöver åka ut till dig, ingen switch är fel i gatan utan allt är vårat fel och jag ska lösa detta.

Sagt och gjort - 2 minuter senare var allt aktiverat. Jag ville skicka blommor till henne.

Min pappa sa alltid: man ska inte byta, det blir bara problem.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Lyckades till slut få till 500/500 för 299 hos Telia även om de var väldigt motvilliga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Då är väl frågan om man vågar teckna Telia, med tanke på bindningstiden.
Är ju inte 100% på man kommer bo kvar här 1 år till hm

Permalänk
Medlem

Jag ringde in till uppsägning, kom fram typ direkt.

Snackade med en snubbe och la korten på bordet.

Inom 30 sekunder förlängdes mitt nuvarande deal 12 månader till.

299kr för 500/500.

Tummen upp till Telia i år.

Permalänk

Bahnhof stängde av mitt nät och Telia satte på mina nya 500/500, trodde jag.

Tills det visade sig att Itux som äger nätet har en backlogg och att jag kommer vara bredbandslös över minst över helgen.

Itux är fan det värsta som har drabbat Sverige sen Corona. Försökte ringa dem men hamnade i kö tills samtalet bröts. Kriminellt dåligt. Alltid lika spännande när det "fria nätet" är så pass fritt att man inte kan välja vem som ska tillhandahålla friheten. Och när de som tillhandahåller denna frihet inte kan nås på telefon, brevduvor eller röksignaler då har vi nått peak effektiv marknad.

Avgå alla, men framförallt Itux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockemedkniva:

Bahnhof stängde av mitt nät och Telia satte på mina nya 500/500, trodde jag.

Tills det visade sig att Itux som äger nätet har en backlogg och att jag kommer vara bredbandslös över minst över helgen.

Itux är fan det värsta som har drabbat Sverige sen Corona. Försökte ringa dem men hamnade i kö tills samtalet bröts. Kriminellt dåligt. Alltid lika spännande när det "fria nätet" är så pass fritt att man inte kan välja vem som ska tillhandahålla friheten. Och när de som tillhandahåller denna frihet inte kan nås på telefon, brevduvor eller röksignaler då har vi nått peak effektiv marknad.

Avgå alla, men framförallt Itux.


Har aldrig haft det problemet, har bytat leverantör säkert 30 gånger under alla år i alla boende man haft med Itux.
Ringer typ alltid in och ber ISP aktivera bredbandet manuellt varje gång efter det andra avslutats. För minimera downtime.
Jag mailade även Itux igår, fick svar på 3 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då är väl frågan om man vågar teckna Telia, med tanke på bindningstiden.
Är ju inte 100% på man kommer bo kvar här 1 år till hm

Går inte sånt skriva övers?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Bahnhof ville inte prismatcha, inte ens 250/250 för 299, så det blev ett nej. kan tillägas att jag inte har varit kund hos dom!

Permalänk

Bahnhof tycks vara väldigt omedgörliga. Men de har i alla fall sänkt min månadskostnad med ett par tior... det är ju alltid nåt!

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni detta Telia erbjudande?
Jag hittar bara 250 och 500 för 379kr.

Permalänk
Medlem

Bahnhof vägrar prismatcha. Det bästa de kunde erbjuda var 100/100 för 239.
Har varit kund i många år.

Byter till Telia 500/500 för 299.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Vart hittar ni detta Telia erbjudande?
Jag hittar bara 250 och 500 för 379kr.

Klicka på black friday på sidan först och välj bredband där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."