Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Bästa billiga IPS 4K skärm för jobb?

Jag söker en bra och billig IPS 4K skärm. Helst 28" eller större. Jag funderar på denna. Drygt 3000kr i Sverige
https://www.amazon.co.uk/Philips-288E2A-FreeSync-Speakers-Fli...

Har ni något bättre tips?

Permalänk
Medlem

Följer tråden, letar också relativt billig 4k skärm.

Permalänk

Den skärmen jag länkade till har fått bra recensioner. Det är antagligen den bästa billiga 4K skärmen jag hittar just nu. 3300kr som billigast.

Det finns en Phillips 27" som är 1440p och IPS och kostar 2300kr, som också har fått hyfsade recensioner.

Men 4K skärmen är 28". Jag vet inte riktigt om det är värt en tusenlapp extra? Man får väl inte mycket mera skärmyta? Jag undrar hur litet allt blir om man kör native 4K. På en sån liten 28" skärm så bör man använda skalning. Folk säger att 25% skalning är lämpligt för 28" och 4K.

Det finns dock mycket billigare VA skärmar om man vill ha det. Men när man pratar IPS så är dessa två ovan, de bästa och billigaste jag hittat

Permalänk
Bildexpert 📺

150% skalning på 4K-paenl motsvarar storleken av ett gränssnitt som kör 1440p/2560x1440 vilket de flesta ser som typiskt/normalt. Skillnaden mot 1440p native är att 150% skalning på 4K-skärmen ger betydligt behagligare textrendering vilket hjälper i alla sammanhang.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

150% skalning på 4K-paenl motsvarar storleken av ett gränssnitt som kör 1440p/2560x1440 vilket de flesta ser som typiskt/normalt. Skillnaden mot 1440p native är att 150% skalning på 4K-skärmen ger betydligt behagligare textrendering vilket hjälper i alla sammanhang.

Ok? Det var detta jag var orolig för. Men ditt inlägg lugnar mig. Då verkar det som att ifall man köper en 4K skärm på 28" så kan man räkna den som en vanlig 1440p skärm men skarpare bild? Stämmer detta?

Har du själv erfarenhet av 28" och 4k? Vad tycker du själv? Det är en sak vad teorin säger, men i praktiken kanske man tycker det suger?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mammabrada:

Då verkar det som att ifall man köper en 4K skärm på 28" så kan man räkna den som en vanlig 1440p skärm men skarpare bild? Stämmer detta?

Enkelt uttryckt är det precis så det fungerar. Windows brukar defaulta skalning till 200% vilket ger motsvarande 1080p-storlek med väldigt fint renderad text. Det där kan man ju ändra och sedan finjustera efter eget behov. Den med skarp syn och mycket textbaserad info kan vilja hålla skalningen närmare 125% eller köra 100% native. Det är ju poängen med 4K och i längden 8K på skrivbordet: skala som du själv vill och behöver. Med 1080p och 1440p är man i grunden fast att köra 100% native eftersom den är så låg upplösning.

Permalänk

Jag kör på 125% skalning på stora skärmen och 150% på laptopen.
Det är mindre ansträngt för ögonen känner jag det som även om jag på pappret gått "ned" i kvalitet från min gamla 1920x1600 skärm.
Nästa steg 4k hög hz
Tror bägge dom är lite en gång == alltid.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har 28" 4K och tycker det är klockrent på 150%, kräver ju dock sitt grafikkort (ffa i spel).
Köpte dock en Odyssey G9 nu på BF för att få mer bildyta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dhanjel:

Jag har 28" 4K och tycker det är klockrent på 150%, kräver ju dock sitt grafikkort (ffa i spel).

Du kan fortfarande välja att rendera spelen i 1080 eller 1440p om det inte finns kraft för 4K-rendering. Finns inget som egentligen kräver något extra med en 4K-skärm mot det man hade. Dock blir man rätt snabbt bortskämd med grafiken renderad i 4K och vill förmodligen ha ett nytt grafikkort förr eller senare.

Permalänk

Jag funderar på en 4K skärm som är 32" stor. Då kan man väl köra oskalat? Och får plats med _mycket_ mera fönster? Problemet är att då måste man nästan dubbla priset eftersom den billigaste 32" är runt 5000kr. Kommer jag ångra att jag inte köpte en 32" istället om jag har en 28"? Är det någon som har en 28" och ångrar sig att den inte köpte en 32" istället?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mammabrada:

Jag funderar på en 4K skärm som är 32" stor. Då kan man väl köra oskalat? Och får plats med _mycket_ mera fönster? Problemet är att då måste man nästan dubbla priset eftersom den billigaste 32" är runt 5000kr. Kommer jag ångra att jag inte köpte en 32" istället om jag har en 28"? Är det någon som har en 28" och ångrar sig att den inte köpte en 32" istället?

Som alltid med upplevelser, värdet på pengar, vad man kan ångra och vad dina ögon och hjärna ser och inte ser: Endast du själv kan svara på de frågorna.

Rent konkret får du lite fler möjligheter att skala som du önskar på en större panelyta. Men en annan person kan tycka att 32 tum är för stort, att de får röra på nacken mer. Vilket kan beror på hur just deras nackar fungerar, hur nära de sitter och hur nära de faktiskt kan eller vill sitta – och så vidare.

Permalänk
Medlem

Varför inte Samsung G9 (5k 1440p med HDR). Du kan ha tusen flikar uppe. Dela skärmen till 2x 1440p och få de agera så också. Eller två källor för att dela på skärmen osv.

Blir mycket mer skärm för pengarna om ditt jobb kräver många bollar i luften

@laxpudding : jag känner skillnad på 60hz va 120hz - 240hz
Inbillar jag mig eller känner människan dessa skillnader?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donhoz:

@laxpudding : jag känner skillnad på 60hz va 120hz - 240hz
Inbillar jag mig eller känner människan dessa skillnader?

Jag känner människor som känner dess skillnader . Och jag känner människor som inte känner dessa skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag känner människor som känner dess skillnader . Och jag känner människor som inte känner dessa skillnader.

Tack, ett mycket politiskt korrekt svar 😂

Permalänk

Utvidgar ämnet något: 4K skärm 32" eller 2st 1440p 27" intill varandra. Någon som har erfarenhet?