TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Medlem

LG Oled B1/C1 är det värt pengarna mer för en C1? Jag tittar på 77"

Det jag förstår är att allt är likadant förutom lite mindre ljusstyrka, 2 st. 2.1 hdmi portar är det något jag missar? Eftersom man kan få tag i B1 77" nu för 25k C1 är 32/33k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

LG Oled B1/C1 är det värt pengarna mer för en C1? Jag tittar på 77"

Det jag förstår är att allt är likadant förutom lite mindre ljusstyrka, 2 st. 2.1 hdmi portar är det något jag missar? Eftersom man kan få tag i B1 77" nu för 25k C1 är 32/33k

Om du inte verkligen behöver de extra hdmi 2.1 portarna (för 4K 120 Hz) streaming så hade jag nog valt B1. Det var åtminstone så jag tänkte när jag köpte min 55" förra veckan. C1 är ju som sagt lite ljussvagare, men fortfarande väldigt bra bild och ljus. Men beror ju på vilka krav du ställer.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Om du verkligen behöver de extra hdmi 2.1 portarna (för 4K 120 Hz) streaming så hade jag nog valt B1. Det var åtminstone så jag tänkte när jag köpte min 55" förra veckan. C1 är ju som sagt lite ljussvagare, men fortfarande väldigt bra bild och ljus. Men beror ju på vilka krav du ställer.

Tvärtom i namnbetäckningen annars rätt

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Köpte du B1 eller C1? Jag kommer bara ha PS5 och datorn inkopplad. Datorn ibland eftersom den har sin egna lilla Mini-ITX plats. Är den rapp i menyerna eller seg som sirap? Tänker på skillnaderna i chippet A7 vs A9. Man kan läsa om det men det säger mig inget praktiskt vad skillnaden är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Köpte du B1 eller C1? Jag kommer bara ha PS5 och datorn inkopplad. Datorn ibland eftersom den har sin egna lilla Mini-ITX plats. Är den rapp i menyerna eller seg som sirap? Tänker på skillnaderna i chippet A7 vs A9. Man kan läsa om det men det säger mig inget praktiskt vad skillnaden är.

Skillnaden är liten och du kommer antagligen inte märka något om du inte har dem sida vid sida. C1 har ganska mycket bättre HDR men SDR är snarlik

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag har rättat till mitt meddelande ovan nu. Var ett inte som ramlat bort.
Jag köpte en 55" B1, då A1 kändes dumsnål. A1 har sämre skärm och inga HDMI 2.1 uttag som stödjer 4K 120 Hz, så 'ven om jag just nu inte äger någon enhet där jag har nytta av dessa så är de trevliga att ha tillgängliga i framtiden.

Som Clasito skrev så tror jag inte du märker någon större skillnad om du inte har dem bredvid varandra, men allt beror ju på vilka krav du ställer. Jag tyckte inte att C1 var värd det högre priset, medan min kompis tyckte det.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag kämpar på i beslutsångesten. Vill ha en 65tums för max 12000. Kommer inte spela på TVn. Utan till för film och serier.
Har kikat på:
Sony X93
TCL Qled 850

Finns det något annat bättre i samma klass. Eller till och med billigare?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Beslutsångesten är inte roligt haha. Min tanke är att Tvn ska vara med i minst 5 år om inte upp till 10. Därför jag har beslutsångest vill inte vara dumsnål i långa loppet. Ska försöka se imorgon om min lokala Elgiganten/Mediamarkt butik har en B1/C1 att jämföra sida vid sida gällande HDR frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Beslutsångesten är inte roligt haha. Min tanke är att Tvn ska vara med i minst 5 år om inte upp till 10. Därför jag har beslutsångest vill inte vara dumsnål i långa loppet. Ska försöka se imorgon om min lokala Elgiganten/Mediamarkt butik har en B1/C1 att jämföra sida vid sida gällande HDR frågan.

Behöver du 4 HDMI 2.1? Gå på C1, annars B1.

Rating skriver i jämförelsen:
The C1 gets brighter, but the difference isn't very noticeable. The C1 also has a wider refresh rate range because it has low frame rate compensation that allows the VRR to drop below 40Hz, which the B1 doesn't have. The B1 has much better gradient handling, so there's less banding in HDR content.

Permalänk
Medlem

Idag behöver jag inte 4 men två räcker som klarar 4k 120Hz. Dom skriver detta på HDR infon om B1 / C1

The LG B1 OLED is excellent for watching HDR movies. It's fantastic for watching movies in dark rooms because it displays perfect blacks with no blooming around bright objects. It has incredible gradient handling and displays a wide color gamut for HDR content. Unfortunately, its HDR brightness is just okay, and some highlights may not pop the way the creator intended.

The LG C1 is amazing for watching movies in HDR. It supports HDR10 and Dolby Vision but not HDR10+. It's unfortunately not very bright, so it may not bring out the brightest highlights, but its near-infinite contrast ratio still allows it to deliver an impressive HDR experience. It also has a wide color gamut but doesn't map every color well, which most people won't notice, but some colors may appear inaccurate.

Det lutar åt B1 men ska ta en titt i butik på dom två bredvid varandra om jag kan med samma material. Kan mycket väl vara bara att jag överanalyserar och placebo effekt samtidigt. Tack för all hjälp som ni har lagt ner för att hjälpa mig, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Är också inne på valet mellan A1 och C1 . Hade jag bara behövt tex 55tum /65 så kanske någon k inte spelar roll för mig.
Nu är det dock 77 som gäller och då svider det ytterligare. Just nu blir det 20k vs 32000kr.

Jag är bara ute efter "bättre ljusstyrka" 😬
Överväger att vänta och se priser nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Skillnaden är liten och du kommer antagligen inte märka något om du inte har dem sida vid sida. C1 har ganska mycket bättre HDR men SDR är snarlik

Intressant ändå att Rtings ger B1:an högre betyg i HDR än C1.

Permalänk
Medlem

Färgerna är ju också rätt usla på C1 jämfört med B1 innan kalibrering enligt RTINGS. Men det kan ju ha varit ett dåligt ex de fick.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Färgerna är ju också rätt usla på C1 jämfört med B1 innan kalibrering enligt RTINGS. Men det kan ju ha varit ett dåligt ex de fick.

Förmodligen variation mellan exemplaren de fick bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Förmodligen variation mellan exemplaren de fick bara.

Jo, förmodligen är det så men det är rätt stor skillnad när man bara jämför rakt av.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ingen annan recension har haft det problemet vad jag sett så bevisligen är det fel på antingen deras exemplar eller deras inställningar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

KS7005 är en ganska ljusstark modell för sin tid. Googlar jag vettiga tester verkar den vara som dagens Q80A och hålla runt 500 nits kontinuerligt vid SDR men en högre och ganska kortvarig peak (problemet med Samsung och HDR på den tiden) mot 1000 nits i HDR. Så där ha du jämförelsen med hur du idag kör din KS7005. Kör du den Samsung på max bakgrundsbelysning idag? Då kan du behöva tänka om.

En OLED torde ha bättre reflexer, men det verkar som att ditt problem inte är reflexerna i sig utan den generella ljusnivån.

Tack för svaret. Får skaffa plisségardiner istället CXan äger trots allt KS7005 på alla plan utom ljusstyrkan så det kändes mer naturligt att köra på LGn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hur skall man välja om man framförallt vill kolla på sport, e-sport och film på sin TV?
Som det ser ut just nu väljer vi mellan LG Nano85, Samsung Q60A och Samsung Q70A, samtliga i 65"
Ljudet spelar inte någon större roll eftersom det blir en soundbar också.
Som det ser ut nu kommer det inte att spelas på TV'n.

Själv vill jag sorterar bort Q60 men sen vet jag inte om VA eller IPS panel är att föredra, eller är Q60 ett alternativ eftersom den är billigare och klarar uppgifterna lika bra som dom 2 andra?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

Själv vill jag sorterar bort Q60 men sen vet jag inte om VA eller IPS panel är att föredra, eller är Q60 ett alternativ eftersom den är billigare och klarar uppgifterna lika bra som dom 2 andra?

Q70A har troligtvis den högre ljusstyrkan här. Annars är det (förutom spelfunktioner) ganska snarlik nivå. Ifall VA eller IPS är att föredra är något endast ni själva måste besvara och då förstås baserat på era rumsförhållanden och personliga preferens. Bättre kontrast eller bättre vinklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q70A har troligtvis den högre ljusstyrkan här. Annars är det (förutom spelfunktioner) ganska snarlik nivå. Ifall VA eller IPS är att föredra är något endast ni själva måste besvara och då förstås baserat på era rumsförhållanden och personliga preferens. Bättre kontrast eller bättre vinklar?

Tack, enligt uppgifter från annat håll blev vi rekommenderade Samsungs TV pga den panelen skulle vara bättre för just titta på sport med lite snabbare rörelser.
Vinklarna är även av mindre betydelse (enligt sonen som skall ha den).

Kan det ligga något i den rekommendationen?
Lika dant, har man bara nytta av 120Hz panelen (Q70) vid spel eller kan den även vara att föredra vid TV?
Tänker då vid snabbare rörelser.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG B1 eller C1?

4 st. HDMI för 4K/120: fördel i fall du spelar med flera olika källor som ger 4K/120. Och då naturligtvis oviktigt ifall du inte alls ska spela på den nivån eller bara nöjer dig med en spelkälla som har 4K/120-kapaciteten.

Högre ljusstyrka, särskilt i HDR: Ger mer kontrast vid HDR. Mindre viktigt om du har ett rum prioriterat för ideala ljusförhållanden, dvs adekvat mörkläggning. Ifall det är mycket film och serier på kvällarna i mysbelysning är skillnaden väldigt liten. Ifall du vill mjölka ut mesta möjliga ur HDR-filmer är det fortfarande fördel C1.

Enklare a7-processor på B1: Har minimal betydelse för dig som matar 1080p, 4K från streaming och Blu-ray, ifall du spelar etc. Poängen med a9-processorn mer omfattande maskinlärd skalning, "AI-bild" för att bättra på skogs-TV-kvalitet. a7:n är en generisk uppskalning. a9:n ger scenbaserad skalning, nyheter, sport, actionfilm etc. Kan diskuteras hur givande detta är i praktiken.

A9:n med C1:n har även större inverkan på ljudet och planerar man att använda den inbyggda högtalarna är det rätt stor skillnad i hur den kan plocka fram ljud. Jag brukar ha som exempel den där typiska vandra-genom-staden-videon på Youtube som kan bli något helt annat med "AI-ljud". Med C1:n ska den ljudprocessningen även kunna skickas externt. Har dock inte haft möjlighet att testa detta.

Mest för pengarna?: som alltid i alla tider och för all framtid tills det sista svarta hålet har torkat bort – bara du kan avgöra vad dina pengar är värda för dig. C1 är en något bättre modell än B1 men beroende på ovan kan det vara samma och lika.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

Kan det ligga något i den rekommendationen?
Lika dant, har man bara nytta av 120Hz panelen (Q70) vid spel eller kan den även vara att föredra vid TV?
Tänker då vid snabbare rörelser.

En snabb rörelse är bara så "snabb" (eller så skarp) som den är filmad. Till skillnad från spel blir därför exempelvis sport inte automatiskt bättre bara för att panelen är rapp. Källan är istället avgörande.

Generellt innebär däremot en 120 Hz-panel att TV:n överlag är bygg från ett urval av bättre panelkvalitet. Medan 60 Hz-paneler kan innebära lite av vad som helst och då är det vanligare att panelen är så pass dålig/långsam att den faktiskt gör snabba avfilmade rörelser mer oskarpa än de är filmade.

Ifall man använder interpolering är det också fördel med 120 Hz eftersom det då kan interpoleras fram fler bildrutor. Återigen: 120 Hz är inte en automatisk förbättring i sig, men möjligheterna ökar.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag var i princip helt inställd på en 55" LG C1, men baserat på ovanstående kanske jag "nöjer mig" med en B1 trots allt. Kommer endast ha en källa med 4k/120 (speldatorn), och resten verkar nästan vara sak samma mellan B1/C1.
För nästan samma pris får man en 65" B1 istället, vilket antagligen kommer göra mer "wow-effekt" för min del.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En snabb rörelse är bara så "snabb" (eller så skarp) som den är filmad. Till skillnad från spel blir därför exempelvis sport inte automatiskt bättre bara för att panelen är rapp. Källan är istället avgörande.

Generellt innebär däremot en 120 Hz-panel att TV:n överlag är bygg från ett urval av bättre panelkvalitet. Medan 60 Hz-paneler kan innebära lite av vad som helst och då är det vanligare att panelen är så pass dålig/långsam att den faktiskt gör snabba avfilmade rörelser mer oskarpa än de är filmade.

Ifall man använder interpolering är det också fördel med 120 Hz eftersom det då kan interpoleras fram fler bildrutor. Återigen: 120 Hz är inte en automatisk förbättring i sig, men möjligheterna ökar.

Tack, om jag då tolkar infon rätt så borde Q70 vara den som kommer passa bäst.
LG'n har förvisso 120Hz panel också men eftersom vinklarna har mindre betydelse så borde Samsungs VA passa bättre än LG's IPS.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp. Beställt en 77" tv (Sony A80J) och vet inte vilken tv-bänk jag ska köpa.

Vilken höjd är bäst för TV-bänken? Sittavstånd är 3,5m

Har även en stor center på 21 cm hög och 58 cm bred. (Kanske får skrota denna)

En tv-bänk som är 74 cm hög kanske är för hög? Har ingen TV i dagsläget så svårt att föreställa sig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Behöver hjälp. Beställt en 77" tv (Sony A80J) och vet inte vilken tv-bänk jag ska köpa.

En tv-bänk som är 74 cm hög kanske är för hög? Har ingen TV i dagsläget så svårt att föreställa sig.

väggmontera tv'n, ger dig mer flexibilitet till övrig utr o bänk.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ninotramp:

Bästa höjden är så klart den lämpligaste höjden baserat vem du är och hur du tittar, i ditt rum med din utrustning matchat mot din önskemål.

Jag skulle säga att det är enklast att ta emot TV:n och se allt på plats. Då kan du enklare greppa måtten och behoven. Sedan anpassa. Med 77 tum måste man som regel tänka TV:n och anpassa allt däromkring. 77 tum kan bli svårt att klämma in i en befintlig miljö.

Annars: en bänk på 74 cm till en TV som är 1 meter hög blir en bild som kanske kommer mer från taket. Fast du kanske ändå sitter i en sackosäck och redan har blicken halvvägs mot taket?

Permalänk
Medlem

Läser att oled är dumt att ha i ett ljust vardagsrum då de inte är speciellt l ljusstarka. Har idag en Sony XH90 och tycker ljusstyrkan är tillräcklig för mitt semiljusa vardagsrum men reflektionerna kunde hanterats bättre. Är ändå väldigt sugen på att köpa en LG C1, någon som vet om LGn är ljusstarkare än min nuvarande xh90 och om den har ett bättre reflexskydd?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Poängen med a9-processorn mer omfattande maskinlärd skalning, "AI-bild" för att bättra på skogs-TV-kvalitet. a7:n är en generisk uppskalning. a9:n ger scenbaserad skalning, nyheter, sport, actionfilm etc. Kan diskuteras hur givande detta är i praktiken.

A9:n med C1:n har även större inverkan på ljudet och planerar man att använda den inbyggda högtalarna är det rätt stor skillnad i hur den kan plocka fram ljud. Jag brukar ha som exempel den där typiska vandra-genom-staden-videon på Youtube som kan bli något helt annat med "AI-ljud". Med C1:n ska den ljudprocessningen även kunna skickas externt. Har dock inte haft möjlighet att testa detta.

Hur stor skillnad är det mellan dem i praktiken?
Jag kommer från en 42" Plasma TV från 2008, tror du att det skulle vara en märkvärdig skillnad mellan B1 och C1?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av balditron:

Hur stor skillnad är det mellan dem i praktiken?
Jag kommer från en 42" Plasma TV från 2008, tror du att det skulle vara en märkvärdig skillnad mellan B1 och C1?

Lite oklar på vad du frågor om? Men jag gissar att det är som följer:

Ifall det är en fråga om ifall a9:ns uppskalning ger bättre bild för skogs-TV än a7:ns uppskalning så är svaret som skrivet "...det kan diskuteras". All form av uppskalning av dålig skogs-TV är som att sminka en gris, polera en bajskorv och så vidare. Skillnaden är att med a7 och a9 är det olika nivåer av maskinlärning som håller i läppstiftet respektive putsduken. Det kan vara en teknisk fördel med a9:n men frågan blir ändå vad man i slutändan föredrar för typ av reproduktion.

Det största problemet för dem som haft samma TV i 13 år är inte att det egentligen blir en fråga om bättre eller sämre, utan att det är annorlunda. För i fråga om bildkvalitet är skogs-TV lika dåligt 2008 som det är 2021. Bara att man i 13 år har vant sig vid att bilden ska se ut precis som på just den egna TV:n. Då kan en del få det svårt att vänja om sig eftersom ingen TV riktigt sminkar eller polerar på samma sätt längre.

Så svaret på båda frågorna är att "...det kan diskuteras".