Z-wave = mesh. Zigbee,BT,433mhz = ?

Permalänk
Medlem

Z-wave = mesh. Zigbee,BT,433mhz = ?

Läste att Z-wave fungerar så att varje uppkopplad sak blir som en nod i ett meshnätverk. Att man alltså inte behöver flera "basstationer" om man tex har ett stort hus. I mitt fall funderar jag på en Athom Homey Pro.
Fungerar det på samma sätt med Zigbee?

Med Bluetooth och 433Mhz däremot antar jag att det inte funkar som meshnätverk utan varje enhet kopplas direkt mot "basstationen"?

Stämmer detta om Zigbee, BT och 433Mhz?
Verkar finnas 868Mhz(Z-waves frekvens, men även ett annat protokoll på samma frekvens) också men inte sett någon smart enhet med det än.

Permalänk
Medlem

Z-wave är mesh likaså är Zigbee men Z-wave pratar oftast direkt mot hub. Bluetooth är mer, it depends. Bluetooth mesh är mesh (använder någon ens det?), det är ett varumärke från Bluetooth. Bluetooth i sig är inte mesh. Det som plejd håller på med är också mesh men inte samma sak som bluetooth mesh.
Alla mesh och standarder jag nämnde är egentligen radio på 2.4GHz eller i z-wave fall 433/866 (beroende på region) med något eget transmitionsprotokoll över det med ett varumärke såsom namnet bluetooth.
Wifi är också radio på 2.4GHz och finns enheter som shelly och tuya som kör det men det är är inte mesh men kan piggybacka på wifits täckning istället för sina egna metoder för rebroadcast för att uppnå täckning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Z-wave är mesh likaså är Zigbee men Z-wave pratar oftast direkt mot hub. Bluetooth är mer, it depends. Bluetooth mesh är mesh (använder någon ens det?), det är ett varumärke från Bluetooth. Bluetooth i sig är inte mesh. Det som plejd håller på med är också mesh men inte samma sak som bluetooth mesh.
Alla mesh och standarder jag nämnde är egentligen radio på 2.4GHz eller i z-wave fall 433/866 (beroende på region) med något eget transmitionsprotokoll över det med ett varumärke såsom namnet bluetooth.
Wifi är också radio på 2.4GHz och finns enheter som shelly och tuya som kör det men det är är inte mesh men kan piggybacka på wifits täckning istället för sina egna metoder för rebroadcast för att uppnå täckning.

433mhz? vilket land använder det för z-wave menar du?
Internationella standarden är väll 8xx-9xx med Eu på 868.42mhz

Att z-wave pratar direkt mot hubb är mer att det har mycket bättre räckvidd än övriga protokoll betyder inte att sakerna vanligen inte meashar tex sniffar man z-wave nätet ser man direkt att varje enhet meshar med flertalet övriga saker även om den är nära ansluten mot hubb, ofta skicka sakerna olika signaler olika vägar tex on/off kan gå direkt till hubb medans tex rapport gällande förbrukning kan gå via andra enheter i samma grupp, samma sak om man dimmar osv (man använder grupper med olika nummer för olika funktioner)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Läste att Z-wave fungerar så att varje uppkopplad sak blir som en nod i ett meshnätverk. Att man alltså inte behöver flera "basstationer" om man tex har ett stort hus. I mitt fall funderar jag på en Athom Homey Pro.
Fungerar det på samma sätt med Zigbee?

Med Bluetooth och 433Mhz däremot antar jag att det inte funkar som meshnätverk utan varje enhet kopplas direkt mot "basstationen"?

Stämmer detta om Zigbee, BT och 433Mhz?
Verkar finnas 868Mhz(Z-waves frekvens, men även ett annat protokoll på samma frekvens) också men inte sett någon smart enhet med det än.

det finns en tillverkare för värmesystem som använder 868mhz (minns dock inte märke, jag hörde bara om det från en återförsäljare som hade problem hos en kund med z-wave system)

ja det stämmer, dock når z-wave signalen längre än zigbee som jobbar på 2.4ghz vs z-wave som ligger mellan 8xx-9xx mhz
nya z-wave plus L ska tydligen kunna nå över 1km.
ska du har många z-wave enheter är inte home pro jätte bra, den blir seg rätt fort,
det är samma sak med många zigbee saker + att homey inte fixar många direkt ansluta zigbee saker, det ska tydligen finnas dom som kör 80+ zigbee saker på homey, jag har dock aldrig sett det stabilt på homy, rekommendationen är 30-40 enheter, sedan är det stor skillnad på batteri enheter och ström matade enheter när det gäller generering av trafik. (batteri enheter ger lite trafik ,medans ström matade enheter som rapporterar väldigt ofta skapar mycket trafik)
ett tips är att du håller dig till ett protokoll åtminstone för bas saker av anledningen att batteri saker meshar inte till 99%. dvs skulle du köra z-wave på tex alla lampor och uttag kan du får problem om du sedan väljer zigbee för alla sensorer som vanligen bara har batteri tex magnetsenorer i fönster eller tvärt om. (eller jo dom meshar men skickar inte vidare signalen)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Aha, så en generell regel är att räkna med att endast strömmatade saker meshar.
Athom Homey Pro lät ju väldigt bra då de klarar "allt", det verkar ju inte direkt finnas någon värdig konkurrent?
Huset som ska "bli smart" har fibern in vid ena gaveln, och garaget bortanför andra gaveln, vill kunna ha smart plugs i garaget. Men med några tex smart plugs utspritt mellan så borde det alltså funka.
Alternativet är väl att styra de över wifi-mesh-nätverket, men hade ju varit kul/smidigt att kunna styra allt över en basstation, tex Athom Homey.
Den lilla erfarenhet jag har av hemautomation är från stugan där morbror har kopplat in Telldus. Med smartplugs och tempgivare från Telldus och kameror från Tapo. Där har han Telldus-appen för de sakerna och Tapo-appen för kamerorna. Inte särskilt smidigt. Men just det kan man kanske lösa genom någon 3e-parts-app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Aha, så en generell regel är att räkna med att endast strömmatade saker meshar.
Athom Homey Pro lät ju väldigt bra då de klarar "allt", det verkar ju inte direkt finnas någon värdig konkurrent?
Huset som ska "bli smart" har fibern in vid ena gaveln, och garaget bortanför andra gaveln, vill kunna ha smart plugs i garaget. Men med några tex smart plugs utspritt mellan så borde det alltså funka.
Alternativet är väl att styra de över wifi-mesh-nätverket, men hade ju varit kul/smidigt att kunna styra allt över en basstation, tex Athom Homey.
Den lilla erfarenhet jag har av hemautomation är från stugan där morbror har kopplat in Telldus. Med smartplugs och tempgivare från Telldus och kameror från Tapo. Där har han Telldus-appen för de sakerna och Tapo-appen för kamerorna. Inte särskilt smidigt. Men just det kan man kanske lösa genom någon 3e-parts-app?

vilken kontroller du ska välja styrs främst av 4 punkter som jag ser det
1: vilket protokoll ska du använda
2: vad får det kosta
3: antal enheter
4: hur stabilt ska det vara

homy funkar med många protokoll men är begränsad av hur många enheter den klarar på varje protokoll + att den endast är trådlös
Jag förstår att i ett första anblick så ser det jätte bra ut om kontroller funkar med många olika protokoll
MEN det jag lärt mig efter alla år är att det bästa är att hålla sig till ett protokoll särskilt för bas system som uttag, belysning osv särskilt om vi tala protokoll som jobbar med mesh. vill man köra olika protokoll till en hubb då kan det vara bättre att gå på tex HA och integrera olika system till detta för styrning. (finns ingen hubb som kan mäta sig med ha när det gäller funktioner och stöd för olika hubbar, protokoll, funktioner)

Wifi lösningar har andra nackdelar, dom är billiga men dom meshar inte och blir då helt beroende av hur bra ditt wifi täcker, sedan ska man inte glömma att dessa saker närmast alltid använder sig av N standarden vilket betyder ökad Airtime dvs en router talar med 1 sak i taget om det inte är wifi6 (ax) det betyder att förutom en potentiell säkerhets risk så kommer det vara negativt för ditt wlan och det kommer dessutom vara känsligt för störningar (2.4 bandet är minst sagt överbelamrat med saker)
fördelen med tex shelly är enkelheten och vem som helst kan ställa in sakerna, z-wave kräver oftast en del konfiguration (beror dock på vilken kontroller man kör)

själv kör jag fibaro hc3 för bassystem,(z-wave) denna styrs av HA som är på en nuc, sedan ansluter övriga tjänster som ljudsystem, kamera system ,bilar, gräsklippare, dammsugare, led/rgb, tv, mm mm till HA och allt styrs från ett interface.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera home assistant också, det mesta är kompatibelt och extremt stabilt.
Är inte alls lika hög inlärningskurva längre, väldigt mycket går att göra genom UI.
HA har en egen app för både ios och android om det är ett krav.
Ett tips är att lägga upp det i en vm och testa lite om det skulle vara något som passar dig.

Ang Homey så känns det som en produkt som aldrig kommer bli riktigt färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Aha, så en generell regel är att räkna med att endast strömmatade saker meshar.
Athom Homey Pro lät ju väldigt bra då de klarar "allt", det verkar ju inte direkt finnas någon värdig konkurrent?
Huset som ska "bli smart" har fibern in vid ena gaveln, och garaget bortanför andra gaveln, vill kunna ha smart plugs i garaget. Men med några tex smart plugs utspritt mellan så borde det alltså funka.
Alternativet är väl att styra de över wifi-mesh-nätverket, men hade ju varit kul/smidigt att kunna styra allt över en basstation, tex Athom Homey.
Den lilla erfarenhet jag har av hemautomation är från stugan där morbror har kopplat in Telldus. Med smartplugs och tempgivare från Telldus och kameror från Tapo. Där har han Telldus-appen för de sakerna och Tapo-appen för kamerorna. Inte särskilt smidigt. Men just det kan man kanske lösa genom någon 3e-parts-app?

Home Assistant är en värdig konkurrent, bara köpa dongel för Zigbee och/eller Zwave. De säljer till och med färdig burk om man inte känner för att bygga ihop en själv: https://www.home-assistant.io/blue/

I vår kommer Thread+Matter på bred front. Och när det är här lär det i princip bara vara att köpa till en USB-dongel för det så fort Home Assistant får stöd. Vet inte om den flexibiliteten är möjlig på en Homey eller om du måste slänga ut 4-5k för en ny. Alla stora tillverkare av IoT kommer gå över till Thread+Matter.

Man vill heller inte låsa in sig i proprietära ekosystem som blir värdelösa om tillverkaren lägger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Home Assistant är en värdig konkurrent, bara köpa dongel för Zigbee och/eller Zwave. De säljer till och med färdig burk om man inte känner för att bygga ihop en själv: https://www.home-assistant.io/blue/

I vår kommer Thread+Matter på bred front. Och när det är här lär det i princip bara vara att köpa till en USB-dongel för det så fort Home Assistant får stöd. Vet inte om den flexibiliteten är möjlig på en Homey eller om du måste slänga ut 4-5k för en ny. Alla stora tillverkare av IoT kommer gå över till Thread+Matter.

Man vill heller inte låsa in sig i proprietära ekosystem som blir värdelösa om tillverkaren lägger ner.

På bred front skulle jag inte förvänta mig till en början. De första enheterna börjar ramla ut på marknaden, då gissningsvis hue eller andra stora som har betalt extra för ealy access specifications eller har promoter/founder status inom projektet. Skulle inte förvänta mig att det letat sig ut på bred front för ens 2024 för vanliga företag som vill integrera
De som inte betalar extra för early acess lär inte få tag i specen för ens i slutet av nästa år om jag får gissa + tiden att utveckla antingen nya gateways eller integrera i existerande.

"Our refined plans include ongoing SDK and certification program development in 2H 2021, targeting a “pre-ballot” version of the technical spec available to members at year’s end. In the first half of 2022, we expect to see the SDK released, the first devices through certification, and our formal certification program opening.”

Edit: Sen hoppas jag innerligt inte att de får in sån idioti som vissa zigbee (host Hue) har där olika enheter stödjer olika vissa vill inte spela boll om det inte görs på ett visst vis, visst går att gå runt men inte roligt för vanliga konsumenter. Det skulle döda det rätt fort tror jag om kunder behöver pilla för att få länkat hue med annan tillverkare eller att apple bara skiter i det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Home Assistant är en värdig konkurrent, bara köpa dongel för Zigbee och/eller Zwave. De säljer till och med färdig burk om man inte känner för att bygga ihop en själv: https://www.home-assistant.io/blue/

I vår kommer Thread+Matter på bred front. Och när det är här lär det i princip bara vara att köpa till en USB-dongel för det så fort Home Assistant får stöd. Vet inte om den flexibiliteten är möjlig på en Homey eller om du måste slänga ut 4-5k för en ny. Alla stora tillverkare av IoT kommer gå över till Thread+Matter.

Man vill heller inte låsa in sig i proprietära ekosystem som blir värdelösa om tillverkaren lägger ner.

nja att alla stora skulle välja den lösningen håller jag absolut inte med om
fibaro,qubino,aeotech,knx osv är väldigt stora inom smarthus, vad jag vet har dom inte valt denna lösning.

nackdelen är ju att det fortfarande kommer vara protokollen som idag kör 2.4 bandet som kommer använda detta, det betyder ju i grunden att samma problem som alltid varit det stora problemet kommer vara kvar dvs störningar på grund av överfullt band. den stora fördelen är att flera system kommer kunna tala med varandra så det är förvisso bra då det varit väldigt osäkert vad som funkar med vad för alla protokollen som kör 2.4bandet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu när jag läst på en del så känns ju Z-wave givet. Frågan som uppenbarar sig är ju snarast varför det ens finns saker som använder Zigbee och Bluetooth.
Jag har även läst lite om Fibaro HC3, men det verkar vara lite si och så med hur nöjda köparna är. Tydligen features som skjuts på framtiden om de alls kommer implementeras. Och M3's recension var inte nådig i sin kritik.

Men om jag skulle välja HA på en NUC, vad är då vitsen med en Fibaro HC3? Det räcker inte med nån Z-wave dongel i NUCen bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Nu när jag läst på en del så känns ju Z-wave givet. Frågan som uppenbarar sig är ju snarast varför det ens finns saker som använder Zigbee och Bluetooth.
Jag har även läst lite om Fibaro HC3, men det verkar vara lite si och så med hur nöjda köparna är. Tydligen features som skjuts på framtiden om de alls kommer implementeras. Och M3's recension var inte nådig i sin kritik.

Men om jag skulle välja HA på en NUC, vad är då vitsen med en Fibaro HC3? Det räcker inte med nån Z-wave dongel i NUCen bara?

Det har hänt mycket senaste året med hc3, jag testade hc3 när det släpptes då var den katastrof, sista året har jag kört den som huvudkontroller med andra ord nu kan man klart räkna den som stabil. Sedan beror det ju dock på vad man gör med den, börjar man lägga in kameror och ska livestreama flera stycken då kommer den nog bli seg men det gäller alla kontrollers.
sedan har inte jag något intresse av andra protokoll på hc3 även om det nu finns ett par till, jag använder min endast för z-wave.

stabilast tycker jag dock fortfarande vera plus eller möjligen vera secure som styrs av HA är (OBS det kräver väldigt mycket konfiguration för den ska bli riktigt snabb och stabil)
fibaro är väldigt mycket lättare att få stabil och har klart bättre antenner så installationen av enheter är väldigt simpel.
(nu talar jag om kontroller som klarar 200+ z-wave enheter, ska du tex bara har 30st så kan du absolut välja billigare lösningar)

absolut kan du köra en pinne direkt i HA, problemet blir om/när du får många enheter, då är usb pinnar är ingen höjdare, (åtminstone inte för mig eller alla dom som jag hjälp under åren)
att använda en hubb som "usb" med ha är vanligen mycket snabbare/stabilare, har bättre antenner och bra stöd för enheter. dessutom om ha kraschar så funkar sakerna fortfarande. som exempel. Jag använder endast usb pinne när jag uppdaterar firmware annars väljer jag alltid en hubb. tycker du det är lite för kostsamt kan en bättre lösning vara en rpi och använda en z-wave.me hatt https://z-wave.me/products/razberry/ deras nya hatt med z-wave 7 ska släppas när som (det har dom dock sagt rätt länge nu)
använder du deras v5 hatt på en rpi4 behöver du använda förhöjare på pinnarna då rpi stör ganska mycket, dock fixar den stora nät helt ok (kräver dock en del pulade) jag använder fortfarande min vid felsökning av z-wave nätverk (zwave.me är väldigt bra för det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vill flika in på ett hörn att z-wave mesh biten är en kladdig dröm som tyvärr inte fungerar så imponerande bra i verkligheten.
Det är ett helt under om enheter lyckas mesha trots att de är någon meter från varandra och oftast slutar det med att om de inte ser mastern så föredrar de att faila istället för att prata med en granne.

Nej jag är inte bitter, med wifi vet man vad man får och det är enkelt att koppla på ett garage eller vad som helst en bra bit från huset.

/end rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Vill flika in på ett hörn att z-wave mesh biten är en kladdig dröm som tyvärr inte fungerar så imponerande bra i verkligheten.
Det är ett helt under om enheter lyckas mesha trots att de är någon meter från varandra och oftast slutar det med att om de inte ser mastern så föredrar de att faila istället för att prata med en granne.

Nej jag är inte bitter, med wifi vet man vad man får och det är enkelt att koppla på ett garage eller vad som helst en bra bit från huset.

/end rant

det beror på vilken kontroller du använder samt hur du inkluderar enheter och ställer in enheter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du rätt men tycker det borde fungerat väldigt bra med Aeotec Z-stick gen5 eller Z-stick 7 i standard läge, Z-Wave JS eller Z-WaveJSMQQT men nej quibino vägrar se varken grannen 2 meter bort, repeaters eller någonting förutom just z-wave stickan.
Så nu blir det wifi framöver så får mina 8 z-wave enheter bytas allt eftersom det kommer alternativ som fungerar.
Som Shelly...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Startgas:

Nu när jag läst på en del så känns ju Z-wave givet. Frågan som uppenbarar sig är ju snarast varför det ens finns saker som använder Zigbee och Bluetooth.
Jag har även läst lite om Fibaro HC3, men det verkar vara lite si och så med hur nöjda köparna är. Tydligen features som skjuts på framtiden om de alls kommer implementeras. Och M3's recension var inte nådig i sin kritik.

Men om jag skulle välja HA på en NUC, vad är då vitsen med en Fibaro HC3? Det räcker inte med nån Z-wave dongel i NUCen bara?

Du kanske märker att Z-Wave grejer är betydligt dyrare än Zigbee. En del av det är att är ett företag som tillverkar alla kretsar. Zigbee å andra sidan är en mycket mer öppen design. Det senare gör det ju också mycket enklare för olika tillverkare att hoppa på tåget och tillverkar Zigbee prylar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Förmodligen har du rätt men tycker det borde fungerat väldigt bra med Aeotec Z-stick gen5 eller Z-stick 7 i standard läge, Z-Wave JS eller Z-WaveJSMQQT men nej quibino vägrar se varken grannen 2 meter bort, repeaters eller någonting förutom just z-wave stickan.
Så nu blir det wifi framöver så får mina 8 z-wave enheter bytas allt eftersom det kommer alternativ som fungerar.
Som Shelly...

nja z-wave i grundutförande är inställt för att vara bakåtkompatibelt det betyder jäkligt mycket trafik som kan ställa till saker som sjutton särskilt med aeotec och qubino, qubino skickar jäkligt mycket trafik då dom har många parametrar/funktioner det brukar snabbt bli problem med usb pinnar då som inte hanterar mycket trafik bra om inte detta ställs in.

ett tips för att slippa meash problem med aeotec är att ta hubben till enheten aldrig tvärt om vid inkludering särskilt om du kör i säkert läge, och jobba dig ut i cirkel med strömsatta enheter först, (det är samma sak med vera)
se till att stänga av pollin i både kontroller och enhet, sänk antal energiraporter osv.
fibaro kan man låta stå där den ska vara, den har så bra antenner att den löser även mycket avlägsna enheter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du kanske märker att Z-Wave grejer är betydligt dyrare än Zigbee. En del av det är att är ett företag som tillverkar alla kretsar. Zigbee å andra sidan är en mycket mer öppen design. Det senare gör det ju också mycket enklare för olika tillverkare att hoppa på tåget och tillverkar Zigbee prylar.

nackdelen med att det är öppet är att man inte riktigt kan veta vilka zigbee saker som funkar med olika hubbar, eller vilka som kan mesha med vilka saker.
sedan är kvalité på saker ett problem, det skiftar markant på zigbee saker, (finns på z-wave med dock inte i närheten så mycket)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.