Vi besöker Space – Sveriges största gamingcenter

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av siglolmic:

39kr om man köper en timme, men 30kr om man köper fem, 23kr om man köper tio och 17kr om man köper tjugo. Nu kanske space också har liknande prissänkningar vid köp av fler timmar, men har de det inte har jag svårt att se hur studenter eller tonåringar kommer motivera sig att gå dit till 3x priset.

Jag undrar hela tiden vart ungdomarna får tag i pengarna de spenderar... Red bull, fika på stan (hej hej lätt 100:-) gärna ofta och efter skolan. Vissa kanske jobbar extra, andra kanske får extra pengar av mamma och pappa.

Oavsett så tror jag ändå målgruppen är "Alla" men kommer sluta med de som faktiskt har bättre kapital, så du har absolut en poäng.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

400 stycken FE RTX 3080, runt 500-600K svenska riksdaler.

Undrar om de stått och mineat, då är ju ekonomin löst ett tag framleddes.

Inte med dagens elpriser.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kul initiativ. Dock är jag för gammal och för bekväm för orka åka i väg någonstans oavsett. Jag tycker spel och film upplevs bäst hemma. Men sen har jag lagt sinnessjuka pengar på min upplevelse på hemmaplan just för att få de där lilla extra på hemmaplan som jag ändå är som mest bekväm med. Men hade detta funnits när jag va typ 15 bast så hade jag ju garanterat känt mig lyckligt lottad.

Ska bli intressant att följa och se om detta verkligen bär sig ekonomiskt. Det ser verkligen ut som en gigantisk satsning och det är ju kul att någon faktiskt vågar satsa på spelindustrin på detta sätt. (Jobbar själv inom spelindustrin så det ligger varmt om hjärtat)

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Kul att de vågar satsa!
Känslan av IO är att det var lite sunk-känsla mot slutet, även om det säkert var 10+ år sedan sist.

Får hoppas att Spcae orkar hålla facklan lite högre över tid.

Permalänk

Trevligt

Permalänk
Medlem

Häftigt som fan.
Hoppas att det går bra

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Coolt! Hoppas det går bra som sagt!

Extra läckers med serveringstillståndet.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Pratade häromdagen apropå att vi snart får fiber indraget och hur mitt 16-åriga jag gick igång på 1 Mbit fast lina för 500 år sedan.

Mitt 16-åriga jag hälsar från en sunkig källare som kallas för internetcafé att hon vill vara ung idag.

Permalänk
Medlem

Vaccinpass

Hej, vet någon ifall det är ett måste med Vaccinpass för att komma in? P.g.a. Hjärtoperation är jag avrådda vaccin för tillfälligt

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se detta flyga. Kul att de vågar satsa - trist att de kommer lägga ner inom två år

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Häftigt... men det är en rejäl satsing. Kommer troligtvis aldrig besöka stället p.g.a att man bort 40 mil från Stockholm.

Finns det något e-sportgymnasium i Sthlm ? Man kanske kan bygga upp ett samarbete med dem?
Om inte så kan det ju finnas ett gymnasium i närheten som faktiskt skulle kunna starta en sån linje och hyra sig in i lokalen.

Permalänk

Kul satsning men inget för mig. Känns som att dylika ställen var mer intressant när man var tonåring. Tänker också på ljudnivån etc när merparten av besökarna lär vara tonåringar och "unga vuxna". Självklart lär det väl finns regler men ändå. Inget ont om dessa, man har ju själv varit i den åldern. Kul för yngre personer (även äldre) med gamingintresse att ha någonstans att umgås. Det kanske blir ett besök någon gång för att kolla läget, lira lite och ta sig en öl men tvekar på att det blir något regelbundet besökande där.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Vore intressant att se någon statistik senare över könsfördelningen på besökarna.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Sen har ju IO inte direkt några höjdare till datorer. "Värstingen" har ju bara gtx 1080. Timpris på odenplan är 39:- så sjukt bra pris skulle jag säga

What kostar det 39kr? När jag började spela där kostade det 20 sen höjdes det till 25.

Nu har jag inte varit där på evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

400 stycken FE RTX 3080, runt 500-600K svenska riksdaler.

Undrar om de stått och mineat, då är ju ekonomin löst ett tag framleddes.

Hur räknar du nu? Jag tror de betalat mer än 1250-1500 kr per grafikkort..
De är tillsammans med miners en av anledningarna till den skriande 3080FE-bristen.
400 kort är en ganska stor del av den svenska marknaden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag undrar hela tiden vart ungdomarna får tag i pengarna de spenderar... Red bull, fika på stan (hej hej lätt 100:-) gärna ofta och efter skolan. Vissa kanske jobbar extra, andra kanske får extra pengar av mamma och pappa.

Det heter Swish och är dagens tonårsföräldrars mardrömsapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Hur räknar du nu? Jag tror de betalat mer än 1250-1500 kr per grafikkort..
De är tillsammans med miners en av anledningarna till den skriande 3080FE-bristen.
400 kort är en ganska stor del av den svenska marknaden..

Nu sparkar du in en redan öppen dörr kamrat, har korrigerat mig ett par inlägg senare.

Är redan titulerad ärkematematiker och basunerade ut att en nolla försvann i uträkningen.

Vad är det här ”mining” för något? Kommer de ha det på Space så man kan testa om man kör LAN med sina kompisar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

10k för 30 dagars unlimited play, som hittat!

Var såg du det där?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Var såg du det där?

Bilderna i artikeln

Permalänk
Medlem

Men vi vet ju inget om det eftersom datumen är från oktober, och de har öppnar först ikväll. Alltså säkert bara skärmdumpar på testning.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ah, lol såg inte ens att det fanns bildspel i artikeln.
Tackar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Felsatsning helt klart, kommer bli en flopp

Permalänk
Medlem

fungerar bra i Kina och Japan... men de har miljoner människor runt om ett ställe som detta.

Permalänk

Var kommer space in i bilden?
När jag tänker på space så tänker jag space simulator, en mer avancerad apparat jämfört med flight simulator, något jag tänkte mig skulle växa mer och mer när vr blir vanligare och bla såg:
720 Degree full motion simulator https://youtu.be/xjqaOWeIifg för några år sedan, och med den utvecklingen som skett så borde det gå att få till sådana spelmaskiner betydligt bättre idag. Hamsterhjulet här nedan ser kul ut, en sådan hade jag gärna provat men ska alla äta chips/ostkrokar och fingra runt på spelmaskinerna så blir det en hel del att städa efteråt, men det är väl sådant som är mer lönsamt

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4You:

Hej, vet någon ifall det är ett måste med Vaccinpass för att komma in? P.g.a. Hjärtoperation är jag avrådda vaccin för tillfälligt

Kommer garanteras att krävas nu från 1 december.
Men om du är avrådd från vaccin så kan du garanterat ta med ett papper från läkaren som visar det så är det inga konstigheter.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Säga vad man vill men det var en seriös satsning.

Verkligen, sällan jag blir imponerad men detta verkar bananas. Var tvungen att googla lite:

Citat:

Space was founded by Käll, Lars Blomberg and former Universal Sweden executive Per Sundin, who collectively bring years of experience in gaming, music and media industries. The main investor is Pop House Sweden, where Swedish financier Conni Jonsson and ABBA's Björn Ulvaeus are majority owners.

Hade varit intressant att se hur många miljonas dom tryckt in i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

inte för att en BigMac är ett prisindex

Haha det är just vad det är
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_Index

Håller med dig, ska bli riktigt spännande, hoppas det går bra för dem. Med kontor runt hörnet lär det inte dröja innan jag själv prövar stället

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kommer garanteras att krävas nu från 1 december.
Men om du är avrådd från vaccin så kan du garanterat ta med ett papper från läkaren som visar det så är det inga konstigheter.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de har samma pris på 1 och 2 timmar betraktar iaf jag de där priserna som placeholders.

Permalänk

Tror inte alls det behöver faila, dom kommer lätt suga åt sig större e-sport evenemang, Stockholm kryllar av spelutvecklare (som inte alltid har lokaler för releaser/partys etc) kommer nog att gå hyfsat bra, restaurangerna i gatuplan håller "normala" Stockholmspriser och det är ju inga fattighjon som står bakom. Pophouse Entertainment är hyfsat stora aktörer i underhållningsbranschen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|