Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk

Snabb fråga...

5600X + TUF 3060 Ti + 16gb Ram

Vad kan jag köra för kvalitetsinställningar på en 2560 x 1440 skärm / 144hz. Hur många FPS är realistiskt med okej grafik? Är det minimum 30 FPS innan saker börjar kännas för konstigt? Hade gärna kört runt 60 FPS men som jag förstår det så har även än tyngre system problem att komma upp i det. Svårt kanske... 😬

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Snabb fråga...

5600X + TUF 3060 Ti + 16gb Ram

Vad kan jag köra för kvalitetsinställningar på en 2560 x 1440 skärm / 144hz. Hur många FPS är realistiskt med okej grafik? Är det minimum 30 FPS innan saker börjar kännas för konstigt? Hade gärna kört runt 60 FPS men som jag förstår det så har även än tyngre system problem att komma upp i det. Svårt kanske... 😬

Finns mängder av videos på youtube om det. Hardware Unboxed gjorde en häromdagen där de testade presets i en del olika spel, bland annat MSFS2020. Det går att få en hyfsat FPS utan att dra ner all grafik i botten men man får prova sig fram lite också.

Förhoppnigsvis blir det väl en aning bättre när de kommer med DX12 i spelet så att det bättre matchar de modernaste grafikkorten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Finns mängder av videos på youtube om det. Hardware Unboxed gjorde en häromdagen där de testade presets i en del olika spel, bland annat MSFS2020. Det går att få en hyfsat FPS utan att dra ner all grafik i botten men man får prova sig fram lite också.

https://www.youtube.com/watch?v=f1n1sIQM5wc

Förhoppnigsvis blir det väl en aning bättre när de kommer med DX12 i spelet så att det bättre matchar de modernaste grafikkorten.

Tack. Men altid roligt att höra andras erfarenheter också och diskutera... 🙂👍 Bra länk! Hur långt borta är DX12 för FS2020? Har ju en 5600X CPU som jag hittade till bra pris, men borde man framtidssäkrat till när fler kärnor kan användas? (kanske inte kopplat till DX12, men ändå...)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Tack. Men altid roligt att höra andras erfarenheter också och diskutera... 🙂👍 Bra länk! Hur långt borta är DX12 för FS2020? Har ju en 5600X CPU som jag hittade till bra pris, men borde man framtidssäkrat till när fler kärnor kan användas? (kanske inte kopplat till DX12, men ändå...)

Det är inte sagt officiellt när det kommer, men det verkar bli rätt snart, kanske i år. I senaste Dev Q&A sa de att DX12 är klart och bara ska testas och putsas till nu. De siktar även på att ha DX11 och DX12 sida vid sida rätt länge, tills DX12 är i princip buggfritt.
Aboso har dock tidigare varnat för att det nog inte gör några underverk med prestandan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag blir väckt av ett jävla flygplan som flyger över huset ska ned till Tokyo. Ligger nästan i Afrika.
Varför flyger det här uppe i norrland? När det ska till Tokyo.
https://www.flightradar24.com/JAL44/297ddee5

Är det för jorden har snurrat tills det nått Japan? + att jorden är tjockare på mitten?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ch1llone:

Jag blir väckt av ett jävla flygplan som flyger över huset ska ned till Tokyo. Ligger nästan i Afrika.
Varför flyger det här uppe i norrland? När det ska till Tokyo.
https://www.flightradar24.com/JAL44/297ddee5

Tror inte att detta är rätt tråd alltså, men jag svarar ändå.

Kortaste vägen mellan London och Tokyo går genom Sverige. Den absolut kortaste går inte genom Örebro men inte så långt ifrån heller, så de flyger ganska nära inpå det optimala.

Rund jord på platt karta gör att vägen ser väldigt förvrängd ut, men avståndet där är 9570 km, och om man drar en väg som ser ut som en rak linje på kartan blir det över 10500 km.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror inte att detta är rätt tråd alltså, men jag svarar ändå.

Kortaste vägen mellan London och Tokyo går genom Sverige. Den absolut kortaste går inte genom Örebro men inte så långt ifrån heller, så de flyger ganska nära inpå det optimala.

https://i.imgur.com/fwxMwV6.png

Rund jord på platt karta gör att vägen ser väldigt förvrängd ut, men avståndet där är 9570 km, och om man drar en väg som ser ut som en rak linje på kartan blir det över 10500 km.

tack för svaret har lugnat ned mig nu! haha!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Precis det där som plattjordarna har så svårt att både acceptera och förklara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

tack för svaret har lugnat ned mig nu! haha!

Här kan du göra egna "optimala rutter" mellan två platser på jorden:

https://www.greatcirclemap.com/?routes=LHR-NRT

Tryck på ikonerna uppe i hörnet så växlar du mellan platt karta och en glob.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ch1llone:

tack för svaret har lugnat ned mig nu! haha!

Jag minns när jag flög till Tokyo på 90-talet från Köpenhamn, passerade rakt ovanför Östersund och Kiruna vilket var lite förvirrande

Permalänk
Medlem

Nån annan med FS2020 från Ms store som får följande felkod : Code: 0x87E00017

Har provat med omstart av datorn och det är lika iaf

Har avinstallerat spelet och nu då jag väljer att installare det så står det enbart pending

Verkar som man får lägga spelet på hyllan

test av ominstallation
Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Nån annan med FS2020 från Ms store som får följande felkod : Code: 0x87E00017

Har provat med omstart av datorn och det är lika iaf

Har avinstallerat spelet och nu då jag väljer att installare det så står det enbart pending

Verkar som man får lägga spelet på hyllan

Såhär i efterhand ångrade jag att jag inte köpte spelet via Steam (deras packetering verkar oerhört mycket bättre).
Har haft problem med uppdateringar på spelet. Har funnits diverse tips och fix på youtube. Ska se om jag får samma problem med uppdateringen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Såhär i efterhand ångrade jag att jag inte köpte spelet via Steam (deras packetering verkar oerhört mycket bättre).
Har haft problem med uppdateringar på spelet. Har funnits diverse tips och fix på youtube. Ska se om jag får samma problem med uppdateringen.

Löste de idag genom att installera om windows 10 , sen var de bara o installera spelet utan problem.

Ångrar oxå att jag ej köpte de via steam

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Löste de idag genom att installera om windows 10 , sen var de bara o installera spelet utan problem.

Ångrar oxå att jag ej köpte de via steam

Vägrar installera om ett helt OS för ett spel. Är för lat.
I så fall köper jag det på steam för problemfritt uppgraderande. Ett spel ska inte vara såhär besvärligt...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft några problem (via Microsoft Store) med uppdateringarna själv. Inte för att det hjälper dom som har problem, men för att belysa att så behöver inte vara fallet.

Permalänk
Medlem

Första gången på Steam rea? -20% på samtliga versioner:
https://store.steampowered.com/app/1250410/Microsoft_Flight_S...

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att testa FS nu när det är lite billigare men vet inte om mitt grafikkort, Sapphire 5600 xt, pallar det tillräckligt bra. Vad behöver man upp i för inställningar för att spelet ska se bra ut? Jag har tillräckligt bra CPU (5900x) och minnesmängd (64gb), men just grafikkortet gör att jag känner mig tveksam till att kunna ha mer än någon form av "medium-inställningar". Har numer en 38" skärm och vill ju också helst köra med bättre än 1080p på den men det är inget måste.

Jag läste det här testet där mitt kort är med och verkar få det svettigt ganska fort. Men det är ju en annan rigg i övrigt och ett år tillbaka i tiden så det kan ju ha hänt en hel del.

Vad tror ni, är det någon idé att slå till? Är det kanske till och med någon här med en liknande setup?
Kan man för övrigt spela ok med bara mus och tangentbord? Förväntar mig ingen vidare upplevelse men vill testa att spelet flyter ok och känns kul nog innan jag lägger pengar på en joystick.

Permalänk
Medlem

Jag köpte det och det flyter på bra än så länge!
Rätt krångligt att använda tangentbord dock och kontrollerna hänger sig stup i kvarten. Vet inte om jag lyckas komma åt någon knepig kombination av knappar, men när jag t.ex vill vrida blicken åt något håll kan kameran bli galen och flygplanet gör en kraftig gir. Jaja, ska iaf kosta på mig en enklare joystick och kan tipsa att Komplett har rea på bl.a Thrustmasters Airbus just nu.

Permalänk
Medlem

Hej alla. Jag köpte en Airbus sidestick, rätt mycket skönare känsla än den gamle logitech pinnen från 1900-talet. Kör med vänster hand som kapten, hur gör ni andra? Kör 80% i FBW a32nx och resten GA. Gillar msfs mer och mer.
Har en fråga om throttle på den. Har ställt in reverser, hur långt upp ska n1 visa på mätaren när det är reverser max? Min går upp ca. 25% är det rätt? Flyg lugnt

Permalänk
Medlem
Flyttar inlägget till egen tråd
Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Kommer absolut installera den. Blev så lack på MS när jag försökte flyga i mina hemtrakter, Västerbottens inland, och det fanns i princip ingenting där. Lycksele flygplats finns t.ex. inte ens med i spelet. Tittar man på google maps istället så är allt väldigt detaljerat där. Det lär dock inte lösa problemet att flygplatsen saknas helt.

Men, bara för att slippa alla gröna vägar är det värt installera denna mod.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kommer absolut installera den. Blev så lack på MS när jag försökte flyga i mina hemtrakter, Västerbottens inland, och det fanns i princip ingenting där. Lycksele flygplats finns t.ex. inte ens med i spelet. Tittar man på google maps istället så är allt väldigt detaljerat där. Det lär dock inte lösa problemet att flygplatsen saknas helt.

Men, bara för att slippa alla gröna vägar är det värt installera denna mod.

Ja Sverige ser verkligen inte OK ut med Bing Maps. Med Google Maps ser man iallafall detaljerna, och så mycket mer uppdaterade kartor också. Flygplatser får man nog ladda ner som separata mods vartefter de släpps.

Nu önskar man bara att 3d byggnaderna också kunde laddas in från Google Maps per automatik, och inte bara texturerna.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Undrar bara vad google kommer tycka när folk börjar dra ner enorma mängder kartdata.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tack för tipset, vilket lyft det ser ut att ge!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mika3l:

Jag är sugen på att testa FS nu när det är lite billigare men vet inte om mitt grafikkort, Sapphire 5600 xt, pallar det tillräckligt bra. Vad behöver man upp i för inställningar för att spelet ska se bra ut? Jag har tillräckligt bra CPU (5900x) och minnesmängd (64gb), men just grafikkortet gör att jag känner mig tveksam till att kunna ha mer än någon form av "medium-inställningar". Har numer en 38" skärm och vill ju också helst köra med bättre än 1080p på den men det är inget måste.

Jag läste det här testet där mitt kort är med och verkar få det svettigt ganska fort. Men det är ju en annan rigg i övrigt och ett år tillbaka i tiden så det kan ju ha hänt en hel del.

Vad tror ni, är det någon idé att slå till? Är det kanske till och med någon här med en liknande setup?
Kan man för övrigt spela ok med bara mus och tangentbord? Förväntar mig ingen vidare upplevelse men vill testa att spelet flyter ok och känns kul nog innan jag lägger pengar på en joystick.

Jag kör på ett gtx1660 super och en I51400F med 16 GB ram och tycker jag kan pressa upp relativt bra utseende faktiskt. 56000XT borde väl nästan vara lite bättre va (ingen expert men)

Dessutom gjorde en uppdatering nyligen att FPS verkligen blev betydligt bättre. Jag tycker det räcker gott med 35-50 FPS för attd et ska flyta fint.

Permalänk

Nu efter GOTY-uppdateringen så hittar jag inte hur man stänger av HUD:en i extern vy längre. Någon som kan "help a noob out" ?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Midvintersorg:

Nu efter GOTY-uppdateringen så hittar jag inte hur man stänger av HUD:en i extern vy längre. Någon som kan "help a noob out" ?

Assistance Options - User Experience - Instruments Heads Up Display - Chase cam -OFF

Permalänk
Medlem

Tips om ni likt jag funderat på tca sticken har power den på bf rea till 1199 pengar https://www.power.se/gaming/vr-och-simulation/joystick-kontro... slog till och den kommer imorgon 🙂

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat till Win11 och nu klraschar simulatorn hela tiden. Någon annan som har stött på detta problem? Jag har precis gjort en ominstallation av simulatorn men det löste inte problemet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Har uppdaterat till Win11 och nu klraschar simulatorn hela tiden. Någon annan som har stött på detta problem? Jag har precis gjort en ominstallation av simulatorn men det löste inte problemet

Kör windows 11 utan problem, har du några moddar i community mappen?