Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du några bilder? Vad jag förstått är det ingen NDA?

Edit: Lite video här

https://www.youtube.com/watch?v=6QDP69loO70

En Twitch streamar jag följer streamade MFS 2024 igår, lägger länk till YouTube streamarna här

https://www.youtube.com/watch?v=-o7eGQzKdw4

https://www.youtube.com/watch?v=eGsZsKTbGqo

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Någon som testat alphan? verkar rätt skoj den nya, synd man inte har så mycket tid för sånt här nu

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Någon som testat alphan? verkar rätt skoj den nya, synd man inte har så mycket tid för sånt här nu

Jag har kört Alphan, jag var glatt överaskad hur komplett det kändes (även om alphan nu var kraftigt begränsad och flesta funktioner avstängda eller begränsade) Visuellt stor skillnad mot 2020. Det finns andra som är bättre på att skriva en review av detta men det initiala som jag tog med mig är att jag ser fram emot 2024 versionen väldigt mycket och att jag tror detta kommer bli bra

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har kört Alphan, jag var glatt överaskad hur komplett det kändes (även om alphan nu var kraftigt begränsad och flesta funktioner avstängda eller begränsade) Visuellt stor skillnad mot 2020. Det finns andra som är bättre på att skriva en review av detta men det initiala som jag tog med mig är att jag ser fram emot 2024 versionen väldigt mycket och att jag tror detta kommer bli bra

ok, spännande. En feature jag ser fram emot, trots allt, är det där att innehåll streamas och det tar mindre utrymme. Jag som installerat 2020 med alla DLC som kommit har ju nån sjukt stor installation. Det börjar bli lite trångt på systemdriven Det kommer ju dessutom ganska lagom till min födelsedag så det kanske blir köp då. Eller så väntar man lite till första rean.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

ok, spännande. En feature jag ser fram emot, trots allt, är det där att innehåll streamas och det tar mindre utrymme. Jag som installerat 2020 med alla DLC som kommit har ju nån sjukt stor installation. Det börjar bli lite trångt på systemdriven Det kommer ju dessutom ganska lagom till min födelsedag så det kanske blir köp då. Eller så väntar man lite till första rean.

Jag mappen för msfs2020 låg väll på drygt 500gb för mig så jag håller med om att det är trångt, nästan så man får dedikera en M2 enbart för MSFS 😁
Om du inte vill vänta på rea så hakar du Xbox Game pass för då kommer du få standard utgåvan med där också (ihop med alla andra bra spel som läggs där). Jag tycker det är rätt värt faktiskt!

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem

Nära release 19:e november för FS'24

Inga förseningar väl? 😮

Sugen efter egentligen bara lite småflygande med FS20 men siktar på Standard-versionen på PC - ser ut att finnas övermånga plan redan där.

Kittat upp med styrspak, valde Thrustmaster Airbus Civil Aviation som för sitt pris verkar lovande. Pedaler och ev. "dyrare" kontroller får vänta.

Datorn hoppas jag skall "orka" även om den inte är maxad: Ryzen 5700X, 32 GB RAM och RTX 4070 - kommer INTE grejja 240 Hz på 49"-skärmen i 5120x1440 men 30-40 FPS vore najs med anpassade inställningar. Kanske mer RAM och 5900X kan bättra på en del.

För VR... well, har en gammal Meta Quest "ursprungliga versionen" liggande men Quest 3 verkar najs, men får testa om ur-Quest:en går att få igång alls först.

Siktar på att köpa programmet då prenumeration över tid kommer bli mycket dyrare för bara FS24, för det kommer väl som online-köp-version den 19:e, eller måste man hitta "box" å beställa fysiskt?

Prat, prat, berätta vad Ni siktar på? 😊

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Inga förseningar väl? 😮

Sugen efter egentligen bara lite småflygande med FS20 men siktar på Standard-versionen på PC - ser ut att finnas övermånga plan redan där.

Kittat upp med styrspak, valde Thrustmaster Airbus Civil Aviation som för sitt pris verkar lovande. Pedaler och ev. "dyrare" kontroller får vänta.

Datorn hoppas jag skall "orka" även om den inte är maxad: Ryzen 5700X, 32 GB RAM och RTX 4070 - kommer INTE grejja 240 Hz på 49"-skärmen i 5120x1440 men 30-40 FPS vore najs med anpassade inställningar. Kanske mer RAM och 5900X kan bättra på en del.

För VR... well, har en gammal Meta Quest "ursprungliga versionen" liggande men Quest 3 verkar najs, men får testa om ur-Quest:en går att få igång alls först.

Siktar på att köpa programmet då prenumeration över tid kommer bli mycket dyrare för bara FS24, för det kommer väl som online-köp-version den 19:e, eller måste man hitta "box" å beställa fysiskt?

Prat, prat, berätta vad Ni siktar på? 😊

Jag har inte hört talas om någon försening ännu så det ser bra ut än så länge.
Jag är en GA (General aviation) flygare och tyckeer det är roligare med de mindre planen och kanske upp till jet av Citation storlek så jag håller mig generellt borta från Airbus och alla andra stora flygplan Diggar hårt Bushflying så det kommer jag sikta på även här. Jag rattar mina flygplan med Turtle Beach Velocityone Flighstick, den passar perfekt till det jag flyger och är enkel att plocka fram då flygtarmen skriker (hade full setup innan med joke,. gas etc men sålde av det)
Jag kommer välja standard edition för precis som du säger så finns det gott och väl att välja där emellan då jag inte ens har flugit med hälften av alla plan jag fick med MSFS2020 på deluxe eller vad topp plocket hette, samt att jag använder Xbox Game pass och där följer Standard edition med på day one release

Visa signatur

PC:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer välja standard edition för precis som du säger så finns det gott och väl att välja där emellan då jag inte ens har flugit med hälften av alla plan jag fick med MSFS2020 på deluxe eller vad topp plocket hette, samt att jag använder Xbox Game pass och där följer Standard edition med på day one release

Nej, det är ju lite så. Samtidigt så är min villhöver-känsla sällan större än på att ha alla flygplan i MSFS, trots att jag inte spelat så himla mycket sedan release.
Framför allt så är det väl dock 2-3 stycken utanför standard som är intressanta. Vore trevligt om man kunde köpa till bara dem för en bra liten summa... men visst går det inte att göra så?

Kommer också köra via Game Pass också, sannolikheten att jag spelar en period som gör det billigare är bra hög.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har inte hört talas om någon försening ännu så det ser bra ut än så länge.
Jag är en GA (General aviation) flygare och tyckeer det är roligare med de mindre planen och kanske upp till jet av Citation storlek så jag håller mig generellt borta från Airbus och alla andra stora flygplan Diggar hårt Bushflying så det kommer jag sikta på även här. Jag rattar mina flygplan med Turtle Beach Velocityone Flighstick, den passar perfekt till det jag flyger och är enkel att plocka fram då flygtarmen skriker (hade full setup innan med joke,. gas etc men sålde av det)

Yey, kikade också på Velocityone, hade den i samma varukorg men trots OLED-skärm i toppen (?!) kunde jag inte riktigt motivera dubbla priset för... en spak... Jämförde även med Thrustmaster HOTAS 4 som har ett större gasreglage OCH även funkar på PS5 men i övrigt verkade mer "budget" så när Civil Aviation-spaken kostade 745 mot 975 för HOTAS 4 och drygt 1500 för "Turtle:n" blev det den billigaste och förhoppningsvis smidigaste spaken att "plocka fram" 😊 som start iallafall 😉

Beträffande flygningar så är jag nog rätt fokad på "sceniska flighter" - se världen utan att behöva resa dit typ - lär väl bli att man hittar ställen man verkligen vill se i verkligheten istället...

"Day one" med XBox Game Pass lockar förstås, så kanske något kort erbjudande tills "boxen" går att köpa eller om det kommer finnas online-licens (ej prenumeration) att köpa enbart för FS24 parallellt - får researcha det lite innan 19:e.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Priskoll FS24

Kikar på Standard Edition: XBox Game Pass kostar 119 kr/mån och skall vara utan uppsägningstid så billigast att köpa den 19:e nov, ladda ner och flyga i 30 dagar. Allra billigast vore "ny prenumerant" som skall kunna köpa Game Pass Ultimate 1 månad för 10 kr...

I MS Store kostar förbeställ av FS24 Std 899 kr och skall också levereras på releasedag.

På cdkeys.com finns pre-order med leverans av digital nyckel "samma dag med reservation för tidszon" för 656 kr, ca 27% rabatt. Maxade Aviator för 1 721 kr, drygt 30% rabatt. Graymarket ja, men högt betyg/omdöme och verkar "legit" hur det nu funkar - om det gör det över tid som ju var min tanke.

På gamekeys.se finns i nuläget FS20, ingen pre-order på 24:an.

Svårt val, prenumeration för "inte så mycket pengar" eller engångsköp från MS för 7,5 månader eller från cdkeys för 5,5 månader. För "köpa en gång, flyga 4 år" verkar MS för 899 pix enklast och säkrast plus utan nyanser av grått.

(...är man inne på prenumeration verkar det finnas paket, ex 12 månader Ultimate för 1256 kr på livekort.se vilket är under vad Standard kostar löpande motsvarande tid, men nu tänkte jag inte prenumerera ändå så försöker inte bedöma "äktheten" i dessa erbjudanden...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Kikar på Standard Edition: XBox Game Pass kostar 119 kr/mån och skall vara utan uppsägningstid så billigast att köpa den 19:e nov, ladda ner och flyga i 30 dagar. Allra billigast vore "ny prenumerant" som skall kunna köpa Game Pass Ultimate 1 månad för 10 kr...

I MS Store kostar förbeställ av FS24 Std 899 kr och skall också levereras på releasedag.

På cdkeys.com finns pre-order med leverans av digital nyckel "samma dag med reservation för tidszon" för 656 kr, ca 27% rabatt. Maxade Aviator för 1 721 kr, drygt 30% rabatt. Graymarket ja, men högt betyg/omdöme och verkar "legit" hur det nu funkar - om det gör det över tid som ju var min tanke.

På gamekeys.se finns i nuläget FS20, ingen pre-order på 24:an.

Svårt val, prenumeration för "inte så mycket pengar" eller engångsköp från MS för 7,5 månader eller från cdkeys för 5,5 månader. För "köpa en gång, flyga 4 år" verkar MS för 899 pix enklast och säkrast plus utan nyanser av grått.

(...är man inne på prenumeration verkar det finnas paket, ex 12 månader Ultimate för 1256 kr på livekort.se vilket är under vad Standard kostar löpande motsvarande tid, men nu tänkte jag inte prenumerera ändå så försöker inte bedöma "äktheten" i dessa erbjudanden...)

Game pass är ganska svårslaget med tanke på alla spel som erbjuds där(Tycker jag), allt från nya till gamla spel

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Framför allt så är det väl dock 2-3 stycken utanför standard som är intressanta. Vore trevligt om man kunde köpa till bara dem för en bra liten summa... men visst går det inte att göra så?

Av de inkluderade vet jag inte om de säljs löst, gissar på inte (de måste driva upsell av utgåvor och fomo på något sätt). Men jag personligen resonerar så att jag köper standard och sen köper jag de flygplatser och flygplan som lockar mig. Det finns garanterat bättre plan och platser att köpa än de som är inkluderade precis som det var med msfs2020.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Blast from the past

Så här när vi närmar oss en ny version som är bättre än sista så kan det vara roligt att se vart det började och hur långt vi har kommit

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

https://www.youtube.com/watch?v=mIPgUggDxZg

Så här när vi närmar oss en ny version som är bättre än sista så kan det vara roligt att se vart det började och hur långt vi har kommit

Ja jag har också flugit varenda simulator MS haft inklusive Combat varianterna.

Faktiskt så hade jag Microsofts första simulator redan innan Microsoft köpte den från Sublogic som gjorde originalet.

Hade Sublogics variant till min SX64, en släpbar C64 med inbyggd 5" färgmonitor(gick att koppla till extern monitor för större bild) samt inbyggd 1541 Diskdrive och Sublogic hade fler färger och var bättre på C64 än varianten till Ibm PC då. Tror även den fanns till Atari med om jag inte minns fel.

Tappade räkningen på flygtimmar någonstans kring 25000 vid en datorkrasch för en hel del år sedan och har nog passerat 30000 timmar i dagsläget.

Tyvärr är det nog på gränsen om min gamla dator klarar av MS2024 men då det faktiskt fungerar att köra MS2020 i 1080p på den ska jag i alla fall testa det när spelet släppts.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som sitter på jobbet och sneglar på klockan för att komma hem och testa MSFS2024 🙂

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Har startat MSFS2024 sitter just nu och väntar på att aktiveringen skall bli klar, har kommit till 12%...

Permalänk
Medlem

Ja det verkar vara samma för alla, har suttit en timme nu och är på 15%

EDIT: Verkar gått fort på slutet så jag är inne nu, dock så väntar jag på "anpassa identitet" nu istället....

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem

14% hahaha skönt att man inte är själv iallfall

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Oj det går verkligen inte snabbt att installera... har kommit till 11% och har väl varit igång i lite drygt en timme.

Statusuppdatering från utvecklarna: https://x.com/MSFS_Support/status/1858932444260421714?t=mYcgr...

Borde det inte skapas en tråd för 2024 titeln?

Lade till statusuppdatering från utvecklarna via X
Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Oj det går verkligen inte snabbt att installera... har kommit till 11% och har väl varit igång i lite drygt en timme.

Statusuppdatering från utvecklarna: https://x.com/MSFS_Support/status/1858932444260421714?t=mYcgr...

Borde det inte skapas en tråd för 2024 titeln?

Välkommen att posta den där. Skapade en ny tråd tidigare då jag inte hittade någon och kan tycka det är skönt att hålla spelen separerade.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa att Elgiganten och Amazon har Honeycomb Alpha yoke för 999kr.
Beställde ett exemplar!

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
5600G | 32GB DDR4