KÖPRÅD: Köpa bänkdiskmaskin från Aliexpress

Permalänk

KÖPRÅD: Köpa bänkdiskmaskin från Aliexpress

tänkte köpa denna diskmaskin: https://www.aliexpress.com/item/1005002885256045.html
och jag köpte tidigare en maskin med samma namn från Amazon och den fungerar inte i sverigen då den kräver 120v och har 60 hz så nu undrar jag om denna maskin som aliexpress säljer verkligen kommer att fungera för mig?

står ingenting i specen om hz men det står i alla fall 220/110v och att man kan välja mellan us-plug och eu-plug.
så då har tillverkaren alltså gjort en version för usa och en för europa då?

så vad tror ni? värt att chansa?

Snyggade till länken
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Glossy White:

tänkte köpa denna diskmaskin: https://www.aliexpress.com/item/1005002885256045.html
och jag köpte tidigare en maskin med samma namn från Amazon och den fungerar inte i sverigen då den kräver 120v och har 60 hz så nu undrar jag om denna maskin som aliexpress säljer verkligen kommer att fungera för mig?

står ingenting i specen om hz men det står i alla fall 220/110v och att man kan välja mellan us-plug och eu-plug.
så då har tillverkaren alltså gjort en version för usa och en för europa då?

så vad tror ni? värt att chansa?

Troligen är det exakt samma produkt oavsett vilken stickkontakt som sitter i änden på kabeln.
Jag vet dock inte varför det skulle vara värt att chansa när du kan köpa ok bänkdiskmaskiner från Sverige med god garanti för billigare peng?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Det står ju "plug type: EU", så sannolikt funkar den med vårat elnät. Hela Europa har ~230 V och 50 Hz.

Är den bättre än de som kostar runt 4000 i Sverige dock? Jag skulle gärna lägga på lite för att få en köpt i Sverige, med ordentlig garanti osv, än att köpa från AliExpress/Wish/liknande.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1505

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det står ju "plug type: EU", så sannolikt funkar den med vårat elnät. Hela Europa har ~230 V och 50 Hz.

Är den bättre än de som kostar runt 4000 i Sverige dock? Jag skulle gärna lägga på lite för att få en köpt i Sverige, med ordentlig garanti osv, än att köpa från AliExpress/Wish/liknande.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1505

finns väldigt få i sverige då jag behöver ha en som är max 44cm bred.
har köpt från electronic star. en som heter klarstein amazonia och den har jag haft mycket strul med så vill inte ha någon sån.
vill dessutom ha glasruta så man kan se så att sprayarmarna fungerar, har svårt att lita på dessa maskiner efter det som hänt mig.

så att den ska ha 220v gör inget då? vårt nät är inte för starkt? och hz:en? står ju inget om den. har hört att det kan bli så att maskinen diskar i fel hastighet om hz:en inte stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

finns väldigt få i sverige då jag behöver ha en som är max 44cm bred.
har köpt från electronic star. en som heter klarstein amazonia och den har jag haft mycket strul med så vill inte ha någon sån.
vill dessutom ha glasruta så man kan se så att sprayarmarna fungerar, har svårt att lita på dessa maskiner efter det som hänt mig.

så att den ska ha 220v gör inget då? vårt nät är inte för starkt? och hz:en? står ju inget om den. har hört att det kan bli så att maskinen diskar i fel hastighet om hz:en inte stämmer

Då kanske denna passar, billigare och så slipper du aliexpress.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/bankdiskmaskin/175...

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Då kanske denna passar, billigare och så slipper du aliexpress.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/bankdiskmaskin/175...

exakt sån jag haft. annan färg bara

Permalänk
Medlem

Skippa privatkinaimporten och köp i Sverige i stället, t.ex från Elgiganten, så får du grejer som fungerar i våra förhållanden och du får garanti. Och slipper en överhängande risk för farliga prylar i köket.

Permalänk
Medlem

För det priset är det ju bara att gå till valfri vitvarubutik och köpa en bänkdiskmaskin. Kostar max 4000 kr, snarlik modell finns för 2500 kr. För det här priset får du liksom hemleverans och installation för det priset.

Och ja, den för 2500 kr är 42 cm bred, så den matchar dina kriterier, eftersom jag pratar om snarlik så menar jag just att den har ett fönster och det är samma modell jag hittade efter 5 sekunder sökning som finns länkad i tråden så jag syftar också på den från Elgiganten. Vill du ha en annan modell är det bara att skaffa en annan modell, priset är ju snarlikt oavsett. Den Klarstein jag hittar ser ut att vara en annan modell.

Permalänk
Medlem

Alla med fönster ser mer eller mindre ut att vara samma modell internt så även din Airmsen, så har du redan en maskin på den stommen hjälper det inte att köpa en annan.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

För det priset är det ju bara att gå till valfri vitvarubutik och köpa en bänkdiskmaskin. Kostar max 4000 kr, snarlik modell finns för 2500 kr. För det här priset får du liksom hemleverans och installation för det priset.

Och ja, den för 2500 kr är 42 cm bred, så den matchar dina kriterier, eftersom jag pratar om snarlik så menar jag just att den har ett fönster och det är samma modell jag hittade efter 5 sekunder sökning som finns länkad i tråden så jag syftar också på den från Elgiganten. Vill du ha en annan modell är det bara att skaffa en annan modell, priset är ju snarlikt oavsett. Den Klarstein jag hittar ser ut att vara en annan modell.

har så klart kollat i mina butiker i stan och den enda som finns som uppfyller mina krav är den för 2500 på eg du talar om.
och det är den jag redan haft som du kan läsa i inlägg ovan. har haft strul med den modellen så den köper jag inte

Skrivet av Petterk:

Alla med fönster ser mer eller mindre ut att vara samma modell internt så även din Airmsen, så har du redan en maskin på den stommen hjälper det inte att köpa en annan.

vadå en annan maskin på den stommen? kan du förklara vad du menar?
kommer det inte gå att koppla in den säger du elller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

har så klart kollat i mina butiker i stan och den enda som finns som uppfyller mina krav är den för 2500 på eg du talar om.
och det är den jag redan haft som du kan läsa i inlägg ovan. har haft strul med den modellen så den köper jag inte

Finns ärligt talat inte någon annan stomme för dina krav och det inkluderar nog den på AliExpress.

Kanske att husbilstillbehörssäljare har någon annan modell.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns ärligt talat inte någon annan stomme för dina krav och det inkluderar nog den på AliExpress.

Kanske att husbilstillbehörssäljare har någon annan modell.

vadå en annan maskin på den stommen? kan du förklara vad du menar?
kommer det inte gå att koppla in den säger du elller?

nu skapade jag ju tråden för att veta om maskinen jag vill köpa kommer att fungera eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

vadå en annan maskin på den stommen? kan du förklara vad du menar?
kommer det inte gå att koppla in den säger du elller?

nu skapade jag ju tråden för att veta om maskinen jag vill köpa kommer att fungera eller ej

Den är förmodligen tillverkad i samma fabrik som din nuvarande? Behöver inte förklara mig mer än jag gjort här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

och hz:en? står ju inget om den. har hört att det kan bli så att maskinen diskar i fel hastighet om hz:en inte stämmer

Skämtar du eller? Vadå "diskar i fel hastighet"? Den som har sagt det till dig (eftersom du "har hört") lurade dig garanterat med flit.

Edit: Tänk på att, trots att det står att moms ingår så kommer du troligtvis få betala både moms, tull och avgift till Postnord. Produkten skickas från Kina till EU, sedan klistras det på en ny lapp. Oftast syns orginallappen och då åker du på moms etc. ändå.

Blir något fel på produkten så står du för returfrakt och det blir nog inte billigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Skämtar du eller? Vadå "diskar i fel hastighet"? Den som har sagt det till dig (eftersom du "har hört") lurade dig garanterat med flit.

Edit: Tänk på att, trots att det står att moms ingår så kommer du troligtvis få betala både moms, tull och avgift till Postnord. Produkten skickas från Kina till EU, sedan klistras det på en ny lapp. Oftast syns orginallappen och då åker du på moms etc. ändå.

Blir något fel på produkten så står du för returfrakt och det blir nog inte billigt.

skämtar inte! maskinen jag köpte tidigare med us plug hade 60 hz och eftersom vi har 50 hz i sverige så var det någon som tog upp att det kunde bli problem med hastigheten vid diskning.

jaha..men jag hade tänkt välja att få den tidigare annars får jag vänta till feb 11. man kan välja att den skickas med "aliexpress standard shipping" och då kostar det en tusing men jag får den i sluten av dec. då kanske det inte blir tull eller?

va? om det blir fel på maskinen så måste det väl garantin täcka frakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

skämtar inte! maskinen jag köpte tidigare med us plug hade 60 hz och eftersom vi har 50 hz i sverige så var det någon som tog upp att det kunde bli problem med hastigheten vid diskning.

jaha..men jag hade tänkt välja att få den tidigare annars får jag vänta till feb 11. man kan välja att den skickas med "aliexpress standard shipping" och då kostar det en tusing men jag får den i sluten av dec. då kanske det inte blir tull eller?

va? om det blir fel på maskinen så måste det väl garantin täcka frakten?

Låt säga att Hz påverkar och då vore det ännu en anledning att köpa den i Sverige, om dina tidigare problem varit pga av även den köpts utomlands så borde ju en som är avsedd för svenska marknaden inte ha samma problem.

Finns inga garantier att garantin täcker frakten när den levererats till annat land än den är avsedd för.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Låt säga att Hz påverkar och då vore det ännu en anledning att köpa den i Sverige, om dina tidigare problem varit pga av även den köpts utomlands så borde ju en som är avsedd för svenska marknaden inte ha samma problem.

Finns inga garantier att garantin täcker frakten när den levererats till annat land än den är avsedd för.

mm som sagt så finns det väldigt få maskiner som uppfyller mina kriterier i sverige.
hade det funnits så hade jag så klart köpt här, jag är inte dum.

som sagt så kan man välja eu eller us plug. är den då inte avsedd för europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

skämtar inte! maskinen jag köpte tidigare med us plug hade 60 hz och eftersom vi har 50 hz i sverige så var det någon som tog upp att det kunde bli problem med hastigheten vid diskning.

jaha..men jag hade tänkt välja att få den tidigare annars får jag vänta till feb 11. man kan välja att den skickas med "aliexpress standard shipping" och då kostar det en tusing men jag får den i sluten av dec. då kanske det inte blir tull eller?

va? om det blir fel på maskinen så måste det väl garantin täcka frakten?

Blir det fel på diskmaskinen så får du själv skicka tillbaka den och betala för frakten.
Svensk konsumentköplag gäller inte i Kina.

Här finns en maskin som annars ligger runt 4k men kostar nu under 2600:-.
Då har du 1år garanti och 3år reklamationsrätt.

https://www.gransbygden.se/sfo-100-sfo-100
https://www.pricerunner.se/pl/13-3200190549/Diskmaskiner/Scan...

Permalänk
Medlem

För de pengar du lägger på att köpa diskmaskiner som inte fungerar hade du kunnat bygga om lite i köket, och sedan ta över en gratis begagnad gammal Electrolux från någon lokal FB-grupp… och fortfarande haft ett par tusen kvar.

Förstår inte varför du tar riskerna med privatimporterad elektronik, särskilt när du saknar kunskapen om vad som skiljer olika länders system och vad det innebär. Det kan ju bli bra mycket mer kostsamt än en ny diskmaskin…

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/tidi...

Permalänk
Medlem

Som svar på din fråga: nej det är inte värt att chansa.
Varför? Läsa inläggen ovan.

Skippa rutan så finns det många fler alternativ att välja mellan.

Jag skulle vägra att installera en vitvara från Aliexpress/wish som skickats från kina.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Emma242:

För de pengar du lägger på att köpa diskmaskiner som inte fungerar hade du kunnat bygga om lite i köket, och sedan ta över en gratis begagnad gammal Electrolux från någon lokal FB-grupp… och fortfarande haft ett par tusen kvar.

Förstår inte varför du tar riskerna med privatimporterad elektronik, särskilt när du saknar kunskapen om vad som skiljer olika länders system och vad det innebär. Det kan ju bli bra mycket mer kostsamt än en ny diskmaskin…

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyhetsbrev/tidi...

1. jag hyr lägenhet. kan inte bygga om
2. om du vill ha gamla använda maskiner så får det stå för dig, jag köper bara nytt i alla fall
3. om du läser tidigare inlägg så kanske du förstår bättre varför jag "tar riskerna"
4. "saknar kunskap" detta är inte flashback. varför komma med härskartekniker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

1. jag hyr lägenhet. kan inte bygga om

Vad tror du hyresvärden säger om att koppla in en egen-importerad kina-diskmaskin? Om det blir en vattenskada eller liknande orsakat av den maskinen och dom börjar gräva i det kan det bli riktigt dyrt för dig. Tvivlar på att en fackman ens skulle koppla in den. Bara ett råd i all vänlighet från en med 10+ år erfarenhet av att jobba med hyresrätter.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Allt möjligt kan ju hända! Börjar den brinna täcks det kanske inte av någon hemförsäkring. Slutar den bara fungera så har du ingen garanti, eller får skicka en flera kilo tung diskmaskin runt hela världen till högt pris.

Vi vet ju inte varför du "inte litar" på diskmaskinen och därför måste ha glasruta, men om möjligt så är det nog bäst för både din hälsa och ekonomi om du försöker lita på att diskmaskinen faktiskt diskar. Verkar den inte göra det så kan det vara garantifel - och då är det återigen kört om du har importerat den från Kina.

Det finns liksom ingen fördel med det i det här fallet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

1. jag hyr lägenhet. kan inte bygga om
2. om du vill ha gamla använda maskiner så får det stå för dig, jag köper bara nytt i alla fall
3. om du läser tidigare inlägg så kanske du förstår bättre varför jag "tar riskerna"
4. "saknar kunskap" detta är inte flashback. varför komma med härskartekniker?

4. Det är ju sanningen. Du har ingen aning om vad du gör och som du själv skriver;
"värt att chansa?"

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Allt möjligt kan ju hända! Börjar den brinna täcks det kanske inte av någon hemförsäkring. Slutar den bara fungera så har du ingen garanti, eller får skicka en flera kilo tung diskmaskin runt hela världen till högt pris.

Vi vet ju inte varför du "inte litar" på diskmaskinen och därför måste ha glasruta, men om möjligt så är det nog bäst för både din hälsa och ekonomi om du försöker lita på att diskmaskinen faktiskt diskar. Verkar den inte göra det så kan det vara garantifel - och då är det återigen kört om du har importerat den från Kina.

Det finns liksom ingen fördel med det i det här fallet.

glasruta behövs för att se att sprayarmarna snurrar.
maskin nr 2 som jag fick på garantin när den första gick sönder (startade inte) hade problem med övre sprayarmen som nästan inte snurrade alls. detta hade jag inte upptäckt utan ruta.
båda dessa maskiner köptes från electronicstar.se som levererar från tyskland

Skrivet av SUMITOMO:

4. Det är ju sanningen. Du har ingen aning om vad du gör och som du själv skriver;
"värt att chansa?"

värt att chansa var kanske fel ordval. menade mer om man kan lita på att maskinen faktiskt är en europaversion med rätt elkontakt och rätt spänning. så? duger det åt dig???
varför är du otrevlig?

Permalänk
Medlem

Du har i alla fall fått det svar som alla kommer ge dig: Det är inte värt att chansa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

glasruta behövs för att se att sprayarmarna snurrar.
maskin nr 2 som jag fick på garantin när den första gick sönder (startade inte) hade problem med övre sprayarmen som nästan inte snurrade alls. detta hade jag inte upptäckt utan ruta.
båda dessa maskiner köptes från electronicstar.se som levererar från tyskland

värt att chansa var kanske fel ordval. menade mer om man kan lita på att maskinen faktiskt är en europaversion med rätt elkontakt och rätt spänning. så? duger det åt dig???
varför är du otrevlig?

Du lyssnar och tar inte in vad folk skriver. Vill du ha hjälp eller de svaren som passar dig?
Det normala är att man kontaktar säljaren och frågar om det är nåt man undrar över.

Handla i Sverige så du får service om du behöver.
Att hålla på att köpa skräp från USA och Kina verkar inte speciellt smart.
Används hundratals miljoner diskmaskiner utan ruta. Hur går det ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

skämtar inte! maskinen jag köpte tidigare med us plug hade 60 hz och eftersom vi har 50 hz i sverige så var det någon som tog upp att det kunde bli problem med hastigheten vid diskning.

jaha..men jag hade tänkt välja att få den tidigare annars får jag vänta till feb 11. man kan välja att den skickas med "aliexpress standard shipping" och då kostar det en tusing men jag får den i sluten av dec. då kanske det inte blir tull eller?

va? om det blir fel på maskinen så måste det väl garantin täcka frakten?

En som är anpassad 60 Hz kan sannolikt köra programmet för kort, det beror lite på ifall tillverkaren lagt tid/pengar på att detektera 50/60Hz. Svårt att säga utan att testa. Det om "stomme" som nämns är samma som platform för bilar. Någon tillverkar massor med maskiner med samma teknikinnehåll men som saknar vissa synliga icke viktiga delar. Dessa får sen en logga och någon plastkåpa som är "brand specific" av en importör och sen säljs den under de märkernas namn. Samma stomme kan även ha olika utföranden för att täcka olika prisklasser.

Aliexpress har sedan juni börjat ta betalt enligt EUs nya importregler, men gäller tydligen bara för varor under 150 Euro. För över det åker du troligtvis på det när du hämtar ut. Förtullningsavgift, moms och säkert någon tull med. Tullverket har info om vilken skattesats som gäller för maskinen.

Jag vill dock instämma i kören att försök hitta en i Europa, via amazon.se/de eller liknande. Uppfyller masknien faktiskt krav för att få säljas i europa borde någon inom EU sälja den och vara villig att skicka. Om inte är det eventuellt ett dåligt tecken.

Importerar du privat är det du personligen som är importör. Det betyder att du har personligt ansvar att produkten uppfyller de lagar/regler som gäller för att produkten skall vara laglig att sälja i europa (se, vara CE märkt. Inte China Export märkt, Conformité Européenne märkt). Det är framför allt elsäkerhetskrav jag skulle oroa mig för, brinner huset ner pga icke godkänd maskin kan du bli skadeståndsskyldig för hela kalaset och försäkringsbolaget kommer inte att vara till hjälp. Allt över 60V skulle jag passa mig från Kina direkt. Kanske eventuellt dra den gränsen vid 12V till och med

Permalänk
Rekordmedlem

En söt maskin men är den CE märkt, om inte får den inte kopplas in och som tidigare påpekats så kan det bli dyrt/problem utifall det händer något, det kan ju även bli nått elektriskt fel som leder till brand och inte bara en vattenskada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Blir det fel på diskmaskinen så får du själv skicka tillbaka den och betala för frakten.
Svensk konsumentköplag gäller inte i Kina.

Här finns en maskin som annars ligger runt 4k men kostar nu under 2600:-.
Då har du 1år garanti och 3år reklamationsrätt.

https://www.gransbygden.se/sfo-100-sfo-100
https://www.pricerunner.se/pl/13-3200190549/Diskmaskiner/Scan...

Den maskinen är enligt TS samma white-labelprodukt som han redan köpt. (Se Klarsteins hemsida)

Skrivet av SUMITOMO:

Du lyssnar och tar inte in vad folk skriver. Vill du ha hjälp eller de svaren som passar dig?
Det normala är att man kontaktar säljaren och frågar om det är nåt man undrar över.

Handla i Sverige så du får service om du behöver.
Att hålla på att köpa skräp från USA och Kina verkar inte speciellt smart.
Används hundratals miljoner diskmaskiner utan ruta. Hur går det ihop?

Trodde din andra rad var något som sa sig själv, man får kontakta säljare/tillverkare. Hur ska allmänheten veta något om någon obskyr produkt?

Eftersom alla modeller med fönsterdörr verkar vara baserad på samma white-label-modell så gav jag faktiskt ett bra tips på hur man hittar andra små (portabla) maskiner.

Skrivet av Petterk:

Kanske att husbilstillbehörssäljare har någon annan modell.

Så med andra ord kolla med de som säljer tillbehör till husbilar och husvagnar. Det är för denna marknaden maskinerna som brukar benämnas portabla och går att köra utan att koppla på vatten tillverkas och ämnas för.