Permalänk
Skrivet av nick-li:

Om du länkar direkt till senaste bilder du har lagt till i albumet blir det lite enklare att läsa/se uppdateringar.
https://www.sweclockers.com/galleri/15513-camperclockers#image-204054

Tack, ska försöka komma ihåg detta vid kommande uppdateringar.

Permalänk

Spotlights till taket och dieselvärmare är beställda och på väg. Förhoppningsvis hinner de komma innan jul.

Permalänk

Nu var det några år sedan jag jobbade som golvläggare, så mycket kan ju ha hänt. Men att lägga ett golv med generalskarvar slutar sällan bra. Vill ni slippa störa er på ett golv som kommer gå upp mitt i rummen rekomenderar jag följa https://bolist.se/guide/lagga-klickgolv/ eller liknande. Lycka till!

Permalänk

Varit lite dåligt med uppdateringar.
Har dock inte hänt jättemycket. Har fått dieselvärmaren på plats samt gjort en liten sittplats.
Alla byggvaruhus där jag bor har fått in dåliga batcher med plywood så de är helt skeva. Leverans av nya ser ut att vara i januari så får vänta ett tag till...
Våra spotlights har kommit nu så vi ska kolla efter någon panel till taket så. Förhoppningsvis är det något vi hinner få klart under julledigheten.

Nya bilder

Permalänk
Skrivet av mustalainen:

Nu var det några år sedan jag jobbade som golvläggare, så mycket kan ju ha hänt. Men att lägga ett golv med generalskarvar slutar sällan bra. Vill ni slippa störa er på ett golv som kommer gå upp mitt i rummen rekomenderar jag följa https://bolist.se/guide/lagga-klickgolv/ eller liknande. Lycka till!

Tack! Ska ha detta med mig till framtiden när jag lägger golv. Får kolla på att göra om det till sommaren ifall golvet går upp. Känner inte för att riva upp golvet nu. :/

Permalänk
Medlem

Ser jag rätt att du har isolerat platta yttersidor och sprutisolering i balkarna men inget på insidan där balkarna sticker upp på insidan?

Är inte det en brygga för temperaturen ute att transporteras in och en risk för kondens att formas som sen kan ge upphov mögel?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av nick-li:

Ser jag rätt att du har isolerat platta yttersidor och sprutisolering i balkarna men inget på insidan där balkarna sticker upp på insidan?

Är inte det en brygga för temperaturen ute att transporteras in och en risk för kondens att formas som sen kan ge upphov mögel?

Isoleringen som sitter vid de platta väggarna satt där när vi köpte bilen. Ingen isolering finns i någon balk.
Tanken var att lämna detta fritt så att lite luft kan cirkulera om/när det blir kondens. Vilket verkar uppstå även om bilen är helt isolerad.
Funderade en del på detta samt sätta in fuktspärr men det verkar som folk haft problem ändå så för mig kändes det bättre att kunna ha lite luft som kan cirkulera även om jag tappar en hel del isoleringsförmåga. Men jag kan ha slagit en tankevurpa här?

Permalänk
Medlem

Jo det behövs möjlighet för att kondens och allmäntfukt att kunna torka ut.
Men jag ser med balkarna är att de är direkt kopplade till plåtpanelen på utsidan så de kommer ju vara samma temperatur inne som ute.

Sen är det ju saken med kondens att den uppkommer när varmluft med mer relativfuktighet möter en kall yta, så om vinter/höst/vår blir det ju att du möjligen har en vattenpöl på golvet och ett utrymme som är svårare att hålla temperaturen i för balken fungerar i princip som en kylfläns.

Så största frägan är väl vad du använder för isolering, om den kan ta åt sig och hålla i fukt.
Det är vad jag kommer att tänka på iaf.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av nick-li:

Jo det behövs möjlighet för att kondens och allmäntfukt att kunna torka ut.
Men jag ser med balkarna är att de är direkt kopplade till plåtpanelen på utsidan så de kommer ju vara samma temperatur inne som ute.

Sen är det ju saken med kondens att den uppkommer när varmluft med mer relativfuktighet möter en kall yta, så om vinter/höst/vår blir det ju att du möjligen har en vattenpöl på golvet och ett utrymme som är svårare att hålla temperaturen i för balken fungerar i princip som en kylfläns.

Så största frägan är väl vad du använder för isolering, om den kan ta åt sig och hålla i fukt.
Det är vad jag kommer att tänka på iaf.

Tack för bra input! Får ta en fundering igen kring detta och trycka in lite isolering i balkarna. Är rätt delade meningar här. Vissa tycker att man ska ha det lite "öppet" så fukten kan ta sig ut då det ändå kommer att uppstå kondens på plåtens insida då den är så tunn.
Ska kolla runt på lite lämplig isolering och trycka in i balkarna, ska åka till en byggfirma idag och se om de fått in material så kikar på isolering i samma veva om jag hittar något som är bra att trycka in och som tål fukt. Jag kan ju alltid ta ut isoleringen sen om det behövs.
Fogskum ska man dock undvika enligt den bilfirman jag köpte bilen av. Det var en tidigare som köpt en bil av dem och byggt om och använt fogskum. Fogskummet drog sedan ihop sig något plåten blev helt bucklig vilket tydligen syntes tydligt på bilens utsida.

Permalänk
Medlem

Plåt isolerar väl ingenting?

En kombinations lösning kunde ja vara att att dra ett lager med isolering på alla exponerar plåt och sen har ett lager med isolering upp mot väggens insida (utsida?) så har du ju en lufspalt inne i väggen för att fukt ska kunna ta sig bort och men också 2-3 lager som buffrar mot varann när det kommer till värme/köld överföring.

Såg några nämna att man ska föredra XPS isolering som har stängda celler som inte drar åt sig fukt.

Visa signatur

Permalänk

Kondensisolering för väggar, dörrar och tak kanske?

https://www.luftbutiken.se/armaflex-cellgummi-isolering/8850-...