Tips på bra rackmonterad PDU (monitored) utan överspänningsskydd

Permalänk
Medlem

Tips på bra rackmonterad PDU (monitored) utan överspänningsskydd

Letar lite efter en PDU att sätta i racket.
Den ska vara rackmonterarad med 1U i höjd, monitorerad och inte ha överspänningsskydd (ska anslutas efter UPS).

Någon som har lite tips på bra sådana?
Själv hittar jag inte en enda PDU med monitorering som inte har överspänningsskydd…
Det kanske inte ens finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Letar lite efter en PDU att sätta i racket.
Den ska vara rackmonterarad med 1U i höjd, monitorerad och inte ha överspänningsskydd (ska anslutas efter UPS).

Någon som har lite tips på bra sådana?
Själv hittar jag inte en enda PDU med monitorering som inte har överspänningsskydd…
Det kanske inte ens finns?

Jag har faktiskt också letat efter det, jag skulle vilja ha en "grendosa" för rackmontage som har en display som mäter inkommande spänning samt ström/effekt på utgångarna och då med separat mätning på varje utgång så man kan se hur mycket varje inkopplad apparat drar.
Sen om den även går att får ut mätningarna via tex. SNMP hade ju också varit trevligt.

Alla som jag sett mäter bara totalförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Letar lite efter en PDU att sätta i racket.
Den ska vara rackmonterarad med 1U i höjd, monitorerad och inte ha överspänningsskydd (ska anslutas efter UPS).

Någon som har lite tips på bra sådana?
Själv hittar jag inte en enda PDU med monitorering som inte har överspänningsskydd…
Det kanske inte ens finns?

Den här kan ju kanske vara ett alternativ, och sen valfritt grenuttag, skulle ju funka bra om man klarar sig utan separat monitorering på varje uttag:

https://www.acandia.se/product/smart-skarvsladd-med-wifi-stro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Den här kan ju kanske vara ett alternativ, och sen valfritt grenuttag, skulle ju funka bra om man klarar sig utan separat monitorering på varje uttag:

https://www.acandia.se/product/smart-skarvsladd-med-wifi-stro...

Då kan man ju lika gärna skaffa en Sonoff POW R2 för 140kr och skruva fast på kabeln till en vanlig grendosa. Samma funktion men mycket billigare. Släng på Tasmota firmware på enheten så integrerar den förnämligt in mot Home Assistant för att få till en snygg strömförbruknings-dashboard för dina server-hårdvaror.

https://www.styrahem.se/p/436/strombrytare-paav-wifi-16a-forb...

Och skulle det inte räcka med 16A, så finns det nu en POW R3 som klarar upp till 25A/5500W.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Då kan man ju lika gärna skaffa en Sonoff POW R2 för 140kr och skruva fast på kabeln till en vanlig grendosa. Samma funktion men mycket billigare. Släng på Tasmota firmware på enheten så integrerar den förnämligt in mot Home Assistant för att få till en snygg strömförbruknings-dashboard för dina server-hårdvaror.

https://www.styrahem.se/p/436/strombrytare-paav-wifi-16a-forb...

Och skulle det inte räcka med 16A, så finns det nu en POW R3 som klarar upp till 25A/5500W.

Funkar SNMP med dom så att man kan monitorera dom på valfritt sätt, isåfall är det ju kanon?
Eller är det bara via app man kan styra och monitorera dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Funkar SNMP med dom så att man kan monitorera dom på valfritt sätt, isåfall är det ju kanon?
Eller är det bara via app man kan styra och monitorera dom?

Det finns ett SNMP bibliotek för arduino som man bör kunna anpassa för esp8266 i dessa, men inget färdigt. Däremot så har du ju förstås MQTT-stöd. Funkar det för styrning och övervakning i fängelser så ska det väl även kunna duga i server-racket.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Så, ingen hade tips eller rekommendation på en övervakad PDU (utan överspänningskydd) som är "färdig" utan hemmabyggande, trixande och "fullösningar"?
Jag är INTE ute efter någon lösning som innefattar arduino eller liknande, jag är ute efter en färdig produkt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på produkter såsom t.ex. Gembird EG-PDU-007 så har den ju övervakning och rapportering, möjlighet att bryta anslutningarna individuellt antingen manuellt eller vid vissa uppmätt last. Så redan där med inbyggda funktionerna så finns ju redan basen för överspänningsskydd, men det är klart att du kan sätta värdena väldigt höga om du inte vill att PDU:n ska bryta för tidigt.

https://gembird.com/item.aspx?id=6754

Annars ska du ju ha en PDU med övervakning men som inte har inbyggd säkring, relän för att möjliggöra att bryta strömmen eller eventuell annan överspänningskrets på inkommande matningen. Men någon sådan tror jag aldrig att jag har sett, ser inte riktigt vad användningsområdet skulle vara för en sån halvdan PDU/övervakningsbart grendosuttag.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

ser inte riktigt vad användningsområdet skulle vara för en sån halvdan PDU/övervakningsbart grendosuttag.

För att man använder UPS och då ska man enligt rekommendation inte ansluta överspänningsskydd till UPS. Och vill man då använda PDU så vill man ha en utan den funktionen.