Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Heeeelt offtopic, förlåt men kunde inte låta bli nu när det har blivit vinter igen och folk inte hade räknat med det

Stoppa en sån här i bilen, men elda inte upp dig själv

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Heeeelt offtopic, förlåt men kunde inte låta bli nu när det har blivit vinter igen och folk inte hade räknat med det

https://youtu.be/JWs8hq48RZw

Stoppa en sån här i bilen, men elda inte upp dig själv

Att elda inne i en bil är en riktigt dålig idé. Både risk för kolmonoxidförgiftning och brandfara.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Synd folk slår ner på elbilar för detta problemet nu. Jag är inte speciellt orolig med en nyare elbil med värmepump. Visst det kan ju hända iofs. Men ska jag ut och köra hade jag inte åkt hemifrån med halv tank heller.

Faktum är att bilarna dött och står på vägen och måste bärgas. Även om någon raljerar så måste kanske inte allting tolkas som att "klanka ned". Nyligen kom det till uttryck i tråden att "vem behöver hålla bilen ordentligt laddad?" och lägger man ihop det med att om man "optimerar" och kör till väldigt låg laddprocent så har man inte heller den marginal som bilen skulle kunna ha. Kanske kan någon tänka till lite nu. Jag har oplanerat fastnat alldeles för många gånger för att vilja köra ned på bara enstaka procent, oavsett vad bilen drivs med.

Till problemet i det här fallet bidrar förstås också att man, till skillnad mot en bil med förbränningsmotor, inte heller kan komma dit med en dunk soppa, och i värsta fall en hjälpstart, och få igång de flesta bilar som eventuellt fått soppatorsk. Givet att förarna kan anträffas så att det finns en nyckel förstås. Man hade behövt någon slags lastbil med jättebatteri och snabbladdningsutrustning e dyl för att slippa bärga elbilarna, men huruvida det hade varit mer effektivt ens om det fanns är nog oklart.

Obs, hann göra ett litet tillägg/ändring efter att nedan tryckte på citera.
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tja, faktum är att bilarna dött och står på vägen och måste bärgas. Nyligen kom det till uttryck i tråden att "vem behöver hålla bilen ordentligt laddad?" och lägger man ihop det med att om man "optimerar" och kör till väldigt låg laddprocent så har man inte heller den marginal som bilen skulle kunna ha. Kanske kan någon tänka till lite nu. Jag har oplanerat fastnat alldeles för många gånger för att vilja köra ned på bara enstaka procent, oavsett vad bilen drivs med.

Till problemet i det här fallet bidrar förstås också att man, till skillnad mot en bil med förbränningsmotor, inte heller kan komma dit med en dunk soppa, och i värsta fall en hjälpstart, och få igång de flesta bilar som eventuellt fått soppatorsk. Givet att förarna kan anträffas så att det finns en nyckel förstås. Man hade behövt någon slags lastbil med jättebatteri och snabbladdningsutrustning e dyl för att slippa bärga elbilarna, men huruvida det hade varit mer effektivt ens om det fanns är nog oklart.

Såg något om det var carwow eller någon annan kanal som dränerade till bilen stannade i UK. Där fanns del av någon bärgare en bil (tror det var en skåpbil) som hadde batteri som var till för att fylla upp nog att man kommer till en riktig laddare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Inatt hade det snöat och blåst, tydligen ska man inte ladda då, fick lägga ett bar minuter på att skrapa bort snö och is innan det gick att stänga lyckan till ladduttaget på vår i3s. Har alla längre norrut i landet sina elbilar inne i garage, för det här vill jag inte göra varje morgon. Som tur är brukar det inte snöa mycket mer än en gång per år i snitt här nere.

Du kanske ska ha en sån här?

https://www.amazon.se/dp/B09CDM8VGF/ref=mp_s_a_1_4?crid=3RDJ5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Scandinavia edition på nya elbilar blir en etanolkamin i mittkonsolen. Familjen kan mysa framför elden i väntan på att de östeuropeiska lastbilarna, med blankslitna sommardäck som slirat fast i första uppförsbacken på e6an, ska forslas bort (been there done that). Kom ihåg var ni läste det först...

Nej men folk kör nog i regel med rätt små marginaler och det är många äldre elbilar som har medioker räckvidd, så det är inte så förvånande.
Personligen har jag sorterat ut bilar som intressanta för framtida inköp, som precis klarar en viss sträcka som jag ofta kör. Men nu får man sig en liten tankeställare, körförhållanden kan variera rätt ordenligt så man kanske inte ska utgå från att teoretisk räckvidd alltid funkar.

Jag kan minnas fel, men får för mig att det var några relativt tidiga (moderna) elbilar hade etanol- eller bensinvärmare för att de redan från början hade så kort räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Att elda inne i en bil är en riktigt dålig idé. Både risk för kolmonoxidförgiftning och brandfara.

Hej, jag sa aldrig att ni skulle elda i bilen
Vad jag menade var att förvara en i bilen för nödfall och ta fram när det behövs

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Länken funkar inte för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag kan minnas fel, men får för mig att det var några relativt tidiga (moderna) elbilar hade etanol- eller bensinvärmare för att de redan från början hade så kort räckvidd.

Du minns nog rätt. En googling visade att volvo redan hade kommit på det med C30 electric, för ca 10 år sen. Den hade en etanolvärmare. Kanske fanns på andra också.

Men etanolkamin adderar lite mysfaktor, så inte riktigt samma sak

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

En full-laddad Tesla hade kunnat stå i 4 dygn utan problem. Så att det är just en elbil är inte problemet.

Nog mer så att de körde antingen med äldre elbilar med små batteripack, teci Hondai Iconic 28 kw.

Men kör du en ny, E-niro, Telsa, Gtron, Kia EV6 osv, de har alla +65 Kw i batteriet oc hade lätt klartat 3 dygn, inte några timmar... i en kö.

Måste vara gamla bilar med urladdade batterier som stod i kön.

Med min E-niro som kommer i mars, kan jag stå i 30 timmar i kö med värme, på 50% laddning i batteriet. SÅ skyll inte på elbilen, förmodligen föraren som är lite lågbegåvad, som kör med låg laddning i snöstorm!!

Smhi gick ju ut 2 dygn innan och sa att det skulle bli snökaos desutom! Och alla vet att polacker med slicks på sina lastbilar brukar vara dåligt i snö-förhållanden Allt svensson alltid måste bli så "överraskad" alltid är fantastiskt

Hur länge du kan stå kommer dock att vara mycket mer temperaturberoende för elbilen, eftersom bilen med förbränningsmotor i princip genererar lika mycket värme hela tiden. Det är ju det som gör dem så dåliga i stadskörning, särskilt med stora motorer. Är det löjligt kallt kommer säkert förbränningsmotorbilen att få svårt att hålla motortemperaturen utan att man sitter och gasar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Länken funkar inte för mig

Nä insåg det att man måste vara medlem i gruppen elbilsdelar köp & sälj men jag uppdaterade mitt inlägg till samma grej fast från Amazon. Finns säkert liknande hos alla svenska tillbehörssidor typ Mekonomen, Hamphi.com osv

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Hur länge du kan stå kommer dock att vara mycket mer temperaturberoende för elbilen, eftersom bilen med förbränningsmotor i princip genererar lika mycket värme hela tiden. Det är ju det som gör dem så dåliga i stadskörning, särskilt med stora motorer. Är det löjligt kallt kommer säkert förbränningsmotorbilen att få svårt att hålla motortemperaturen utan att man sitter och gasar dock.

En dieselmotor får högre verkningsgrad vid kallt väder pga högre densitet på luften = mer syre. Ang att elda i bilen så brukar vi norrbottningar ha några värmeljus i bilen om man ska åka långt i obygden. Ett värmeljus ger ca 100 W ren värme med en brinntid på 6h (?).

Ang små batteripaket, en bil som har ett stort batteripaket kostar väl från 500k? Därför är de kanske inte tillgängliga för gemene man?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vill han hänga ut elbilar eller var det ett stort problem?
Inslaget pratade bara om att dom jobbat hela natten och elbilara var övergivna.
Hur många ICE bilar var övergivna? Var man tvungen att bärga alla elbilar?

Sökte lite snabbt och lastbilschaufför satt fast i 11 timmar och sov i lastbilen.
Så folk kanske tröttnade överlag och tog sig hem utan bil.

Förr var det rubriker om att folk kissade och bajsade på europavägen, men det var innan elbilars tid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Vill han hänga ut elbilar eller var det ett stort problem?
Inslaget pratade bara om att dom jobbat hela natten och elbilara var övergivna.
Hur många ICE bilar var övergivna? Var man tvungen att bärga alla elbilar?

Sökte lite snabbt och lastbilschaufför satt fast i 11 timmar och sov i lastbilen.
Så folk kanske tröttnade överlag och tog sig hem utan bil.

Förr var det rubriker om att folk kissade och bajsade på europavägen, men det var innan elbilars tid.

Jag tror snarare problemet är att du kan tanka en bil med förbränningsmotor från en dunk bensin. Du kan ju iof ladda från ett portabelt elverk!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

... Och ICE bilar är inte ofarliga och fasyna i snön med heller. https://www.cbc.ca/news/canada/montreal/montreal-doctor-warns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En dieselmotor får högre verkningsgrad vid kallt väder pga högre densitet på luften = mer syre. Ang att elda i bilen så brukar vi norrbottningar ha några värmeljus i bilen om man ska åka långt i obygden. Ett värmeljus ger ca 100 W ren värme med en brinntid på 6h (?).

Ang små batteripaket, en bil som har ett stort batteripaket kostar väl från 500k? Därför är de kanske inte tillgängliga för gemene man?

Du får nog betala närmare det för en begagnad Model 3 LR, dvs vissa lite under och vissa över. EV6 i basversion hamnar väl på 500 tkr efter bonusen. Man ser ju i tråden att många har leasing som spår och det är kanske inte så konstigt med tanke både på priserna och att utvecklingen går så pass snabbt. Orosmomentet är att åka på extradebitering för skador/överdrivet slitage.

Bilar överhuvudtaget är rätt dyra för närvarande; tror att det hette att medelpriset på en begagnad bil i någon statistik gått upp 19 % på ett år. Brist på nya bilar, elbilar och bonus-malusskatten är förmodligen huvudingredienserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag tror snarare problemet är att du kan tanka en bil med förbränningsmotor från en dunk bensin. Du kan ju iof ladda från ett portabelt elverk!

Kia och hyundai har vehicle to load nu med, kan med andra ord ladda en annan elbil med din elbil teoretisk sett ☺

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Du får nog betala närmare det för en begagnad Model 3 LR, dvs vissa lite under och vissa över. EV6 i basversion hamnar väl på 500 tkr efter bonusen. Man ser ju i tråden att många har leasing som spår och det är kanske inte så konstigt med tanke både på priserna och att utvecklingen går så pass snabbt. Orosmomentet är att åka på extradebitering för skador/överdrivet slitage.

Bilar överhuvudtaget är rätt dyra för närvarande; tror att det hette att medelpriset på en begagnad bil i någon statistik gått upp 19 % på ett år. Brist på nya bilar, elbilar och bonus-malusskatten är förmodligen huvudingredienserna.

Jag hade köpt en liten elbil omgående om den hade kostat runt 100k. Som det är nu får jag nöta vidare i min Aygo (som är andrabil i hushållet)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alrik:

Kia och hyundai har vehicle to load nu med, kan med andra ord ladda en annan elbil med din elbil teoretisk sett ☺

Det lät riktigt smart faktiskt. Inte för att man lär använda det mer än någon enstaka gång under bilens livstid men riktigt smart när det väl behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag hade köpt en liten elbil omgående om den hade kostat runt 100k. Som det är nu får jag nöta vidare i min Aygo (som är andrabil i hushållet)

Du kan väl få en Zoe för mellan 100 och 200 tkr, men de billigare kommer vara de äldsta och ha batterihyra. Någon Model 3 eller EV6 är det ju inte, men som pendlarbil om man inte pendlar så fasligt långt kanske det kan vara något. Även den uppdaterade varianten var väl däremot den mest tröttsamma av alla, när Auto, Motor & Sport gjorde sin långkörning med en hel hög elbilar för något år sedan på grund av räckvidd, energieffektivitet och laddning. Men det var nog den billigaste och enda rena småbilen som var med också, om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd

Tjahapp, där pajade luftfjädringen på bilen och baken hänger nu på bakaxeln..
Hoppas verkligen hyrbil går in på försäkringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Lider med dig! Men är det firmabil eller äger du den själv? Får ju hoppas Merca löser dina problem snabbt och bekymmersfritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dessa har jag inte i huvudet, men även t ex en e-208 har halva batterikapaciteten och det är inte säkert att den är fulladdad från början heller. Kupénvolymen och värmeförlusterna genom kaross och rutor minskar nog tyvärr inte heller i takt med batteriet. Börjar man räkna på hur mycket energi det är i en bränsletank så hamnar man på hundratals kWh och här vill man dessutom åt själva ineffektiviteten, dvs värmen. Allt går förstås inte in i kupén, men jag tror att vi pratar kanske 0,5-1 l/h, men säkert mer om man har en stor motor vilket oftast innebär större tank, så många bilar med en full tank lär kunna stå i två dygn eller mer i teorin.

Skulle tro att om du tar en modern dieselbil och låter den gå på tomgång några timmar att du riskerar ett dyrt partikelfilter/katalysatorbyte framför dig. Så det är långt ifrån problemfritt att ligga på tomgång i säg 5 timmar.

Ska man sedan vara paragrafryttare så är det väl inte helt OK att köra en bil på tomgång i timmar.

När man är ute och kör när det är kallt och/eller besvärligt väglag så har jag med mig varma kläder just ifall att man blir stående. Men den moderna människan har ju börjat förlora en del av sina överlevnadsinstinkter så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

aldrig varit med om någon som varit så missnöjd och haft sån otur med sin bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Lider med dig! Men är det firmabil eller äger du den själv? Får ju hoppas Merca löser dina problem snabbt och bekymmersfritt!

Leasing

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av stgr:

Är det mercedes första elbil eller?
Känns som de flesta tillverkares första elbil är någon beta-test bil. Alltid massa roliga fel och grejer som händer.

Måste vara riktigt oflyt att fjädringen gått sönder, aldrig varit med om det på någon bil jag haft.

Permalänk
Medlem

Ny Polestar på gång:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Känns som de flesta tillverkares första elbil är någon beta-test bil. Alltid massa roliga fel och grejer som händer.

Måste vara riktigt oflyt att fjädringen gått sönder, aldrig varit med om det på någon bil jag haft.

Att luftfjädringen bak packar ihop känns inte direkt som ett elbilsproblem. EQC är en elektrifierad GLC i grunden och den här sortens komponenter borde vara samma eller åtminstone liknande. Dock är väl luftfjädringen bak standard på EQC och tillval på GLC verkar det som. Kan säkert finnas någon dyr version där det är standard dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Finns ju en del som "är på gång", beroende på vad man menar. Det kommer fler bilar på GMP-plattformen (Hyundai/Kia) också vad det lider. Sedanen ska väl heta Ioniq 6 och det kanske blir Kia också.

M:et i GMP hamnade upp och ned ;)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Ja, eqc.

Assistans-killen som var här bytte säkringen till pumpen, verkar funka just nu