Nyhetsquiz vecka 48 2021: Nvidia satsar gammalt och AMD dyrt

Permalänk
Medlem

Sämre än vanligt

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte jag inte hängt med denna vecka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Nyhetsredaktör

Snygga resultat hittills!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fråga 5. "får samma specifikationer som 2060 Super" kanske känns lite felaktigt när minnesbussen fortfarande är smalare? Samma antal beräkningsenheter i alla fall. Petitess.

Ja jag fattade inte vad jag ska välja heller där.

Svaret ska vara "samma som 2060" inte "samma som 2060 super".
Minnesbussen är en del av chipet och Super har 256bit alltså fler minnes kontrollers medans 2060 12Gb och 2060 har 192bit.
Normalt sett är en minnes kontroller 64bit och har oftast 2st 32bit chip per controller så ja 2060 6Gb och nya 12Gb har en deaktiverad jämfört med Super modellen alltså inte "samma".

Så jag valde fel av misstag för jag läste 6 till 12Gb fast det stod 6 till 8 då ökat minne mot 2060 är enda skillnaden men som sagt alla svar är fel som det är nu.

Sweclockers nyhetsartikel bekräftar detta också.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33310-nvidia-geforce-rtx-20...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Teddis:

Fråga 5. "får samma specifikationer som 2060 Super" kanske känns lite felaktigt när minnesbussen fortfarande är smalare? Samma antal beräkningsenheter i alla fall. Petitess.

Skrivet av pa1983:

Ja jag fattade inte vad jag ska välja heller där.

Svaret ska vara "samma som 2060" inte "samma som 2060 super".
Minnesbussen är en del av chipet och Super har 256bit alltså fler minnes kontrollers medans 2060 12Gb och 2060 har 192bit.
Normalt sett är en minnes kontroller 64bit och har oftast 2st 32bit chip per controller så ja 2060 6Gb och nya 12Gb har en deaktiverad jämfört med Super modellen alltså inte "samma".

Så jag valde fel av misstag för jag läste 6 till 12Gb fast det stod 6 till 8 då ökat minne mot 2060 är enda skillnaden men som sagt alla svar är fel som det är nu.

Sweclockers nyhetsartikel bekräftar detta också.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33310-nvidia-geforce-rtx-20...

Eftersom både klockfrekvenser och CUDA-kärnor är desamma tänkte jag inte på minnesbussen i min formulering (och de två andra alternativen är uppenbart "mer fel"), men nu är alternativet en aning justerat för att få med avvikelsen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ganska nöjd men föll på oled paneler och Nvidia datum 😄

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam