Notepad i Windows 11 får mörkt tema

Permalänk
Melding Plague

Notepad i Windows 11 får mörkt tema

Microsoft bekräftar att Notepad i Windows 11 mycket riktigt får ett ansiktslyft med både ny funktionalitet och ett mörkt tema.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

VSCode och Notepad++ är ändå bland det första som installeras så fort man har installerat om datorn.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Notepad hann alltså före SweClockers

Permalänk
Medlem

En bättre undo/redo är något jag verkligen ser fram emot

Permalänk
Hedersmedlem

Inför mörkt tema på Sweclockers, tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Inför mörkt tema på Sweclockers, tack.

I see what you did there. Touché!
När jag citerade hans meddelande så blev det fel färg. Någon som har värdet för gråa bakgrunden bakom texten? Har prövat RGB 40,40,40 men verkar bli fel i kodningen?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja det är faktiskt ett under att en av dom bästa tekniksidorna i Sverige saknar mörkt tema xD Som tur är finns det ju mods!

Permalänk
Medlem

De kan ju ta med task manager när de ändå håller på...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

De kan ju ta med task manager när de ändå håller på...

Skämtar du? Finns inte Task Manager i Windows 11?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Mörkt tema nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

De kan ju ta med task manager när de ändå håller på...

De kan också passa på att stoppa andra program från att lägga sig över task managern när de ändå håller på. 70% av gångerna jag behöver mörda ett program så är det något spel som tvingar sig själv att ligga överst, även när det är oresponsivt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Skämtar du? Finns inte Task Manager i Windows 11?!

Inte med mörkt tema som personen alltså syftade på

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Musikälskare

Som vi har väntat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat grejen med darkmode. Ögonen är hårdkodade att lättare urskilja mörka detaljer på ljus bakgrund, så den enda korrekta lösningen är fortfarande att sänka ljusstyrkan på skärmen till en nivå som inte bränner hål på ögonen. Men vi lever i ett fritt land så vill folk fortsätta lösa ett problem som egentligen inte finns är det upp till dem

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var goda nyheter. Jag kommer absolut gå över till mörkt tema. Mindre ansträngande för ögonen..

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Trevligt för de som vill köra mörkt tema!
Jag har använt notepad mindre och mindre sedan jag blev medveten om att man kan klistra in text utan styling via CTRL-SHIFT-V. Använde tidigare notepad flitigt för att "tvätta" text

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ju mer mörkt tema finns desto bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Aldrig fattat grejen med darkmode. Ögonen är hårdkodade att lättare urskilja mörka detaljer på ljus bakgrund, så den enda korrekta lösningen är fortfarande att sänka ljusstyrkan på skärmen till en nivå som inte bränner hål på ögonen. Men vi lever i ett fritt land så vill folk fortsätta lösa ett problem som egentligen inte finns är det upp till dem

håller inte med, men tänker inte vara så löjlig att jag ber om källor för det där.
Dark mode löser enligt mig ett problem som existerar, förstår inte varför det behöver finnas ett "vetenskapligt" rätt och fel här.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tog bara 30 år

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Finns folk som ser dåligt och då är mörkt tema bättre. Jag använder mörkt tema på Notepad++ som är min huvud editor

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Aldrig fattat grejen med darkmode. Ögonen är hårdkodade att lättare urskilja mörka detaljer på ljus bakgrund, så den enda korrekta lösningen är fortfarande att sänka ljusstyrkan på skärmen till en nivå som inte bränner hål på ögonen. Men vi lever i ett fritt land så vill folk fortsätta lösa ett problem som egentligen inte finns är det upp till dem

Det gäller väl också att ha vettig belysning i rummet också. Om man sitter i mörker kan det ju onekligen bli lite bländande annars även om man sänker.

Permalänk
Medlem

Dark mode blev väl på tapeten i och med OLED, det sparar inte på ögonen, det spar på batterikräm i mobila enheter = jättebra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

håller inte med, men tänker inte vara så löjlig att jag ber om källor för det där.
Dark mode löser enligt mig ett problem som existerar, förstår inte varför det behöver finnas ett "vetenskapligt" rätt och fel här.

Du får det ändå https://rxoptical.com/eye-health/is-dark-mode-better-for-your... I korthet handlar det om att skärpan blir bättre och ögonen inte behöver anstränga sig lika mycket.

Skrivet av Elgot:

Det gäller väl också att ha vettig belysning i rummet också. Om man sitter i mörker kan det ju onekligen bli lite bländande annars även om man sänker.

Japp, finns en hel guide om det här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Trevligt för de som vill köra mörkt tema!
Jag har använt notepad mindre och mindre sedan jag blev medveten om att man kan klistra in text utan styling via CTRL-SHIFT-V. Använde tidigare notepad flitigt för att "tvätta" text

Är det när du ska klippa in text till Chrome? För åt andra hållet finns det väl inget?

Jag använder Autohotkey som kopierar t.ex och sedan rensar den, så den blir rensad direkt, men har också en hotkey för att rensa innan den skriver ut.

Mörkt tema är trevligt att ha i notepad, men finns ju så mycket mer som jag anser är viktigare saker att jobba med för de som arbetar med Windows.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du får det ändå https://rxoptical.com/eye-health/is-dark-mode-better-for-your... I korthet handlar det om att skärpan blir bättre och ögonen inte behöver anstränga sig lika mycket.

Japp, finns en hel guide om det här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Dark mode underlättar för många, även mej. Många skärmar går inte att vrida ner tillräckligt (och de det går på ser det ut som skit), och man vill inte ha skärmar som självlyser med vitt. Har bra bakgrundsbelysning men likväl är det störande med en ljus sida i nyllet hela tiden. Har haft problem med huvudvärk sedan liten skit och dark mode har underlättat för mej samt flera av mina kollegor.

Från mitt perspektiv förstår jag inte varför någon skulle köra något annat än dark mode, men självklart får de göra det om det känns bättre.

Just nu har jag mina Philips Hue RGB på max i vardagsrummet, ändå så lyser min (ena skärm) BenQ XL2411 tre gånger starkare på lägsta ljusstyrkan (uppfattad ljusstyrka), och med nerdragen kontrast, detta med aktivitetshanteraren i fullscreen.

På jobbet sitter vi med tre skärmar (flesta DELL), har man ljusa ytor på dom känns det som man stirrar på solen och kommer att brinna upp som en dassrulle, de är nu nerdragna till minimum, kör även dark mode.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Jag använder mörkt tema mycket, speciellt på vinterhalvåret.
Jag är ljuskänslig, så då är det väldigt skönt.

Men på sommaren är det lite svårare att se, så då brukar jag köra ljust på de flesta enheter jag använder.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

VSCode och Notepad++ är ändå bland det första som installeras så fort man har installerat om datorn.

Är jag konstig som installerar vim istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Trevligt för de som vill köra mörkt tema!
Jag har använt notepad mindre och mindre sedan jag blev medveten om att man kan klistra in text utan styling via CTRL-SHIFT-V. Använde tidigare notepad flitigt för att "tvätta" text

Verkar inte funka för mig för inklistring i tex Word åtminstone
(ctrl+shift+v gör ingenting)
Så ingen generellt standard?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ju mer mörkt tema finns desto bättre.

Och jag som ändrar kommandoprompten till ljus bakgrund med mörk text...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dark mode underlättar för många, även mej. Många skärmar går inte att vrida ner tillräckligt (och de det går på ser det ut som skit), och man vill inte ha skärmar som självlyser med vitt. Har bra bakgrundsbelysning men likväl är det störande med en ljus sida i nyllet hela tiden. Har haft problem med huvudvärk sedan liten skit och dark mode har underlättat för mej samt flera av mina kollegor.

Från mitt perspektiv förstår jag inte varför någon skulle köra något annat än dark mode, men självklart får de göra det om det känns bättre.

Just nu har jag mina Philips Hue RGB på max i vardagsrummet, ändå så lyser min (ena skärm) BenQ XL2411 tre gånger starkare på lägsta ljusstyrkan (uppfattad ljusstyrka), och med nerdragen kontrast, detta med aktivitetshanteraren i fullscreen.

På jobbet sitter vi med tre skärmar (flesta DELL), har man ljusa ytor på dom känns det som man stirrar på solen och kommer att brinna upp som en dassrulle, de är nu nerdragna till minimum och kör dark mode.

Det kan jag absolut köpa. Om skärmen inte går ställa ner tillräckligt mörkt eller om det är något fishy med typ PWM på belysningen för att fuska till sig en lägre upplevd ljusstyrka, eller om färgtemperaturen på bakgrundsbelysningen ändras när man ändrar styrkan så ja, då är nog dark mode räddningen.

Men om min AOC 24G2U för 2000Kr klarar ända ner till 90 nits och ändå behåller samma kontrast och ton på färgerna så kan man tycka att alla skärmar borde fixa det. Men så är ju inte fallet så du har helt rätt i att darkmode har en poäng om man sitter med en skärm med hög lägsta styrka eller fusk med bakgrundsbelysningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.