Permalänk
Medlem

Efter fiaskoartad uppdatering till win10 från win7, så köpte jag en billig win10 licens. Så nu har jag nedsmutsat win7 och rent win10 + linux på samma maskin. Det blev komplext, men funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Tar bort alla medföljande appar som jag inte använder, men det är allt.

https://pastebin.com/jxM9nd13

Ser ut som en vettig och enkel lösning. Men hur går man tillväga för att verkställa skriptet(?)?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Ser ut som en vettig och enkel lösning. Men hur går man tillväga för att verkställa skriptet(?)?

du sparar filen som en .ps1

startar powershell admin

tex om du lägger scriptet i c:\script\

så skriver du i powershell

Set-ExecutionPolicy Unrestricted -Force

cd c:\script\.\scriptnamnet.ps1 > tryck enter

När du skriver sökvägen till scriptet .\ ( här kan du trycka tab så kommer den föreslå scriptet automatiskt)

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

du sparar filen som en .ps1

startar powershell admin

tex om du lägger scriptet i c:\script\

så skriver du i powershell

Set-ExecutionPolicy Unrestricted -Force

cd c:\script\.\scriptnamnet.ps1 > tryck enter

När du skriver sökvägen till scriptet .\ ( här kan du trycka tab så kommer den föreslå scriptet automatiskt)

Tack!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

vill man ligga 2-3 år efter så är det ju en bra ide.

Det släpptes en LTSC 2021 / 21H2 för inte länge sen..
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/ltsc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det släpptes en LTSC 2021 / 21H2 för inte länge sen..
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/ltsc/

ja, men du får vänta 2-3 år på nästa innan det var det ju 1809.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

ja, men du får vänta 2-3 år på nästa innan det var det ju 1809.

2019 var 1809?
Helt OK, får ju säkerhetsuppdateringar och annat iaf:)

Permalänk
Medlem

Autoruns är din vän. https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autor...

Sen stänger jag av en hel genom group policy, värt att ha Win Pro bara för det, skulle inte orka göra allt genom regedit istället. Sedan inbillar jag mig att policy ändringarna är mer permanenta, d.v.s. osannolikt att det blir verkningslösa efter uppdateringar, jämfört med att bara ändra en inställning i kpanelen eller så.

Några är redundant eller onödiga i W11, men skadar inte hur som helst.

Activate Internet printing Disabled
Allow Adobe Flash Disabled
Allow Automatic Update of Speech Data Disabled
Allow Cloud Search Disabled
Allow Cortana Disabled
Allow Cortana above lock screen Disabled
Allow Cortana Page in OOBE on an AAD account Disabled
Allow cryptography algorithms compatible with Windows NT 4.0 Disabled
Allow Desktop Analytics Processing Disabled
Allow device name to be sent in Windows diagnostic data Disabled
Allow Message Service Cloud Sync Disabled
Allow Online Tips Disabled
Allow search and Cortana to use location Disabled
Allow suggested apps in Windows Ink Workspace Disabled
Allow the use of biometrics Disabled
Allow Update Compliance Processing Disabled
Allow Use of Camera Disabled
Allow users to enable online speech recognition services Disabled
Allow users to log on using biometrics Disabled
Allow Windows Ink Workspace Disabled No
Allow WUfB Cloud Processing Disabled No
Configure collection of browsing data for Desktop Analytics Disabled
Configure Connected User Experiences and Telemetry Disabled
Configure the Commercial ID Disabled
Enable insecure guest logons Disabled
Enable OneSettings Auditing Disabled
Enables or disables Windows Game Recording and Broadcasting Disabled
Save documents to OneDrive by default Disabled
Turn on certificate propagation from smart card Disabled
Turn on root certificate propagation from smart card Disabled
Turn on Smart Card Plug and Play service Disabled
Use biometrics Disabled
Allow Diagnostic Data Enabled Denna kan inte disablas fullt ut ifall du inte kör en Enterprise eller Server version, eller liknande. Kan dock fixas på andr sätt.
Disable Automatic Install of Internet Explorer components Enabled
Disable OneSettings Downloads Enabled
Disable remote Desktop Sharing Enabled
Disable Windows Error Reporting Enabled
Do not allow Sound Recorder to run Enabled
Do not allow web search Enabled
Do not allow Windows Messenger to be run Enabled
Do not automatically start Windows Messenger initially Enabled
Do not send additional data Enabled
Do not show feedback notifications Enabled
Do not show Windows tips Enabled
Do not sync Enabled
Do not synchronize Windows Apps Enabled
Don't allow this PC to be projected to Enabled
Don't search the web or display web results in Search Enabled
Don't search the web or display web results in Search over metered connections Enabled
Let Windows apps access account information Force deny
Let Windows apps access an eye tracker device Force deny
Let Windows apps access email Force deny
Let Windows apps access messaging Force deny
Let Windows apps access the camera Force deny
Let Windows apps access the microphone Force deny
Let Windows apps make phone calls Force deny
Limit Diagnostic Log Collection Enabled
Limit Dump Collection Enabled
Prevent enabling lock screen camera Enabled
Prevent OneDrive files from syncing over metered connections Enabled
Prevent OneDrive from generating network traffic until the user signs in to OneDrive Enabled
Prevent the computer from joining a homegroup Enabled
Prevent the usage of OneDrive for file storage Enabled
Prevent the usage of OneDrive for file storage on Windows 8.1 Enabled
Prevent Windows Media DRM Internet Access Enabled
Turn off Active Help Enabled
Turn off Application Telemetry Enabled
Turn off automatic learning Enabled
Turn off Autoplay Enabled
Turn off cloud consumer account state content Enabled
Turn off cloud optimized content Enabled
Turn off File History Enabled
Turn off legacy remote shutdown interface Enabled
Turn off Microsoft consumer experiences Enabled
Turn off the advertising ID Enabled
Turn off URL Suggestions Enabled
Turn off Windows Calendar Enabled
Turn off Windows Customer Experience Improvement Program Enabled
Turn off Windows Error Reporting Enabled
Turn off Windows Mobility Center Enabled
Turn off Windows Search AutoComplete Enabled

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det var väl beskrivningen snarare än scriptet som ifrågasattes.

Specifikt konflikten mellan
"Värt att nämna är att jag anser att skriptet är såpass klart att det kan användas av vem som helst."

och
"Jag rekommenderar dock alltid att andra som vill använda mitt skript bör ta en titt först så att man inte plockar bort något som man kunde tänkas ha användning för!"

Tillägget på slutet är väl helt i linje med svaret du fick men problemet är just att "vem som helst" inte har förutsättningarna för att göra den bedömningen.

Nu när tråden har blivit rensad så kanske jag kan återgå och vara delaktig igen. Den hade en riktigt tråkig utveckling där ett tag...

Jag inser att jag formulerade mig på ett sätt som inte var menat. Mitt syfte med att skriva att "det kan användas av vem som helst" var för att poängtera att skriptet är färdigt och inte ger några felmeddelanden.

Varför ville jag poängtera detta?
Därför att jag i samma inlägg refererade till den ursprungliga tråden där jag tillsammans med några andra medlemmar diskuterat mitt skript, och vid det tillfället var skriptet nämligen inte färdigt.

Jag tycker att jag fick onödigt mycket skit i tråden för dels hur "opassande" mitt skript var, samt hur jag "marknadsförde" det.

Den som anser att mitt skript vore högst olämpligt att användas av vem som helst, för att vem som helst inte vet vad skriptet gör, kanske borde ta sig en funderare på om just vem som helst vet hur man startar ett powershell-skript?

Är man såpass kunnig att klara av att köra igenom ett skript så bör man även ha hjärnceller nog att kunna lista ut med lite hjälp från Google vad skriptet gör.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Enligt somliga är en riktig de-bloating att istället köra Server 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag inser att jag formulerade mig på ett sätt som inte var menat. Mitt syfte med att skriva att "det kan användas av vem som helst" var för att poängtera att skriptet är färdigt och inte ger några felmeddelanden.

Varför ville jag poängtera detta?
Därför att jag i samma inlägg refererade till den ursprungliga tråden där jag tillsammans med några andra medlemmar diskuterat mitt skript, och vid det tillfället var skriptet nämligen inte färdigt.

Rimligt men precis som det låter som att du själv är inne på så var det inte uppenbart att det var avsikten bakom formuleringen för den som inte kände till bakgrunden.

Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker att jag fick onödigt mycket skit i tråden för dels hur "opassande" mitt skript var, samt hur jag "marknadsförde" det.

Trist, ja jag hör väl till den senare kategorin antar jag, även om det enda jag försökte göra var att reda ut vad som framstod som ett missförstånd angående vad den tidigare kommentaren faktiskt ville åt, nämligen just formuleringen om målgruppen som nämns ovan.

Skrivet av YamahaDGX630:

Den som anser att mitt skript vore högst olämpligt att användas av vem som helst, för att vem som helst inte vet vad skriptet gör, kanske borde ta sig en funderare på om just vem som helst vet hur man startar ett powershell-skript?

Är man såpass kunnig att klara av att köra igenom ett skript så bör man även ha hjärnceller nog att kunna lista ut med lite hjälp från Google vad skriptet gör.

Nu känner jag att just denna del av diskussionen egentligen verkar rätt skev att fortsätta, men eftersom du tog upp detta så får jag ändå lov att vidhålla att det åtminstone ur mitt perspektiv finns en påtaglig skillnad mellan vad som krävs för att själv redan veta, bli tipsad om, eller lista ut/ta reda på att man t.ex. kan högerklicka på filen och välja "run in powershell", jämfört vad som krävs för att reda ut framförallt vad det hundratal mer eller mindre kryptiskt namngivna tjänster som stängs av fyller för funktion och vad det får för konsekvenser att man stänger av dem.

Med det inte sagt att skriptet är dåligt, olämpligt eller liknande. MEN det bygger ju till stor del på personliga preferenser/behov (rimligt sett till uppgiften) som inte nödvändigtvis delas av mottagaren, och där någonstans uppstår själva problemet med definitionen av den tänkta målgruppen.
Det blir väl något i stil med "den avancerade användaren", men just avsnittet som stänger av tjänster i Windows är ju relativt ogenomträngligt för de allra flesta avancerade användarna också.

Hoppas du ser åtminstone en glimt av konstruktivitet i detta även om jag inte har en perfekt lösning att komma med, det enda jag ville åt är iaf själva formuleringen om målgruppen med tanke på just hur fel det kan bli om man inte förstår (och/eller orkar sätta sig in i) ändringarna som görs just eftersom det är så mycket lättare att köra scriptet än att förstå vad det gör.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du kanske kan passa på att uppgradera (gratis?) till windows 11 och därigenom köra en ren installation.

Jag fixade en bootbar usbsticka med windows 11 installation med microsofts egna verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rimligt men precis som det låter som att du själv är inne på så var det inte uppenbart att det var avsikten bakom formuleringen för den som inte kände till bakgrunden.

Trist, ja jag hör väl till den senare kategorin antar jag, även om det enda jag försökte göra var att reda ut vad som framstod som ett missförstånd angående vad den tidigare kommentaren faktiskt ville åt, nämligen just formuleringen om målgruppen som nämns ovan.

Nu känner jag att just denna del av diskussionen egentligen verkar rätt skev att fortsätta, men eftersom du tog upp detta så får jag ändå lov att vidhålla att det åtminstone ur mitt perspektiv finns en påtaglig skillnad mellan vad som krävs för att själv redan veta, bli tipsad om, eller lista ut/ta reda på att man t.ex. kan högerklicka på filen och välja "run in powershell", jämfört vad som krävs för att reda ut framförallt vad det hundratal mer eller mindre kryptiskt namngivna tjänster som stängs av fyller för funktion och vad det får för konsekvenser att man stänger av dem.

Med det inte sagt att skriptet är dåligt, olämpligt eller liknande. MEN det bygger ju till stor del på personliga preferenser/behov (rimligt sett till uppgiften) som inte nödvändigtvis delas av mottagaren, och där någonstans uppstår själva problemet med definitionen av den tänkta målgruppen.
Det blir väl något i stil med "den avancerade användaren", men just avsnittet som stänger av tjänster i Windows är ju relativt ogenomträngligt för de allra flesta avancerade användarna också.

Hoppas du ser åtminstone en glimt av konstruktivitet i detta även om jag inte har en perfekt lösning att komma med, det enda jag ville åt är iaf själva formuleringen om målgruppen med tanke på just hur fel det kan bli om man inte förstår (och/eller orkar sätta sig in i) ändringarna som görs just eftersom det är så mycket lättare att köra scriptet än att förstå vad det gör.

Med detta inlägg vill jag sätta min del av punkten på diskussionen och säga att jag förstår vad du menar och att jag givetvis vill hålla en god ton mot dig och de andra i diskussionen!

Det stämmer att skriptet är byggt på eget tycke i grunden. Inte allt, långt ifrån. Jag tänker främst på ändringar som sker rent grafiskt. Sedan kan man absolut diskutera huruvida tjänster så som "Print Spooler" är en "Personlig" aspekt?

Jag har lagt mycket tid på att noggrant jämföra mängder av sidor som listar olika Windows-tjänster och påstår sig veta vilka tjänster som inte skadar den grundläggande driften i Windows. Print Spooler har absolut varit förekommande i samtliga av listor, som en av de processer som man kan avaktivera om man vet med sig att man inte behöver just den tjänsten
Detsamma gäller tjänster som rör exempelvis Xbox Live

Skriptet fokuserar på att skala ned Windows så likt Windows 7 som möjligt, utan appar, utan telemetri, och utan tjänster som inte är nödvändiga för att Windows ska fungera normalt, för den som spelar på sin dator.

Och den uppgiften löser skriptet jäkligt bra! Det finns säkert mer detaljerad och djupgående tweaking som jag skulle kunna lägga in i skriptet för att finpolera ytterligare, men det blir lite som att jaga den där sista FPS'en vid överklockning.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vill man ligga 2-3 år efter så är det ju en bra ide.

Då kanske man får produkter som är lika kvalitetskontrollerade som de en gång var.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Sedan kan man absolut diskutera huruvida tjänster så som "Print Spooler" är en "Personlig" aspekt?

Ja, det handlar ju just om vilka behov den specifika användaren har?

I övrigt håller jag helt med om att vi lämnar detta, jag tycker iaf att detta känns utrett och klart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av L'ombra:

Då kanske man får produkter som är lika kvalitetskontrollerade som de en gång var.

Räkna inte med det; du får bara vänta längre på fixarna.
Själv har jag bara haft (subtila) problem med ltsc-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Då kanske man får produkter som är lika kvalitetskontrollerade som de en gång var.

Ja, om man har tur 😄 det är ju MS trots allt…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag använder följande två regfiler jag knåpat ihop själv efter att ha tittat på andra, men det är bara Utforskaren/Windows explorer som rensas upp (För fy tusan så bloated den var i win10, å ganska illa i win11 med)

Win10 pastebin

Win11 pastebin

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Då kanske man får produkter som är lika kvalitetskontrollerade som de en gång var.

Inte haft problem med Windows 10 överhuvudtaget. Lika stabilt som tidigare Windows hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av UMC:

Autoruns är din vän. https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autor...

Sen stänger jag av en hel genom group policy, värt att ha Win Pro bara för det, skulle inte orka göra allt genom regedit istället. Sedan inbillar jag mig att policy ändringarna är mer permanenta, d.v.s. osannolikt att det blir verkningslösa efter uppdateringar, jämfört med att bara ändra en inställning i kpanelen eller så.

Well GPO's kan du få på Home också:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Well GPO's kan du få på Home också:)

Aha trodde man behövde Pro för det, men man lär sig varje dag Men typ gpedit finns inte för home normalt va? Att man kan vara del av en domän och då använder den policy som är uppsatt fattar jag, men löser man det smidigt?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av UMC:

Aha trodde man behövde Pro för det, men man lär sig varje dag Men typ gpedit finns inte för home normalt va? Att man kan vara del av en domän och då använder den policy som är uppsatt fattar jag, men löser man det smidigt?

Home kan inte vara med i domän vad jag vet, det kräver Pro/Enterprise/Server.
Grupprinciper kan aktiveras med ett DISM-kommand i CMD. Nope, inte normalt sett nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Home kan inte vara med i domän vad jag vet, det kräver Pro/Enterprise/Server.
Grupprinciper kan aktiveras med ett DISM-kommand i CMD. Nope, inte normalt sett nej.

Jaha, där ser man hur mycket jag fattar, men tack

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro