Vilken är bättre? ps5 eller ps5 digital edition?

Permalänk

Vilken är bättre? ps5 eller ps5 digital edition?

Jag tog ett beslut att köpa PlayStation 5-serien - Nu måste jag vara tydlig med den uppdaterade versionen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av pmlageholm:

Jag tog ett beslut att köpa PlayStation 5-serien - Nu måste jag vara tydlig med den uppdaterade versionen.

Om jag nu inte är helt fel ute så är dom väl exakt lika bra. Enda skillnaden är att den ena kan läsa fysiska skivor och den andra inte

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Varför har du tre val när det bara finns två PS5-modeller? Och ja, de är exakt likadana förutom att digital edition inte har Blu-Ray spelare.

Permalänk
Rekordmedlem

Bäst är ju självklart den med optisk enhet för den kan läsa skivor, den utan skivläsare är däremot billigare men tekniskt bäst måste ju vara den med mest funktioner när övriga tekniska egenskaper är lika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

disc edition är bättre då spelen är billigare att köpa på skiva än i digitala affären.
Den tusingen extra det kostar kommer man iaf. få igen efter några spel.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver. Billigare spel vid reor med skiva, som du sen kan sälja med!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Med disc! Av den enkla anledningen att man kan köpa och sälja begagnade spel.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Standard edition, köp och sälja beggade spel

Permalänk
Medlem

Priset och färre saker som kan gå sönder är ju enda skälen till varför 'digital edition' är bättre.

Och priset fixar man ju som redan påpekats genom att köpa spel på rea och sälja de man inte längre vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Priset och färre saker som kan gå sönder är ju enda skälen till varför 'digital edition' är bättre.

Och priset fixar man ju som sagt genom att köpa spel på rea och sälja de man inte längre vill spela.

Med tanke på hur många som klagat på själva blue-ray läsaren och ljudnivån, så skulle jag nog hålla med. Sedan är Digitala enheten symmetrisk för de som bryr sig om sådant.

Finns ju minst lika många nackdelar som det finns fördelar med spel disk, att behöva byta skiva osv tex.

Permalänk

Digital är billigare i inköp men blir mycket dyrare i längden. PS-store är inte direkt billigast. Dessutom försvinner möjligheten att lån eller köpa begangnade spel.
Dessutom får du en 4K bluray spelare vilket jag själv värderar högt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

disc edition är bättre då spelen är billigare att köpa på skiva än i digitala affären.
Den tusingen extra det kostar kommer man iaf. få igen efter några spel.

Är väll ändå tvärt om? Ta spel som gt7 kostar 700kr i butik och 850kr på PS store, sen om man räknar in priser på typ kinguin och liknande sidor så är det ytterligare lite billigare med digitala versionen. Under förutsättning att man inte köper begagnat dvs.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha..... typ. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Hedersmedlem

Disc Edition. Konsol är redan ett jävla lock-in-helvete. Att ha möjligheten att ha spelen på skiva öppnar möjligheter att köpa saker utan att vara bunden till Sonys egna butik. Att man också kan använda det för att spela upp filmer på DVD och Blu-ray gör inte saken sämre.

Enda fördelarna med Digital Edition är att den tar mindre plats och är billigare i inköp. Att skivläsaren kanske kan låta mycket i vissa fall kan man inte sätta i nackdels-kolumnen, eftersom Digital Edition inte kan läsa skivor alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att skivläsaren kanske kan låta mycket i vissa fall kan man inte sätta i nackdels-kolumnen, eftersom Digital Edition inte kan läsa skivor alls.

Hahah va?

Permalänk
Medlem

Hur brukar du köpa spel idag? Köper du bara digitalt eller blir det fysiska köp också? Låt det avgöra. Jag köper nog 50/50 fysiskt och digitalt så det blev disc-edition.

Som många redan skrivit är det billigare med fysiska spel, speciellt PS5 spelen. Men digitala spel kan också vara billigare vid reor. Vissa spel vill jag dock bara äga digitalt då jag inte orkar byta skiva hela tiden. Det bästa är att kunna välja båda helt enkelt.

Men just nu köper man väl bara det man får tag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Disc Edition. Konsol är redan ett jävla lock-in-helvete. Att ha möjligheten att ha spelen på skiva öppnar möjligheter att köpa saker utan att vara bunden till Sonys egna butik. Att man också kan använda det för att spela upp filmer på DVD och Blu-ray gör inte saken sämre.

Enda fördelarna med Digital Edition är att den tar mindre plats och är billigare i inköp. Att skivläsaren kanske kan låta mycket i vissa fall kan man inte sätta i nackdels-kolumnen, eftersom Digital Edition inte kan läsa skivor alls.

Har disc-versionen men har inte spelat ett enda spel på skiva detta året, är för slö för att gå och byta skiva. Köper spel på rea och/eller när de droppar i pris istället är gärna inlåst om det är bekvämt att vara det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har disc-versionen men har inte spelat ett enda spel på skiva detta året, är för slö för att gå och byta skiva. Köper spel på rea och/eller när de droppar i pris istället är gärna inlåst om det är bekvämt att vara det.

Samma här egentligen. Jäklar vad lat man blir med skivorna

Men köpte Ratchet & Clank för 349:- och Miles Morales för 249:- fysiskt på Black Friday. Det var riktigt bra deals och en fördel med att ha skivläsaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hasson39:

Hahah va?

Alltså, om du jämför PS5 Disc med PS5 Digital. PS5 Disc har en skivspelare som kanske inte är den bästa, men den har ändå en skivspelare, vilket därför gör att den på den punkten är bättre än PS5 Digital.

En dålig skivspelare är bättre än ingen skivspelare. Ganska enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är väll ändå tvärt om? Ta spel som gt7 kostar 700kr i butik och 850kr på PS store, sen om man räknar in priser på typ kinguin och liknande sidor så är det ytterligare lite billigare med digitala versionen. Under förutsättning att man inte köper begagnat dvs.

Ok så det är 150:- billigare att köpa på skiva alltså?

Nu kollar jag inte kinguin och dylika ställen men kollade kinguin lite fort nu och utubudet var minimalt "på base game".

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av pmlageholm:

Jag tog ett beslut att köpa PlayStation 5-serien - Nu måste jag vara tydlig med den uppdaterade versionen.

Skrivet av dlq84:

Varför har du tre val när det bara finns två PS5-modeller? Och ja, de är exakt likadana förutom att digital edition inte har Blu-Ray spelare.

Hej

fixade till omröstningen då det är bättre med två alternativ. Användare kan sedan kommentera "den uppdaterade versionen".

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

Köpte PS5 med skivspelaren för att spelen (av nån konstig anledning?) är billigare på skiva än nedladdning. Har dock köpt en del spel på rea på Playstation store till bra pris och upptäckt att jag tycker om nedladdade spel. Skönt att slippa skivan! Att man inte kan sälja dom gör inget för mig. Spel på skiva brukar aldrig säljas, utan blir stående i bokhyllan.

Tycker var och en gör det dom vill. Men man får tänka på att helt nya spel blir väldigt dyra på Playstation store.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Tack så mycket! Nu är jag redo för det och jag har bestämt mig för att köpa PS5 Disc Edition. alla ni är så hjälpsamma!