Permalänk
Medlem

"Boot ordning" på skärmar

Jag har nyligen köpt en ny skärm som jag har som sekundär skärm och vriden i portrait mode, spelar inte på denna skärm eller extended på nått sätt. Min gamla skärm är inställd som primary och är den som jag spelar på osv osv.
Den nya skärmen som jag kopplade in blev den som BIOS laddar in på av nmågon anledning och pga att jag har den i portrait mode så får jag lägga huvudet på sne för att se vad det är jag ska göra i BIOS.

Kan jag ställa om så BIOS laddas på min Primary skärm och inte min secondary istället?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Inne i Windows högerklicka på skrivbordet, välj "Bildskärmsinställningar". Markera därefter den skärm som du vill att Windows och BIOS ska visas på och lite längre ner kryssa i "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm". Verkställ och starta om datorn så borde det bli rätt.

Annars testa att dra ut skärmkabeln till din primära skärm och koppla in igen, utifall den använder den senast anslutna. Fungerar inte det så testa att byt skärmutgång på grafikkortet - det kan hända att den prioriterar utgångarna där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Inne i Windows högerklicka på skrivbordet, välj "Bildskärmsinställningar". Markera därefter den skärm som du vill att Windows och BIOS ska visas på och lite längre ner kryssa i "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm". Verkställ och starta om datorn så borde det bli rätt.

Annars testa att dra ut skärmkabeln till din primära skärm och koppla in igen, utifall den använder den senast anslutna. Fungerar inte det så testa att byt skärmutgång på grafikkortet - det kan hända att den prioriterar utgångarna där.

Jo den är gjord till primär inne i Windows sedan tidigare och för att den ska prioriteras när jag spelar och där är aldrig nått problem utan det är bara när den bootar och om/när jag ska in till bios som den prioriterar den nyss inkopplade skärmen.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Tror inte det fungerar.

Jag har en med HDMI som andra och en DP som första skärm. Den tar alltid HDMI förts hur jag än gör. Tydligen firmware på GPU som sätter HDMI före DP.

Om båda anslutningar är samma så har man oftast port 1 på GPU som laddas före port 2. Så pröva att byta porten. Detta är inget som OS:et kan fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Tror inte det fungerar.

Jag har en med HDMI som andra och en DP som första skärm. Den tar alltid HDMI förts hur jag än gör. Tydligen firmware på GPU som sätter HDMI före DP.

Om båda anslutningar är samma så har man oftast port 1 på GPU som laddas före port 2. Så pröva att byta porten. Detta är inget som OS:et kan fixa.

Okey, ska testa att byta porten då jag kör DP på båda. Dock så borde den med den logiken isåfall prioritera min primära skärm först då den sitter på port 1.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro