Intel: "Grafikkorten Arc släpps första kvartalet 2022"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Grafikkorten Arc släpps första kvartalet 2022"

Under The Game Awards visar Intel ytterligare gameplay med sina första grafikkort och bjuder upp till spel efter årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan erbjuda ett bra pris och tillgänglighet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tidsmaskin, eller gick rubriken lite snabbt?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Papperslansering ett år tidigare alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Skrivet av ajp_anton:

Papperslansering ett år tidigare alltså?

Med tanke på hur osynliga grafikkortslanseringar är nowadays vore det ju inte så märkligt om de redan varit ute minst ett halvår. Hehe. Men jo, jag har redan skickat in en rättelse.

Permalänk
Medlem

Intel kunde verkligen inte valt bättre läge att släppa nya grafikkort på. För några år sedan läste man här från flera att Intel kommer ha svårt att hävda sej med den första varianten pga den hårda konkurrensen och att amd å nvidia har många fler år erfarenhet av gpu-utveckling än vad Intel har.

Att intel skulle ha svårt att slå sej in på marknaden med en ny arkitektur var nog många ense om DÅ. Nu ser det ut som att Intel kommer sälja slut på sitt lager sålänge dom ligger nåt sånär i närheten av amd och nvidias prestanda och dess prisklass.

Vi kan ju bara hoppas att Intel försöker spela "the good guy" och öppnar med lite billigare priser, än att hänga på de andra 2 med priser som är allt annat än humana.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Intel kunde verkligen inte valt bättre läge att släppa nya grafikkort på. För några år sedan läste man här från flera att Intel kommer ha svårt att hävda sej med den första varianten pga den hårda konkurrensen och att amd å nvidia har många fler år erfarenhet av gpu-utveckling än vad Intel har.

Att intel skulle ha svårt att slå sej in på marknaden med en ny arkitektur var nog många ense om DÅ. Nu ser det ut som att Intel kommer sälja slut på sitt lager sålänge dom ligger nåt sånär i närheten av amd och nvidias prestanda och dess prisklass.

Vi kan ju bara hoppas att Intel försöker spela "the good guy" och öppnar med lite billigare priser, än att hänga på de andra 2 med priser som är allt annat än humana.

Frågan är om Intels prissättning spelar någon roll öht. Vad vi sett senaste åren med AMD och Nvidia så gör deras inte det. Vad riktpriserna är från någon av dem spelar föga roll när scalpers osv säljer vidare för 50-100% mer. Kanske att miners märker att de inte är så bra att bryta med och vi slipper deras inblandning i försvårandet av tillgång. Det lär göra att det inte går att sälja dem vidare med samma prispåslag som med Nvidias diton. Då kanske vi ser påslag om "bara" 20-30% med lite tur. Och om Intel lagt sig lågt från början kanske det blir humant pris för de flesta. Så sista stycket kan vi ju bara be om att du har rätt i.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Choffe:

Vår flux capacitor visade sig vara felaktigt kalibrerad. Detta är nu åtgärdat!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av UndaC:

Vår flux capacitor visade sig vara felaktigt kalibrerad. Detta är nu åtgärdat!

"Flux Capacitor" a.k.a jag och min sista hjärncell som både korrekturläste och publicerade och ändå misslyckades med att räkna. Så kan det gå, när inte haspen är på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Frågan är om Intels prissättning spelar någon roll öht. Vad vi sett senaste åren med AMD och Nvidia så gör deras inte det. Vad riktpriserna är från någon av dem spelar föga roll när scalpers osv säljer vidare för 50-100% mer. Kanske att miners märker att de inte är så bra att bryta med och vi slipper deras inblandning i försvårandet av tillgång. Det lär göra att det inte går att sälja dem vidare med samma prispåslag som med Nvidias diton. Då kanske vi ser påslag om "bara" 20-30% med lite tur. Och om Intel lagt sig lågt från början kanske det blir humant pris för de flesta. Så sista stycket kan vi ju bara be om att du har rätt i.

Tar man lite risk så finns det ju en möjlighet att man kan få tag på nåt vid release. Det lär väl ändå ta en tid innan miners och andra hinner få tag på korten för att se hur de presterar i verkligheten. Fast då igen så kan man ju rätt långt räkna ut miningprestandan baserat på specifikationerna, så kanske det går som för de flesta andra kort i alla fall...

Men Intel har ju nog ett stort intresse av att skapa mindshare inom grafikkort, så jag skulle hoppas att de i alla fall försöker komma in med en smäll på marknaden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

"hårdvaruacceleration för streaming"

Man menar för video-encoding, antar jag? För graffikortet har ju inget med nätverk och Internet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Intel och bra pris går ihop lika bra som Lussekatter och klorin. Intel har aldrig dragit sig ifrån att ta väl betalt för deras produkter oberoende av kvalite.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är lite tragiskt är att ingen av de nu snart 3 tillverkarna gör ett billigt grafikkort (max 1000-1500kr) med modern teknik för att hantera filmuppspelning och videoenkodning samt interface för moderna bildvisare.
Det finns absolut 0 billiga kort som har de funktionerna och att behöva köpa ett kort som är svindyrt för att ansluta en modern monitor eller tv, kunna kolla på film och köra videosamtal är bara löjligt när det funkar med en apu eller enkortsdator/telefon men kostar en förmögenhet att göra på en pc.
Gamla grafikort funkar för spel men inte för att avkoda video eller koppla in en tv med hdmi 2.1 eller för andra moderna monitorinterface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tre tillverkare bör kunna möta efterfrågan bättre än två så ser fram emot detta

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Såg att Nvidia dumpade priset på sina kretsar upp till 20% inför denna lanseringen, det blåser upp till storm

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Såg att Nvidia dumpade priset på sina kretsar upp till 20% inför denna lanseringen, det blåser upp till storm

Källa på det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Med förmodade 256-bit och 16GB minne gör nog att jag inväntar det här kortet för 1440p. Kan jag klicka hem ett till ett någorlunda vettigt pris (låt säga i februari) så lär jag behålla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Tre tillverkare bör kunna möta efterfrågan bättre än två så ser fram emot detta

Inte när den tredje använder de två förstas fabriker/tillverkare för att göra korten. Om intel använt sina egna fabriker däremot...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Den här lanseringen kan ju bli hur spännande som helst Allt sätts helt plötsligt i ett nytt perspektiv

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Alla korten är förmodligen redan reserverade av miners direkt hos leverantörerna.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Källa på det?

inget du har råd att betala för, men vist 20% av Svea rike så pm

Visa signatur

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/bjf4ALts6rjBFrNItoael0rjYFU/namnlos

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår ingenting av vad du vill få fram.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Var du ironisk när du sa att priserna skulle gå ner eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"hårdvaruacceleration för streaming"

Man menar för video-encoding, antar jag? För graffikortet har ju inget med nätverk och Internet att göra.

Förmodligen då de la fram just video encoding som sak de var mycket bra på i dg1.
Om de nu kan få till det klart bättre än andra tillverkare då det kommer till ett flertal overlays samtidigt så... Vem vet.
Hur det ser ut i dagens läge med 4-5 overlays från olika mjukvaror samtidigt och sedan kunna encoda dem utan inputlag på spelstreamen man samtidigt spelar så ja. Annars känns det mest för bärbara streamers. De andra kan ju ha det extra de behöver, och då utan stöd för intels acelerereade plattform.
Jag tror det blir bra men men men som vanligt lite orolig att det blir som intel quick sync. Bra ide sedan gick det åt skogen. är AVX512 nästa quick sync? Tror inte det men samma problem. Endast gpuer med igpu hade stödet och de som hade det var tvugna att ha den påslagen. iGPUn då. Om inte fungerade det inte. Där hade de en hel del bildproblem qvalitetsmässigt om man gämförde mot nvidia som i sin tur inte hade något att säga till om mot mjukvara.
Det ser lovande ut, vi får se.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Alla korten är förmodligen redan reserverade av miners direkt hos leverantörerna.

Där tror jag du har fel. Alla 50 är nog redan till byggen för mässor. Så kanske två på CES. två för E3, en till Johan på Dice för Frostbyte. 5 Till Gaben för CS:GO och DOTA2, 2 till Epic för Unreal Engine. 1 till Nintendo sluta köp Nvidia. Ett till Sony för sluta köp AMD ett till MS för sluta köp AMD.
Det blir låt mig se 2+2+1+5+2+1+1+1= 15
Sedan ska uniti få en i alla fall.
EU några för test av G5 nätet, Rysland några, Kina några, Korea, Japan, och kanske USA några för att se att det inte finns några snodden vägar in.
Vilket ger oss 49st av 50 och det sista ska Swec ha. Om inte ID skriker också de glömde jag.

Skämt och sidor. Det kommer nog bli brist men hoppas i alla fall att de som skriver de stora spelmotorerna har exemplar sedan länge så då det väl kommer ut så kanske det fungerar bra och att de är lite LITE griniga om drivrutinerna är som de brukar vara med en ny produkt. Har inte testat iGPUernas drivrutiner och spel.

Det kanske skulle kunna vara något att kolla på om det blir ide torka på CES (som det händer) att gå igenom hur drivrutinerna nu då det korten släpps på intel 12000* igpu @JonasT @Kenneth. Då borde de ha mognat lite tänkte jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det många som inte förstår sig på krypto inte är medvetna om är att när Ethereum går över till 2.0 och byter ifrån "Proof of Work" till "Proof of Stake" (vilket kan ske så snart som i Januari). Så kommer 90% av alla GPU's i världen som minar stå inför två val: säljas, eller mina vidare. Det är enorma mängder äldre kort vilka är mindre effektiva att bryta andra valutor. Det kombinerat med ökat hashrate så kommert förtjänsten krympa till bråkdel utav vad den är idag vilket i sin tur kommer få enorma konsekvenser.

Det är uppskattat att ca 50+% av alla GPU's som minar Ethereum inte kommer att bryta något annat utan istället säljas och fullkomligt översvämma beg marknaden. Det har redan börjat så smått, då jag sett flertalet mining rigs med äldre GPU's till försäljning på Tradera innan priserna hamnar i fritt fall.

Vad kommer då att hända tillgången med nya kort? Det kommer bli en domino-effekt då beganade kort kommer sjunka i pris, och färre köper nytt, vilket i sin tur leder till att priset på de "nya" korten kommer röra sig mot MSRP.

Vad kommer ske med mining då, kommer det dö ut? Näe absolut inte, men eftersom detta scenario aldrig inträffat förut så kan man bara spekulera. Kommer någon annan valuta ta över och bli nya Ethereum med en stor ökning i pris som resultat? På sikt kommer troligtvis alla kryptos som går att bryta öka i värde eftersom svårigheten att bryta dom mångdubblas, men detta kommer inte ske över en natt utan det lär ta ett tag innan det stabiliseras.

Lägg till inflation och den osäkerhet vi ser i världen. Så kan Intels lansering vara den historiskt värsta tidpunkten någonsin att lansera ett nytt grafikkort om korten nu inte är kopiöst bra att bryta en idag svårbruten valuta då jag har svårt att se att dom kommer kunna konkurrera med varken AMD eller NViDIA inom gaming denna generation.

2022 kommer bli ett intressant år på många sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KillerTofu:

Det många som inte förstår sig på krypto inte är medvetna om är att när Ethereum går över till 2.0 och byter ifrån "Proof of Work" till "Proof of Stake" (vilket kan ske så snart som i Januari). Så kommer 90% av alla GPU's i världen som minar stå inför två val: säljas, eller mina vidare. Det är enorma mängder äldre kort vilka är mindre effektiva att bryta andra valutor. Det kombinerat med ökat hashrate så kommert förtjänsten krympa till bråkdel utav vad den är idag vilket i sin tur kommer få enorma konsekvenser.

Det är uppskattat att ca 50+% av alla GPU's som minar Ethereum inte kommer att bryta något annat utan istället säljas och fullkomligt översvämma beg marknaden. Det har redan börjat så smått, då jag sett flertalet mining rigs med äldre GPU's till försäljning på Tradera innan priserna hamnar i fritt fall.

Vad kommer då att hända tillgången med nya kort? Det kommer bli en domino-effekt då beganade kort kommer sjunka i pris, och färre köper nytt, vilket i sin tur leder till att priset på de "nya" korten kommer röra sig mot MSRP.

Vad kommer ske med mining då, kommer det dö ut? Näe absolut inte, men eftersom detta scenario aldrig inträffat förut så kan man bara spekulera. Kommer någon annan valuta ta över och bli nya Ethereum med en stor ökning i pris som resultat? På sikt kommer troligtvis alla kryptos som går att bryta öka i värde eftersom svårigheten att bryta dom mångdubblas, men detta kommer inte ske över en natt utan det lär ta ett tag innan det stabiliseras.

Lägg till inflation och den osäkerhet vi ser i världen. Så kan Intels lansering vara den historiskt värsta tidpunkten någonsin att lansera ett nytt grafikkort om korten nu inte är kopiöst bra att bryta en idag svårbruten valuta då jag har svårt att se att dom kommer kunna konkurrera med varken AMD eller NViDIA inom gaming denna generation.

2022 kommer bli ett intressant år på många sätt.

Beg kort påverkar kanske för spelare men påverkar inte faktumet att det inte går att koppla in en modern monitor i ett gammalt grafikkort för att visa skrivbordet eller video "fullt ut" (minst 4K och HDR och 4:4:4 färgsubsampling) och att det inte finns några grafikkort av senaste generation i billiga prisklasser som har anslutningsmöjligheterna, för man måste ju upp till senaste generationens kort för att klara av skrivbord och video eller så får man använda integrerad grafik.
Spel är inte krävande, skrivbordet är det svåraste idag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

384 EUs-modellen (om det lanseras en sådan) (mlid => ) https://youtu.be/9sUM29iMO5w verkar intressant. Förhoppningsvis kan Linux-drivarna fungera väl https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Linux-5.1... ..i slutet av april? när man kanske får tag i ett (om man kan beställa nånstans i slutet av mars). Som mlid säger beror pris/tillgänglighet såklart en del på nvidias och amds volymer. "Kanske desktop först" låter iaf bra

Edit. Och om den "mellanmodellen" kostar 10k kr+ så får jag väl spela Slay the Spire tills jag klarar av det, dvs förevigt.

prisbild
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ser fram emot den här lanseringen. Tror inte jag kommer köpa, men konkurrens är alltid bra för konsumenter. Om 2020-2022 har varit en mardröm för alla som vill köpa nytt grafikkort så tror jag att 2023- blir betydligt bättre. Sitter lugnt i båten och väntar.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.