Utöka NAS, köpa ny eller bygga själv?

Permalänk

Utöka NAS, köpa ny eller bygga själv?

Har en gammal trött NAS med två fack, Synology DS213j vars ena hårddisk pajat. Eftersom priset på hårdiskar bukar gå ner rätt mycket per terabyte så vart den installerad med endast en 2TB hårddisk först. Därefter uppdaterad med en 6TB, vilken nu pajat. Det är alltså ingen RAID-konfiguration utan två "basic disk". Brukar ansluta USB-hårddiskar till den för backup och utökad kapacitet (blir dock något lägre hastighet med USB).

Frågan är nu om jag skall bara ersätta den trasiga hårddisken med en ny större eller om det är bättre att köpa ny snabbare NAS och börja om från början med RAID(1) eller SHR? Risken är väl stor att 2TB disken snart pajar den också (om det händer så verkar det som att Synologyn lägger av (OS inte kan köras) när det är konfigurerat på detta viset). Kommer i så fall bara att köpa en hårddisk till att börja med och en till ny några år senare när pris per TB är ännu lägre och fortsätta med backup via USB-diskar som idag. Skulle kunna köpa QNAP TS-230 i stället för Synology DS220j i så fall bara för att prova något annat (samma pris men QNAP har mer minne).

Har också funderat på att bygga egen NAS med Raspberry Pi, men de går ju knappt att få tag på för tillfället! Man skulle kunna ha två USB-hårddiskar med exfat vilket gör det flexibelt. Mjukvara vet jag inte, räcker egentligen med enbart fildelning, men man skulle kanske köra med Owncloud eller Nextcloud?

Permalänk
Medlem

Jag har kört FreeNAS/TrueNAS i nästan 10år så jag är ju biased. Men det är generellt min rekommendation. Funktionsmässigt är det garanterat bäst "bang for the buck"
Men...
Det är med en liten klausul. Det tar tid att lära sig... TrueNAS bygger på FreeBSD, men är med det ganska snarlikt Linux. Så om man har Linux erfarenhet så är det inga konstigheter. Men om man inte har det, kan det kännas som att man startar i en grav uppförsbacke. Men om man är intresserad, och tycker det är kul så är det bara att läsa och köra. Det finns väldigt mycket och bra dokumentation kring TrueNAS.
Idag har GUI:et blivit mycket bättre, men för att verkligen ta del av TrueNAS så bör du läsa igenom dokumentationen.
Men om du bara vill jacka in diskar och köra med så lite hassle som möjligt, så tror jag synology "is the way". Men det är min förståelse av vad jag läst och hört, inte egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jag kör (bla, har div lagringsenheter av olika slag) med ett J1900DC med 4 SATAdiskar på 20TB och bootar OMV6 från en USB3-ansluten ssd, tyst, svalt och hyfsat snabbt, ligger runt 120MB/s i överförningshastighet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

TrueNAS bygger på FreeBSD, men är med det ganska snarlikt Linux.

Finns TrueNAS SCALE som bygger på Debian nu också, med stöd för bl.a. Docker/Kubernetes & KVM.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Snusfri

Jag byggde nyss en ny NAS beståendes av bla B560M moderkort, i5 10400F, 64GB RAM, 500GB NVME för OS och 4x3TB samt 2x16TB.
Håller just nu på att migrera innehållet från 4x3TB diskarna och kommer sedan slänga ut ut dom och flytta in 4x8TB jag har i min andra NAS och importera den poolen.

Kör i grunden Proxmox och sedan TrueNAS Core som ett VM.

Till diskarna kör jag detta LSI/HBA som jag kör en passthrough i Proxmox till TrueNAS Core.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bygga egen NAS tycker jag bara du ska bara göra om det känns kul eller om du har mkt specifika behov som är svårt eller dyrt att köpa färdigt (verkar inte så)

Det enklaste för dig är ju en ny Synology med nya diskar.

Permalänk

Jag kör Xpenology på egen maskin, kan inte vara mer nöjd. Extremt mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Har också funderat på att bygga egen NAS med Raspberry Pi, men de går ju knappt att få tag på för tillfället! Man skulle kunna ha två USB-hårddiskar med exfat vilket gör det flexibelt. Mjukvara vet jag inte, räcker egentligen med enbart fildelning, men man skulle kanske köra med Owncloud eller Nextcloud?

Mitt stående råd för de som undrar "ska jag köpa en nas eller en server?" är att köpa en NAS och en RPi.

Att hålla på att meka med hemgjord NAS är inte speciellt kul. Kör istället en billig Synology NAS (T.ex. DS220j som du själv föreslog) och använd den som enbart lagring. Sedan kör du applikationer du vill leka med på något annat. Du kan t.ex. köra Nextcloud på en RPi men lägga Nextclouds datadir på en NAS. Enkelt att expandera (köp en till pi!) om man vill köra något annat och du kan uppgradera och byta ut din lagring oberoende av dina applikationer och vice versa.

Personligen har jag en DS918 och en separat server med ESXi med några virtuella maskiner. Körde tidigare FreeNAS och var väl rätt nöjd men Synology gör det enklare och bättre för hemmabruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Bygga egen NAS tycker jag bara du ska bara göra om det känns kul eller om du har mkt specifika behov som är svårt eller dyrt att köpa färdigt (verkar inte så)

Det enklaste för dig är ju en ny Synology med nya diskar.

Eller som jag, bara för att jag hade en massa prylar som skräpade, inget är inköpt för det här ändamålet.
Och inget livsviktigt är lagrat på den heller.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Mitt stående råd för de som undrar "ska jag köpa en nas eller en server?" är att köpa en NAS och en RPi.

Att hålla på att meka med hemgjord NAS är inte speciellt kul. Kör istället en billig Synology NAS (T.ex. DS220j som du själv föreslog) och använd den som enbart lagring. Sedan kör du applikationer du vill leka med på något annat. Du kan t.ex. köra Nextcloud på en RPi men lägga Nextclouds datadir på en NAS. Enkelt att expandera (köp en till pi!) om man vill köra något annat och du kan uppgradera och byta ut din lagring oberoende av dina applikationer och vice versa.

Personligen har jag en DS918 och en separat server med ESXi med några virtuella maskiner. Körde tidigare FreeNAS och var väl rätt nöjd men Synology gör det enklare och bättre för hemmabruk.

Skrivet av MatteN:

Eller som jag, bara för att jag hade en massa prylar som skräpade, inget är inköpt för det här ändamålet.
Och inget livsviktigt är lagrat på den heller.

Jag kan inte alls hålla med. Det är hur enkelt att bygga en egen NAS.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Eller som jag, bara för att jag hade en massa prylar som skräpade, inget är inköpt för det här ändamålet.
Och inget livsviktigt är lagrat på den heller.

Jo, det är ju en bra anledning också, men jag tror du tyckte det var kul också

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag kan inte alls hålla med. Det är hur enkelt att bygga en egen NAS.

Jag skrev inte "Det är svårt att bygga en NAS", jag skrev att det är tråkigt och ovärt.
Jag byggde två FreeNAS-lådor och körde dem ett antal år. Jag skulle inte göra det igen.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag skrev inte "Det är svårt att bygga en NAS", jag skrev att det är tråkigt och ovärt.
Jag byggde två FreeNAS-lådor och körde dem ett antal år. Jag skulle inte göra det igen.

Jag har inte byggt datorer sen jag var tonåring men det gick snabbt och var väldigt värt besparingen, även om jag inte heller tycker att det är så roligt att bygga/mecka med datorer längre. När de väl är byggd så är det inte mycket mer meck med en egenbyggd NAS än en färdig NAS. Köp en färdigbyggd dator istället då om man tycker att det är tråkigt att bygga en egen, fortfarande bättre på de flesta sätt än att köpa en färdig NAS!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Köp en färdigbyggd dator istället då om man tycker att det är tråkigt att bygga en egen, fortfarande bättre på de flesta sätt än att köpa en färdig NAS!

Det beror delvis också på hur man värderar t ex operativsystemet som man får om man köper en synology eller qnap. Det kan vara värt en del för många användare.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det beror delvis också på hur man värderar t ex operativsystemet som man får om man köper en synology eller qnap. Det kan vara värt en del för många användare.

Som sagt bara att slänga in Xpenology, så det är inget argument. Synologys OS anses vara bland de bästa. Man får så otroligt mycket bättre prestanda jämfört med färdigbyggda NASar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Slår också ett slag för TrueNAS, inte alls så krångligt som det först kan se ut, finns många guider på hur man gör en väldigt enkel grundinställning där man speglar diskarna med ZFS (filsystem) och delar ut på nätverket.

Största fördelen? Om något händer som tar systemet ur funktion, slit ut diskarna, peta in i en ny burk, installera TrueNAS och montera disk-poolen igen.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Finns TrueNAS SCALE som bygger på Debian nu också, med stöd för bl.a. Docker/Kubernetes & KVM.

Det är sant, och har velat prova den. Men den är inte helt färdig som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Som sagt bara att slänga in Xpenology, så det är inget argument.

Det är visst ett argument. För en hel del användare är det inte "bara att slänga in". Dessutom behöver du vara försiktig vid uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är visst ett argument. För en hel del användare är det inte "bara att slänga in". Dessutom behöver du vara försiktig vid uppdateringar.

En sådan användare frågar inte om hen ska bygga eller köpa en NAS. Alla som funderar på att bygga en NAS kan bygga en NAS. Det är verkligen inte svårt att lägga in Xpenology. Men visst man måste kolla att man har kompatibel hårdvara och visst man bör vara försiktig vid uppdateringar, men det när man vara med all typ av serverprodukter. Värt det? Absolut. För de flesta? Absolut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Inte speciellt svårt att installera OpenMediaVault heller, jag kör på version 6 som väl visserligen är Beta än så länge men det rullar på bra. Testade precis att installera miniDLNA-pluginen och spela upp 4k direkt från NASen via nätverket till LG OLED 65CX med Foto och Video-appen, funkar utmärkt, HDR-loggan tänds upp och den inmuxade undertexten visas, känns nästan lite överflödigt med en mediaspelare.
Och det är ett sånt här "kaxigt" moderkort och processor jag kör på: https://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900DC-ITX/ med 2x4GB RAM, 4 st 3,5" SATA HDD och OMV6 på en 60GB SSD ansluten med USB3, allt drivs med en gammal laptopladdare på 90W.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.