Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söndagsmatiné: Datorbygge från grunden

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Datorbygge från grunden

Det går att krångla till det mesta, och för att skriva ut ett fåtal tecken på en skärm visar "jdh" ett imponerande sätt som inkluderar otroligt många lösa logikkretsar och kopplingsdäck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Påminner om sådant jag gjorde på gymnasiet på 1980-talet. Vi kopplade ihop massa logikkretsar (grindar och sådant) som skulle ge en viss funktion. Ingenting fungerade fram tills läraren kom med tipset - kondensatorer.

Man måste gödsla med avkopplingskondensatorer. Vid varje krets ska man sätta en kondensator parallellt med matningsspänningen. På så sätt minskar störningarna som kommer in den vägen. Alla små kopplingstrådar bilder antenner som tar in diverse skräp.

Permalänk
Medlem

But can it run….

(citera mig med rätt svar och vinn en cyber applåd)

Coolt projekt! Måste spana in hans kanal! Grymt tips

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

But can it run….

Pong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Påminner om sådant jag gjorde på gymnasiet på 1980-talet. Vi kopplade ihop massa logikkretsar (grindar och sådant) som skulle ge en viss funktion
...

Samma här. Lärde mig en massa om logikgrindar och att skapa funktion från det. Ellära hade vi också och elektronik.

Nu går grabben Teknik-programmet på gymnasiet och de gör visserligen en del programmering m.m., men uppenbarligen inget direkt relaterat till ellära eller elektronik vilket jag såg som en av grundstenarna till allt jag gjort efter det - även om jag valde en karriär baserad på enbart programvaruutveckling. Elektroniken och DIY blev en hobby istället. Tycker uppriktigt sagt att det är en stor brist att ellära och elektronikgrunder inte ingår som en egen kurs i teknikprogrammen idag...

Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Samma här. Lärde mig en massa om logikgrindar och att skapa funktion från det. Ellära hade vi också och elektronik.

Nu går grabben Teknik-programmet på gymnasiet och de gör visserligen en del programmering m.m., men uppenbarligen inget direkt relaterat till ellära eller elektronik vilket jag såg som en av grundstenarna till allt jag gjort efter det - även om jag valde en karriär baserad på enbart programvaruutveckling. Elektroniken och DIY blev en hobby istället. Tycker uppriktigt sagt att det är en stor brist att ellära och elektronikgrunder inte ingår som en egen kurs i teknikprogrammen idag...

Det var bättre förr.

Han borde ha någon kurs i digitalteknik och/eller arduinos eller sånt? Finns mycket fysiska kretsar kvar att labba med om läraren är på humör

Permalänk

När man vet hur komponenterna på ett elschema fungerar kan jag försäkra er om att ni kan laga mycket, väldigt mycket.
Så här i efterhand önskar jag att vår kurs inriktade sig främst mot elektronik och inte så mycket på totalt irrelvant info. Mycket dyrbar tid försvann. Tillfredsställande att väcka saker till liv

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

När man vet hur komponenterna på ett elschema fungerar kan jag försäkra er om att ni kan laga mycket, väldigt mycket.
Så här i efterhand önskar jag att vår kurs inriktade sig främst mot elektronik och inte så mycket på totalt irrelvant info. Mycket dyrbar tid försvann. Tillfredsställande att väcka saker till liv

Det finns en mycket bra Youtube-kanal som handlar bland annat om att reparera elektronik. Kunnig snubbe och hög mysfaktor!

https://www.youtube.com/c/Bigclive

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han borde ha någon kurs i digitalteknik och/eller arduinos eller sånt? Finns mycket fysiska kretsar kvar att labba med om läraren är på humör

Ja, det ingår väl lite ellära/elektronik i de ordinarie teknik-kurserna. Men inte specifika kurser. Alltså det jag lärde mig om hur man räknar fram till vilken spänning som ligger över en specifik komponent i en mer eller mindre komplex krets har jag haft otroligt bra nytta av, dvs Ohms och Kirchoffs lagar. Sen lite grundläggande om hur transistorn fungerar, hur man kan använda den, och samma om andra komponenter som kondensatorer och spolar m.m. Hur elektriska system fungerar med likström och med växelström (även typ för audio-bruk) ger en ju massa kunskap man kan ha nytta av. Snäppet upp med elkraft-lära och trefas-system som vi också läste om är kanske inte lika viktigt. Matten där var inte helt enkel vill jag minnas...

På min tid hette programmet El-tele...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

But can it run….

(citera mig med rätt svar och vinn en cyber applåd)

Coolt projekt! Måste spana in hans kanal! Grymt tips

Crysis? Eller kan det även vara Cyberpunk 2077?
Självklart på maxade inställningar i 4K. Eller varför inte 8K. 4K känns ju såå gammalt liksom.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Detta är vad som menas med att "bygga datorn själv". Inte skruva in ett moderkort i ett chassi och plugga in ett grafikkort och en CPU...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe", Carl Sagan i Cosmos (1980)

Permalänk
Avstängd

Trodde ett tag att nu minsann kommer det en teknisk artikel på sweclockers och sen visar det sig vara ett enda lösryckt youtubebabbel.
Det enda syfte med denna video som jag kan se är att ta upp plats i våra fibertrådar till NOLL och INGEN nytta.
Ingen kunskap förmedlas alls.
Vad var syftet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Detta är vad som menas med att "bygga datorn själv". Inte skruva in ett moderkort i ett chassi och plugga in ett grafikkort och en CPU...

Exakt! Jag byggde först mina egna mätinstrument från beskrivningar i gamla nummer av "Populär Radio" och "Radio & Television" (den förra blev så småningom genom namnbyte den senare om jag minns rätt) sedan byggde jag Hi-Fi-förstärkare med rör, transistorer och till sist med MOSFET (metalloxid-fälteffekt-transistorer). Byggde t.o.m. en svart-vit TV som var fullständigt livsfarlig (men fungerade).

Slutligen byggde jag med kasserade kretsar från Texas Instrument, där enstaka grindar inte fungerade, en liten(?) dator med 4 bitars bus-bredd. Liten(?) eftersom den täckte hela mitt ena skrivbord och bestod av en mängd lödstöd och en skog av sladdar och IC-kretsar (TTL ur 54- och 74-serierna). Några lampor utgjorde utmatningen på binärt format och inmatning gjordes genom att stega sig fram och vid varje steg mata in fyra binära siffror med hjälp av strömbrytare.
Häpnadsväckande nog byggde jag ut den till 8 bitars bredd och hann testa att den fungerade innan jag tröttnade och skrotade projektet
Senare kom det ut hela CPU-er på marknaden i form av mikroprocessorer men utvecklingen gick fort och snart kom hela mikrodator-kit och till slut mikrodatorer och det egentliga konstruktionsarbetet övergick snabbt till dagens typ av datorbyggen där man plockar ihop en massa komponenter. Fortfarande kul, jag bygger fortfarande mina (och familjemedlemarnas) datorer men minns med lite vemod hur det var att konstruera från grunden.

Permalänk
Medlem

Alltid intressant att kolla på sådant.

Jag har själv under många år gått med planer på att programmera en enkel dator (läs processor) i en FPGA. Det är dock lite fusk i jämförelse, även om den byggs med primitiva grindar, men sparar fysisk plats.Tyvärr är min hobbytid enormt begränsad pga familjeliv med småbarn.

Lade till "fusk" mening