Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Runt 75%, motsvarande ett par årslöner brutto.

Jag har blivit för feg i mitt investerande sista åren och har i tillägg till att samla pengarna på hög även amorterat av huset.

Exakt, det är samma här. Känner lite att jag har gått på allas domedagsprofetior, och med en ny covidvåg vet man ju varken ut eller in. Inte för att jag tror att den här vågen kommer bli värre än innan, men det är lätt att börsen svajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Exakt, det är samma här. Känner lite att jag har gått på allas domedagsprofetior, och med en ny covidvåg vet man ju varken ut eller in. Inte för att jag tror att den här vågen kommer bli värre än innan, men det är lätt att börsen svajar.

Det viktiga är, tycker jag, att du ligger på en nivå som du känner dig bekväm med. Det ska inte ge dig ångest att ha pengar på börsen. Det finns ingen siffra som passar alla och det är bara du som kan avgöra hur det ska se ut för dig. Det finns tester du kan göra för att se hur riskavers du är, det kanske kan hjälpa dig hitta en lagom siffra? Eller så är dagens siffra redan en lagom siffra?

Permalänk
Medlem

Ligger på cirka 30 procents likviditet, med avsikt att gå ner mot 15 procent. Tycker dock att det är lite för mycket osäkerhet just nu.

Och 15 procent motsvarar cirka en halv bruttoårslön.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Bland annat. Men det fanns en del substans i uppgången också om man får tro Michael Burrys argumentation till varför han gick lång i bolaget.

Burry sålde dock hela sin post med 1.7miljoner stycken på 20usd innan blankarrallyt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Burry sålde dock hela sin post med 1.7miljoner stycken på 20usd innan blankarrallyt.

Ah. Tack

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet? Pga bostadsförsäljningar och snålt fondplacerande så har det bara blivit så att jag är typ 70% likvid, vilket känns rätt jäkla overkill.

(Fattar att totalsumman spelar roll här så kan säga att det är så att den likvida "bufferten" skulle kunna täcka ett par års månadslöner... )

Herregud, det var väldigt mycket det. Se till att få in det på börsen om du är långsiktig i ditt sparande.
Jag har ~2st månadslöner. Resten är i aktier och fonder.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Någon som äger Daimler AG?
De knoppar av lastbilsdivisionen och man får en aktie för två Daimler AG-aktier.

Nu har jag mina i KF. Ser inte att jag får något, någon som vet hur det brukar funka i dessa fall?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har det inte snackats om kinesiska ever grand på ett tag (kinas enorma och skuldtyngda bostadsbyggarföretag).

Men de närmar sig slutet för dem som det ser ut nu. De betalar inte tillbaka sina lån på utgånsdatum och svarar inte på vad som händer.Om de tillåts crasha så lär det kyla av världsmarknaden en del.
Jag vet - vargen kommer. Läget för företaget har skrämt i åratal. Men de har iaf kunnat betala lånen som löper ut - fram tills nu. I vanliga fall är det konkursläge när det här händer.

Någonstans funderar jag väl på om det är läge att minska närvaron på börsen av denna anledning just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet? Pga bostadsförsäljningar och snålt fondplacerande så har det bara blivit så att jag är typ 70% likvid, vilket känns rätt jäkla overkill.

(Fattar att totalsumman spelar roll här så kan säga att det är så att den likvida "bufferten" skulle kunna täcka ett par års månadslöner... )

Likviditet på mina ISK försöker jag hålla på 0 normalt sett, såvida jag inte är lat med att investera/flytta ut pengar jag satt in eller sålt av för.

Min buffert låter jag växa något halvår eller så innan jag flyttar över det till mina ISK och investerar, så i princip blir ju det också min likviditet (fast på ett annat konto, och fortfarande med huvudsyfte att parera oförutsedda utgifter). Ligger typiskt mellan någon månadslön (och då är det verkligen ren buffert) upp till ~5% av vad jag har investerat i nuläget.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Herregud, det var väldigt mycket det. Se till att få in det på börsen om du är långsiktig i ditt sparande.
Jag har ~2st månadslöner. Resten är i aktier och fonder.

Japp, det är nog bäst det. Så en fråga till alla för att följa upp detta:

Om man NU ska gå in och sakta men säkert föra över sina likvida medel till fonder, vilken fördelning skulle ni köra? Och vilken taktik, dvs hur mycket i veckan?

Såhär ser min fördelning ut idag, men ni kanske har bra tips på ändringar eller om något är redundant? Skulle ni hellre satsa på en del av kakan i stabila (ish) investmentbolag som Investor och Kinnevik?

Avanza Global 40%
Avanza Emerging Markets 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Avanza Småbolag by Skoglund 10%
Avanza Zero 10%

PS. Jag kommer köra lite crypto-cert också men det är mest en gamble. Vi snackar väl 5% kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Japp, det är nog bäst det. Så en fråga till alla för att följa upp detta:

Om man NU ska gå in och sakta men säkert föra över sina likvida medel till fonder, vilken fördelning skulle ni köra? Och vilken taktik, dvs hur mycket i veckan?

Såhär ser min fördelning ut idag, men ni kanske har bra tips på ändringar eller om något är redundant? Skulle ni hellre satsa på en del av kakan i stabila (ish) investmentbolag som Investor och Kinnevik?

Avanza Global 40%
Avanza Emerging Markets 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Avanza Småbolag by Skoglund 10%
Avanza Zero 10%

PS. Jag kommer köra lite crypto-cert också men det är mest en gamble. Vi snackar väl 5% kanske.

Ser bra ut, men jag hade bytt ut avanza global mot länsf. glob. indexnära istället och fördelat de 10% av avanza zero till något annat.
Du vet säkert att Zero är en icke-aktivt förvaltad fond med aktier som är mest omsatta. Tex har den ~5% var av hm och ericsson som verkligen underpresterat senaste åren.
Jag skulle hellre kört på spiltan investmentbolag Sverige eller vad den heter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet? Pga bostadsförsäljningar och snålt fondplacerande så har det bara blivit så att jag är typ 70% likvid, vilket känns rätt jäkla overkill.

(Fattar att totalsumman spelar roll här så kan säga att det är så att den likvida "bufferten" skulle kunna täcka ett par års månadslöner... )

Stundvis i tradingportföljen kanske jag ligger 30% likvid, men det är bara nån vecka el så, jag är oftast all in på börsen, jag ser ingen anledning att ligga utanför, men då kör jag ochså supertight stopploss, jag följer aldrig med ner i djupet i någon aktie oavsett vad.

Jag kapar ev förluster snabbt och går vidare. Nu har det varit 2 extremt sjuka år, och jag funderar nu på att plocka ut en del kapital och investera i annat utanför börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Detta kanske har debatterats tidigare, men är lite nyfiken: Vad kör ni för procent likviditet? Pga bostadsförsäljningar och snålt fondplacerande så har det bara blivit så att jag är typ 70% likvid, vilket känns rätt jäkla overkill.

(Fattar att totalsumman spelar roll här så kan säga att det är så att den likvida "bufferten" skulle kunna täcka ett par års månadslöner... )

<1%. Jag försöker inte tajma marknaden så att det är lika bra att vara fullinvesterad hela tiden.

Permalänk
Medlem

@danielwerner

Om du går in med hela summan här och nu bör du fundera en och två gånger på hur du ska kunna köpa en eventuell flashdip.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Japp, det är nog bäst det. Så en fråga till alla för att följa upp detta:

Om man NU ska gå in och sakta men säkert föra över sina likvida medel till fonder, vilken fördelning skulle ni köra? Och vilken taktik, dvs hur mycket i veckan?

Såhär ser min fördelning ut idag, men ni kanske har bra tips på ändringar eller om något är redundant? Skulle ni hellre satsa på en del av kakan i stabila (ish) investmentbolag som Investor och Kinnevik?

Avanza Global 40%
Avanza Emerging Markets 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Avanza Småbolag by Skoglund 10%
Avanza Zero 10%

PS. Jag kommer köra lite crypto-cert också men det är mest en gamble. Vi snackar väl 5% kanske.

Om det hade varit jag, så hade jag bytt ut Småbolag by Skoglund (hög avgift) mot

PLUS Småbolag
eller
AMF Aktiefond Småbolag

Sen hade jag bytt ut Avanza Zero till
PLUS Allabolag Sverige
Högre avgift, men fler företag i fonden (mindre risk)

Sen hur snabbt du går in med pengarna lämnar jag upp till dig, jag tror börsen kommer vända om och börja gå nedåt under 2022, men det är bara spekulation.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Högre avgift, men fler företag i fonden (mindre risk)

Det kan stämma att det är mindre risk men det är inte nödvändigtvis för att det finns fler företag i fonden.
T.ex. om du har en fond med 3 företag som är okorrelerade med varandra eller en fond med 5 företag som är korrelerade med varandra. Fonden med 5 företag kommer inte vara mindre risk.

Permalänk
Medlem

Kör bara indexfonder. Ca 85% i Länsförsäkringar Global Indexnära, och ca 15% i Avanza Emerging Markets.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om budet på Nobina? 108 kr/aktie, ca 30% över fredagens stängningskurs. Styrelsen är svalt positiva, de anser att det är en bra premie men att Nobina också har väldigt goda förutsättningar att växa på egen hand. Ordförande hintar också om att andra investerare visat intresse för bolaget, kan det komma ett motbud?

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/13/nobina-inte...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad tror vi om budet på Nobina? 108 kr/aktie, ca 30% över fredagens stängningskurs.

Oavsett så säljer man..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Oavsett så säljer man..

Jo, jag tänkte sälja, frågan är om man skall vänta lite och hoppas på ett motbud eller om man skall nöja sig med de 107,50 kr som bjuds på börsen. 50 öre hit eller dit spelar ingen roll för mig, kommer det däremot en höjning på 10-15 kr eller mer så blir det ju en annan sak.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ta 30% och köp fina julklappar till familjen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Någon som äger Daimler AG?
De knoppar av lastbilsdivisionen och man får en aktie för två Daimler AG-aktier.

Nu har jag mina i KF. Ser inte att jag får något, någon som vet hur det brukar funka i dessa fall?

Avanzas support svarade fort - imorgon ska de dyka upp. Tydligen Daimler som varit sega. Om någon annan skulle undra..

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Vad tror vi om budet på Nobina?

Att jag sålde för tidigt, som vanligt...

Börsen har tagit för mycket tid senaste åren så jag longar alla mina innehav till 2025. Går att tjäna pengar på att vara aktiv, men man har aldrig mer än 24 timmar på dygnet. Tid är viktigaste valutan.

Men visst lite likvid är bra för den som "vill bada i skiten" som Nicklas på Avanza uttryckte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad tror vi om budet på Nobina? 108 kr/aktie, ca 30% över fredagens stängningskurs. Styrelsen är svalt positiva, de anser att det är en bra premie men att Nobina också har väldigt goda förutsättningar att växa på egen hand. Ordförande hintar också om att andra investerare visat intresse för bolaget, kan det komma ett motbud?

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/13/nobina-inte...

Du måste lämna ett svar senast 13/1 januari. Det blir ändå tvångsinlösen om de uppnår 90% och har du inte valt "sälj" då så kommer dina aktier att låsas över en lång tid innan det är klart.
Jag kommer inte göra något först någon vecka innan tiden går ut.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du måste lämna ett svar senast 13/1 januari. Det blir ändå tvångsinlösen om de uppnår 90% och har du inte valt "sälj" då så kommer dina aktier att låsas över en lång tid innan det är klart.
Jag kommer inte göra något först någon vecka innan tiden går ut.

Ja, jag vet och jag har nog tänkt sälja strax innan. Det händer ju att buden faller på grund av låg accept så är det minsta tvivel bör man nog sälja ett par dagar innan sista datum, även om det innebär att man tappar ett par ören. Budet på SOBI föll ju härom veckan då de bara fått 87% accept eller där omkring trots att största ägaren Investor med 35% av aktierna accepterade budet, då tappade aktien runt 25% (60 kr).

Nobina har en väldigt splittrad ägarbild, största ägare är Lazard och Robur med runt 5% vardera. Det kan tala både för och emot att budet går igenom: å ena sidan finns ingen storägare som kan blocka budet med en cornerposition, å andra sidan finns inte någon som kan få budet att väga över åt andra hållet heller.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Alltså sälja Nobina till vinst är ju aldrig fel. Finns stora köp på 107kr

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, jag vet och jag har nog tänkt sälja strax innan. Det händer ju att buden faller på grund av låg accept så är det minsta tvivel bör man nog sälja ett par dagar innan sista datum, även om det innebär att man tappar ett par ören. Budet på SOBI föll ju härom veckan då de bara fått 87% accept eller där omkring trots att största ägaren Investor med 35% av aktierna accepterade budet, då tappade aktien runt 25% (60 kr).

Nobina har en väldigt splittrad ägarbild, största ägare är Lazard och Robur med runt 5% vardera. Det kan tala både för och emot att budet går igenom: å ena sidan finns ingen storägare som kan blocka budet med en cornerposition, å andra sidan finns inte någon som kan få budet att väga över åt andra hållet heller.

Jag kommer inte sälja innan, utan jag kommer acceptera budet likt styrelsens rek. Blir det ingen försäljning är jag inte orolig om aktien tappar 20-30%
Jag är långsiktig och investerar alltid utdelningen tillbaka i aktien. win-win.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur bra är den där så kallade Avanza Autoboten?
Testar att månadsspara 100:- genom den och nu har den lagt två insättningar i något som heter "Auto 5" som i skrivande stund är värt 204:-.
Om det skulle stå sig såhär att den ökar i värde med 1-2% per månad så känns det som att jag borde höja mitt månadssparande till 1000:- istället för bara 100:- men väntar nog några månader till innan jag höjer summan, det här kanske bara var nybörjartur

Kommer Autoboten alltid att spara i det som heter "Auto 5" eller kan den ibland spara i typ "Auto 4"? Vad är det för skillnad mellan dom olika Auto 1-6? Så många tycker jag mig ha sett såhär långt. Varför valde den just nummer 5?

Mitt första ISK-konto hos Avanza och mitt första försök att handla med fonder istället för att bara ha ett vanligt sparkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

...
Kommer Autoboten alltid att spara i det som heter "Auto 5" eller kan den ibland spara i typ "Auto 4"? Vad är det för skillnad mellan dom olika Auto 1-6? Så många tycker jag mig ha sett såhär långt. Varför valde den just nummer 5?
...

Ja om du har valt att sätta in XXX kr på Auto 5 så kommer det alltid att vara just den som det sätts in på.
Det finns ju inget som hindrar att du sätter upp en Auto 4 också om du vill och sätter in pengar där också.

Det som skiljer de olika Auto fonderna är hur mycket de placerar i olika värdepapper och om det är lång/kort horisont.
Det finns beskrivet på deras sida om du klickar runt lite (hinner inte klippa in en länk till dig just nu).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stan Carley:

Hur bra är den där så kallade Avanza Autoboten?
Testar att månadsspara 100:- genom den och nu har den lagt två insättningar i något som heter "Auto 5" som i skrivande stund är värt 204:-.
Om det skulle stå sig såhär att den ökar i värde med 1-2% per månad så känns det som att jag borde höja mitt månadssparande till 1000:- istället för bara 100:- men väntar nog några månader till innan jag höjer summan, det här kanske bara var nybörjartur

Kommer Autoboten alltid att spara i det som heter "Auto 5" eller kan den ibland spara i typ "Auto 4"? Vad är det för skillnad mellan dom olika Auto 1-6? Så många tycker jag mig ha sett såhär långt. Varför valde den just nummer 5?

Mitt första ISK-konto hos Avanza och mitt första försök att handla med fonder istället för att bara ha ett vanligt sparkonto.

Du valde Auto 5, därför stoppar den in i Auto 5. Den kommer alltid stoppa in pengarna i den valda fonden tills du säger annat.

Auto 1-6 har endast skillnaden att viktningen går från mycket räntepapper till inga räntepapper.
Auto 6 är 100% aktier, 0% räntepapper.
Auto 1 är 39% aktier, 61% räntepapper.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin