SVT släpper serien "E-sportsagan" om Counter-Strike

Permalänk
DingDongerMcDongface

SVT släpper serien "E-sportsagan" om Counter-Strike

På måndagen den 13 december släpps första avsnittet av SVT:s nya serie "E-sportsagan". Fokus ligger på CS:GO och följer fem spelare som drömmer om att bli just CS-proffs.

Vid första anblick ser det faktiskt ut att vara ett riktigt intressant upplägg i mitt tycke, de har bland annat fått in Faruk "Pita" Pita som ska agera coach. Deltagarna ska under ett antal veckor få prova på att träna och leva som proffsspelare och genomgå diverse utmaningar med målet att möta riktiga svenska proffslag i en slutfinal.

Edit: Nu finns serien uppe och alla avsnitt går att se här

Vad tycker du? Något du blir sugen på att kika på?

Permalänk
Skrivet av landmarks:

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/99430?key=8a4bddd3936c9a94f1e5bd04054e8043

På fredagen den 13 december släpps första avsnittet av SVT:s nya serie "E-sportsagan". Fokus ligger på CS:GO och följer fem spelare som drömmer om att bli just CS-proffs.

Vid första anblick ser det faktiskt ut att vara ett riktigt intressant upplägg i mitt tycke, de har bland annat fått in Faruk "Pita" Pita som ska agera coach. Deltagarna ska under ett antal veckor få prova på att träna och leva som proffsspelare och genomgå diverse utmaningar med målet att möta riktiga svenska proffslag i en slutfinal.

Vad tycker du? Något du blir sugen på att kika på?

Idag måndag eller fredag den 17?

Permalänk
Medlem

@FlytPojken:

Är uppe nu!

https://www.svtplay.se/esportsaga

Började precis titta men stör mig redan på hur berrättarrrösten prratarr, förhoppningsvis släpper det.

EDIT: Nu gick det över till finska

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av FlytPojken:

Idag måndag eller fredag den 17?

Hehe, måndag skulle det vara Det är ändrat!

Permalänk

Vråltaggad

Permalänk
Samsung Sverige

Riktigt roligt koncept! Kommer till 100% ta en titt och försöka ha ett öppet sinne. Men som gammal och inbiten CSGO-spelare kan jag inte lova migsjälv allt för mycket

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det måste man kika på

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

@FlytPojken:

Är uppe nu!

https://www.svtplay.se/esportsaga

Började precis titta men stör mig redan på hur berrättarrrösten prratarr, förhoppningsvis släpper det.

EDIT: Nu gick det över till finska

Ja, vad sjutton bajskorvar i duschen är det som händer?!

De ska bannemig ha tummen upp iaf för att de har förståelse i hur de skall visa in-game med Observer och ibland två Observers samtidigt. Inte helt dekis-produktion!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Har sett första avsnittet nu. Jag antar att finska berättaren togs in när en spelare i SVT-laget visade sig vara finsk?

Hursomhelst så blev jag också förvånad över att de dängde före detta proffs redan i första avsnittet. Men kan ha varit "tur" på deras sida och/eller "otur" på före detta proffsens sida.

Roligt nu i andra avsnittet att få se massa andra svenska proffs kommentera om det hela!

Jag hoppas att "slutfinalen" faktiskt ställer något på spel (incitament hos båda lagen) så inte det riktiga proffslaget omedvetet spelar sämre bara för att denna inspelade TV-serie skall bli få ett "lyckligare slut". Jag hoppas de visar att, "Så här långt kan du vänta dig att komma på ett par veckor om du också har turen på din sida!".

Vad jag vill få sagt är att jag tycker det luktar lite "Get Rich Quick" eller snarare "GIT GUD QUICK". Tittar vidare dock...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Proffsmoddare

Haha ja finskan var ju helt random

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Såg första avsnittet, faktiskt underhållande, kan rekommendera

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av AplAy:

Har sett första avsnittet nu. Jag antar att finska berättaren togs in när en spelare i SVT-laget visade sig vara finsk?

Hursomhelst så blev jag också förvånad över att de dängde före detta proffs redan i första avsnittet. Men kan ha varit "tur" på deras sida och/eller "otur" på före detta proffsens sida.

Roligt nu i andra avsnittet att få se massa andra svenska proffs kommentera om det hela!

Jag hoppas att "slutfinalen" faktiskt ställer något på spel (incitament hos båda lagen) så inte det riktiga proffslaget omedvetet spelar sämre bara för att denna inspelade TV-serie skall bli få ett "lyckligare slut". Jag hoppas de visar att, "Så här långt kan du vänta dig att komma på ett par veckor om du också har turen på din sida!".

Vad jag vill få sagt är att jag tycker det luktar lite "Get Rich Quick" eller snarare "GIT GUD QUICK". Tittar vidare dock...

Det är ju hyfsat korta avsnitt, typ alla ser ut att snitta runt 20 minuter, så jag gissar på att det kanske är svårt att få med allt de gör i det kortare formatet Men så är det ju med alla "bootcamps" av det slaget, det blir lite git gud haha. Men första avsnittet var helt klart intressant, ska kolla in flera till kvällen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag antar att finska berättaren togs in när en spelare i SVT-laget visade sig vara finsk?

Det var en svenskfinsk samproduktion från utgångsläget och ursprungligen sökte man finsktalande spelare i Stockholm. Detta ändrades sedan och man utökade till svensktalande där finska var meriterande.

Skrivet av AplAy:

Hursomhelst så blev jag också förvånad över att de dängde före detta proffs redan i första avsnittet.

Blev själv förvånad över detta. När projektet lanserades så pitchades det som att fem "amatörer" skulle bli coachade och sedan få använda sina "nylärda kunskaper" i en turnering. Mina kunskaper om svenska CS-scenen är obefintliga men nu fick jag istället intrycket att man plockat in några från den högsta ligan i Sverige. Inget ont om det men var inte riktigt vad jag hade väntat mig.

Permalänk
Medlem

Bra tips Tack!

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ducedo:

Det var en svenskfinsk samproduktion från utgångsläget och ursprungligen sökte man finsktalande spelare i Stockholm. Detta ändrades sedan och man utökade till svensktalande där finska var meriterande.

Blev själv förvånad över detta. När projektet lanserades så pitchades det som att fem "amatörer" skulle bli coachade och sedan få använda sina "nylärda kunskaper" i en turnering. Mina kunskaper om svenska CS-scenen är obefintliga men nu fick jag istället intrycket att man plockat in några från den högsta ligan i Sverige. Inget ont om det men var inte riktigt vad jag hade väntat mig.

Aha. jag förstår. Det förklarar en hel del.

Ja, det lär knappast ha varit vilka Silverspelare som helst som de tagit in för det hade knappast slutat bra.

Nu ska de tydligen köra Airsoft med Halo-maskar IRL!?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ducedo:

Det var en svenskfinsk samproduktion från utgångsläget och ursprungligen sökte man finsktalande spelare i Stockholm. Detta ändrades sedan och man utökade till svensktalande där finska var meriterande.

Blev själv förvånad över detta. När projektet lanserades så pitchades det som att fem "amatörer" skulle bli coachade och sedan få använda sina "nylärda kunskaper" i en turnering. Mina kunskaper om svenska CS-scenen är obefintliga men nu fick jag istället intrycket att man plockat in några från den högsta ligan i Sverige. Inget ont om det men var inte riktigt vad jag hade väntat mig.

Ja jag hade också tolkat det som att det var amatörer/entusiaster, men det är nog snarare menat som i inte tidigare spelat i lag eller i sammanhang som är mer professionella snarare än totala amatörer. Kan dock instämma i att det inte riktigt var så jag först uppfattade det heller.

Permalänk
Medlem

Rackarns vad jag störde mig på när finskan dök upp från ingenstans, nu måste jag läsa texterna också :')

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
99:e percentilen

Wow! Detta får man självklart ta en kik på. Med lite tur kanske man till och med får reda på varför man inte har högre rank än Dubbel-AK efter 2000 timmar. 🙃

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Roligt att SVT har börjat fått upp ögonen mer för gaming och hur gaming har blivit en del av Svensk kultur.

Permalänk
Medlem

Spännande, jag hoppas det får bra mottagande så det blir mer av detta. Snart har vi E-sport stjärnor som gör upp i Mario-party likt mästarnas mästare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Det var en svenskfinsk samproduktion från utgångsläget och ursprungligen sökte man finsktalande spelare i Stockholm. Detta ändrades sedan och man utökade till svensktalande där finska var meriterande..

Ja, dom insåg väl ganska snabbt att många finnar pratar svenska men inte tvärt om.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wow! Detta får man självklart ta en kik på. Med lite tur kanske man till och med får reda på varför man inte har högre rank än Dubbel-AK efter 2000 timmar. 🙃

Ranken är väl trasig? Eller irrellevant för spelaren i sig kanske.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

Nu har jag sett hela (11 avsnitt). Tydligen tränades laget i 3 månader innan "slutprovet". Mysig mini-inblick i hur det kan vara att leva som e-sportproffs.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Var som att sätta sig och se ett barnprogram som liten. Alltså samma känsla som då. Blev väldigt glad att alla avsnitt släppts direkt!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Jag älskar att hela programmet är Finland-Svenskt!