Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd

Efter att Nvidia hoppat över Android TV 10 ser mediahubben Shield TV ut att inom kort uppdateras till Android TV 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte en Pro förra året och den används flitigt till filmer. Klarar av allt jag slänger på den med Kodi. Mycket nöjd.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Fick nyligen en uppdatering till Shielden där de börjat visa reklam. Inte supernöjd över detta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fick nyligen en uppdatering till Shielden där de börjat visa reklam. Inte supernöjd över detta.

Samma här. Väldigt psykande även om man inte är i startfönstret speciellt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fick nyligen en uppdatering till Shielden där de börjat visa reklam. Inte supernöjd över detta.

Ja klart irriterande uppdatering, jag lyckades iaf ta bort det för tillfället. Genom att avinstallera android tv home, och stänga av auto update av apps.
Men risken är att den kommer tillbaka igen nån gång. Vet inte om jag ser fram emot andriod tv 11 direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fick nyligen en uppdatering till Shielden där de börjat visa reklam. Inte supernöjd över detta.

Skrivet av Frisell:

Samma här. Väldigt psykande även om man inte är i startfönstret speciellt länge.

Går att byta launcher för att undvika reklam.

Permalänk

Jag har prövat nyare tv med Android Tv, det fungerar riktigt bra. Ge tvn bara 32GB internt minne.
Apple tv har jag en 6 gen 64GB minne. Den fungerar väl bra, men det jag hatar gränssnittet. Att inte enkelt kunna spola tillbaka i Netflix utan att använda micen och annat, ja vad är det för något jag har köpt.

En extern androidtv, så är frågan liten som en AppleTv. Varför ska jag köpa en sådan istället för en bra tv med AppleTv inbyggd?
Just nu använder jag min AppleTv kopplat till en datorskärm och kör picture in picture. Så när jag jobbar vid datorn så är det Appletvn som står för filmspelande. Jag har en grym mus och tangentbord, men få dessa att fungera med appletvn är inte det lättaste.

Nå funktionen ovanför skulle jag vilja ha på en Androidtv om det fanns och jag nu skulle uppgradera. (avvaktar några år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Går att byta launcher för att undvika reklam.

FLauncher kör jag, ganska trevlig, enkel och open source.

Klagar ju inte på A11 men släpptes inte A12 för några månader sen?

Det enda jag saknar är Auto frame rate..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Går att byta launcher för att undvika reklam.

Sant. Jag har bara testat en annan för att leka lite med sideload appar. Vilken rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

FLauncher kör jag, ganska trevlig.

Samma här.
Har bara behov av att starta olika appar från launchern, så den passar perfekt.
Skadar inte att den är open source också.

Permalänk
Medlem

Vilken version har ni, med reklam?

Jag har en 2015 och en 2017, och har inte sett nån reklam.

Hursomhelst, supernöjd med mina Shield!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Vilken version har ni, med reklam?

Jag har en 2015 och en 2017, och har inte sett nån reklam.

Hursomhelst, supernöjd med mina Shield!

En Pro har jag, ingen reklam dock då jag har automatiska uppdateringar avstängt och kör Wolf Launcher.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Fick nyligen en uppdatering till Shielden där de börjat visa reklam. Inte supernöjd över detta.

Råkade själv ut för denna farsot!

Dock behöver du inte sideloada någon annan launcher utan bara rulla tillbaka launchern och stänga av autouppdateringen så försvinner reklamen för gott. Du kan hitta instruktioner i en tråd jag startade härförleden...

Permalänk
Medlem

Använder en Nvidia Shield TV med Steam Link och VirtualHere nästan varje kväll sedan ett par år tillbaka för att streama spel från datorn till TV-soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har prövat nyare tv med Android Tv, det fungerar riktigt bra. Ge tvn bara 32GB internt minne.
Apple tv har jag en 6 gen 64GB minne. Den fungerar väl bra, men det jag hatar gränssnittet. Att inte enkelt kunna spola tillbaka i Netflix utan att använda micen och annat, ja vad är det för något jag har köpt.

En extern androidtv, så är frågan liten som en AppleTv. varför ska jag köpa en sådan istället för en bra tv?
Just nu använder jag min AppleTv kopplat till en datorskärm och kör picture in picture. Så när jag jobbar vid datorn så är det Androidtvn som står för filmspelande. Jag har en grym mus och tangentbord, men få dessa att fungera med appletvn är inte det lättaste.
Mitt önskemål är om jag drar muspekaren utanför det område på skärmen som är tilldelad datorn så ska den automatisk kopplas till Appletvn. idag kan jag endast få muspekaren att fungera lite med Appletvn, så lite så den är obrukbar.

Anledningarna till att jag har en Shield trots att jag har en Android-tv är:

Min tv (Philips OLED från 2018) är inte lika snabb som Shielden vad gäller att hantera stora filmfiler osv. Jag har rippat alla mina filmer till min mediaserver så det blir en del sådant. Att bläddra runt i t ex Plex eller Kodi är också lite rappare.

Med Shielden så går jag "rätt väg" genom min receiver så jag ser receiverns UI på tvn och till skillnad från när jag använde tvn så har jag aldrig behövt synka ljudet manuellt (har nog dock återigen att göra med tunga filer) .

Fjärrkontrollen till Shielden var förvånansvärt bra i mina ögon. Skön att hålla i, känns kompaktare och stabilare än alla tv-fjärrar jag haft, använder Bluetooth, samt ingen idiotisk touch-funktion (på den nuvarande modellen). Nog den användarmässigt bästa fjärrkontroll jag haft.

Så för mitt användande har det varit ett mycket bra köp, men det finns nog många för vilka det är rätt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Använder en Nvidia Shield TV med Steam Link och VirtualHere nästan varje kväll sedan ett par år tillbaka för att streama spel från datorn till TV-soffan.

Samma här, funkat oväntat bra.

Permalänk
Medlem

Samt reklam som tar upp 40% av hemskärmen

Permalänk
Medlem

nVidia Shield 2015 är det bästa köpet jag gjort strax före OLED TV.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

jag har kvar min, använder den mest nuförtiden till att streama filmer till tvn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Fick nyligen en uppdatering till Shielden där de börjat visa reklam. Inte supernöjd över detta.

Känns ju nästan som en nyhet i sig här.
När ens prylar som man köpt börjar ta över utrymme för reklam.

Det här sänker anseendet för alla de företag som håller på med den typen av shady business. Det är kundfientligt.
Shield har framstått som en fin produkt - fram tills nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har varit småsugen på Nvidia Shield, men efter att ha hört att reklam börjat visats så blev jag rejält avtänd. Hur fan tänker de?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Neeeeeej förstör inte min Shield! Har inte fått reklamen än från launchern och jag skippar helst. Kan överleva om det bara visar reklam för serier som jag har appar installerat för men om det börjar ge reklam för Disney+ eller nått som jag inte ens har då blir det keyboardwarrior.

Skrivet av Treant:

Har varit småsugen på Nvidia Shield, men efter att ha hört att reklam börjat visats så blev jag rejält avtänd. Hur fan tänker de?

Vad jag läst är det påtvingat av Google.

Permalänk
Medlem

Fick reklam igår, så körde in Wolf launcher. Älskar annars Shield för både spel och film

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Personliga preferenser? Bra med konkurrens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Känner lite samma fast åt andra hållet, varför köra Apple TV när Shield TV finns? Enda anledningen jag kan tänka mig är om man sitter fast i Apples ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Klarar Apple TV uppskalning till 4k? Det är det bästa med min Shield.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Kodi och Google Cast.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

För Apple TV inte klarar skicka Dolby TrueHD och Atmos till ens hemmabiosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

För Apple TV inte klarar skicka Dolby TrueHD och Atmos till ens hemmabiosystem.

Apple TV 4K finns och borde klara att skicka Dolby TrueHD och Atmos. Men Kodi och Plex? Kan man med största sannolikhet glömma. Som är väl den största anledningen till att man väljer en Shield.